Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:32

Als je het gewoon nou nuchter bekijkt, is de mens ook maar een dier, eentje met wat meer hersens en eentje die zich nogal verheven voelt boven de rest. Zo verheven dat ze zichzelf niet meer als dier erkennen. Het is ook de meest verdorvenste soort van het dierenrijk, het is in staat tot wreedheden en sadisme, heel bewust ook nog en berekenend. Het is de meest oneerlijke diersoort op aarde, maar goed dat vind ik. Ik heb liever dieren om me heen, zijn eerlijk en oprecht. Dat kun je van de meeste mensen niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:35

chevax schreef:
Als je je eigen leven op dezelfde waarde schat als dat van je konijnen, moet je toch even op je hoofd krabben hoor... ;)

Als je je zelf boven elke vorm van leven stelt, dan is het tijd om jezelf eens achter de oren te krabben.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:36

Mindim schreef:
Als je het gewoon nou nuchter bekijkt, is de mens ook maar een dier,

ik vind een mens geen dier, de mens is een BEEST en vreselijk beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:37

bello2005 schreef:
Mindim schreef:
Als je het gewoon nou nuchter bekijkt, is de mens ook maar een dier,

ik vind een mens geen dier, de mens is een BEEST en vreselijk beest.

Ik geef je gelijk in veel gevallen hoor. Maar goed, ik heb dan ook erg weinig met mensen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:52

Mindim schreef:
chevax schreef:
Als je je eigen leven op dezelfde waarde schat als dat van je konijnen, moet je toch even op je hoofd krabben hoor... ;)

Als je je zelf boven elke vorm van leven stelt, dan is het tijd om jezelf eens achter de oren te krabben.

Dus een konijn en een mens zijn gelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:57

chevax schreef:

Dus een konijn en een mens zijn gelijk?[/quote]
Nee, daar mis je een punt. Ik vind leven belangrijk, ik heb respect voor het leven of dat nu een konijn is of een mens. Sommige mensen zijn voor mij meer, maar dat is gevoelsmatig. Voor mensen die ik niet ken, tja, die staan op een lagere orde dan mijn hond, ik heb er niets mee.
Maar vertel me eens, waarom het leven van de mens, als je emoties even buiten beschouwing laat, belangrijker is dan die van een dier.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:04

Emoties zijn daarin nauwelijks buiten beschouwing te laten, omdat dit topic grotendeels gaat over afwegingen die worden gemaakt als je moet kiezen tussen het leven van een mens of een dier.
Respect voor leven is heel wat anders. Ik heb ook respect voor alle leven, alleen vind ik het leven van een konijn nu eenmaal niet zoveel waard als dat van een mens. Ook mensen die ik niet ken, die staan voor mij niet lager dan een konijn. Waar trek je de grens? Is een goudvis net zoveel waard of mag die wel minder waard worden gevonden? Of een kanarie? Een dwerghamster? Een olifant? Een paard? Ik denk dat het mede afhankelijk is van hoe het dier zélf in de natuur is geplaatst: een konijn heeft nu niet bepaald grote geestelijke vermogens (kom maar op, nu komen ongetwijfeld door voorbeelden van konijnen die nog net geen Nobelprijs hebben gewonnen ;-) ), heeft een veel lagere levensverwachting en daardoor ook een totaal andere "waarde", ook volgens de eigen regels van de natuur.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:18

_Saar schreef:
Wat denken sommige mensen hier raar over. Zouden jullie het dan ook accepteren als het een familielid van jullie betreft? Sorry van je moeder, ik heb eerst mijn kat uit het brandende gebouw gehaald en toen was het voor je moeder helaas te laat? Ik ken jouw moeder immers niet en mijn kat is mij dierbaar.

Ik quote mezelf nog maar even want ik vraag me oprecht af hoe jullie hier dan over denken.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:18

Ik vindt dat dieren ook een goed leven moeten hebben . Net als de mens . Maar ik vindt een mens toch meer waard . Als bevoorbeelt een dier en een mens in gevaar zijn zouw ik eerst het mens redden .

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:23

Soms vindt ik de uitspraak wel kloppen soms ook niet.
Zeg het ook regelmatig tegen mijn vriend. regent het een keertje en onze pony's kunnen gewoon schuilen en hebben een deken om,
en dan begint hij; aaah das zielig! ze moeten echt op stal, arme pony's!
en dan moet ik ook even zeggen; het is maar een paard! ze kunnen natuurlijk best tegen wat regen.

maar,

laten we even als voorbeeld een hartaanval noemen.
dan mag er vindt ik niet gezegd worden het is maar een dier, en zou dat wel mogen dan ook nog zo goed; oh het is maar een mens.
Vindt niet dat er dan verschil gemaakt mag worden tussen mens en dier.
tuurlijk is een mens erger maar op het moment dat een paard daar ligt mag er niet gezegd worden het is maar een paard

edit:
ik vindt wel in geval van nood (brand, ongeluk, ramp) dat er WEL voor de mens gekozen moet worden, maar dan vindt ik de uitspraak och het is maar een dier was nu verbrand is nog niet kloppen. Er is ook iemand die heel veel van dat dier houdt en voor die gene is het ook erg. En ook dat dier heeft pijn gehad dus ik vindt niet dat het dan gezegd mag worden.
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 27-06-13 19:29, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:24

Een mens met een konijn vergelijken is ook wel een beetje apart. Doordat een konijn zich meervuldig vermeerdert in een paar weken weegt een konijnenleven niet zo zwaar als een mensenleven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:25

Dus als één van je ouders overlijdt, is dat hetzelfde als wanneer je pony dood is? Je hebt dan dezelfde emoties, hetzelfde rouwproces en hetzelfde gevoel van gemis?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:28

Nee dat probeer ik te zeggen.
De mens is belangrijker dan dieren, maar ik vindt gewoon niet dat er gezegd mag worden het is maar een dier. En op het moment van een hartaanval vindt ik het voor mijn paard ook erg en jaa dan ben ik natuurlijk ook verdrietig. als iemand dan tegen mij zou zeggen; het is maar een paard stel je niet aan dan valt dat bij mij niet in goede aard.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:40

chevax schreef:
Dus als één van je ouders overlijdt, is dat hetzelfde als wanneer je pony dood is? Je hebt dan dezelfde emoties, hetzelfde rouwproces en hetzelfde gevoel van gemis?

Ik denk dat ik wel door hetzelfde rouwproces zou gaan als mijn hond zou overlijden. Is dat zo raar dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:42

Dat is gewoon altijd een banketstaaf opmerking omdat je met 'het is maar...' iemands gevoelens bagatelliseert. Al is iemand verdrietig omdat hij zijn steen is kwijt geraakt :+ als iemand daar intens verdrietig over is, is het wreed om daar licht over te gaan.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:43

Urielle schreef:
Dat is gewoon altijd een banketstaaf opmerking omdat je met 'het is maar...' iemands gevoelens bagatelliseert. Al is iemand verdrietig omdat hij zijn steen is kwijt geraakt :+ als iemand daar intens verdrietig over is, is het wreed om daar licht over te gaan.

dat is ook wat ik probeer te zeggen.
Je ouders zijn erger maar de opmerking het is maar een dier gewoon echt een rotopmerking op het moment dat je dier dood is/op sterven ligt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:45

Zie mijn onderschrift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:04

chevax schreef:

Kijk daar komen de emoties weer. Mijn vader is onlangs overleden en ik zit in dat rouwproces, dat ervaar ik als heftig. Dat zal een ander rouwproces zijn dan wanneer mijn hond overlijdt, dat zal ook heftig zijn, maar heeft een ander impact. Mijn vader ken ik heel mijn leven, van klein mensje naar volwassene, dat is degene die mij bijna alles over het leven heeft bijgebracht. Door mijn emotie over mijn vader, is hij een van de weinigen die ik boven mijn dieren verkies. Maar het is alleen de emotie die sommige mensen meer maakt imo dan een dier.

Maar kijk ik heel feitelijk naar een mens en een dier, is een mens een wat geadvanceerder type van de aap, maar beide dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:05

Nimfee schreef:
chevax schreef:

Ik denk dat ik wel door hetzelfde rouwproces zou gaan als mijn hond zou overlijden. Is dat zo raar dan?

Nou, ik denk dat het een wel wat anders is qua beleving.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:09

Mindim schreef:
chevax schreef:

Kijk daar komen de emoties weer. Mijn vader is onlangs overleden en ik zit in dat rouwproces, dat ervaar ik als heftig. Dat zal een ander rouwproces zijn dan wanneer mijn hond overlijdt, dat zal ook heftig zijn, maar heeft een ander impact. Mijn vader ken ik heel mijn leven, van klein mensje naar volwassene, dat is degene die mij bijna alles over het leven heeft bijgebracht. Door mijn emotie over mijn vader, is hij een van de weinigen die ik boven mijn dieren verkies. Maar het is alleen de emotie die sommige mensen meer maakt imo dan een dier.

Maar kijk ik heel feitelijk naar een mens en een dier, is een mens een wat geadvanceerder type van de aap, maar beide dier.

Tuurlijk is dit veel erger en is het rouwproces vele malen heftiger,
maar als je hond nou overlijd heb je daar ook verdriet van, als iemand dan tegen je zegt och stop met janken en het is maar een hond!
vindt je dat een normale opmerking en kan je dat dan respecteren?
en dat is wat ik nou juist bedoel.
ik vindt dat geen normale opmerking en echt respectloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:13

Gecondoleerd nog voor het verlies van je vader Mindim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:22

ietjelover schreef:
Tuurlijk is dit veel erger en is het rouwproces vele malen heftiger,
maar als je hond nou overlijd heb je daar ook verdriet van, als iemand dan tegen je zegt och stop met janken en het is maar een hond!
vindt je dat een normale opmerking en kan je dat dan respecteren?
en dat is wat ik nou juist bedoel.
ik vindt dat geen normale opmerking en echt respectloos

Dat soort mensen hoef ik niet in mijn omgeving. Mijn hond is alles en bijna 11 jaar. Ja, ik zie er als een berg tegen op om mijn grote vriend te moeten weg brengen, als iemand dan ook tegen me zou zeggen, het is maar een hond, dan wordt zo'n persoon direct uit mijn adresboek geschrapt :D Met dat soort mensen heb ik niets, die kijken heel anders tegen de zaken aan, dan ik doe. Net zo goed als mensen die hun dieren waardeloos behandelen, daar hoef ik geen vrienden mee te zijn, hoe aardig ze verder ook zijn.
Ik ben aardig wat mensen tegen gekomen, die erg teleurstellend zijn, achterbaks of noem het maar. Bij dieren heb je dat niet, die zijn puur, daar houd ik van, je hebt weinig pure mensen.

In mijn beleving is emotie de sleutel. Mensen die bij mij emoties los maken, daar ga ik ver voor, mensen die me qua emoties niets doen, dan gaan mijn dieren voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:23

Urielle schreef:
Gecondoleerd nog voor het verlies van je vader Mindim.

Dank je wel, het is een heftig iets. Heel anders dan ik me had voorgesteld.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:45

Mindim schreef:
Nimfee schreef:

Nou, ik denk dat het een wel wat anders is qua beleving.

Ik weet het niet, ik ken iemand die een hond had en overleden was. Die durft gewoon geen hond meer te nemen omdat het verdriet zo heftig was, dat hadden ze niet verwacht. Ze wilde zoiets nooit meer meemaken. En ik ben bang dat ik die kant ook op ga ;(

Gecondoleerd Mindim, met het verlies van je vader!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:12

Dat zal wel heel heftig zijn, Mindim, sterkte!

Mensen moeten inderdaad niet zeggen dat het niets voorstelt als je dier dood gaat, dat is verschrikkelijk. Alleen hoe verschrikkelijk dat ook is, ik vind het overlijden van mensen toch erger.
Volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens, is alleen de nuance soms iets anders. Zoveel mensen, zoveel meningen ;-).