Veel kinderen op jonge leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:20

Het is gewoon heel simpel.
Die luie donders weten dat de staat de niet werkende niet laat vallen, dat er altijd wel potjes zijn zoals gratis sporten voor de kinderen enz voor de mensen die vertikken te werken.
Dus waarom zouden ze gaan werken? het wordt toch wel betaald door de staat en dus door ander werkende mensen.
Mensen aan de kassa, in een fabriek, die super hard moeten werken voor een rot cent, overal buiten vallen, geen gesubsidieerde sport krijgen voor hun kinderen.
Wat ze wel mee geven is dat werken hoort. Maar in Nederhand is dat onderhand wel dom, werken voor een minimumloon en minder overhouden uiteindelijk dan in de bijstand gaan zitten.
En ik ben dus ook tegenstanders van dat mensen die nooit gewerkt hebben meer dan 1 kind krijgen.
Ik ben ook tegenstanders dat er diverse potjes zijn voor mensen in de bijstand die nooit gewerkt hebben.
Die potjes zouden er juist moeten zijn voor de mensen die gaan werken met een minimumloon om dat te stimuleren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:36

Citaat:
Die potjes zouden er juist moeten zijn voor de mensen die gaan werken met een minimumloon om dat te stimuleren.

Hier ben ik het zo mee eens, 'extra's' moet je verdienen in mijn ogen, en dat doen genoeg van de jonge bijstandsmoeders niet, en dát is mijn probleem ook eigenlijk.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:42

xSlvna schreef:
Citaat:

Hier ben ik het zo mee eens, 'extra's' moet je verdienen in mijn ogen, en dat doen genoeg van de jonge bijstandsmoeders niet, en dát is mijn probleem ook eigenlijk.

Helemaal mee eens. Daarom is op de PvdA stemmen ook zo naïef in mijn ogen. Maarja, VVD stemmen is achteraf ook stom geweest :+

troi

Re: Veel kinderen op jonge leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:45

Wat heerlijk dat een aantal posters hier zoveel mensen kennen die in de bijstand zitten.. Ik ken er namelijk een aantal en dat zijn stuk voor stuk mensen die heel hard hun best doen om rond te komen en om werkt e vinden maar die hebben simpelweg pech.. Zoals gebruikelijk is dit een kwestie waarbij het onmogelijk is om een uitspraak te doen omdat er simpelweg niet 1 soort bijstandstrekker is..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:50

Troi, dan moet je eens een tijdje in bepaalde wijken wonen, dan weet je dat er een heleboel mensen zijn die werken voor de domme vinden :)
Ik heb helaas ook tijdelijk in een dergelijke wijk gewoond. De mensen zeiden zelfs dat ze echt niet gingen werken in een fabriek en dan voor net zo veel per maand moe zouden worden. Naar een baas moesten luisteren.
Ik kon het daar ook niet vol houden in die wijk, ik paste met wel een werk mentaliteit daar niet tussen.
En die wijk bestaat nog steeds, steeds verder afgegleden, want ieder met een werk mentaliteit woont daar maar heel even.
En de rest die er blijft heeft gewoon die instelling. En dat zijn er niet een paar, maar een hele blok woningen vol.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:56

Troi, inderdaad, dan woon je in een wijk die wel oké is.

Even denken, in de rij (6 eengezinswoningen) ben ik, en mijn buurmeid (toevallig collega van me) de enigste die géén uitkering krijgen en werken.
Aan de overkant (8 eengezinswoningen) werken ook maar 5 man, 5!
En zo gaat het eigenlijk de hele wijk door, crisis, ja dat snap ik wel, hebben hier ook maar gezinnen met één kind, op een na.

Vrouw in bijstand met 3 dochters, ondertussen heeft de oudste er al 4 gehad (waarvan 3 door JZ afgenomen) en tweede heeft nu ook een.
Allemaal in bezit van een diploma vmbo basis of lwoo, meer niet. Sorry, maar waarom?
Zo ken ik nog wel een aantal gezinnen hier in de buurt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:59

Ik wil nog even toevoegen dat ik er jaren geleden gewoond hebt, echt jaren geleden.
Toen het nog heel goed ging in Nederland en de banen voor het oprapen lagen. Geen crisis tijd en mensen met pech daardoor. Wel mensen met een erg gemakkelijke instelling.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:06

Waarom denken jullie toch dat je in de bijstand meer krijgt dan van het minimumloon?
Dat is niet zo hoor! De overheid stimuleert werkende mensen nog steeds. Zo krijg je als werkende moeder een flinke belastingvoordeel,juist om moeders te stimuleren te gaan werken!

Verder,als ik dan toch mee ga vooroordelen :P Ik ben het met sommige dingen van jullie wel eens hoor,over dat sommige mensen echt gewoon niet willen,maar ik probeer me daar niet meer over uit te laten.
Puur omdat de overheid daar iets aan hoort te doen,maar ze zullen wel een of ander systeem eraan vastgekoppeld hebben zitten,dat 'zulke' mensen nodig zijn voor de welvaart van ons land. Wij als gewone burgers kunnen oordelen,maar het hoe en waarom dat weten we niet. Daarom zeg ik,leef en laat leven!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:11

Niet iedereen in de bijstand is alleenstaande moeder.
Uiteindelijk met alle potjes zijn ze niet slechter af dan iemand die voor 8 euro nog wat bruto staat te werken.

Leven en laten leven betekend dus betalen voor mensen die lui zijn? Kijk eens op je loonstrook wat er allemaal af gaat?
Prima voor mensen die echt in problemen zitten, graag zelfs, want misschien ben ik morgen ook een van die personen. Dat is ons mooie sociale stelsel.
Maar mensen die in goede tijden en banen genoeg het vertikken, nee daar wil ik geen cent heen. want het is toch geen asociaal stelsel?
Ik blijf me daar tegen verzetten, ook al weet ik dat het geen zin heeft.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:22

Heb ik het over alleenstaande moeders? Nee die belastingvoordeel is er voor WERKENDE moeders,dus ook al werkt de man gewoon,als de moeder ook nog eens werkt,krijg je dus die belastingvoordeel.Maar ja,ook alleenstaande hebben er recht op daar zij ook MOEDERS zijn..

Ik snap je ophef wel,maar zulke dingen zullen altijd blijven in een land als Nederland,juist dankzij ons sociale stelsel. Daar wordt misbruik van gemaakt.

Maar 1 ding is zeker,er wordt IETS aan gedaan.. hier in het dorp tenminste. Mensen in de bijstand zijn VERPLICHT om te werken ergens. Ze worden gewoon bij een bedrijf geplaatst voor een x aantal dagen in de week,komen ze niet opdagen,worden ze gekort in hun uitkering.
Verder weet ik nog meer ins en outs,maar dit is er 1 van,1 van de vele dingen waar de overheid mee bezig is om die mensen waar 'jullie' hekel aan hebben,aan te pakken! En dat vindt ik net als 'jullie' een goed iets.

Edit; En wat denk je over het gezinsinkomen? Vorig jaar werd de wet afgewezen,maar zeker is dat het weer terug gaat komen. Het is dus de bedoeling,dat er naar de gehele inkomen van het gezin wordt gekeken bij de aanvraag van een uitkering. Dat om te voorkomen dat er een 5 persoonsgezin allemaal een uitkering kunnen ontvangen,waarvan het bedrag bij elkaar meer zal dan het salaris van werkende ouders.

De overheid is er echt wel mee bezig,ben maar niet bang ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:29

Wat betreft niet willen werken is er trouwens al een flinke verandering bezig, in een aantal gemeenten om mij heen worden de bijstandkrijgers al verplicht om te werken in kassen. Willen ze niet dan worden ze gekort. Toch een manier om mensen weer in beweging te krijgen. Iets waar de welwillenden trouwens ontzettend blij mee zijn!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 13:30

Hier jammer genoeg (limburg) nauwelijks werk voor de mensen in de WW, laat staan voor die in de bijstand.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:36

Daar worden speciale constructies voor bedacht,om de mensen in de bijstand aan het werk te zetten. Het betreft dus geen werk in de zin van een contract he. Echt alleen aan het werk zijn en je krijgt geld van de uitkering. Dit gaat onherroepelijk ook tot afkeer lijden,maar dat is weer een ander verhaal! Het begin is er in ieder geval.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:38

"Nee die belastingvoordeel is er voor WERKENDE moeders,dus ook al werkt de man gewoon,als de moeder ook nog eens werkt,krijg je dus die belastingvoordeel.Maar ja,ook alleenstaande hebben er recht op daar zij ook MOEDERS zijn.."
Dit wist ik niet en vind ook dat belachelijk.
Ik als werkende vrouw bewust geen kinderen omdat onze aardkloot al zo vol is wordt "gestraft" omdat ik ik het milieu niet nog meer wil belasten, niet nog meer grondstoffen wil gebruiken.

Een goede kennis van me (uit die wijk waar ik eerst woonde en spreek haar nog regelmatig) leuke vrouw maar enorm verkeerde instelling zit al 20 jaar in de bijstand en is nooit aangeboden dat ze moest gaan werken.
Ik denk dat dat vooral is voor de mensen waar ze denken dat het nog ergens hoop heeft. Die kennis van me daar weten ze al lang van dat het geen zin heeft, zonder enige moeite krijgt ze haar geld.
En zij weet dat ze haar toch niet op straat zetten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:52

Dat laatste ben ik niet met je eens hoor ;)

In mijn vorige baan was ik leidinggevende over mensen uit de bijstand in zo'n bedrijf die ze dus aan het werk zette,en geloof me; ik heb zoveel verschillende mensen gezien,mensen die een stoornis hebben en eigenlijk in de Wahjong hadden moeten zitten,mensen die nog geen woord nederlands spraken enzovoorts..

Hier keken ze echt niet of er nog hoop in zat,dit heeft denk ik te maken met een experiment van de overheid om dus zoveel mensen weer in het arbeidsproces mee te laten draaien..

Misschien is het een experiment wat ze in kleinere dorpen uitproberen? Ik durf daar geen uitspraak over te doen eigenlijk. Het enige wat ik weet is dat er dus wel IETS gedaan wordt...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:08

Dus jij ziet dagelijks mensen op straat gezet worden uit hun huurhuis omdat ze niet willen werken?

Mensen die geen woord Nederlands spreken maar wel uitkering krijgen is voor mij ook not done. Gewoon weer terug naar thuis land.
Daar mag van mij het beleid hier ook erg in veranderen. In veel landen moet je de taal spreken en werk hebben voordat je je er mag vestigen. En krijg je de eerste zoveel jaar ook geen uitkering bij werkeloosheid.

Ik denk ook dat in kleine dorpen de mentaliteit nog anders is.
Ik ken in het dorpje waar ik nu woon geen wijken met veel bijstandsmensen en de mensen die in de bijstand zitten zijn mensen die ontslagen zijn door de crisis en nu niets anders kunnen vinden. Maar een gat in de lucht zouden springen bij nieuw werk. Bij hun komen de muren op hen af.

In de stad waar ik voorheen woonde was dat echt anders in bepaalde wijken.
Die mensen vermaakte zich ook wel prima zonder baan. :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:08

Ik heb niet heel het topic doorgelezen. TS haar opening komt ook niet geheel super uit de verf maar..
Ook ik kan me niet helemaal vinden in het tijdens het niet financieel een vaste basis te hebben aan een GROOT gezin te beginnen. Iedereen kan pech hebben, iedereen kan onverwacht in een hele nadelige situatie terecht komen. Ik denk alleen niet dat als je er al krap voor staat je bewust aan je 5e kind zou moeten willen beginnen. Toch zal ik iemand hier niet om veroordelen.
Neem die arme landen dan, daar hebben ouders ook vaak veel kinderen, juist omdat daar de cultuur zo is dat de kinderen de ouders later weer gaan onderhouden.

Door mijn moeder haar beroep en wat ze wel eens verteld weet ik dat er kinderen (zelf licht tot zwaar gehandicapt, met evt. ook nog zusjes of broertjes met beperkingen) soms thuis nooit geen snoepje krijgen of inderdaad niet een gezonde hoeveelheid fruit krijgen, geen nieuwe (laat staan merk) kleren dragen.
Ook deze kinderen houden van hun ouders en de ouders van hun kinderen, nouja oke er zitten ouders tussen die hun kinderen gewoon als huisdier zien, het krijgt eten en gaat op bed en liever zo snel mogelijk weer naar school of opvang... Ze krijgen niet allemaal wat andere kinderen krijgen maar zijn zich daar soms niet eens bewust van (word anders als ze worden gepest bijv. omdat ze altijd met te kleine broeken of vieze of kapotte kleren rondlopen) maar ik denk dat het heel lastig is om van buiten af te oordelen over wie wel of niet een kind zouden kunnen hebben.
Ook hier zitten kinderen tussen ouders die ooit heel liefdevol een kind hebben gekregen, evt. door gehandicapt kind problemen in relatie ontstaan, man weg. Later komt er een stiefpa die ineens alles gaat bepalen en kind word weg geschoven.. je weet het gewoon niet wat er gebeurd. Ohw wat zitten er soms een verhalen achter.

Dat ts over de jonge leeftijd zou kunnen struikelen is misschien dat ze er vanuit gaat dat een relatie op die leeftijd nog niet zo stabiel is. Nou ja er zijn mensen die met hun 30e nog geen stabiele relatie hebben. Ik denk dat leeftijd er echt wel los van staat. Beter op jonge leeftijd dan die mensen die al veel te oud zijn eigenlijk en als kind nog in de bloei van leven zit zelf overlijden (kan overigens ook altijd gebeuren) of zo oud worden dat ze kinderen niet meer op kunnen tillen door rug (wat overigens ook iedereen kan gebeuren door bijv. ongeluk of ziekte) of niet meer met hun kinderen kunnen rennen (wat ook nog weer iedereen kan gebeuren door ziekte, ongeluk of bijv. overgewicht). Kijk valt ook moeilijk over te oordelen.

Zelf ben ik overigens beslist niet tegen op het op jonge leeftijd aan een 2e kind beginnen, je weet nooit om wat voor reden een persoon een kind heeft gekregen, dit kan van een bewuste keuze zijn geweest tot een verkrachting.. Het is voor een kind vind ik leuker om een broertje of zusje te hebben in zelfde leeftijd een beetje dan dat er een gat van 5 jaar tussen komt te zitten. (en zelfs daar is uiteindelijk niets mis mee, maar toch) dat is een keuze (of ook dat kan weer een ongeluk zijn). Als je ze dichtbij hebt zitten kun je kleren en speelgoed hergebruiken. Dus daar zie ik ook nog niet zo'n groot probleem. Alleen luiers kun je beter niet hergebruiken dus duur blijft het.
Overigens een kind hoeft ook geen bergen speelgoed, ik had vroeger genoeg aan 1 blokje en een touwtje.
(had overigens genoeg speelgoed)

Ohw en dan maakt de maatschappij het soms gewoon duur om kinderen te hebben. Kijk eens wat kinderen tegenwoordig al niet op school trakteren. Je wilt het als ouder je kind weer niet aandoen om achter te blijven. Allemaal willen ze de mooiste fiets hebben, je hebt speelgoed dag en kinderen willen toch ook gewoon meedoen dan. (mogen ze speelgoed van thuis meenemen naar school).

Nouja wat ik in het kort bedoel, je kent de situatie niet, je leven kan altijd veranderen door wat dan ook.
Leven en laten leven is inderdaad kort door de bocht en ze zullen er vast zijn die onverstandig met dit soort dingen omgaan...Het is niet hoeveel geld je hebt maar het is hoe je ermee omgaat. Iedereen heeft recht op geluk maar zoals ik eerder aangaf, dit hoeft niet bij een 5e kind vandaan te komen.

Er zijn kinderen die misschien niet in een rijk nest qua geld geboren worden maar een super opvoeding krijgen, liefhebbende ouders lekker buiten spelen (wat overigens gewoon gratis is), misschien de kleren eens een dag extra aan hebben en geen zondagse kleren hebben.
Je hebt kinderen die in een rijk nest worden geboren maar er niet uit komen, hun ouders helft van de tijd niet zien of dat ouders geen tijd voor ze hebben.

Woow, wat een verhaal maak ik ervan. Zal me weer stilhouden. Over het wel of niet willen werken zal ik me nu verder niet uitlaten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:14

Nee,deze mensen bleven op het bedrijf,omdat ze wisten dat ze anders gekort werden.Of dat 'dwingen' de goede manier is betwijfel ik ook sterk,maar dat is weer een ander verhaal.
Overigens gaf de gemeente hier ook cursussen Nederlandse les,sollicitatie les en dat soort dingen. Alles om ervoor te zorgen dat mensen er 'beter' uit kwamen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:23

Van mij mag dat dwingen in bepaalde gevallen wel.
Voor niets gaat de zon op. Maar ik denk niet dat de werk mentaliteit daardoor veranderd. Dus of het voor de lange termijn wat oplevert? Ik denk persoonlijk van niet.
Nederlandse les is mooi, maar ik vind het mosterd na de maaltijd.
Sollicitatie training is zeker een goed initiatief, want goed solliciteren is moeilijk, zeker nu er op 1 vacature 50 mensen reageren. Wat maakt jou de persoon die ze op gesprek willen. :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:30

Ik ben ook druk solliciteren, je krijgt de afwijzing soms al binnen voor je brief voor je gevoel daar in de bus is gevallen. Maarja ik moet ook gewoon solliciteren, doe ik niks hoef ik ook niet op geld te rekenen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:31

Nee precies,de werkmentaliteit veranderd er echt niet mee. Mijn ervaring is dat mensen alleen maar minder goed hun best doen bij sollicitaties,alleen om de gemeente een hak te zetten bijvoorbeeld.. voor het bedrijf waar ze geplaatst zijn is het helemaal drama,maar dat zal iedereen wel snappen denk ik haha!

Stel je voor he,dat IEDEREEN ineens motivatie had om verder te studeren,en echt te gaan solliciteren.
Dan azen er dus nog meer mensen op een baan,nog meer banen die vrij blijven komen want bedrijven hebben keus zat..
Daarom denk ik,dat die mensen die misbruik maken van de bijstand er ook moeten zijn,hoe cru gezegd ook.
Op 1 of andere manier zijn ze nodig voor de welvaart denk ik..
Ik ben het met je eens dat het niet de manier is om lekker te leven,en dat het zeker geen goed voorbeeld is. Maar in een land als Nederland hoor je gewoon rijke en arme mensen te hebben,dat kan haast niet anders.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:34

Rijk ben je niet als je in een fabriek werkt, dus rijke en arme mensen houden we ook wel zonder profiteurs.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:35

je snapt wel wat ik bedoel toch :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:39

Jawel, maar kan het niet met die stelling eens zijn :)
Ik denk niet dat we profiteurs nodig hebben voor een beter Nederland.
We hebben wel mensen nodig in alle lagen van de bevolking, want zonder iemand in de kas, zonder iemand die de winkel bevoorraad, zonder iemand die de schappen vult, zonder wie ook, heeft de rijkste pief van van de zorginstelling ook geen groente op zijn bordje :)
Voor mij is dus iemand die laag geschoold werk doet net zoveel als een hoog geschoold persoon.
Al dat werk is belangrijk en ik heb zelfs meer respect voor de hard werkende maar slecht verdienende persoon.
Maar ik heb een rot hekel aan profiteurs, in welke vorm dan ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:43

Dat ben ik met je eens,maar als zelfs de profiteurs weg zouden vallen,vallen er tegelijkertijd ook weer een hoop banen weg.. denk aan hulpverlening in allerlei soorten en maten.
Laat ik duidelijk zijn dat ik het met je eens ben,maar ik ben wel van mening dat dat gewoon gebeurt in een land als Nederland,en dat dat misschien nodig is,anders zou zo'n welvarend land daar toch al wel iets aan gedaan hebben? Denk aan de bezuinigingen van de overheid.. dit is iets waar ZEKER op bezuinigd zou kunnen worden,maar dat gebeurt op de 1 of andere manier maar niet..
Vandaar dat ik denk dat het dieper zit..
Maar eens met profiteurs? Daarin ga ik met je mee,want dat ben ik ook niet.