Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:09

Karlijnxxx schreef:
Dit gaat wellicht vreemd klinken, maar zo bedoel ik het totaal niet.

Er wordt bijv. van mijn generatie (90s) verwacht dat wij de WOII moeten herdenken. Echter zijn de films gezien, documentaires, de feiten, de cijfers, de processen waar je over heb gelezen enkel 'mooie plaatjes' waardoor het eigenlijk heel moeilijk is om een beeld te vormen over 'wat' je precies aan het herdenken bent. Ik ben in Normandie geweest, ik heb het kamp in NL gezien (de poolse kampen wil ik ook zeker nog bezoeken), veel over gelezen, verslagen over moeten maken, achterhuis etc etc. Echter zijn recentere oorlogen/acties voor mij veel makkelijker om hier bij stil te staan en hiervan de slachtoffers te herdenken omdat het dichterbij ligt en actiever heb meegemaakt (en dan nog is het lastig). Dus daarom ben ik voor een verbreding. Ik vind dat ik te weinig weet om mij een beeld te vormen bij de WOII om hier op een juiste manier bij stil te staan en ik weet ook niet of ik deze snel kan vinden (zonder direct naar de oude concentratiekampen te moeten afreizen?). Is dit een vreemde gedachte?

Nee hoor, ik heb hetzelfde.
Ik ben in westerbork geweest, en in oranienburg (in Berlijn). M'n pa ook in Buchenwald, en hij heeft daar veel over verteld. Maar toch is het beeld lastig te vormen. Die angst die daar geheerst moet hebben, dat kan je je niet voorstellen.

Ik vind ook dat we niet alleen op onszelf moeten focussen, maar ook op de rest van de wereld. En juist daarom ook andere oorlogsslachtoffers moeten herdenken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:10

Zoolgangster schreef:
Fiffill schreef:
Dat gaat uiteraard ook niet over alle Joden, je kan nooit voor één hele groep spreken en dat zal ik dan ook nooit doen. Maar hier in de buurt zitten extreem orthodoxe Joden en Joden die wat minder streng zijn (en alles ertussen in), zit vaak een heel verschil tussen. Sommige willen met dit soort dingen (Vuijsje) juist helemaal niks te maken hebben.

En terecht: want de Joden die met Vuijsjes ideeën niets te maken willen hebben, hebben door dat zijn plan zorgt voor meer antipathie van Nederlanders tegen Joden, en daarmee dreigt groei van anti-semietisme. Want veel mensen zijn geneigd alle Joden over 1 kam te scheren. wat Hitler trouwens ook deed.

Ja, ik ken er ook genoeg die hem niks vinden. :j
Er zitten hier in de buurt veel echt orthodoxe Joden en er rijdt er een politiewagen ter controle meerdere malen per dag langs de synagoge (de Joodse gemeenschap heeft die wagen aangekocht, vandaar), staat een groot hek voor. Een zo mogelijk nog groter hek om de Joodse school heen compleet met prikkeldraad en videobewaking, echt bizar.
Alles wordt ontzettend afgesloten van de rest van de samenleving.

Ik merk persoonlijk trouwens niets van groeiend antisemitisme, maar wie weet is dat anders als het gaat om grotere delen van NL/heel NL dat weet ik niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:12

Fiffill schreef:
Er zitten hier in de buurt veel echt orthodoxe Joden en er rijdt er een politiewagen ter controle meerdere malen per dag langs de synagoge (de Joodse gemeenschap heeft die wagen aangekocht, vandaar), staat een groot hek voor. Een zo mogelijk nog groter hek om de Joodse school heen compleet met prikkeldraad en videobewaking, echt bizar.

Ik merk persoonlijk trouwens niets van groeiend antisemitisme, maar wie weet is dat anders als het gaat om grotere delen van NL/heel NL dat weet ik niet.

Staat dat hek daar omdat ze zich bedreigd voelen of puur omdat ze zichzelf af willen sluiten? Afgaande op de hekken, camerabewaking en de politieauto, zou ik denken dat ze zich daadwerkelijk bedreigd voelen.

Ik ben wel benieuwd hoe de Joodse gemeenschap het groeiend antisemitisme in kaart brengt (als er al sprake van groei is). Ik heb zelf Joodse vrienden en zij merken niks van haat richting hen, nu zegt dit niet zo heel veel, maar toch.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:13

miss_lizje schreef:
Neem als voorbeeld van een goede duiters : Oskar Schindler http://nl.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler en nee, in het begin zat hij ook niet op het goede pad. Maar hij heeft wel voorkomen dat een hoop Joden vermoord werden.

:=
Oskar Schindler was geen duitser

Maar verder ben ik het wel met je post eens hoor, hij was nl wel lid van de nazi partij en duitsgezind

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:14

Ja maar orthodoxe joden vind ik echt naar. Mijn ex scharrel is een zionist die ook in allerlei commissies in A'dam zit. Ik was daar al gauw klaar mee. Dat is een hele enge stroming die niet onder doet voor andere fanatieke religies.

Ik heb een artikel over antisemitisme en waarom het groeit en afneemt, zit in m'n schooltas. Op aanvraag wil ik het wel even opsnorren. Het heeft er in ieder geval mee te maken dat in slechte economische tijden er meer discriminatie is.

LoveBodin

Re: Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:16

En de Joden zijn al eeuwen daarvan het mikpunt: als 't slecht gaat met de bevolking, gaat 't slechter met de Joden (denk aan de pest in de middeleeuwen o.a.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:18

_San87_ schreef:
Fiffill schreef:

Staat dat hek daar omdat ze zich bedreigd voelen of puur omdat ze zichzelf af willen sluiten? Afgaande op de hekken, camerabewaking en de politieauto, zou ik denken dat ze zich daadwerkelijk bedreigd voelen.

Ik ben wel benieuwd hoe de Joodse gemeenschap het groeiend antisemitisme in kaart brengt (als er al sprake van groei is). Ik heb zelf Joodse vrienden en zij merken niks van haat richting hen, nu zegt dit niet zo heel veel, maar toch.

Ja dat lijkt me omdat ze zich schijnbaar bedreigt voelen, maar daardoor raak je wel heel erg afgesloten van de rest van de samenleving. Nu gebeurd er hier nooit wat althans ik heb nog nooit gehoord van antisemitisme hier in de omgeving oid. en tegenover me woont een Joods gezin, 2 huizen hiernaast een ander Joods gezin volgens mij hebben zij ook nooit problemen gehad.
Maar die echt extreem orthodoxe Joden hoef ik ook niet veel mee te maken te hebben... :n mij te fanatiek (idem met bepaalde andere religieuze stromingen) dat wordt haast eng.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:19

Ik ben wel benieuwd, lieveli, dus als het niet te veel moeite is zou ik dat artikel graag lezen :).

Ik heb overigens in deze recessie meer het idee dat de Polen en Roemenen (e.d.) het mikpunt zijn, goedkope krachten die 'onze' banen stelen, om het zo maar te zeggen :).

Fiffill schreef:
_San87_ schreef:

Ja dat lijkt me omdat ze zich schijnbaar bedreigt voelen, maar daardoor raak je wel heel erg afgesloten van de rest van de samenleving. Nu gebeurd er hier nooit wat althans ik heb nog nooit gehoord van antisemitisme hier in de omgeving oid. en tegenover me woont een Joods gezin, 2 huizen hiernaast een ander Joods gezin volgens mij hebben zij ook nooit problemen gehad.
Maar die echt extreem orthodoxe Joden hoef ik ook niet veel mee te maken te hebben... :n mij te fanatiek (idem met bepaalde andere religieuze stromingen) dat wordt haast eng.

Toch grappig, jezelf bedreigd voelen door een dreiging die er eigenlijk niet is, iig niet merkbaar :). Je zou denken dat juist door die afsluiting een afkeer gaat groeien...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:20

Ok, ik ga mezelf uit bed hijsen en onder de douche zetten. Wordt vervolgd!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:23

Annemiek80 schreef:
miss_lizje schreef:
Neem als voorbeeld van een goede duiters : Oskar Schindler http://nl.wikipedia.org/wiki/Oskar_Schindler en nee, in het begin zat hij ook niet op het goede pad. Maar hij heeft wel voorkomen dat een hoop Joden vermoord werden.

:=
Oskar Schindler was geen duitser

Maar verder ben ik het wel met je post eens hoor, hij was nl wel lid van de nazi partij en duitsgezind

Volgens wikipedia waren zijn ouders rooms-katoliek duits echtpaar en was hij een Sudeten-Duitse. Maar of hij nu echt 100% Duits is geweest maakt mij geen snars uit. Het gaat er meer om dat de situaties waren waar mensen keuzes moesten maken.

Van de groep foute nederlanders waren het maar een handje vol die echt achter de ideeën stonden. De meeste zagen gewoon een kans om hun gezin van extra voedsel te voorzien. Keuzes die gemaakt werden om te overleven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:27

_San87_ schreef:
Toch grappig, jezelf bedreigd voelen door een dreiging die er eigenlijk niet is, iig niet merkbaar :). Je zou denken dat juist door die afsluiting een afkeer gaat groeien...

Ja, vreemd is dat. Je zou idd denken dat zoiets alleen maar averechts werkt.
Ik werk zelf als vrijwilliger op een kinderboerderij en daar komen wel eens schoolklassen langs, waaronder groepen van de Joodse school. Die hebben altijd minstens 1, soms meer (bewapende) bewakers bij zich. Op een kinderboerderij... ik vind dat echt bizar. Blijkbaar zit die angst er toch nog in, of het nu gegrond is of niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:38

De mensen die niets van een dreiging richting Joden merken: dan zijn jullie waarschijnlijk zelf niet Joods.
Als een mier naast een koe loopt en die twee samen een miereneter tegenkomen, zal de koe ook geen dreiging merken.

Ga zelf maar eens met een Joods Keppeltje in Amsterdam lopen.

In de jaren '70 kon je op zaterdag nog een Jood in sabbatskledij tegenkomen in de stad en niemand zei daar wat van. Nu schijnen veel Joden zelfs geen keppeltje meer te durven dragen als ze (op sommige plaatsen) in Amsterdam lopen.
Ik merk aan reacties van mensen op nieuwsfora dat er vaker berichten verschijnen waarin mensen hun ergernissen richting "de" Joden uiten. Ook de toestand in de Gaza grijpen mensen aan voor onfrisse reacties richting Joden in Nederland.

En làng voordat bewakingscamera's heel gewoon waren, hingen die dingen al aan de synagoge hier in de stad. Ook andere synagoges hebben al tientallen jaren een bewakingssysteem. Dat zegt toch wel iets.

Toen Israëlische vrienden hier op vakantie waren, zorgden ze er voor dat de Hebreeuwse letters op de kleding van hun kinderen niet te zien waren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:43

Daarom vroeg ik me dus af of antisemitisme werkelijk erger wordt, ik merk er dus niks van (en de Joden die ik ken ook niet, ik hoor er iig niks over van ze).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:53

Even terugkomend op de openingspost: een herdenking heeft pas dan zin als men zich betrokken voelt bij wat men herdenkt. Natuurlijk is het vreselijk wat er toen is gebeurt en ook heel erg naar dat er mensen zijn van minderheden die zich weer of nog steeds onveilig voelen, maar de generatie die WOII heeft meegemaakt komt steeds meer weg te vallen.

Op het moment dat er geluiden komen om de dodenherdenking maar helemaal af te gaan schaffen - en die geluiden komen ieder jaar weer - doet men er in mijn ogen goed aan om de connectie weer te maken met het gevoel, en dat gebeurt door niet alleen de doden te herdenken van WOII (en dat waren niet alleen de Joden!) maar van alle oorlogen die er sindsdien geweest zijn. Mensen die recent een dierbare verloren zijn bij wat voor oorlog dan ook, kunnen steun vinden bij het feit dat ook zij herdacht worden op 4 Mei.

Dus alleen de doden van WOII herdenken? Nee. Gedenk alle doden die in oorlogstijden zijn omgekomen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:56

LoveBodin schreef:
En de Joden zijn al eeuwen daarvan het mikpunt: als 't slecht gaat met de bevolking, gaat 't slechter met de Joden (denk aan de pest in de middeleeuwen o.a.)

In minder beschaafde tijden werd toch iedereen die een andere denkwijze had dan de meerderheid mikpunt, inderdaad vooral als het slecht ging. Antisemitisme is toch niet anders dan welke andere vorm van discriminatie, discriminatie, ook op basis van religie, bestaat al veel langer als het Jodendom en is altijd erg.

Ik vind het heel onzinnig dat men dit nu terug wil draaien, ik denk dat het om de dodenherdenking levend te houden juist belangrijk is om ook de conflicten van nu erbij te betrekken, anders word het straks een dag voor oude mensen en joden die in de slachtoffer rol blijven hangen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:59

liedje89 schreef:
LoveBodin schreef:

In minder beschaafde tijden werd toch iedereen die een andere denkwijze had dan de meerderheid mikpunt, inderdaad vooral als het slecht ging. Antisemitisme is toch niet anders dan welke andere vorm van discriminatie, discriminatie, ook op basis van religie, bestaat al veel langer als het Jodendom en is altijd erg.

Ik vind het heel onzinnig dat men dit nu terug wil draaien, ik denk dat het om de dodenherdenking levend te houden juist belangrijk is om ook de conflicten van nu erbij te betrekken, anders word het straks een dag voor oude mensen en joden die in de slachtoffer rol blijven hangen...

Maar dat gebeurt ook al op 5 mei bijvoorbeeld, waar we onze algemene vrijheid vieren en ook kijken naar landen waar niet vanzelfsprekend is.

Lopen er op 4 mei niet ook militairen uit Afghanistan mee trouwens?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:00

@Fiffill: ze praten er niet met anderen over, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.
En erger of minder erg... tja Joden worden tegenwoordig niet gedeporteerd of gevangengezet, dat scheelt.
Maar ik schrik soms van de hoeveelheid commentaren op bepaalde nieuwssites... dat mensen best vaak vervelende termen richting Joden lijken te gebruiken.
Wat eerder toch wat minder vaak leek voor te komen. En "schelden doet geen zeer" maar het begint met ideeën, voordat er handelingen uit voortkomen.

Verder: ik ben het er mee eens de dodenherdenking te verbreden naar latere oorlogslachtoffers.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 02-05-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:01

Even op de website van 4 mei gespiekt:

Citaat:
MEERJARENTHEMA

Vrijheid is een veelzijdig begrip. Daarom introduceert het Nationaal Comité 4 en 5 mei iedere vijf jaar een meerjarenthema. Om zo richting te geven aan herdenken, vieren en herinneren.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei gaat in de periode tot en met 2015 zijn grenzen verleggen met het meerjarenthema Vrijheid wereldwijd. De Tweede Wereldoorlog was een wereldoorlog, een grootschalig conflict met wereldwijde schade, verlies en impact. Sinds het einde van die oorlog is bovendien veel veranderd in de verhoudingen in de wereld. Maar nog steeds leeft niet iedereen in vrijheid. Hoe beleeft een mens elders op de wereld zijn of haar dagelijkse (on)vrijheid? Op straat, met vrienden, in de klas of bijvoorbeeld surfend op het internet? Door ‘dichtbij’ te beginnen, wordt geprobeerd oorlog en onvrijheid elders in de wereld, in het dagelijks bestaan, invoelbaar te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:03

Zoolgangster schreef:
@Fiffill: ze praten er niet met anderen over, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.
En erger of minder erg... tja Joden worden tegenwoordig niet gedeporteerd of gevangengezet, dat scheelt.
Maar ik schrik soms van de hoeveelheid commentaren op bepaalde nieuwssites... dat mensen best vaak vervelende termen richting Joden lijken te gebruiken.
Wat eerder toch wat minder vaak leek voor te komen. En "schelden doet geen zeer" maar het begint met ideeën, voordat er handelingen uit voortkomen.

Verder: ik ben het er mee eens de dodenherdenking te verbreden naar latere oorlogslachtoffers.

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ik er niks van merk. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurd, maar ik ben wel benieuwd naar cijfers of iets wat laat zien in welke mate het zou verergeren, ook omdat er hier zoveel Joden in de buurt zitten en ik niet de indruk krijg dat die zich ineens meer bedreigd voelen dan normaal, maar wie weet is het in andere delen van het land meer aan de gang of heb ik het gewoon niet door (zoals ik ook al eerder noemde).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:06

lieveli schreef:
liedje89 schreef:

Maar dat gebeurt ook al op 5 mei bijvoorbeeld, waar we onze algemene vrijheid vieren en ook kijken naar landen waar niet vanzelfsprekend is.

Lopen er op 4 mei niet ook militairen uit Afghanistan mee trouwens?

5 mei is juist een viering van onze vrijheid, niet zo zeer een moment om aan het ongeluk van andere te denken. Het is een feestje waar artiesten zo af en toe ter verbetering van zijn imago "diepe" en "filosofische" opermerkingen maken over hoeveel geluk we hebben dat we vrij zijn en hoe we onze vrijheid altijd moeten beschermen terwijl het publiek vooral wacht tot ze weer gaan spelen :Y).

4 mei is toch meer een moment om aan ongelukkige situaties te denken. Bovendien horen deze feestdagen echt bij elkaar imo zonder 4 mei geen 5 mei en andersom dus is het raar om dan van 4 mei de "doelgroep" te beperken. Edit: Bovendien vind ik het raar om een dag te maken waarin je herdenkt dat je op grove en verschrikkelijke wijze werd gediscrimineerd om dan vervolgens te vinden dat je op die dag andere moet discrimineren en te zeggen dat ze maar een eigen dag moeten nemen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:12

liedje89 schreef:
Bovendien vind ik het raar om een dag te maken waarin je herdenkt dat je op grove en verschrikkelijke wijze werd gediscrimineerd om dan vervolgens te vinden dat je op die dag andere moet discrimineren en te zeggen dat ze maar een eigen dag moeten nemen...

Goed geformuleerd...is idd helemaal waar.

Er zijn heel veel mensen omgekomen tijdens WOII. Niet alleen mensen uit de Joodse Gemeenschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:13

Zoolgangster schreef:

Niet alleen richting Joden. Ook Katholieken, Christenen, Marokkanen, Turken, Antillianen, Polen en Roemenen (om maar wat te noemen) :).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:17

Cassidy schreef:
liedje89 schreef:
Bovendien vind ik het raar om een dag te maken waarin je herdenkt dat je op grove en verschrikkelijke wijze werd gediscrimineerd om dan vervolgens te vinden dat je op die dag andere moet discrimineren en te zeggen dat ze maar een eigen dag moeten nemen...

Goed geformuleerd...is idd helemaal waar.

Er zijn heel veel mensen omgekomen tijdens WOII. Niet alleen mensen uit de Joodse Gemeenschap.

Die meneer wil dan ook alle slachtoffers van woII blijven gedenken zoals in het opening artikel staat te lezen. Hij wil het niet exclusief voor joodse slachtoffers maken, hij wil het bij de tweede wereldoorlog houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:19

Dat wil hij inderdaad en dat lijkt mij een heel dom idee :). Maar goed, just my two cents.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:27

liedje89 schreef:
5 mei is juist een viering van onze vrijheid, niet zo zeer een moment om aan het ongeluk van andere te denken. Het is een feestje waar artiesten zo af en toe ter verbetering van zijn imago "diepe" en "filosofische" opermerkingen maken over hoeveel geluk we hebben dat we vrij zijn en hoe we onze vrijheid altijd moeten beschermen terwijl het publiek vooral wacht tot ze weer gaan spelen :Y).

4 mei is toch meer een moment om aan ongelukkige situaties te denken. Bovendien horen deze feestdagen echt bij elkaar imo zonder 4 mei geen 5 mei en andersom dus is het raar om dan van 4 mei de "doelgroep" te beperken. Edit: Bovendien vind ik het raar om een dag te maken waarin je herdenkt dat je op grove en verschrikkelijke wijze werd gediscrimineerd om dan vervolgens te vinden dat je op die dag andere moet discrimineren en te zeggen dat ze maar een eigen dag moeten nemen...

Dan beleven wij 5 mei verschillend van elkaar. Ik vind het een dag om vrijheid te vieren maar ook een dag om bewust te zijn van mensen die dat niet hebben. Het thema 'Vrijheid spreken we af' past daarbij vind ik.