Karlijnxxx schreef:Dit gaat wellicht vreemd klinken, maar zo bedoel ik het totaal niet.
Er wordt bijv. van mijn generatie (90s) verwacht dat wij de WOII moeten herdenken. Echter zijn de films gezien, documentaires, de feiten, de cijfers, de processen waar je over heb gelezen enkel 'mooie plaatjes' waardoor het eigenlijk heel moeilijk is om een beeld te vormen over 'wat' je precies aan het herdenken bent. Ik ben in Normandie geweest, ik heb het kamp in NL gezien (de poolse kampen wil ik ook zeker nog bezoeken), veel over gelezen, verslagen over moeten maken, achterhuis etc etc. Echter zijn recentere oorlogen/acties voor mij veel makkelijker om hier bij stil te staan en hiervan de slachtoffers te herdenken omdat het dichterbij ligt en actiever heb meegemaakt (en dan nog is het lastig). Dus daarom ben ik voor een verbreding. Ik vind dat ik te weinig weet om mij een beeld te vormen bij de WOII om hier op een juiste manier bij stil te staan en ik weet ook niet of ik deze snel kan vinden (zonder direct naar de oude concentratiekampen te moeten afreizen?). Is dit een vreemde gedachte?
Nee hoor, ik heb hetzelfde.
Ik ben in westerbork geweest, en in oranienburg (in Berlijn). M'n pa ook in Buchenwald, en hij heeft daar veel over verteld. Maar toch is het beeld lastig te vormen. Die angst die daar geheerst moet hebben, dat kan je je niet voorstellen.
Ik vind ook dat we niet alleen op onszelf moeten focussen, maar ook op de rest van de wereld. En juist daarom ook andere oorlogsslachtoffers moeten herdenken.