'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:36

Vjestagirl schreef:
Jans schreef:
Ja, en als je afstudeerd he, moet je dat dan terugbetalen? ;)

Als je er iets langer over doet dan gemiddeld: ja.
Dat het een gift wordt wil niet zeggen dat het op dat moment gratis is. Je bouwt een schuld op.

Daarnaast loop je wel je lessen mis, of je stage, of je werk. Door de vertragingen in het 'gratis' OV (want studentenkaart) heb ik al wel n keer n paardrijles à €30,- gemist, een keer n halve dag werk à €15,- per uur.

Dan zeg je je studenten ov toch op en koop je zelf een abonnement? Of ga je met de auto? Wat een gezeik zeg, sorry maar die ov kaart is GRATIS en terecht dat mensen die langer dan 10 jaar over hun studie doen het terug moeten betalen. In 10 jaar moet je makkelijk een opleiding af kunnen ronden, zo niet dan is het meestal gewoon je eigen schuld dat je alles moet terug betalen. Je krijgt wat van de overheid, maar die wil er ook wat voor terug (een opgeleid iemand die bij kan dragen aan de samenleving). Als je je opleiding niet afrond heb je het geld en de ov kaart van de overheid waarschijnlijk ook niet goed of ondoordacht gebruikt.

Ik vind ook dat mensen veel te veel afgeven op de NS, 5 minuten vertraging kan toch gebeuren? Er kan toch iemand zichzelf voor de trein gooien? Wissels kunnen bevriezen. Zelf reisde ik elke vrijdag en maandag 2.5 uur en heb echt bijna nog nooit vertraging gehad, en als er vertraging was werd het meestal ook weer ingehaald later. Of soms moesten we omrijden omdat er iets mis was met het spoor, ja dan zit de trein misschien wat voller en dan doe je er misschien wat langer over maar dat is ook maar maximaal een uur.
Ik vind dat de NS het hartstikke goed doet en vind het begrijpelijk dat ze de mening (/het gezeur) van de reizigers minder zwaar willen laten tellen.

Shadow0

Re: 'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:48

Loose: de OV-kaart is helemaal niet gratis! De NS ontvangt er gewoon geld voor en er zijn afspraken gemaakt over wat ze daarvoor moeten bieden. Die afspraken eenzijdig een beetje bijschaven omdat je er niet aan wilt voldoen is gewoon slap.

Daarnaast willen we helemaal niet dat al die mensen in de auto stappen. Als het milieu en je gezondheid je geen barst interesseren, dat kan natuurlijk, is er ook een praktische reden: dat kan ons wegennet namelijk in de verste verte niet aan. Denk bv niet dat de stad of ring Utrecht zomaar 168.000 auto's extra kan verwerken (aantal reizigers per dag via het CS.) Parkeerplekken zijn er over het algemeen ook niet voldoende op de meeste locaties, noch op uni's/hogescholen noch op bedrijventerreinen.

Iedereen, zeker ook automobilisten die zelf helemaal niet met het ov willen, heeft er voordeel van als het ov voldoende is om een alternatief te zijn voor de auto.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 17:21

Of de ov-kaart nu wel of niet gratis is lijkt me niet echt een punt van discussie, de NS krijgt hier wel gewoon het geld voor en daar gaat het om.
Hetzelfde dat de overheid ook mee betaald aan onze opleiding voor de universiteit. Omdat er een gedeelte 'gratis' is hoeft de uni toch niet ineens minder goed te presteren? Lijkt mij hetzelfde ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:23

Ik bedoel dat het voor de student wel gratis is, ookal is het eerst een schud die omgezet wordt in een gift. Vond het een beetje overdreven dat Vjestagirl zei dat ze er €70 per maand voor betaald, want dat is helemaal niet zo. Of ze moet ervan uit gaan dat ze haar studie niet binnen 10 jaar afrondt (en in dat geval vind ik het eigen schuld := )? En 10 jaar dan ook nog iets langer dan gemiddeld noemen.
Ik weet dat de overheid de NS betaald voor die OV-kaart, maar daar merkt de student niks van. :)
(Dit gaat wel een beetje off-topic trouwens :') , maar ik vind de student van tegenwoordig maar verwend. Ze hebben overal 'recht' op en maar zeuren over dat het niet goed is of niet genoeg.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:57

Loose schreef:
Ik bedoel dat het voor de student wel gratis is ookal is het eerst een schud die omgezet wordt in een gift. Vond het een beetje overdreven dat Vjestagirl zei dat ze er €70 per maand voor betaald, want dat is helemaal niet zo.

Maar er staat wel een tegenprestatie tegenover. Er worden afspraken gemaakt: de overheid betaalt een vergoeding, de NS (ea) regelen het OV en de student studeert af. Glasheldere afspraken - daar kun je niet zomaar halve delen uit weghalen.

Stel bijvoorbeeld dat men zegt: "studenten willen mening docenten minder mee laten wegen"
Onderzoek heeft immers aangetoond dat het vaak het oordeel van de docent is dat tijdig afstuderen in de weg staat.

Ik denk niet dat iemand daarin trapt. De student heeft een afspraak, namelijk afstuderen, en de docenten zijn het meetinstrument waarmee het niveau van de student wordt beoordeeld.

De NS heeft ook een afspraak, namelijk vervoer leveren, en het reizigersoordeel is een deel van het meetinstrument dat het niveau van dat vervoer beoordeelt. Die afspraak heeft de NS overigens met de overheid. De studenten zijn als reizigers wel gebruikers en deels beoordelers, maar de afspraak is met het Rijk. Welke deals de overheid en de student onderling hebben gesloten gaat de NS niets aan.

(Nog een vergelijking. Stel dat jij met een vriendin naar de kroeg gaat. Je biedt je vriendin een drankje aan, jij betaalt, alleen er blijkt nog zeepsop in haar drankje te zitten. Je vriendin vraagt een nieuw drankje, en de kroeg reageert: 'jij hebt het gekregen dus je moet niet zeuren.' Absurd, want de kroeg heeft er helemaal niets mee te maken of jij het drankje betaalt of je vriendin. Zij krijgen geld en dienen daar een behoorlijk drankje voor te leveren, zonder zeepsop. Met jullie onderlinge regelingen hebben zij niets te maken.)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 01:50

Even buiten de discussie om, maar dat je 10 jaar over je studie kan doen zonder terugbetalen is al een tijdje niet meer zo. Je krijgt 1 jaar uitloop en that's it. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de master ook zelf betalen (moet ik me nog in gaan verdiepen).

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 01:51

Shadow0 schreef:
Loose schreef:
Ik bedoel dat het voor de student wel gratis is ookal is het eerst een schud die omgezet wordt in een gift. Vond het een beetje overdreven dat Vjestagirl zei dat ze er €70 per maand voor betaald, want dat is helemaal niet zo.

Maar er staat wel een tegenprestatie tegenover. Er worden afspraken gemaakt: de overheid betaalt een vergoeding, de NS (ea) regelen het OV en de student studeert af. Glasheldere afspraken - daar kun je niet zomaar halve delen uit weghalen.

Stel bijvoorbeeld dat men zegt: "studenten willen mening docenten minder mee laten wegen"
Onderzoek heeft immers aangetoond dat het vaak het oordeel van de docent is dat tijdig afstuderen in de weg staat.

Ik denk niet dat iemand daarin trapt. De student heeft een afspraak, namelijk afstuderen, en de docenten zijn het meetinstrument waarmee het niveau van de student wordt beoordeeld.

De NS heeft ook een afspraak, namelijk vervoer leveren, en het reizigersoordeel is een deel van het meetinstrument dat het niveau van dat vervoer beoordeelt. Die afspraak heeft de NS overigens met de overheid. De studenten zijn als reizigers wel gebruikers en deels beoordelers, maar de afspraak is met het Rijk. Welke deals de overheid en de student onderling hebben gesloten gaat de NS niets aan.

(Nog een vergelijking. Stel dat jij met een vriendin naar de kroeg gaat. Je biedt je vriendin een drankje aan, jij betaalt, alleen er blijkt nog zeepsop in haar drankje te zitten. Je vriendin vraagt een nieuw drankje, en de kroeg reageert: 'jij hebt het gekregen dus je moet niet zeuren.' Absurd, want de kroeg heeft er helemaal niets mee te maken of jij het drankje betaalt of je vriendin. Zij krijgen geld en dienen daar een behoorlijk drankje voor te leveren, zonder zeepsop. Met jullie onderlinge regelingen hebben zij niets te maken.)

Goed voorbeeld en zo is het ook!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:33

Met dat verschil dat een NSkaart onbeperkt overal normaal gesproken 445 euro per maand betaald wordt.

Dus erg logisch dat je veel minder terug kan vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:35

Nee, niet logisch, lees mijn bericht hierboven. De NS heeft niets te maken met de deal die studenten en overheid onderling hebben gesloten.

Zij ontvangen geld van de overheid en hebben daarvoor een prestatiecontract. Dat moeten ze nakomen ipv omzeilen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:38

Maar zij vangen dus ook gewoon minder.....

Als je minder betaald ( of je dat nu zelf bent of de overheid ) kan je minder terugvragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:50

Babsiej schreef:
Maar zij vangen dus ook gewoon minder.....

Nee hoor, zij krijgen gewoon betaald wat afgesproken is.

Citaat:
Als je minder betaald ( of je dat nu zelf bent of de overheid ) kan je minder terugvragen.

Vooraf, ja. Bij het maken van de afspraken kun je als NS natuurlijk zeggen dat je dit of dat niet wilt leveren voor een bepaalde prijs.
Achteraf: nee. Die afspraken zijn dan al gemaakt. Of je nou goedkoop iets koopt of niet, zodra je samen de deal sluit zit je er allebei aan vast. De ene partij kan niet ineens minder gaan leveren 'omdat het toch al goedkoop is.' Dan had die partij dat maar vooraf moeten aangeven.

Daarnaast is de prijs natuurlijk gebaseerd op het gemiddeld gebruik. Omdat er ook heel veel studenten zijn die niet dagelijks met de trein reizen, ligt het gemiddelde gebruik veel lager dan het gemiddelde gebruik van onbeperkt-kaarten. Het is dus maar de vraag of de NS er op toelegt - cijfers graag voor je dat beweert.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:26

De discussie over dat studenten OV ontstond toch door de lagere vergoeding die mensen met een studenten OV ontvangen bij vertraging. Dat is toch wel logisch? Als je de analogie van Shadow neemt, ik betaal een drankje voor een vriendin, het drankje is niet goed en dan neemt de vriendin een vergoeding en loopt het café uit. Voor mij is het niet logisch om voor iets waar jij niet zelf voor betaald een vergoeding te krijgen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:53

Dat vind jij logisch. ik vind het logisch dat ze minder krijgen. Normaal kost een kaart 445 dat is lang niet de prijs die studenten betalen ( of krijgen als ze diploma halen ) dus krijg je minder geld terug. Hetzelfde met belasting, iets wat je niet betaald kan je niet terug krijgen.
En het is dus blijkbaar logisch anders gebeurd het niet zo...

Ik ben ook lang niet altijd tevreden over de NS, veel vertragingen, vaak te weinig informatievoorzieningen en ik krijg dan ook gewoon mijn geld terug... Maarrrrr ik betaal ook gewoon de volle mep ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:00

Heb je het tegen mij Babsiej? We zeggen zo ongeveer hetzelfde.

De hoogte van de vergoeding vind ik niet meer dan terecht, van mij zou het niet eens hoeven om een vergoeding te geven en ik vind het zeer coulant van de NS dat ze dat wel doen. Persoonlijk heb ik nog nooit geld terug gevraagd terwijl ik met mijn studenten OV reisde, wel als ik zelf een kaartje kocht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:49

Depende schreef:
Heb je het tegen mij Babsiej? We zeggen zo ongeveer hetzelfde.

De hoogte van de vergoeding vind ik niet meer dan terecht, van mij zou het niet eens hoeven om een vergoeding te geven en ik vind het zeer coulant van de NS dat ze dat wel doen. Persoonlijk heb ik nog nooit geld terug gevraagd terwijl ik met mijn studenten OV reisde, wel als ik zelf een kaartje kocht.

Nee, shadow.. Ik zal volgende keer ff quoten maar ben daar niet zo goed in...

Ik vind dan niet eens dat ze helemaal geen vergoeding horen te krijgen maar dat deze aanzienlijk lager is vind ik wel weer logisch.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:44

Shadow0 schreef:
Loose schreef:

Ik vind je vergelijkingen niet echt iets toevoegen. Je studenten voorbeeld: Dit is geen goede vergelijking omdat één docent meerdere studenten beoordeeld ipv meerdere studenten één docent. Ook is de beoordeling van een docent objectiever, bij meningen over de NS zullen vooral de mensen die wat te klagen hebben hun oordeel geven en mensen die eigenlijk we tevreden zijn doen vaak niet mee aan dat soort enquêtes (ik ga niet naar de supermarkt bellen om te zeggen ik zo'n lekker pak vla heb gekocht, alleen als ie niet goed was).
Dan die van het drankje, als je er een nieuw drankje voor terugkrijgt, oké. Maar als je geld terug zou vragen zou het wel zo normaal zijn dat je vriendin, die ervoor betaald heeft, haar geld terug krijgt. En een biertje met zeepsop is niet te drinken, met een vertraagde trein is wel te reizen. ;)
Ik vind het gewoon raar dat studenten geld 'terug' kunnen eisen voor iets waarvoor zij niet eens betaald hebben. Als de overheid het dan zelf ook echt zo erg vindt, moet de overheid maar geld terugvragen. Maar niet de student die er toch al niet voor betaald.
En de NS regelt ook nog altijd het OV, het is echt niet zo dat de Nederlandse spoorwegen 1 grote ongeorganiseerde chaos zijn waar als je geluk hebt 1 keer in de 2 uur een trein komt opdagen oid. Ik vind dat de NS zich prima aan haar afspraken houdt, het is toch menselijk als er af en toe iets misgaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:01

Loose schreef:
Ook is de beoordeling van een docent objectiever, bij meningen over de NS zullen vooral de mensen die wat te klagen hebben hun oordeel geven en mensen die eigenlijk we tevreden zijn doen vaak niet mee aan dat soort enquêtes (ik ga niet naar de supermarkt bellen om te zeggen ik zo'n lekker pak vla heb gekocht, alleen als ie niet goed was).

De NS heeft een reizigerspanel, en daarin worden gewoon periodiek enquetes afgenomen. Het is dus minder open dan een eenmalige enquete of oproep om misstanden te melden. Ook wordt er specifiek gekeken naar diverse aspecten, waardoor je een nauwkeuriger beeld krijgt wat de problemen zijn. Ook onafhankelijke onderzoeksbureau's doen volgens mij onderzoek - en dat is dan nog neutraler. Het is dus niet helemaal waar dat deze onderzoeken te gekleurd zouden zijn.

Dit geldt ook voor de supermarkt trouwens: ik zou niet zo heel snel uit mezelf de moeite nemen om te melden dat ik dingen in orde vind, maar als iemand bij de supermarkt willekeurig mensen aanspreekt en vraagt om hun mening krijg je alweer een veel nauwkeuriger beeld. (Met weer een bias de andere kant op: immers, alleen mensen die gebruik maken van de supermarkt worden uberhaupt aangesproken. Dat geldt ook voor het reizigerspanel: als je aangeeft dat je geen treinreis hebt gemaakt telt je mening niet. Alle mensen die de problemen te groot vinden zijn simpelweg geen treinreizigers meer - maar nog wel steeds reizigers die mogelijk baat zouden hebben bij een beter ov.)

Citaat:
En een biertje met zeepsop is niet te drinken, met een vertraagde trein is wel te reizen. ;)

Bier met zeepsop is prima te drinken hoor, het is alleen niet lekker. Soms is met de trein overigens niet te reizen (het komt toch met enige regelmaat voor dat mensen gewoon niet op de plaats van bestemming kunnen komen omdat de problemen te groot zijn.) En soms is een vertraging dusdanig dat je misschien wel aankomt, maar te laat bent om er nog wat aan te hebben. "Jamaar dan ga je toch eerder weg" is niet altijd een optie: eerder dan de eerste bus kun je bv niet nemen.

Citaat:
Ik vind het gewoon raar dat studenten geld 'terug' kunnen eisen voor iets waarvoor zij niet eens betaald hebben.

Je leest niet echt he? Ze leveren er wel een tegenprestatie voor. Het is niet vrijblijvend. En een deel van de studenten betaalt het natuurlijk wel.

Citaat:
Als de overheid het dan zelf ook echt zo erg vindt, moet de overheid maar geld terugvragen.

Maar de student heeft er last van, want er is afgesproken dat die recht heeft op iets wat die niet krijgt.

Helemaal formeel zou je dan natuurlijk kunnen zeggen: ok, de student declareert de overlast bij de overheid, die de compensatie declareert bij de NS, die dat terugbetaalt aan de overheid, die het weer naar de student doorbetaalt. Maar of het daar nou echt beter van wordt.

Citaat:
En de NS regelt ook nog altijd het OV, het is echt niet zo dat de Nederlandse spoorwegen 1 grote ongeorganiseerde chaos zijn waar als je geluk hebt 1 keer in de 2 uur een trein komt opdagen oid.

Soms wel :) Maar de bezwaren zijn vooral: beroerde voorlichting, vooral in de situaties dat er werkelijk maar 1 trein per 2 uur kan rijden (en dat is kwalijk en slordig en beslist beter op te vangen), te weinig plekken, niet incidenteel maar steeds weer, te korte treinen op drukke trajecten, en hygiene.
Dat zijn dingen die zijn aan te pakken. Maar in plaats van de zaken te verbeteren wil de NS liever de vingers in de oren stoppen en het niet weten.

Citaat:
Ik vind dat de NS zich prima aan haar afspraken houdt, het is toch menselijk als er af en toe iets misgaat.

Dat kun je wel vinden, maar de afspraken zeggen wat anders :) De afspraken zijn dat de NS een bepaalde kwaliteit moet leveren, INCLUSIEF het reizigersoordeel. En dat oordeel was niet positief genoeg, en dus hebben ze zich niet aan de afspraken gehouden. Jij mag van alles vinden, maar het is wel onzinnig :)