Vjestagirl schreef:Jans schreef:Ja, en als je afstudeerd he, moet je dat dan terugbetalen?
Als je er iets langer over doet dan gemiddeld: ja.
Dat het een gift wordt wil niet zeggen dat het op dat moment gratis is. Je bouwt een schuld op.
Daarnaast loop je wel je lessen mis, of je stage, of je werk. Door de vertragingen in het 'gratis' OV (want studentenkaart) heb ik al wel n keer n paardrijles à €30,- gemist, een keer n halve dag werk à €15,- per uur.
Dan zeg je je studenten ov toch op en koop je zelf een abonnement? Of ga je met de auto? Wat een gezeik zeg, sorry maar die ov kaart is GRATIS en terecht dat mensen die langer dan 10 jaar over hun studie doen het terug moeten betalen. In 10 jaar moet je makkelijk een opleiding af kunnen ronden, zo niet dan is het meestal gewoon je eigen schuld dat je alles moet terug betalen. Je krijgt wat van de overheid, maar die wil er ook wat voor terug (een opgeleid iemand die bij kan dragen aan de samenleving). Als je je opleiding niet afrond heb je het geld en de ov kaart van de overheid waarschijnlijk ook niet goed of ondoordacht gebruikt.
Ik vind ook dat mensen veel te veel afgeven op de NS, 5 minuten vertraging kan toch gebeuren? Er kan toch iemand zichzelf voor de trein gooien? Wissels kunnen bevriezen. Zelf reisde ik elke vrijdag en maandag 2.5 uur en heb echt bijna nog nooit vertraging gehad, en als er vertraging was werd het meestal ook weer ingehaald later. Of soms moesten we omrijden omdat er iets mis was met het spoor, ja dan zit de trein misschien wat voller en dan doe je er misschien wat langer over maar dat is ook maar maximaal een uur.
Ik vind dat de NS het hartstikke goed doet en vind het begrijpelijk dat ze de mening (/het gezeur) van de reizigers minder zwaar willen laten tellen.