Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:55

vanLotje schreef:
even terug en serieuze vraag: klopt het dus dat onze verteringssystemen en onze gebitten tegenstrijdige info geven over wat 'we zouden moeten eten' ? Of intrepeteer ik dat verkeerd?

Niet helemaal, je moet uiteraard wat je wil gaan verteren op de juiste wijze naar binnen kunnen krijgen. Maar dieren hebben tanden voor meer als enkel eten. Vooral de tanden vooraan in de mond kunnen er wel eens anders uitzien als verwacht omdat ze een andere of bijkomende rol hebben. Mijn hengst heeft bijvoorbeeld behoorlijke hoektanden, en die hebben geen nut bij het eten. Hetzelfde met het hertje hierboven, die tanden kan je beter bekijken als een gewei op een andere plek.

tanjaatjuhh

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:59

De chimpansee , dichtste bij de mens eet ook geregeld vlees. Als ze een jong aapje kunnen vangen van een ander ras eten ze hem smakelijk op

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:00

Zelfs het eigen ras smaakt de chimpanzee bijzonder goed hoor :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:01

tanjaatjuhh schreef:
De chimpansee , dichtste bij de mens eet ook geregeld vlees. Als ze een jong aapje kunnen vangen van een ander ras eten ze hem smakelijk op

Nou ja, van een andere soort. :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:02

musiqolog schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Nou ja, van een andere soort. :)

Ja maar wel degelijk vlees. Heb ze laatst nog zon baby aapje op zien eten op discovery. Kwa gebit lijken ze erg op ons

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:02

Nadine___ schreef:
Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
Maar: kijk eens naar de echte planteneters. Het rund met zijn hele voormagencomplex, en dit alles om het groene voer te kunnen verteren. Een rund leeft samen met een microbiele flora en fauna in zijn pens. Zelf kan hij de stoffen anders niet goed verteren en opnemen.
Als wij echte herbivoren geweest zouden zijn dan hadden wij ook een voormagencomplex gehad. En niet een maagdarmtractus wat je goed kunt vergelijken met een maagdarmtractus van bijvoorbeeld een hond.
Een paard heeft ook geen voormagencomplex.
Geen herbivoor dan?
En hoe verklaar je dan dat het hele verteringsproces bij een hond een halve dag (hooguit) in beslag neemt, en een hond prima kan leven op eens per dag eten, terwijl mensen aangeraden wordt zo'n 6 keer op een dag te eten, en het hele verteringsverhaal 2 dagen in beslag neemt?

Een paard heeft geen voormagencomplex. Wel een groot ceacum wat achter de maag zit en dit deel van de vertering tot zich neemt. Eigenlijk is dit best onefficient, veel voedingsstoffen gaan verloren omdat deze worden verteerd na de maag. Daarom wordt paardenmest ook graag gebruikt als bemesting voor planten. Wanneer een paard bijvoorbeeld zware diarree heeft, en hij dus zijn gehele flora en fauna kwijt is, werkt het ook wel eens om dit paard mest van een gezond paard te voeren. Zo krijgt hij de goede bacterien etc weer binnen, die gewoon nog in de mest te vinden zijn.
Een carnivoor eet inderdaad met korte periodes, een herbivoor gedurende de hele dag. Het fermentatieproces duurt lang en is tijdrovend. Een carnivoor eet in principe makkelijk te verteren voedsel = vlees. Dit is gewoon makkelijker te verteren dan plantaardige voedingsstoffen, en zijn daarom in korte tijd klaar. Vlees is zeer energierijk waardoor een dier hier (door middel van verschillende regulatorische processen, denk aan bijvoorbeeld hormonen) een lange tijd van kan doen.
In verhouding moet een herbivoor veel meer eten voor de zelfde hoeveelheid energie = meerdere maaltijden per dag, deze dieren eten het liefst gedurende de hele dag.
Mens is inderdaad een omnivoor, maar toch vind ik dat het darmstelsel redelijk lijkt op het stelsel van de carnivoren. Ik zeg niet dat het gelijk is, natuurlijk zitten er ook verschillen in. Binnen de groep van omnivoren zit veel verschil, verschillende divertikels, vormen en klieren. De ene omnivoor neigt als nog meer richting de herbivoor, de ander richting de carnivoor.
Wij zijn gewoon om 6x per dag te eten, kleine porties. Is ook een gedeelte gewenning. En omdat wij omnivoor zijn, duurt het inderdaad langer dan bij een carnivoor. Maar vertering in de pens duurt nog langer.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:55

musiqolog schreef:
@mayniac_val: over onnatuurlijke eetgewoontes gesproken, gelet op jouw onderschrift kan je kat er ook over meepraten. :)

Komt nog bij natuurlijk dat alleen wij westerlingen in meerderheid lactose blijvend kunnen afbreken. In Oost-Azië worden ze daar ziek, zwak en misselijk van.

Dat komt dus door wat ik in mijn eerdere post heb gezet :)

@TS: daarom zei ik ook dat je iets over het civilisatieproces moet lezen, dan snap je onze kleine snijtanden beter :) En daarna misschien een snelcursus geschiedenis volgen: als dat het enige is dat je uit de geschiedenis haalt, heb je niet op zitten letten of zeer onzijdig les gehad. Er gaan hele maanden voorbij zonder dat ik iets over oorlog en moord hoor en ik studeer nog wel geschiedenis.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:14

Een paard heeft wel een werkende blinde darm die fungeert als fermentatievat, vergelijkbaar met de pens van een koe. Bij ons is die blinde darm rudimentair.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:42

Geef het maar op, de TS reageert zeer selectief op posts in dit topic.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:20

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou volgens TS een mens een herbivoor moeten zijn? Wat is er 'fout' aan vleeseter zijn? Waarom moet er zo halsstarrig worden bewezen dat een mens een herbivoor is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:22

Ik snap het doel van dit topic ook niet. De wetenschap is heel duidelijk, vervolgens wil TS haar zeer gekleurde mening doorduwen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:00

Juist voor vegetariërs (en ik heb zelf tien jaar ervaring) lijkt het me belangrijk om in te zien dat wij de maag en darmen hebben van een omnivoor + aaseter, en dat je lichaam voorzien is om door die te gebruiken in alle noodzakelijke voedingsstoffen te voorzien.
Als je dan uit ethische overwegingen (of gezondheids..) een erg afwijkend dieet wil aanhouden, moet je toch op tijd stil staan bij de mogelijke tekorten dat dat gaat opleveren. Er zijn oplossingen, maar je moet dat dan toch wel overdenken. Gewoon denken 'ach we zijn van nature vegetariër, het komt wel goed' lijkt me niet zo'n goed plan. Of toch niet als je er een verder normaal Westers leven op na wil houden.

Af en toe wat van de weg rapen lost al veel op (en niemand hoeft er vee voor te houden) :+ http://www.youtube.com/watch?v=OQvt-gxb ... ture=share

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:01

Vind het wel grappig dat iemand nu roept dat ik mijn mening doordruk, vraag me af waarom? Ik vind de argumenten van Nadine wel heel interessant eigenlijk, en denk daar ook over na. Die rudimentaire blindedarm vind ik ook interessant.

@ Ruga: dat aaseter/omnivoor vind ik wel aannemelijk hoor. Ga ik me even verder in verdiepen, in het hoe en wat. Overigens denk ik niet: we zijn van nature vegetariër, het komt wel goed, je zit zonder meer al met tekorten, magnesiumtekort komt bijvoorbeeld veel voor, ben een tijd terug bij wijze van experiment magnesium gaan slikken, gewoon omdat ik rusteloos was, en me niet goed kon ontspannen, en magnesium hielp wonderwel, werd een stuk rustiger, ook in mijn hoofd, kon me veel beter ontspannen, sliep beter, enz. Dat toont uiteraard niet aan dat de hele Nederlandse bevolking een magnesiumtekort heeft, maar het toonde wel aan dat ík een tekort had aan magnesium. Toen ben ik me erin gaan verdiepen, en bleek, al lezende op internet, dat er veel meer mensen magnesium namen om die reden. Ben me daarin gaan verdiepen, en heb een aantal malen uit verschillende bronnen vernomen dat er in de grond niet zoveel magnesium meer zit. En zo kwam ik erachter dat een magnesiumtekort veel vaker voorkomt dan ik in eerste instantie dacht. Blijft internet natuurlijk, en in hoeverre die informatie betrouwbaar is, is maar de vraag, maar toch.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het sowieso verstandig is in mijn ogen om je voeding eens goed onder de loep te nemen, en te kijken of het allemaal wel compleet is, en of je alles wel binnenkrijgt wat je nodig hebt. Je merkt pas wat van een tekort op het moment dat je er last van hebt, maar hoe lang kun je doorlopen zonder dat je last hebt? Snap je mijn punt? 't Is idd een stuk slimmer om van te voren rekening te houden met eventuele mogelijke tekorten, dan om iets maar gewoon te gaan doen, en te kijken waar het schip strandt. Ik neem idd B12 :j :D

Doel van het topic was vooral om eens iets tegen het licht te houden wat meestal imo voor vanzelfsprekend aangenomen wordt: ik poneer dan een stelling die controversieel is, en daarmee lok ik een discussie uit. Vind ik best leuk. Ik vind het leuk om eens na te denken óf dingen wel zijn wat ik altijd dacht? Kom je erachter dat het zo is, prima toch?

Ik maak een keus om te proberen te leven als veganist, ben daarin niet altijd even consequent, en niet altijd ben ik trots op mezelf (gister bijvoorbeeld kocht ik Aioli, voor op stokbrood, die van Euroshopper is vegan, en ik las thuis nogmaals het etiket, en toen zag ik dat er eigeel in zat. Ben nog steeds dubbende wat ik ermee zal doen, weggooien, weggeven, of toch zelf opeten, weggooien wil ik eigenlijk niet, probeer echt zo min mogelijk eten weg te gooien, weggeven kan, zelf opeten ook, maar dan ben ik niet consequent, wat ik nooit zal zijn, btw, asfalt is bv al niet vegan, dus daar ga je al, maar inconsequent zijn terwijl je weet dat je het bent is weer wat anders).
Anyway, is ook iets waar ik best over in discussie wil gaan, maar het was neit waardoor ik hierop kwam. Er zijn veganisten die beweren dat een mens een planteneter is, en de waarheid is, dat ik eigenlijk niet goed weet in hoeverre dat waar is, maar 't was een leuk discussiepunt, zeker op Bokt :') Die tonen dat o.a. aan aan de hand van schedels en gebitten, en ik heb het ook weleens gebruikt om aan mensen die niet snapten dat hun hond niet kauwde, uit te leggen dat hun hond dat ook helemaal niet kan, omdat hij een carnivoren-gebit heeft.
Maar 't is best eens leuk om de discussie de andere kant op te draaien. Dus vandaar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:20

Yamcha schreef:
Blijft internet natuurlijk, en in hoeverre die informatie betrouwbaar is, is maar de vraag, maar toch.

Als je wetenschappelijke info zoekt kan je best iets als http://scholar.google.be/ gebruiken, dat schakelt al een hoop pulp uit. Want inderdaad, de online gepubliceerde berg desinformatie is vele malen groter als deze met betrouwbare feiten als je het gewoon via Google of Yahoo benaderd.

Citaat:
Waarmee ik maar wil zeggen dat het sowieso verstandig is in mijn ogen om je voeding eens goed onder de loep te nemen, en te kijken of het allemaal wel compleet is, en of je alles wel binnenkrijgt wat je nodig hebt
.
Als veganist kan je niet anders als supplementen toevoegen, tenzij je bereid bent met de gevolgen van tekorten te leven (ook een optie, maar ik denk dat een dokter dat niet zou vinden ;) ). Je kan dan veel geld geven aan pilletjes of injecties (voor mij prima, 21ste eeuwse wetenschap regelt dat mooi voor je), of je kan toch selectief wat dierlijk eiwit/vet aan je dieet toevoegen, maar onder een vorm waar je het dan zelf mee eens kan zijn. Dat hangt dan af van je ethische bezwaren. Maar dat roadkill filmpje was ergens niet helemaaaal een grapje ;)

Citaat:
ben daarin niet altijd even consequent, en niet altijd ben ik trots op mezelf

Mensen zijn niet consequent, dat is de aard van het beestje. Voor mij mag je het anders bekijken, en glimlachen met zo'n vergelheid en dan toch smakelijk dat brood wat je nu al gekocht hebt opeten. Dat bewijst alleen maar dat je jezelf en je eigen opgelegde regels kan relativeren en er nog flexibiliteit in zit. Typisch menselijk, flexibel zijn, daar moet je net trots op zijn :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:40

Het is heel makkelijk Yamcha. We kunnen niet zelf B12 aanmaken, zonder doen we het erg slecht --> we hebben dierlijke producten nodig. Dan kunnen we naar al het andere kijken, maar dat maakt dan voor de stelling geen drol meer uit.

Wél kunnen we erg lang zonder dierlijke producten. Als je lichaam normaal functioneert heb je genoeg B12 voorraad om een aantal jaar vooruit te kunnen. Ik denk ook zeker niet dat we elke dag vlees nodig hebben. Maar dat maakt ons nog geen herbivoren.

Ik probeer zelf ook zo veganistisch mogelijk te eten (omdat mijn lijf het daar goed op doet), maar eens in de zoveel tijd eet ik dan weer vlees of vis omdat ik dan merk dat ik weer behoefte daaraan heb. Om vervolgens weer veganistisch verder te gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:33

phormicola schreef:
We kunnen niet zelf B12 aanmaken, zonder doen we het erg slecht --> we hebben dierlijke producten nodig.

Behalve B12 zal je het ook moeilijk hebben om het gehalte aan eiwitten, Fe2+, calcium, vit A, D en B2, en omega 3 vetzuren op peil te houden. De vormen die je in planten kan vinden zijn moeilijker op te nemen door ons lichaam als hetzelfde via dierlijke producten. Je moet dus echt goed weten wat in welke hoeveelheden, en onder welke vorm in specifieke granen, groentes en fruit te vinden is, om niet sluipend tekorten op te doen. En je moet veeeeeel eten. De betere aanpak is om je bloed te laten testen, en supplementen te nemen.
Of om gewoon met enige regelmaat toch eens vlees en vis te eten.

Dat gaat vrij traag die tekorten, maar na 10 jaar zat ik er zelf totaal door. Ondanks dat ik vegetarisch en niet veganistisch at, en ondanks toch een stukje vis af en toe, helemaal niet stikt dus. Maar ook niet erg doordacht, en dan lukt het dus niet, het is geen levensstijl die met stress en tijdtekort te verenigen is, je moet echt tijd nemen om je dieet te bedenken en te bereiden.
En ik ben blij dat ik in die periode niet onwetend over tekorten geprobeerd heb om zwanger te worden bijvoorbeeld, je loopt echt meer risico's als je een gat in je vitaminespectrum hebt. Toch ook iets om even over te denken als vegetarische/veganistische vrouw ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:59

Ah, dat verklaart alles, het is zo´n flauw "holier than thou" topic.

En heeft dus weinig tot niets met de werkelijke vraag of de mens als diersoort een carnivoor, omnivoor, herbivoor of wat voor -voor dan ook te maken, ik verspil er mijn energie verder niet aan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:04

Ik ben al eeuwen vegetariër en het is grote onzin dat je echt vlees nodig hebt. Ik neem ook nooit pilletjes ofzo, je moet alleen genoeg B12 binnenkrijgen, maar dat zit tegenwoordig echt in genoeg dingen. Ik heb er nog nooit te weinig van gehad :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:07

Ik heb toch echt vlees nodig :) zonder vlees krijg ik tekorten en word ik ziek en dat alles behalve onzin.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:09

Als mensen geen omnivoren zijn zouden we niet in staat zijn geweest om vlees te verteren en zouden we ook niet afhankelijk zijn geweest van bepaalde voedingsstoffen in vlees (hoewel het evt. misschien wel via een andere weg te verkijgen was) ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:28

ZeSteigert schreef:
Ik ben al eeuwen vegetariër en het is grote onzin dat je echt vlees nodig hebt. Ik neem ook nooit pilletjes ofzo, je moet alleen genoeg B12 binnenkrijgen, maar dat zit tegenwoordig echt in genoeg dingen. Ik heb er nog nooit te weinig van gehad :)

Hoe vul jij je B12 dan aan?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:33

Ruga schreef:
ZeSteigert schreef:

Niet. Ik eet gewoon normaal en af en toe dan laat ik het eens controleren. Het is nooit heel hoog, maar wel altijd voldoende.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:39

Citaat:

Niet. Ik eet gewoon normaal en af en toe dan laat ik het eens controleren. Het is nooit heel hoog, maar wel altijd voldoende.[/quote]

Dan eet je wel genoeg dierlijk vet vermoedelijk..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:41

Ruga schreef:
Citaat:

Niet. Ik eet gewoon normaal en af en toe dan laat ik het eens controleren. Het is nooit heel hoog, maar wel altijd voldoende.

Dan eet je wel genoeg dierlijk vet vermoedelijk..[/quote]

Nope. Ik eet & drink puur biologisch & ondierlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:41

Iris82 schreef:
Ik denk dat vegetarisch eten het vetpercentage van de gemiddelde Nederlander niet naar beneden zal halen.

Leuk dat je dit post want afgelopen week was er een item op tv over veganisten en de 2 mensen die aan het woord kwamen ( een woordvoerder en vrouw die veganistisch leeft ) hadden beiden een lichaamsgewicht dat duidelijk boven de gemiddelde standaard is. Ik vraag me serieus af hoe dat kan.