Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:50

ik vraag mij af of die vrouwen die overleden zijn ook rookten.
Dat veroorzaakt namelijk embolie's en trombose in combi met de pil.Alle pillen...

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:53

zoiezo is roken en de pil gebruik niet goed! de pil is rotzooi, ik gebruik het echt niet meer ik kreeg na mijn bevalling 2x een verschillende en bij allebei de pillen alleen maar buikpijn en ander klachten! Nu nergens geen last meer van , dan gebruik ik maar een regenjasje :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 07:07

Alle anticonceptie pillen hebben in meerdere en mindere mate vrouwelijk hormoon er in.
Wat zegt dat al deze pillen een risico van toename gewicht en trombose met zich mee brengt!.
Ook een spiraaltje of een prikpil!

Degenen die overstappen naar een andere pil lopen net zoveel risico.
Zeker is combinatie met overgewicht en roken is deze kans groter.

Je zou schrikken als ze alle patienten die binnen komen en/of opgenomen worden met trobose en/of longebolie/ hersenbloeding/beroerte zouden screenen op welke pil ze gebruikten.
Dan zou je van gekheid niet meer weten welke pil wel of niet veilig is. Geen één is "veilig"
Daarnaast heb je te maken met sterfte wat als gevolg is van in dit geval de Diane.
Per jaar sterven er meerdere mensen tgv vaat ziekten als bovengenoemde. Ieder gebruikt een ander anticonceptie middel.

Bovendien is er in veel gevallen van LE/DVT ook sprake van onderliggend lijden.

De ophef is weer prettig voor de markt van de microgynon e.d

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:22

geerke schreef:
ik vraag mij af of die vrouwen die overleden zijn ook rookten.
Dat veroorzaakt namelijk embolie's en trombose in combi met de pil.Alle pillen...

Eergister stond er een verhaal in Trouw: een gesprek met de moder en zus van een overleden vrouw. De arme meid was 23. Ze sportte veel, en rookte ook.
Ze had een "kuitblessure" (aldus de huisarts). Op gegven moment kroop de pijn omhoog (huisarts gaf niet thuis) en op een slechte dag, na heftig overgeven zakte ze weg. De ambulancemensen konden al niets meer voor haar doen. Utslag obductie: massale longembolie.
(Achteraf zeg je dus, dat de kuitblessure de eerste trombosen zijn geweest.)

Toen er nog pilcontrole was, werd je gecontroleerd op suikerziekte, hoge bloeddruk en vleesboompjes. Toen ik de pil slikte, wist ik dat er trombose in mijn familei voorkwam, maar iemand heeft daar ooit bloedonderzoek voor gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:10

@F_orumster: ik doelde in de eerste plaats op mensen die de pil wél voornamelijk als anticonceptie nemen en dan maar mee profiteren van de dingen waar ze eigenlijk wel voor bedoeld is. Dat had ik misschien iets beter moeten uitdrukken.

Het is net zoals iemand ook al zei, als je eens echt iedereen gaat screenen op medicijngebruik die een trombose/embolie krijgt en er aan sterft, dat je lijstje "veilige" medicatie dan wel heel snel gaat inkorten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:01

F_Orumster schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik kan me herinneren van heel vroeger dat de voorloper van de huidige Diane-35 pil oorspronkelijk een middel was bij huidproblemen en overbeharing, maar dat het als bijwerking had dat het schadelijk was voor de ontwikkeling van het ongeboren kind. Vandaar dat men er daarom maar voor zorgde dat het middel tegelijkertijd als anti-conceptiepil werkte, om dat te voorkomen.

Middelen met een mutageen effect zou dan niet meer zomaar uitgeschreven worden. Stel dat je zwanger raakt door verkeerd gebruik en vervolgens je kind beschadigt door deze pil, dat kan natuurlijk niet.

Over dat schadelijke effect kan ik tegenwoordig niets meer terugvinden... Ik kan me zelf ook moeilijk voorstellend dat ze een voor ongeboren baby's schadelijke pil voorschrijven aan in principe vruchtbare vrouwen, oeps pil vergeten en je hebt een zwaar invalide kind...

Maar dat trombose verhaal... tja ik heb vroeger wel een pil gebruikt (niet de Diane), maar ook voor een operatie moest ik hem blijven slikken van de anesthesist, want een zwangerschap was ook een risico...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:05

Varekaj schreef:
@F_orumster: ik doelde in de eerste plaats op mensen die de pil wél voornamelijk als anticonceptie nemen en dan maar mee profiteren van de dingen waar ze eigenlijk wel voor bedoeld is. Dat had ik misschien iets beter moeten uitdrukken.

Het is net zoals iemand ook al zei, als je eens echt iedereen gaat screenen op medicijngebruik die een trombose/embolie krijgt en er aan sterft, dat je lijstje "veilige" medicatie dan wel heel snel gaat inkorten.

Ik denk dat er bijna geen gebruikers zijn die hem met dat doel slikken, het is altijd een bekende, zwaardere pil geweest die mensen pas nemen als het doel het risico overschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:04

Ik ben er zelf zo eentje ;) Vroeger had ik 'm voor mijn acne, toen na aantal aar overstapt op een andere en sindsdien nog aantal wissels gemaakt. Maar ik had bij alle andere pillen enorme last van migraine, humeursschommelingen (nog erger dan menopauze volgens sommigen haha), fysieke probleempjes tijdens s*x én mijn libido ging echt extreem onder het vriespunt. Hierop zat niemand te wachten. Dus op eigen vraag na 5 jaar toch weer Diane35 gehad, en nu sinds een 2-tal maanden Daphne, de generieke variant. Voel me stukken beter en krijg vaak complimenten dat ik er qua humeur ook op vooruit ben gegaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:06

Varekaj schreef:

Dat is triest, van dat korte lijstje, maar het is zo.
Als je daar ene mensenleven mee kan redden, dan moet dat maar.

Veel medicatie heet trouwens (en niet toevallig) "anti". En dat bepaalt mede de veiligheid.
Even en heel ander voorbeeld:
Heb je een maagbloeding, dat hebben "anti maagzuur tabletten" beslist zin. Die wond moet svp. snel dicht!!
Maar door bij allerlei problemen "alleen maar" maagzuur te neutraliseren, en als dat dan eigenlijk de hele therapie is, kun je in de problemen komen. Maagzuur is een nuttig goedje, het hept bij spijsvertering (dus je kunt bikpijn krijgen) en het helpt tegen infecties (oa., helaas esbl, maar denkbaar ook pneumokokken).
Veel belangrijker is de vraag, waar de klachten precies vandaan komen en soms is dat ook op andere wijzen dan met pillen op te lossen. En helaas wordt die volgende stap niet altijd gezet. En dus slikken allerlei mensen allerlei pillen, die helaas ook risico's geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:12

Ik studeer nu mijn eerste jaar verpleegkunde en we zijn nu ook met farmacie bezig. Mensen zouden wat vaker de bijsluiter moeten lezen... Daarom vertik ik het ook om zomaar medicatie te nemen tenzij ik me echt barslecht voel. Verder moet ik mijn lichaam ook zelf laten vechten tegen de indringer, zo bouw je tenminste antistoffen op!

Medicatie wordt getest en voor ze iets op de markt brengen wordt wel de afweging gemaakt "is het interessant om op de markt te brengen". Maw, al redt het 1 persoon op 100.000 bij een zeldzame aandoening, dan is de kans groot dat ze het niet gaan produceren. Eenvoudigweg omdat het dan gewoon te duur is om die productie te starten. De farmaceutische sector denkt ook aan zijn portemonnee, jammer genoeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:05

Varekaj schreef:
Ik studeer nu mijn eerste jaar verpleegkunde en we zijn nu ook met farmacie bezig. Mensen zouden wat vaker de bijsluiter moeten lezen... Daarom vertik ik het ook om zomaar medicatie te nemen tenzij ik me echt barslecht voel. Verder moet ik mijn lichaam ook zelf laten vechten tegen de indringer, zo bouw je tenminste antistoffen op!

Medicatie wordt getest en voor ze iets op de markt brengen wordt wel de afweging gemaakt "is het interessant om op de markt te brengen". Maw, al redt het 1 persoon op 100.000 bij een zeldzame aandoening, dan is de kans groot dat ze het niet gaan produceren. Eenvoudigweg omdat het dan gewoon te duur is om die productie te starten. De farmaceutische sector denkt ook aan zijn portemonnee, jammer genoeg.

zou je ook antistoffen opbouwen tegen sperma?
Ik geloof het niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:14

Als ik me niet vergis heb ik ooit wel eens gelezen dat je lichaam er wel antistoffen tegen aanmaakt ja, het is en blijft immers een vreemde stof. Het is me bijgebleven omdat iemand naar aanleiding daarvan opperde "vaker sex hebben, dan raak je eraan gewend en van slikken verdik je ook, het zit bomvol calorieën" ofzoiets :+

Maar da's niet echt wat je wilde zeggen gok ik :))

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:22

Ik slik ook de Diane-35 puur voor de acne. Ben wel gebeld door mijn huisarts dat ze mij graag om wilden zetten, maar ik slik 'm op eigen risico door. Het is het enige wat goed helpt voor de acne te onderdrukken. :) Anders is het alternatief Microgynon 30 en daar werd ik juist niet zo vrolijk van (stemmingswisselingen, gewichts-schommelingen etc). Ik slim de Diane 35 al bijna 12 jaar en rook niet, leef gezond etc. :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:23

Mij werd 20 jaar geleden ook de Diane voorgeschreven door de HA i.v.m. acne. Heb de pil iets van 3-4 jaar geslikt en nadat ik binnen een half jaar 'opeens' 3 migraine-aanvallen kreeg, die pil aan de kant gegooid en om een andere pil gevraagd.
Mijn zus kreeg ook migraine van de Diane maar heeft desondanks te lang doorgeslikt en heeft nu nog (als ze de pil slikt) last van migraine. Alles dankzij die fantastische Diane -O-

Voor mij overigens geen enkele pillen meer. Ik ben nu hoogzwanger van mijn 2e kind maar ook na de bevalling komen er geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf. Zonder die hormonen ben ik veel beter te pas, zowel lichamelijk als geestelijk. Mijn hubby mag nu de stap nemen voor anti-conceptie-maatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:47

Hier krijg ik vriendje jammer genoeg niet overtuigd om een jasje te gebruiken. Hij wordt al grauw bij het idee alleen en verklaart ook liever geheelonthouding toe te passen dan dat te gebruiken. Omdat het zo onaangenaam zit en bij hem ook schuurt en veel gevoel wegneemt. Dus ofwel ik aan de anticonceptie, ofwel geheel niks. Tjah.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:03

Mijn man wil zelf ook niet meer dat ik aan de pil ga.
Ongeacht welke pil die hormonen hebben een te grote invloed op mij, lichamelijk en geestelijk. En hij 'lijdt' daar ook onder :')
Dus vandaar zijn eigen voorstel om snipsnap te laten doen maar een afspraak bij de HA heeft ie dan nog weer niet gemaakt. Dus dat wordt dan geheel onthouding of het jasjes-werk tot hij die stap zet :=
Maar op dit moment (ik ben nu 40 weken + 2 dagen zwanger) heb ik ook niet zo'n behoefte aan sex ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:14

Scheelt wel dat ik belangrijke vrouwelijke vormen verlies als ik stop met de pil. Hijzelf heeft er geen problemen mee, maar ik wel. Dat en dan de stabiliteit in hormonen geven me wel een goed gevoel, ben ook rustiger en minder moodswings. Langs de andere kant, levenslang de pil, is dat wel gezond? Waarom moet ik alle moeite doen en de kosten dragen en wil hij dat niet? Zijn er alternatieven die me mijn "vormen" laten behouden maar die gezonder zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:15

Scheelt wel dat ik belangrijke vrouwelijke vormen verlies als ik stop met de pil. Hijzelf heeft er geen problemen mee, maar ik wel. Dat en dan de stabiliteit in hormonen geven me wel een goed gevoel, ben ook rustiger en minder moodswings. Langs de andere kant, levenslang de pil, is dat wel gezond? Waarom moet ik alle moeite doen en de kosten dragen en wil hij dat niet? Zijn er alternatieven die me mijn "vormen" laten behouden maar die gezonder zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:01

Varekaj schreef:
Hier krijg ik vriendje jammer genoeg niet overtuigd om een jasje te gebruiken. Hij wordt al grauw bij het idee alleen en verklaart ook liever geheelonthouding toe te passen dan dat te gebruiken. Omdat het zo onaangenaam zit en bij hem ook schuurt en veel gevoel wegneemt. Dus ofwel ik aan de anticonceptie, ofwel geheel niks. Tjah.

Jaja, heb je het ook al eens echt geprobeerd? Kijken of hij het dan ook volhoudt...
M.i. is dat namelijk echt onzin, en bovendien een tikkie egoistisch. Jij moet wel je leven lang hormonen slikken, maar hij is te beroerd om zelf ook iets aan anticonceptie te doen?
Maar goed, mijn man doet het dan weer wel. Want met hormonen ben ik dan weer een minder prettig mens om mee samen te leven, dus dat heeft hij er graag voor over.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:04

Ik heb deze pil ook al aantal jaren. Toendertijd voor acne en idd anticonceptie.

Ik maak de strips op die ik heb en dan zie ik wel verder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:44

Geheelonthouding houdt hij denk ik wel even vol. Hij zit immers met regelmaat 6 weken in het buitenland op een schip voor werk met 70 andere mannen, dus hij is het wel gewoon :))
Hij weet ook verdomd goed dat ik sneller nood zou hebben dan hij haha. Uiteraard valt er wel over te praten natuurlijk. Moest ik écht onwijs problemen hebben of risico lopen, dan zou hij het wel doen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:54

Varekaj schreef:
Geheelonthouding houdt hij denk ik wel even vol. Hij zit immers met regelmaat 6 weken in het buitenland op een schip voor werk met 70 andere mannen, dus hij is het wel gewoon :))
Hij weet ook verdomd goed dat ik sneller nood zou hebben dan hij haha. Uiteraard valt er wel over te praten natuurlijk. Moest ik écht onwijs problemen hebben of risico lopen, dan zou hij het wel doen.

Best wel een egoistische vriend heb jij dan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:38

Och, het is wel zelfzuchtig maar er zijn ergere dingen lijkt me. Zou er meer problemen mee hebben als hij persé wel/of net geen kinderen zou willen en ik dan het tegenovergestelde.
Of dat hij weigert te trouwen of wettelijk samen te gaan wonen, omdat hij me dan bij een breuk niet zonder boe of ba de straat op kan zetten.

Moest er een pil voor mannen komen of iets zoals een prikpil voor de heren, dan zou hij dat wel doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:55

Even iets anders: ik ga net naar de apotheek om de yasmin te halen, keikg ik een naamloze variant mee!! En ze hadden de yasmin niet eens meer!! Dus even een vraag: is hier iemand die is overgestapt naar de naamloze variant? Toen ik de naamloze variant van de Diane ging gebruiken, kreeg ik bijwerkingen. Ik en trouwens echt pissed dat ze me niet geïnformeerd hebben over de overstap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:58

Ik zou nooit akkoord gaan met een naamloze variant, ik krijg van de naamloze ook bijwerkingen.. (alleen slik ik trigynon).

Apotheek geeft de naamloze omdat die goedkoper is, maar als je aanvullend verzekerd bent wordt ook de variant met naam gewoon vergoed.

Dit zijn overigens vragen die in het centrale anticonceptietopic gesteld kunnen worden en die niet op hun plek zijn in dit discussietopic ;)