Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:19

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Daar moet ik je (helaas) 100% gelijk in geven.. Een Belg leeft typisch boven zijn stand. Dat betekent ten eerste dat vrijwel elke vrouw een fulltime job heeft en geen van hen tijd over heeft.

Hoezo is dat boven hun stand? Het is niet fout om je maatschappij zo in te richten. Je moet het alleen wel helemaal doen, dus of je vindt het goed dat iedereen werkt, maar dan moeten zorg en dergelijke ook structureel worden opgelost, of je wilt dat mensen veel mantelzorgen, maar dan werken ze niet zoveel.

Citaat:
Tot overmaat van ramp heeft het overgrote deel geen rotte cent meer over omdat de villa nog afbetaald moet worden. Jammer maar het is niet anders. Wij zouden een hoop kunnen leren op dat gebied

Mwah. Ik vind dat je nogal overdrijft, en ik vind Italie bepaald niet een land wat we ons tot voorbeeld hoeven te stellen. Dat er problemen zijn met te hoge leningen is wel waar, da's in Nederland ook zo en daar komen ook nog onrealistisch hoge huizenprijzen bij, maar dat heeft met de zorg nou ook weer niet zo heel veel te maken.

Er is nog steeds een mogelijkheid om een bescheidenere woning te verkiezen, echter lijkt het typisch kleinburgerlijk gezin daar geen genoegen mee te nemn. In mijn ogen leidt dat tot een heel egocentrische maatschappij waarbij het merendeel van de bevolking geen tijd wil/kan vrijmaken voor anderen buiten echtgeno(o)t(e) en kindjes. Zelfs tijd voor de kinderen is er bijna niet, die gaan standaard naar de crèche, hoe wil je dan zorgen voor je bloedeigen ouders die zelf 18 jaar geïnvesteerd hebben in je eigen opvoeding. Het is een vrij radicale gedachte, maar het één heeft zeker met het ander te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:13

unicorn_kiss schreef:
Er is nog steeds een mogelijkheid om een bescheidenere woning te verkiezen, echter lijkt het typisch kleinburgerlijk gezin daar geen genoegen mee te nemn.

Op individueel niveau kan dat soms (niet altijd, althans niet in Nederland) maar als geheel kan dat uberhaupt niet: we hebben het aantal en soort huizen die we hebben, en je kunt niet ineens een miljoen huishoudens downsizen, want daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg huizen voor. Dat is 1 van de redenen van de geforceerde hoge huizenprijzen: zoveel alternatieven zijn er niet.

Het is trouwens ook helemaal niet gezegd dat thuis zorgen voor je eigen ouders beter is, of socialer. De enige reden dat dat zo in de picture wordt gezet is omdat het op korte termijn goedkoper lijkt. (Lijkt, want op iets langere termijn moet je natuurlijk bedenken wat de overige kosten zijn: minder werkgelegenheid, minder mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt, minder openlijke geldstromen en meer terug naar de informele ruilhandel, daardoor minder belasting (btw en inkomsten) nog afgezien van de grotere fysieke en emotionele belasting voor de betrokkenen.)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:30

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Er is nog steeds een mogelijkheid om een bescheidenere woning te verkiezen, echter lijkt het typisch kleinburgerlijk gezin daar geen genoegen mee te nemn.

Op individueel niveau kan dat soms (niet altijd, althans niet in Nederland) maar als geheel kan dat uberhaupt niet: we hebben het aantal en soort huizen die we hebben, en je kunt niet ineens een miljoen huishoudens downsizen, want daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg huizen voor. Dat is 1 van de redenen van de geforceerde hoge huizenprijzen: zoveel alternatieven zijn er niet.

Het is trouwens ook helemaal niet gezegd dat thuis zorgen voor je eigen ouders beter is, of socialer. De enige reden dat dat zo in de picture wordt gezet is omdat het op korte termijn goedkoper lijkt. (Lijkt, want op iets langere termijn moet je natuurlijk bedenken wat de overige kosten zijn: minder werkgelegenheid, minder mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt, minder openlijke geldstromen en meer terug naar de informele ruilhandel, daardoor minder belasting (btw en inkomsten) nog afgezien van de grotere fysieke en emotionele belasting voor de betrokkenen.)

Toch zie je elke dag meer en meer mooie natuurgebieden omgebouwd worden tot een sociale wijk waarvan een villa gemiddeld 300 tot 400 000 euro kost. Althans, dit is wat je hier in Belgie erg vaak ziet. De bestaande huizen, die kan je natuurlijk niet zomaar afbreken.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk hoor, het leidt tot verdere problemen, echter denk ik niet dat dit gedrag zomaar te voorspellen is. Hoewel er minder werkgelegenheid in zorghuizen zal zijn, zal bijvoorbeeld meer werkgelegenheid vrijkomen doordat mensen halftime ipv. fulltime zouden werken. De rest is giswerk vind ik. Overigens heb jij het over fysieke en emotionele belasting, echter heb je al eens een bezoekje gebracht in een doorsnee rusthuis? Een heleboel bejaarden zijn eenzaam, dat is ook een emotionele belasting.

Marcella

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:00

Tja ben zelf werkzaam als huishoudelijke hulp in de thuiszorg, maar dit word ook niet leuk voor de mensen die werken.

Het word nu straks binnenkomen en gelijk door het hele huis vliegen om je werk te doen anders red je het niet om alles fatsoenlijk te doen. Nu heb ook mensen die gerust een uurtje minder hulp kunnen hebben, maar er zijn ook mensen waarbij eigenlijk tijd te kort kom en dan maar een beetje afraffel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:15

Marcella schreef:
.

Het word nu straks binnenkomen en gelijk door het hele huis vliegen om je werk te doen anders red je het niet om alles fatsoenlijk te doen. .

Nou, ik denk eerder dat je helemaal nergens meer binnen komt als de plannen door gaan. Alleen de mensen die echt niet anders kunnen blijven hulp houden. En reken er maar op dat er verdomd weinig werk over blijft.....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:55

delvira schreef:
yep, mijn neef heeft deze ziekte ook gehad, hij is weer thuis bij zijn vader gaan wonen, bij dat huis is een soort van wooncontainer geplaatst. En hij kreeg al vrij snel verpleging etc om hem te ondersteunen.....

weet niet zeker of je nu ALS bedoeld, maar hier nog een kleine toevoeging: mn moeder kreeg hulp, maar zeer summier: ma tm vr kwam er s ochtends iemand van de thuiszorg die mijn vader uit bed hielp, onder de douche en dan aankleden. Daarna ging de thuiszorg weer en moest ze het zelf maar zien te redden.
Om dr dan nog een beetje te ontzien kwam er 2 keer per week nog iemand een uurtje per keer om huishouden te doen. Maar dat was ook alle hulp die ze van instanties kreeg.
Dus 5 dagen per week hulp om hem uit bed, schoon en in de rolstoel te krijgen (ong 3 kwartier per dag) en 2 uur per week voor het huishouden. Want de zorg voor mijn vader was een dagtaak, dus huishouden had daar onder te lijden. Rest van de dag en weekenden was er geen hulp van thuiszorg of wat dan ook. Als mijn vriend en ik dr niet geholpen hadden, was het helemaal fout gegaan.

Aanpassing aan het huis was er ook niet, dus rolstoel van woonkamer naar toilet of slaapkamer was een hels karwei. Aanpassing kregen ze ook niet, omdat het verloop zo snel is en de bureaucratie in dit land zo langzaam, dat mijn vader allang was overleden voor de goedkeuring van de aanpassing binnen was.

Toen mijn vader nog enigszins kon lopen (nu ja lopen....) is er een rollator aangevraagd; toen die er eindelijk was na dik 3 maanden, was mijn vader al weer toe aan een rolstoel. Die rollator heeft hij dus ook nooit gebruikt, want toen kon hij al helemaal niet meer lopen.

Zwaar vermoeiend en ongelooflijk frustrerend: dat instanties tot het aller allerlaatste moment wachten om je aanvraag te behandelen. Zekers bij een ziekte als ALS.

Oh en toen hij eindelijk een rolstoel kreeg, was het zo eentje voor korte tijd; zeg maar zo'n ding waar ziekenhuis patienten mee naar de uitgang worden gereden als ze naar huis mogen, maar nog niet echt goed ter been zijn nog.
Zullen wel gedacht hebben; ach die man gaat toch binnenkort dood, dus een goede stoel hoeft die niet -O-

edit; overigens neem ik de thuiszorg niks kwalijk hoor; die mensen moesten ook roeien met de riemen die ze hebben....en meer kregen ze gewoon niet om meer hulp te kunnen/mogen bieden. De bittere toon in mijn post is dan ook gericht tegen de overheidsinstanties die zo korten op dit soort organisaties, dat levens van zwaar hulpbehoevenden behoorlijk mensonterend zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-02-13 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:02

mijn neef kreeg de hulp idd met de ziekte ALS. Maar de gemeente deed traag over het plaatsen van een wooncontainer. Ook kreeg hij al vrij snel de hulp die hij nodig had...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:08

helaas in mijn vaders geval was bovenstaande alle hulp die hij kreeg toen hij nog thuis woonde. Gelukkig hadden mijn ouders alles gelijkvloers, anders was het echt niet te doen geweest.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:51

Marcella ik werk ook als huishoudelijk hulp
Echter zijn de plannen zo dat er straks bijna geen werk meer is
Familie van mn clienten wonen allemaal verder weg, werken ft hoe moet dit dan gaan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:17

Roselie schreef:
Familie van mn clienten wonen allemaal verder weg, werken ft hoe moet dit dan gaan?

Iemand zwart in dienst nemen en anders vrijwilligers.bijv mensen die een uitkering hebben, moeten dit werkgaan doen om hun uitkering te behouden. Schijnt nu al in een paar plaatsen zo te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:23

Tieme schreef:
Roselie schreef:

Iemand zwart in dienst nemen en anders vrijwilligers.bijv mensen die een uitkering hebben, moeten dit werkgaan doen om hun uitkering te behouden. Schijnt nu al in een paar plaatsen zo te gaan.

Ja dat is de juiste oplossing, laten we vooral mensen zonder kennis de zorg laten verrichten, weten we zeker dat er al gauw geen zorg meer nodig is, puik plan, komen we nog eens van de vergrijzing af -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:38

Roselie schreef:
Marcella ik werk ook als huishoudelijk hulp
Echter zijn de plannen zo dat er straks bijna geen werk meer is

Er komt ook een hoop bij vanuit de AWBZ, wie weet dat ze een gedeelte hiervoor gaan gebruiken voor huishoudelijke hulp? En ik hoorde ergens dat er misschien toch weer een extra budget vrij gaat komen voor huishoudelijke hulpen.
In ieder geval, een hoop onduidelijkheid nog!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:13

Klopt!
In Rotterdam is dat al was laatst op het journaal

We zullen zien

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:43

heb na volgende week een gesprek met mijn ouders en ha.. moeder gaat steeds meer achteruit, maar vader denkt dat hij alles wel kan... maar ze worden ook steeds ouder.
Als er moet worden worden gezorgd dat wordt het wel een pittige opgave voor mij.. mijn twee zussen zijn niet instaat om hen met het een of ander te ondersteunen, en zelf heb ik naast drie kinderen ook een baan voor vier dagen, die ik wel nodig heb, omdat manlief vorig jaar geen werk meer had, en voor zichzelf is begonnen...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:28

Als het zo doorgaat zijn we straks weer terug bij af. Al die mensen die vroeger zo hard gewerkt hebben om te zorgen dat er zulke goede voorzieningen in dit land kwamen zien dat alles in een rap tempo naar de sodemieter wordt geholpen,ik word er beroerd van en vind het een schande.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:50

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:51

aikon schreef:
Ik hoorde ergens op de radio dat er over een 8 jaar tijd 800 bejaardetehuizen dicht moesten. 8)7 Waar moeten al die mensen heen? Die leggen niet allemaal het loodje voor die tijd.

http://www.nu.nl/algemeen/3241271/sluit ... reigt.html

hoorde het vanochtend ook al, we gaan terug in de tijd, en dat terwijl Nederland aan het vergrijzen is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:15

Naast het aanzienlijke leed voor al die mensen: wat een kapitaalvernietiging! Al die investeringen die er gedaan zijn worden nu ook zomaar weggegooid. (Nee dat is goed voor de economie. Als je dan toch alleen maar alles in geld wilt rekenen, reken dan tenminste goed.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:22

Word nog leuk. Mijn ouders zijn gelukkig nog goed ter been, maar zij helpen mij. Ik heb crps (dystrofie) en heb moeite met bepaalde huishoudelijkheden waar ik geen hulp voor krijg via de gemeente. Ik moet het maar zien als "therapie" _-:( En mijn ouders en buren moeten maar helpen. -O- Word nog wat als mij ouders hulpbehoevend worden, dan zijn mijn zusje (alleen voor pa, heeft 2 kids) en broertje en zusje (voor ma, heeft 4 kids) het bokje om zowel voor hun als voor mij te zorgen. En bedankt (r)overheid :evaw:

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:05

aikon schreef:
Ik hoorde ergens op de radio dat er over een 8 jaar tijd 800 bejaardetehuizen dicht moesten. 8)7 Waar moeten al die mensen heen? Die leggen niet allemaal het loodje voor die tijd.

Die moeten gewoon thuis blijven wonen met hulp van familie, thuiszorg enz.
Alleen de ergste gevallen kunnen terecht in een verpleeghuis. Ze zouden een kamer kunnen huren in een verzorgingshuis wat bijv leeg staat maar dat schijnt over de 700 euro te gaan kosten en daar bovenop kosten van zorg die ze in moeten kopen bij bijv thuiszorg of andere instanties

Ze hadden het er ook over dat er veeeel problemen gaan komen met de huisvesting. Veel ouderen wonen in huizen die nidt aangepast zijn. In grote steden wonen veel ouderen bijv op bovenwoningen met smalle trapjes zonder lift enz. Die zullen ze zelf ws aan moeten gaan schaffen, anders komen ze op een geven moment het huis niet meer uit....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:13

Er zullen heus geen bejaarden op straat gelegd worden, het zal allemaal als puntje bij paaltje komt best wel meevallen neem ik aan, de bestuurders van vandaag zijn immers zelf ook de bejaarden van morgen ;)

Ik zal wel weer een botterik ofzo zijn maar ik vind er eigenlijk ook heel weinig mis mee dat je bepaalde zaken zelf moet betalen. Zoals allerhande karretjes en liftjes, waarom zou dat uit de overheid moeten komen?

Ik denk dat het helemaal zo slecht nog niet is als de jongere generaties aanleren dat ze geld moeten sparen voor hun oude dag, omdat je eigenlijk gewoon weet dat je als je ouder wordt, toch wat meer zorg en aanpassingen nodig gaat hebben.

Als je 15 bent spaar je voor een brommer zodat je mobieler wordt, ben je 17 dan spaar je voor je rijbewijs en autootje, ben je weer wat ouder en toe aan kinderen dan spaar je voor een gezinswagen en / of een fiets met kinderzitje omdat zulke zaken handig zijn om mobiel te blijven / worden in je veranderende situatie :)

Wat mij betreft is die lijn prima door te trekken naar ouder worden en behoefte hebben aan een rollator, scoot-mobiel en traplift.

Eigenlijk is het van de gekken dat de overheid daar voor op moet draaien. Of denk ik nou zo raar :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:23

Tieme schreef:
Veel ouderen wonen in huizen die nidt aangepast zijn. In grote steden wonen veel ouderen bijv op bovenwoningen met smalle trapjes zonder lift enz. Die zullen ze zelf ws aan moeten gaan schaffen, anders komen ze op een geven moment het huis niet meer uit....

Hoe dom kan men zijn... we gaan veel geld uitgeven om woningen waar die mensen niet kunnen wonen aan te passen (en of de overheid of de mensen dat nou individueel doen), terwijl er gebouwen leegstaan die die aanpassingen hebben, terwijl de mensen die graag in die niet-aangepaste woningen zouden willen wonen dat niet kunnen.

En dan is er ook nog een reele kans dat veel tehuizen failliet gaan omdat ze de bezetting niet rond krijgen waardoor de financiering niet klopt waardoor ook de zorg die wel nodig is niet meer geleverd kan worden behalve tegen veel te hoge kosten.

Dat is toch gewoon niet handig?? Terwijl je ook kunt kijken hoe je het systeem zoveel mogelijk wel laat werken: starters in starterswoningen, mensen die aanpassingen nodig hebben op plekken die daar al voor gebouwd zijn.

Pmarena: de bestuurders van nu hebben geld genoeg voor een superdeluxe aanvullende verzekering, of een verpleegster aan huis. Van sparen is JUIST bij bestuurders bovendien geen enkele sprake: geen enkele rekenschap voor de lange termijn. Niet de jongere generatie moet dat leren, de huidige generatie had dat moeten leren en moet dat NU uitvoeren. Ze hadden niet moeten speculeren met de gelden die bedoeld waren voor de lange termijn, toch worden zij niet verantwoordelijk gesteld.

En je kunt mensen niet laten sparen voor over 30 jaar of langer als de houdbaarheid van regelingen (denk aan spaarloon, pensioen, verzekeringen) binnen een paar jaar volkomen op z'n kop gezet worden. Of dat mensen die inderdaad proberen een langetermijnplanning te bedenken een dusdanig hoge eigen bijdrage krijgen dat ze alsnog in notime zijn uitgekleed. Zou ik een planning maken bijvoorbeeld dan zou ik voor lange termijn een lager maandbedrag willen: continuiteit. In plaats daarvan dwingt de eigen bijdrage meerdere mensen om binnen zeer korte tijd al hun extra's in te leveren, zodat je met al je zuinige spaargedrag na een jaar of twee NIETS beter uit bent. Dat is visieloos en kwalijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:27

Dat is het ook het euvel, en daar moet gewoon aan gewerkt worden :j

Ik vind sowieso wel in zulke topics dat je vaak best goede ideeën langs ziet komen.

Ik vraag me dan altijd af, of mensen ook iets doen met die ideeën, hoe raar is het om je visie te mailen naar een kamerlid ofzo, iemand die er echt iets mee zou kunnen doen wellicht?

Niet dat ik het wil, maar bijvoorbeeld jij Shadow kunt het toch best leuk uitleggen hoe jij er tegenaan kijkt met plannen en gevolgen enzo :)
En roepen op een forum zal niet zo gek veel uithalen waarschijnlijk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:28

pmarena schreef:
Er zullen heus geen bejaarden op straat gelegd worden, het zal allemaal als puntje bij paaltje komt best wel meevallen neem ik aan, de bestuurders van vandaag zijn immers zelf ook de bejaarden van morgen ;)

Je vergeet even dat de bestuurders van nu, wel even ietsje meer verdienen dan wij ;)
Die zitten qua geld al goed en die hoeven zich echt niet druk te maken over hun oude dag hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:31

Noem mij naïef, maar de meesten zitten daar niet om hun zakken te vullen (dat kunnen ze beter in het bedrijfsleven immers :j ) maar omdat ze toch iets goeds willen bijdragen aan de samenleving.

Ze gaan daar niet zitten met het idee om zaken slechter te maken, maar om het beter te maken.

Alleen de manier waarop dat moet, dat is een lastige kwestie waar ze nu nog niet uit zijn :(:)