Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:31

Silvia schreef:
Ik wil nog wel een kanttekening plaatsen dat veel mensen het "excuus" van "geen tijd" gebruiken. Je hebt net zoveel tijd nodig als je hebt.

Niet helemaal natuurlijk, anders zouden er niet zoveel mensen in grote moeilijkheden (fysiek of psychisch) komen doordat de belasting te groot is. Lang niet iedereen kan hetzelfde aan - maar een deel van die mensen heeft dan ook geen paard of druk sociaal leven of uitgebreide hobby's. Maar die groep is natuurlijk veel minder herkenbaar.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:35

Inderdaad Silvia, dat is de discussie.....
Voor mij is het zorgen voor mijn moeder haalbaar omdat ik partime werk en geen kleine kinderen meer heb....
Voor mensen met een fulltime baan en jonge kinderen is het voorstel van de staatssecretaris gewoon niet haalbaar!
Dan krijgen hulpbehoevende ouderen dus of te weinig zorg, of de mantelzorger raakt zwaar over belast

daffieduck83

Re: Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:28

Ik vind het ook een erg slecht plan. Verplichten werkt naar mijn idee niet, dan krijgen veel mensen dus gewoon geen goede zorg. En idd hoe doen ze dat met mensen zonder kinderen. In mijn familie ben ik de enige van mijn generatie, maar ik heb wel nog naast mijn eigen ouders 2 ooms en 3 tantes zonder kinderen, daar kan ik toch nooit in mijn eentje allemaal voor zorgen, naast een baan om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:44

woofie schreef:
russel schreef:
Dan moet je je beter in laten lichten door je gemeente, mijn schoonzus heeft 1100 euro gekregen!

En nee niemand verplicht je, als jij over plicht praat komt het niet uit je hart. Typisch Nerderlands dit weer in andere culturen is het normal en hoeven de ouders niet oud en krakkemikkig te zijn, dat is gewoon familie en zorgen voor.....hier is het meteen lodzwaar alsof het leven ineens loodzwaar is en dat mini huishoudentje een loodzwaar werk en levenslast is geworden.....

Mens! je weet niet waar je over praat.....blijkbaar ben jij jaloers op je schoonzus?
Zo ken ik er wel meer....geen poot uit steken maar wel een grote bek!
Waar het de zorg betreft zijn mantelzorgers vaak enigst kind....echter, komt de erfenis in zicht hebben ze opeens weer broers en zussen!!

Hahaha, jeetje, fijne liefdevolle verzorging voor moeders met zo een instelling.....maar ik draai mijn hand er niet voor om hoor om even een handje in het huishouden te helpen...ben van de rit, handen uit de mouwen en niet mauwen...

Maarrrr mijn schoonzus is van het zelfde laken en pak hoor, 10 minuten stofzuigen en kontant geld halen, mini boodschapje en eens een keertje ergens naar toe brengen, maar oooooo wat een ellende....loodzwaar.... Bah!

Met zo een instelling wil ik Niet ens dat iemand wat voor mij doet...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:49

Heino schreef:
Sonja_vR schreef:

grotendeels is dat ook omdat hun kinderen beiden werken en daarnaast hun eigen kinderen om voor te zorgen hebben en daarnaast niet altijd de tijd en energie hebben om pa en moe te wassen en aan te kleden, de adminstratie bij te houden die meer behelst dan de rekeningen

Maar het hoeft ook niet zó uitgebreid :) Maar bvb ouders helpen met de jaarlijkse belastingaangifte, helpen behangen, toeslagen samen bekijken, mee met de allergrootste boodschappen etc. kan best naast een fulltime baan en eigen kinderen in het weekend. Het lukt mij althans ook prima om op deze manier mijn oma te helpen (hoewel ik geen kinderen heb maar wel een eigen huishouden, meer dan fulltime baan en een eigen privéleven - en ik woon ook minstens 45 min. met OV van haar af).

late reactie, maar vooruit

maar juist dat word al veel gedaan, ik zie het in mijn werk, nu en in het verleden dat juist de dingetjes als administratie veelal door kinderen word gedaan :j in verzorging en verpleeghuizen, zodra ouders het zelf niet meer kunnen, maar ook bij nog zelfstandig wonende ouderen, de kinderen doen sowieso over het algemeen de administratie etc , ook de grote boodschappen zie ik dat die vaak met ouders samen door de kinderen worden gedaan in het weekend, of als dit niet mogelijk is, dat ouderen het lijstje doorgeven en de kinderen dit bezorgen.
dit zijn ook dingen die niet(meer) vanuit de AWBZ en WMO komen :n
er zijn zelfs ook vrijwilligers(organisaties) die zich hier voor inzetten, dus vrijwillig met een oudere die zelfstandig woont de boodschappen gaan doen omdat de persoon dit niet meer zelfstandig kan of durft.
dus ik kijk niet eens naar dat stukje zorg, want dat word grotendeels door familie of vrijwilligers gedaan,
anders word het bij begeleid zelfstandig wonen voor mensen met een verstandelijke beperking, hierbij word vaak wel met een werknemer van zo een project boodschappen etc gedaan, administratie vaak nog wel door ouders, of broers of zussen, maar soms ook door iemand binnen de organisatie omdat de familie bijvoorbeeld misbruik maakt van (cliënt met duizenden euro's schulden bij de Neckermann , maar zelf bestelde ze nooit iets, daar zorgde het gezin wel voor)
maar een persoon zit niet voor niets in een gezinsvervangende situatie of in een begeleid traject en vaak is het bij begeleid zelfstandig wonen de bedoeling dat de cliënt zo zelfstandig mogelijk leert te zijn binnen zijn/haar mogelijkheden. dit kan ook wel eens niet in combi met de familie omdat dit spanningen kan opleveren die echt uit de hand kunnen lopen.

ik heb juist de angst dat een voorstel zoals de minister ana het verzinnen is, uitloopt op steeds meer zorg aan de familie overlaten , maar ja, je kunt niet als vanzelfsprekend aannemen dat de kinderen dit kunnen, willen of durven.
zo zijn er ouderen die ondanks dat ze kinderen hebben nooit bezoek krijgen terwijl het zo een lief dementerend mensje is , maar dat lieve dementerende mensje was vroeger een draak eerste klas die het leven van haar kinderen stelselmatig verziekt heeft. kinderen in een dergelijke situatie kun en wil je niet voor die persoon laten zorgen... de risico's zijn voor alle partijen te groot in een dergelijk situatie ...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:52

Shadow0 schreef:
Heino schreef:
Kap daar toch eens mee, mensen uitspraken in de mond leggen die ze niet gedaan hebben.

Jij schreef toch
Citaat:
Ik durf te beweren dat minstens de helft toch zou kunnen werken, mits er aangepast werk beschikbaar zou zijn/werkgevers zich meer openstellen voor de mogelijkheden van mensen die een aanpassing op het werk nodig hebben.

Daar zie ik toch een hele duidelijke bewering staan over mensen in de bijstand. Van het tweede deel geef je aan dat je eigenlijk niet weet hoe dat mogelijk zou zijn - hoe kun je dan het eerste beweren (dat de helft zou kunnen werken)?

ALS er meer aangepast werk zou zijn, DAN zouden er meer mensen uit de bijstand kunnen werken. Denk aan aangepaste werktijden, meer mogelijkheid tot rustpauzes tussendoor, thuiswerken etc. etc. Veel mensen zitten toch thuis omdat die aanpassingen nu nog niet mogelijk zijn. En ik weet dus niet hoe die wel te realiseren zijn. Mensen die meer inzicht hebben in die mogelijkheden, zoals politici, mogelijk wél.
Maar ik weet wel dat als er wat meer vanuit mogelijkheden ipv beperkingen geredeneerd wordt, er meer mogelijk is dan er nu gebeurt. Ik ken mensen die liggend op een bed met een IQ van 50 en twee stompjes ipv handen 3 dagen aan het werk zijn op een sociale werkplaats. Dan moet het een flink deel van die honderdduizenden arbeidsongeschikten toch ook lukken om met aangepast werk te werken.

Verder stop ik met deze discussie met jou, je trekt mijn zinnen volledig uit hun verband en de context en daar heb ik geen trek in.

Sonja, ik ben blij te horen dat jij wel positieve ervaringen hebt met familie, ik zie er helaas genoeg die volledig of grotendeels aan hun lot overgelaten worden :)

Verder valt me op dat er best zwart wit gedacht wordt in dit topic. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en ik snap best dat je als kind niet voor je ooit-terroriserende ouder wilt zorgen. Helpen naar mogelijkheden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:05

Heino schreef:
Ik ken mensen die liggend op een bed met een IQ van 50 en twee stompjes ipv handen 3 dagen aan het werk zijn op een sociale werkplaats. Dan moet het een flink deel van die honderdduizenden arbeidsongeschikten toch ook lukken om met aangepast werk te werken.

Zeker, behalve dat het aangepast werk aan alle kanten wegbezuinigd wordt. Ook die sociale werkplaats is niet zo zeker. Dus misschien dat ook de mensen met twee stompjes en een iq van 50 straks geen werk meer heeft. Niet omdat arbeidsongeschikten niet kunnen werken, maar omdat niemand er werk van wij als maatschappij dat werk niet willen organiseren. De oplossing ligt niet bij het dwingen van mensen in bepaalde functies. ALs wij zorg belangrijk vinden, dan moeten we dat organiseren binnen de normale regels (dus werk met salaris.) Als wij het belangrijk vinden dat onze groenperken onderhouden worden en onze straten geveegd dan moeten we daar als maatschappij geld voor uittrekken. Werklozen en taakstraffers dwingen om normale functies over te nemen is concurrentievervalsing, en leidt tot hele nare dingen omdat mensen er ineens belang bij hebben om te zorgen dat er voldoende werklozen (en evt taakstraffers) zijn om hun begroting sluitend te houden. En het is een devaluatie van behoorlijk werk.

Citaat:
Verder valt me op dat er best zwart wit gedacht wordt in dit topic. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en ik snap best dat je als kind niet voor je ooit-terroriserende ouder wilt zorgen. Helpen naar mogelijkheden.

Laten we een nieuwe bureaucratische laag optuigen die gaat beoordelen of en hoeveel mogelijkheden elk familielid heeft om te helpen, zodat mensen verplicht kunnen worden om te helpen wat ze kunnen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:54

russel schreef:
Hahaha, jeetje, fijne liefdevolle verzorging voor moeders met zo een instelling.....maar ik draai mijn hand er niet voor om hoor om even een handje in het huishouden te helpen...ben van de rit, handen uit de mouwen en niet mauwen...

Maarrrr mijn schoonzus is van het zelfde laken en pak hoor, 10 minuten stofzuigen en kontant geld halen, mini boodschapje en eens een keertje ergens naar toe brengen, maar oooooo wat een ellende....loodzwaar.... Bah!

Met zo een instelling wil ik Niet ens dat iemand wat voor mij doet...

Zelden zo'n misselijk persoon als jou tegen gekomen!!
En met de instelling die jij hier toont zal niemand ook maar iets voor jou willen doen!
Jij beweert hier glashard dat ik NIET uit liefde voor mijn demente moeder zorg....
Je moet eens weten trut!
Als ik het niet met liefde deed dan was het niet eens vol te houden!
's morgens voor ik ga werken, zo rond half 7 ben ik al bij haar om haar uit bed te helpen, te laten plassen, verschonen en een ontbijtje geven.
Dan ga ik naar mijn werk. Rond 9 uur komt de wijkverpleging om haar te wassen en aan te kleden.
Tussen de middag ben ik weer bij haar om te zorgen dat ze warm en gezond eet.
En terwijl ze eet ruim ik wat op, draai een wasje en doe andere klusjes.
Dan ga ik naar huis om mijn eigen huishouden te doen.
Rond 5 uur 's middags ga ik opnieuw naar haar toe, smeer een boterham, zet een kopje koffie.....
Dan weer naar huis om te koken voor mij en mijn man.
's avonds komt de wijkverpleging om haar uit te kleden en in bed te helpen.
Als ik niet bij haar ben is er bij mij steeds de onrust.... ze valt de laatste tijd regelmatig....gaat het wel goed? wat zou ze doen?
regelmatig word ik via de persoonlijke alarmering opgeroepen...
Dan heeft ze weer op de knop gedrukt omdat...tja waarom? vaak weet ze het niet eens meer...
meestal is er echt wat aan de hand, dan is ze gevallen en kan niet meer overeind komen.
Maar vaak ook omdat ze opeens bang is, of omdat ze mijn vader of haar moeder niet kan vinden.....
Ze belt me ettelijke keren per dag....om te vertellen dat het regent, of omdat de zon schijnt...en altijd weer die ene vraag...kom je nog vandaag?
Ja Mam, tuurlijk kom ik...
En dan zijn er ook nog die andere telefoontjes....die van broers, zussen en schoonzussen...
"kom je nog bij ma vandaag? " ik kan niet hoor, ik heb een feestje, krijg vrienden op bezoek, ga met een vriendin een dagje naar de sauna....Misschien moet je eens wat urine opvangen? ik vond haar zo warrig aan de telefoon, misschien heeft ze wel blaasontsteking...
Denk je eraan om de meterstand van vitens door te geven? en oh ja....kan je een keer krulspelden zetten? haar haren zien er niet uit....

Momenteel ben ik bezig om een plaatsje voor haar te regelen in het verzorgingstehuis hier....dan is ze nog dichter bij me want het tehuis staat in mijn straat.
Tuurlijk zal ik ook dan nog elke dag bij haar komen, maar het neemt hoop ik ook een stukje zorgen weg...
zorg dat er wat gebeurt als ik niet bij haar ben....

Dus ga mij niet vertellen dat ik ik niet moet mauwen en handen uit de mouwen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:15

Sterkte woofie!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:23

Ach arme Woofie, ik voel met je mee. Zo herkenbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:32

Ik denk dat ik maar eens ga temmen op jouw! Want ik vind jouw nl helemaal niet zielig, jij hebt absoluut geen idee over mij en wat ik doe! Jouw taalgebruik zegt mij nl wel genoeg hoor!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 09:41

russel schreef:
Ik denk dat ik maar eens ga temmen op jouw! Want ik vind jouw nl helemaal niet zielig, jij hebt absoluut geen idee over mij en wat ik doe! Jouw taalgebruik zegt mij nl wel genoeg hoor!

Je doet je best maar!! jij oordeelt over mijn situatie zonder dat je die kent....
Bovendien heb ik nooit beweert dat ik zielig ben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:44

Heino schreef:
Sonja, ik ben blij te horen dat jij wel positieve ervaringen hebt met familie, ik zie er helaas genoeg die volledig of grotendeels aan hun lot overgelaten worden :)

ik ben ook blij dat ik die ervaringen heb en die voorbeelden tegenkom hoor :j ik weet ook niet hoe het in echt stedelijk gebied is, hier in mijn werkgebied is het in ieder geval niet echt een uitzondering :n

wel is het me opgevallen dat er meer ouderen zijn in de huidige generatie hulpbehoevende bejaarden die problemen hebben met de kinderen dan je denkt :j
soms kunnen kinderen dit loslaten en hun 180 graden gedraaide ouders toch nog een stukje hulp/steun geven, maar ook dit kan echt schrijnend zijn :j
maar ja, dat is het probleem, je weet vanaf buitenaf gezien gewoon niet wat er in het leven is voorgevallen en wat er binnenshuis heeft afgespeeld... er kan dan wel van bovenaf gezegd worden "iedereen moet zelf veel meer zorgen voor"
maar ik lees voorbeelden van de minister die ik in de praktijk al veel zie gebeuren, of nog steeds veel zie gebeuren en die meer niet dan wel van maatschappij gelden worden gedaan.
vandaar dat mij ook de gedachte rijst dat er door de minister ene opzetje gemaakt word voor verdergaande mantelzorg dan de administratie en de boodschappen.
nu ben ik in de mogelijkheid om veel voor mijn ouders te kunnen doen tegen die tijd, maar is het noodzakelijk...of beter nog wenselijk dat ik bepaalde zaken doe, zoals mijn ouders onverhoopt de tena wisselen, voeren en ga zo maar door?
ik weet vanuit mijn werk hoe zwaar dit kan zijn (emotioneel) bij mensen waar je geen band buiten de professionele hebt...
laat staan als dit iemand is die zo dichtbij je staat als je moeder, kan de gemiddelde persoon het emotioneel aan, daar zet ik grote vraagtekens bij :j

ik heb sowieso getemt ivm gescheld in het topic wat volgens mij deels door een miscommunicatie is ontstaan , volgens mij was het helemaal niet de bedoeling dat het zo persoonlijk werd opgevat :? (maar dat kan ook aan mij liggen :+ )
maar ja, gescheld in de discussie is niemand mee geholpen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:55

Schelden is niet de bedoeling, maar ik kan me voorstellen dat je nijdig wordt als iemand je op persoonlijk vlak raakt :j En of dat wel of niet zo bedoeld is, zo kan het wel degelijk gelezen worden..

Ik weet niet of het handig is om het te verplichten. Dat betekent een enorme impact op iemand zn leven. Dat er andere culturen zijn die dat wel zo doen, zal best, maar in die culturen gaan heel veel dingen anders..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:54

Onnodig kwetsende uitingen lijken mij anders ook niet nodig. Schelden niet nodig maar soms wel begrijpeliijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:13

Woofie, ik snap precies waar je doorheen gaat, toen mijn schoonouders ziek werden was er een hele grote familie die allemaal de boel oppakten en de taken zoveel mogelijk verdeelden, tien jaar draaide het prima want iedereen deed zijn deel. Toen mijn moeder ziek werd moest ik het alleen doen en dat betekende de eerste drie maanden elke dag 150 km op en neer naar het ziekenhuis. De was draaien en haar huis onderhouden. Hierna ging ze het verpleegtehuis in en ook daar ging ik elke dag heen, met plezier maar ik was in de omstandigheid om het te doen. Tussendoor nog een woning leeg moeten ruimen enzenz. Pas jaren later, na haar overlijden merkte ik de impact van altijd maar zorgen, het sloopt je maar je doet het omdat het je ouders zijn. Leuke plannen van de regering maar niet altijd haalbaar, zeker niet zonder kinderen of als enig kind.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:34

Ik werk in de thuiszorg, en zie heel vaak dat het voor de mantelzorgers op een gegeven moment loodzwaar is.
Zij hebben zelf ook nog een huishouden, werk, kinderen, dieren noem maar op, wij zijn natuurlijk ontzettend blij met wat ze doen, maar we proberen zeker mee te denken met de mantelzorgers om hun ook te ontlasten waar dat kan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:41

Sterker nog: ik ken mantelzorgers die instortten omdat ze zich verplicht voelden nèt zo lang voor een bejaarde te blijven zorgen als andere mensen dat met hùn vader of moeder deden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:01

Wat hier misschien nog niet voldoende aan de orde is gekomen is dat het hele verzorg en verpleeghuis wezen opnieuw op de schop gaat. De 24 uurs indicatie zal in de toekomst vele malen minder worden afgegeven. Ook de zorg die door de gemeentes geleverd moet gaan worden is erg uitgekleed. De tijd dat we dus nog "opgezadeld" worden met bejaarden die zielig in bejaardenhuizen zitten wordt dus erg achterhaald. Veel mensen blijven dus veel langer thuis wonen, terwijl de thuiszorg minder wordt. Aan de andere kant veranderd ook de gemiddelde bejaarde langzamerhand. Was het 20 jaar geleden nog normaal dat je( als je op leeftijd kwam) je min of meer automatisch richting verzorgingshuis ging, de gemiddelde oudere van nu wil dit echt niet meer! Ouderen zullen zelf echt meer moeten blijven doen en in veel gevallen zouden ze dat ook, met enige ondersteuning en goede wil, ook best kunnen. Een heupoperatie is een protocol van 4 dagen ziekenhuis geworden ipv 6 weken bedrust. Vaak loop je binnen 10 dagen weer! Dit even om te illustreren dat het idee van stilzetten echt niet meer van deze tijd is. Los van dat dus de bal bij familie wordt gelegd in de zorg, ligt de bal ook bij de oudere zelf. Daarnaast: hartstikke lief dat ze willen sparen voor de erfenis, maar als dat betekend dat ze zorg moeten "krijgen" van familie of overheid terwijl de bankrekening vrolijk gespekt is (proefondervindelijk vastgesteld dat een groot deel van de ouderen beschikt over een behoorlijk vermogen!) denk ik dat het niet helemaal klopt.
De zorg kan best goedkoper en efficienter, maar het vraagt inderdaad een heel andere kijk op wat mogelijk is. De bal bij de jongere generatie leggen qua kosten en inzet is niet geheel reeel aangezien je inderdaad te maken hebt met een vreemde verhouding ouderen tov jongeren, daarbij meegenomen dat jongeren inderdaad overal al zo'n beetje voor opdraaien (eigen gezin, eigen inkomen, eigen huishouding, maar ook pensioenopbouw, zorgkosten, belastingopbrengst, sparen voor studie kinderen, sparen voor eigen pensioen want of daar nog wat van over is../?, huis afbetalen, eigen studieschuld afbetalen..)