Geld maakt gelukkig??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:19

Mootje1980 schreef:
Ik ben het wel met Mick75 eens. Ik sta er ook van te kijken hoeveel mensen denken hun geluk in geld te kunnen vinden hier. Er zijn mensen die geld zat hebben maar een ongeneeslijk ziek kind. Vraag hen eens wat hen gelukkig zou maken. Kijken naar mijn dochtertje die slaapt, mijn paard dat gekke sprongen maakt of voor het eerst weer het land op gaat, een glaasje wijn en dvd-tje kijken met manlief dat kan mij gelukkig maken. Weet wat ze zeggen... wie het kleine niet eert......

heb je zeker wel gelijk in maar als je van die dingen niet kunt genieten zonder geld, dan kan je er volgens mij ook niet van genieten mét geld.
Als jij geen geld had, kon je geen paard kopen, niet onderhouden dus kon je het ook geen gekke sprongen zien maken. Als je geen geld had, kon je niet eens dat wijntje drinken en naar een dvdtje kijken, simpelweg omdat je dan geen tv en dvd speler had kunnen kopen. Dus heb je wel geld nodig om voor geluk te zorgen..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:22

Tari_42 schreef:
Mootje1980 schreef:
Ik ben het wel met Mick75 eens. Ik sta er ook van te kijken hoeveel mensen denken hun geluk in geld te kunnen vinden hier. Er zijn mensen die geld zat hebben maar een ongeneeslijk ziek kind. Vraag hen eens wat hen gelukkig zou maken. Kijken naar mijn dochtertje die slaapt, mijn paard dat gekke sprongen maakt of voor het eerst weer het land op gaat, een glaasje wijn en dvd-tje kijken met manlief dat kan mij gelukkig maken. Weet wat ze zeggen... wie het kleine niet eert......

heb je zeker wel gelijk in maar als je van die dingen niet kunt genieten zonder geld, dan kan je er volgens mij ook niet van genieten mét geld.
Als jij geen geld had, kon je geen paard kopen, niet onderhouden dus kon je het ook geen gekke sprongen zien maken. Als je geen geld had, kon je niet eens dat wijntje drinken en naar een dvdtje kijken, simpelweg omdat je dan geen tv en dvd speler had kunnen kopen. Dus heb je wel geld nodig om voor geluk te zorgen..

is dat geluk? ik noem dat luxe...ik denk altijd maar aan arme landen,
waar ze niks hebben (ook geen geld), waar ze het toch redden met een groot gezin en gelukkig zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:22

Mootje1980 schreef:
Geryon schreef:
Het is toch ook niet zo dat je moet kiezen tussen óf veel geld en het voor de rest niet goed hebben, of weinig geld en het voor de rest wel goed hebben? :')

Dat stukje wat mij nu gelukkig maakt zou toch echt wel geld zijn hoor. Kan ik samen wonen met mijn vriend in plaats van steeds bij een ander gaan wonen.

Begrijp ik helemaal. Maar jij hebt het ook niet over de miljoenen, villa's en grote boerderijen waar sommige in dit topic het over hebben. In neem aan dat jij gewoon een leuk inkomen wil. En dat begrijp ik. Zorgeloos kunnen leven (op financieel gebied) is een grote geluksfactor maar rijkdom niet denk ik.

Niet om op te scheppen, maar op financieel gebied leef ik al zorgeloos (totdat ik het huis uit ga :+). En zonder dat zou ik echt ongelukkig zijn :n En zo zorgeloos blijven, zou mij toch echt wel gelukkig maken/houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:05

Eerlijk gezegd kan ik zonder de meeste luxe. Voel me altijd God in Frankrijk als ik bij m'n tante op vakantie ga. Moet er ook nog gewoon boodschappen doen in de stad, zelf koken en dergelijke (het is een kampeerterrein) maar hemeltje, wat kan ik daar genieten van de stilte, de rust, de wijdsheid, de leefgewoonten en vooral, ik mis televisie en radio niet. TV gaat hier zelden aan (dient meer als decoratie haha) en radio alleen als ik in de wagen zit. Internet zou ik wel missen na een tijdje, maar dat heb ik wel via mobiel netwerk (als ik net op dat ene goede plekje sta voor ontvangst).

Alleen jammer dat je daar je brood niet mee kan verdienen. Zou er dan groot opfokbedrijf van maken en tegelijk voor paarden op pensioen. Kunnen de oudjes het jonge grut opvoeden :)*
Zelfvoorzienend worden in hooi, stro koop je bij je buurman evenals voer. €100paard/ maand bijvoorbeeld en als je er 10 hebt lopen denk ik wel dat je, mits goed sparen al aardig ver komt. Ook omdat je ginds subsidies kan krijgen als landbouwer om je dieren in bepaalde gebieden te laten grazen. Al denk ik dat je, mits goed weidebeleid, niet veel zal moeten bijvoeren op die oppervlakte, heb je gras genoeg staan + een natuurlijke bron voor vers stromend water.

Dus ja, geld zou me gelukkig maken op dat vlak. Omdat ik gewoon iets kan kopen waar ik net helemaal terug kan naar de basis.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:21

Tari_42 schreef:
Mootje1980 schreef:

Dus het paard staat swinters binnen, als die zich in de lente moet verheugen weer t land op te mogen, nauw dat is geluk, paard staat maanden opgesloten, ik ben niet zo blij als mijne bokkend buiten rent, betekend dat die te lang geen beweging heeft gehad, in ieder geval niet de beweging die die nodig heeft.

Indd wat Tari zegt, je hebt toch overal geld voor nodig, ja voor je familie en vrienden niet.

Varekaj, hoe krijg je het kampeerterein en land in handen? Goedzo, geld. Als het van je tante is, wat kost het haar? Geld :)

Je kunt dan zeggen 'geld maakt niet gelukkig want als je geen familie en vrienden hebt, of een ziek kind'.
Stel jij bent ziek, en je weet dat je misschien nog maar 2 jaar te leven volgens verwachting, je hebt een leuke vriend, en een dochter van 7, familie word niet meer mee gesproken (ruzie?). Nu win jij de lotto, €46 miljoen op de bank. Je kunt nu lekker vaak, veel op vakantie met je vriend (wat je voorheen niet kon, geen geld). Je dochter kan de sport(en) beoefenen die zij leuk vind en jij kunt je huisje mooi inrichten (of een nieuwe kopen...?).
Maakt dat je niet gelukkig(er)? Je moet toch gaan, maar het is t verschil of je nog 2 jaar zorgenloos leeft met je gezin, of 2 jaar ieder dubbeltje alsnog moet omdraaien in jou gezondheidsstaat. Je laat je (dan wel 9 jarige) dochter ipv niets, nu een paar miljoen achter waar zij fijn, heel fijn van kan leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:22

Menino schreef:
Uiteindelijk toch opgehaald maar de winnaar wilde anoniem blijven.

Ik zou ook niet met mijn kop op tv willen :=

Ik zou ook niet iedereen nieuwe auto's geven maar heb wat mensen om me heen die ook altijd voor mij hebben klaargestaan. Die zou ik graag wat (terug) willen geven.

En inderdaad, het zou voor mij een stuk rustgevender voelen dat als mij nu iets overkwam, mijn dieren en dierbaren zeker weten geen zorgen zouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:44

xSlvna: Nu kost het jaar niks, stuk land is indertijd spotgoedkoop in 1x betaald, ze verdient eraan omdat een spaanse boer er 20ha van hooit, de omheining netjes onderhoud en op het andere stuk zijn koeien laat grazen. behalve wat controle heeft ze er eigenlijk geen omkijken naar. Het is ginds ook nog de gewoonte dat iedereen elkaar helpt met kleine dingen, het ene plezier is het andere waard.
Als ze het nu zou verkopen kan ze er zo maar even 10x aankoopprijs voor krijgen, en de prijzen stijgen nog steeds. En dat is dan nog maar landbouwgrond! Moet je je voorstellen wat dat wordt als een gedeelte omgezet kan worden naar bouwgrond...

Mij zou het een immens pak geld kosten ja, maar voor haar inmiddels niet meer. Die kost heeft ze intussen al lang terugverdiend met kampeerterrein uitbaten en verhuur van land aan een boer.

Collie2008

Re: Geld maakt gelukkig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:48

alleen geld is niet zaligmakend, maar het draagt echt wel bij aan (mijn) geluk. Geld hebben opent andere deuren en maakt andere dingen mogelijk. Sterker nog, zonder geld heb je het niet makkelijk. Het blijft alleen de kunst om met geld wel te kunnen blijven genieten van kleine dingen zoals vogeltjes horen fluiten, een zonnestraaltje op je gezicht of een vlindertje dat op je arm gaat zitten. Als je dat niet meer kan zien omdat je te druk bezig bent je geld te verbrassen dan maakt geld niet echt (meer) gelukkig.

Maar in galop over het strand in Bali met ondergaande zon met m'n <3 was toch echt wel een van die geluksmomentjes die ik me nog helder voor de geest kan halen. Zonder geld had ik niet in Bali gezeten (maar in de regen in Noordwijk wellicht) en ook niet op een paard gezeten daar (maar op m'n vertrapte sneakers met gaten struikelend langs de vloedlijn gelopen)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:16

Ik hoef geen paard, of dure luxe dingen.
Maar een beetje meer geld zou mij wel wat gelukkiger maken.
Elke week bang zijn dat je geen geld over hebt om boodschappen te doen en weer naar je schoonvader of vader moet om te '' lenen''. Torenhoge rekeningen die betaald moeten worden ( heb ik vooral over de zorgverzekering, die ook nog eens verplicht is).
Wij nu ook, me vriend zit elke winter in de ww omdat hij strater is. Nu zit hij ook nog eens in de ziektewet en kan waarschijnlijk niet eens meer zijn oude baan uitoefenen. Wat moet hij dan gaan doen? Ik ben ook weeer werkloos, ook al zo 3,5 jaar dan heb ik weer paar maanden werk en dan zit ik weer thuis. Geeft heleboel stress, maakt niet gelukkig. Wij hebben een sterke kinderwens maar als je zo onzeker bent over geld en toekomst. Dit maakt mij echt heel ongelukkig op dit moment.
Ik hoef geen miljoenen te hebben, maar een inkomen per maand waar ik normaal van kan leven en me rekeningen zonder gedoe kan betalen graag.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:51

Ik denk dat het wel duidelijk is dat depressie absoluut niet vaker voorkomt bij minder welgestelde mensen (integendeel denk) daar is vast ook wel onderzoek over gedaan. Maar wie zou nu niet een beetje meer geld willen.. Overdreven gelukkiger denk ik niet echt te zijn. Maar het zal zeker tot op bepaalde hoogte verschillen. Al lijkt me dat geld weer 'went': een mens heeft de eigenschap nooit helemaal tevreden te zijn.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:43

Citaat:
Dus het paard staat swinters binnen, als die zich in de lente moet verheugen weer t land op te mogen, nauw dat is geluk, paard staat maanden opgesloten, ik ben niet zo blij als mijne bokkend buiten rent, betekend dat die te lang geen beweging heeft gehad, in ieder geval niet de beweging die die nodig heeft.

Nee xSlva! Mijn paard staat ook 's winters los. Van 7.00 uur 's ochtends tot 17.00 's middags. In haar overdekte paddock met voldoende water en hooi om de dag door te komen. Daarnaast krijgt ze elke dag beweging. Dus die reactie van jou slaat echt nergens op. Het land staat bij ons nu onder water en bovendien heeft ze grote mokproblemen dus dit is perfect voor haar. Wel eens van vreugdebokje gehoord??? Heel misschien???
Maar ik ben een beetje klaar met dit topic. De helft wordt maar gelezen en alles wordt uit het verband getrokken.

Misschien moeten hier alleen nog maar arme en rijke mensen over oordelen. Zij kennen hier waarschijnlijk als enige een antwoord op geven. Maar zoals ik er over denk is het alsvolgt.

Geld maakt niet gelukkig.
Geen geld hebben maakt ongelukkig.
Geld hebben maakt het leven makkelijk en comfortabel.
Niet alles is te koop.
Met een lager inkomen en een goed uitgedacht bestedingspatroon kan een mens ook een zielsgelukkig leven leiden.

Bij deze wens ik jullie allemaal een gelukkig 2013 en voor de mensen die wat extra geld of misschien zelf miljoenen nodig hebben om gelukkig het jaar door te komen... ik gun het jullie van harte!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:46

Geld maakt mede gelukkig, maar leven zonder geld maakt wel degelijk ongelukkig.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:57

Ellie_F schreef:
Geld maakt gelukkig. Je kan goede zorg kopen, evt. in het buitenland zonder wachtlijsten. Je kind voorzien van een studie. Je kunt ontspanning kopen door met je gezin, familie of vrienden uit eten te gaan en eens naar een warm oord te vliegen. Je kunt zorg kopen voor je oudere moeder zodat ze niet gescheiden hoeft te worden van haar man in een verzorgingstehuis. Je kunt alle zorg bieden die nodig is aan je huisdier. En ga zo maar door.... Van geldzorgen kun je diep ongelukkig worden.

Amen! _/-\o_

Ik wacht ook op een miljoen op oudjaarsdag :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:01

tante_trien schreef:
Ellie_F schreef:
Geld maakt gelukkig. Je kan goede zorg kopen, evt. in het buitenland zonder wachtlijsten. Je kind voorzien van een studie. Je kunt ontspanning kopen door met je gezin, familie of vrienden uit eten te gaan en eens naar een warm oord te vliegen. Je kunt zorg kopen voor je oudere moeder zodat ze niet gescheiden hoeft te worden van haar man in een verzorgingstehuis. Je kunt alle zorg bieden die nodig is aan je huisdier. En ga zo maar door.... Van geldzorgen kun je diep ongelukkig worden.

Amen! _/-\o_

idd het is zelfs bewezen dat mensen die geld hebben ouder worden en minder stress ervaren

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:03

Heb gehoord dat mensen met geld minder lachen..

Maar verder, ja je kunt alles kopen, maar ik ben nu erg blij als ik wat krijg, en als je alles al krijgt ben je minder snel ergens tevreden mee..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:05

tante_trien schreef:
Ellie_F schreef:

Amen! _/-\o_

*D mijn lot wordt ook al vertroeteld...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:05

Ik heb niet alle 5 pagina's doorgelezen, dus misschien is hij al een keer voorbij gekomen. Maar je hebt een bepaalde hoeveelheid geld nodig om in je basisbehoeften te voorzien en daar ook een bepaalde zekerheid in te verankeren. Alles wat daarboven komt is extra. Er zijn ook wel onderzoeken te vinden waar die grens qua geld ook ongeveer ligt.

Het haakt terug op de piramide van Maslov:
Afbeelding
Geld helpt je bij het vervullen van de onderste delen van de piramide, waardoor er ruimte komt voor ontplooiing. Zie ook http://www.btsg.nl/infobulletin/Maslow.html

Geld maakt dus wel degelijk gelukkig, maar als een middel en niet als doel.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:07

Ik ben ervan overtuigd dat geld gelukkig maakt :j
Het maakt het leven iniedergeval een stuk makkelijker, minder zorgen aan je hoofd en je kan veel meer leuke dingen doen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:16

Het maakt me niet gelukkiger, ik heb alles wat ik zou willen hebben.
Wel maakt het het leven een stuk makkelijker. Ik hoef geen miljoenen, met 2 ton ben ik ook hartstikke blij, dan kan ik in 1 klap mn hypotheek aflossen en kan ik die ellende van het wellus/nietus-spelletje van de overheid en de onzekerheden daarmee gepaard achter me laten. En hou ik plotsklaps een heleboel geld per maand over.
Maar een miljoen, of erger nog, meerdere miljoenen.. Nee, zou mn god niet weten wat ik daarmee zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:20

Equimotion schreef:
Ik heb niet alle 5 pagina's doorgelezen, dus misschien is hij al een keer voorbij gekomen. Maar je hebt een bepaalde hoeveelheid geld nodig om in je basisbehoeften te voorzien en daar ook een bepaalde zekerheid in te verankeren. Alles wat daarboven komt is extra. Er zijn ook wel onderzoeken te vinden waar die grens qua geld ook ongeveer ligt.

Het haakt terug op de piramide van Maslov:
[ Afbeelding ]
Geld helpt je bij het vervullen van de onderste delen van de piramide, waardoor er ruimte komt voor ontplooiing. Zie ook http://www.btsg.nl/infobulletin/Maslow.html

Geld maakt dus wel degelijk gelukkig, maar als een middel en niet als doel.

daar moest ik idd ook aan denken. Maargoed. Als je ergens blijft hangen bij nummer 3 die niet zoveel met geld te maken hebben. Dan ben je alsnog niet zo gelukkig, denk ik,. Hoewel voldoende geld om nummertje 1 en in zekere zin 2 te kunnen vervullen vrij essentieel is voor je geluk :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:26

Menino schreef:
daar moest ik idd ook aan denken. Maargoed. Als je ergens blijft hangen bij nummer 3 die niet zoveel met geld te maken hebben. Dan ben je alsnog niet zo gelukkig, denk ik,. Hoewel voldoende geld om nummertje 1 en in zekere zin 2 te kunnen vervullen vrij essentieel is voor je geluk :j

Dat is dus precies wat ik bedoel. Geld is een middel voor die onderkant. Daarna komt er pas ruimte voor de rest. Maar geld is geen doel, het feit dat je geld hebt betekent niet dat je die bovenste lagen kunt vervullen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:32

zolang ik gezond ben en alles red zoals ik het nu red ben ik wel voldoende tot goed gelukkig. zoals ik het nu heb.

geld maakt alles wel veel makkelijker, en er kunnen best veel mensen wel gelukkig van worden die bijv bij de voedselbank zitten of elke maand moeten puzzelen om rond te komen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:39

Equimotion schreef:
Menino schreef:

Dat is dus precies wat ik bedoel. Geld is een middel voor die onderkant. Daarna komt er pas ruimte voor de rest. Maar geld is geen doel, het feit dat je geld hebt betekent niet dat je die bovenste lagen kunt vervullen.

als je de basis nr 1 niet hebt dan word het erg moeilijk tot de rest te komen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:47

Ik denk dat ik de gelukkigste persoon word als ik 31 dec de loterij win.

Kan ik eindelijk mijn uitkering opzeggen!!.
In een groter huisje gaan wonen zodat we ook eens bij mij kerst kunnen vieren en kunnen mijn ouders ook eens bij mij komen eten.
Een reis met mijn mams maken nu dat nog kan.
WEER paard rijden omdat ik dan geld heb voor de juiste begeleiding. Ik sta er al 6 jaar naast ivm rugklachten en ik kan dit niet oplossen zonder goede begeleiding en mijn gereserveerde centen zijn inmiddels op aan vaste lasten.
Met vriendinnen mee op vakantie, uiteten, kleren kopen etc etc.

ja hoor in combi met mijn vrijwilligers werk op de dierenambulance en soms een vliegreisje met de paarden denk ik dat ik super gelukkig word.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:49

Geluk kun je niet kopen.
Geld maakt het leven wel makkelijker, neemt bepaalde zorgen weg.