nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:57

Ik vind de Nederlandse aversie tegen bont echt super interessant omdat ik op het moment in Moskou woon waar bont de meest normale zaak van de wereld is en iedereen het draagt. Met -40 is bont namelijk het enige dat je echt warm houdt. Als vegetariër blijf ik het hier moeilijk mee hebben omdat mij als Nederlander met de paplepel is ingegoten dat bont echt not done is.. Maar waarom wel lederen jassen en biefstuk? Ik ben niet tegen het vlees eten an sich, ik ben tegen de bio-industrie. Ik geloof ook niet dat ik tegen het functioneel dragen van bont ben.. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik vind dat het ondierwaardig fokken van nertsen verschrikkelijk uiteraard.. maar als het wel diervriendelijk gebeurd....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:05

pmarena schreef:
Ik vind bond niet slecht, maar bont vind ik wel iets dat anno 2012 een erg dubieuze reden is om dieren voor te slachten.
Zoals eerder gezegd, nog net iets dubieuzer dan voor vlees omdat dat toch net iets meer onder een levensbehoefte te plaatsen is.

Thermoregulatie is ook een eerste levensbehoefte hoor en dat kan ook zonder bont ja maar eten kan ook zonder vlees :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:11

Dat vind ik ook, maar dan kan ik de gedachtegang er achter nog wel snappen ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:34

Maar als ik het goed begrijp gaat het er dus om 'het goede voorbeeld' te zijn als land en eigenlijk niet om de nertsen? want er zal er geen minder sterven, ze krijgen het slechter maar.... We geven wel het goede voorbeeld.
Nogmaals, met als eerst een import verbod maken we als land een statement, nu lachen ze zich kapot en duiken op onze markt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:20

Datzelfde argument is gebruikt tegen het afschaffen van de slavernij. Dat heeft kennelijk wel gewerkt.

Ik ben blij met deze wet, al vind ik het op alle punten krom en raar. Ik denk ook serieus dat het gaat helpen, en ik hoop op een importverbod en dergelijke zaken.

En voordat ienand begint over dikbilkoeien, van mij mogen ze alle dieruitbuitende industrieën liever gisteren dan vandaag afschaffen, en daar werk ik dus niet aan mee. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:38

Ik duim er gewoon voor dat het (zoals eigenlijk altijd) gewoon stapje voor stapje gaat: eerst een aantal Europese landen die de productie in eigen land verbieden, vervolgens binnen de hele EU een verbod op het fokken van pelsdieren, daarna een EU verbod op de handel, en vervolgens een importverbod.

Ik denk dat het technisch gezien misschien ook wat lastig kan zijn om eerst een importverbod in te stellen....en daarna de eigen productie pas af te schaffen.

Al met al vind ik echt dat de fokkers niet hoeven te piepen, die weten al zeker 12 jaar dat het einde in zicht is en schijnen ook goed verdient te hebben aan de diertjes...tijd voor wat anders.

Maar dan hoop ik uiteraard ook dat de vervolgstappen wat sneller gaan dan dit verbod... zodat het straks niet zo is dat de huidige fokkers hun kooien naar het buitenland verkopen, en hun gebouwen gebruiken voor de opslag en verkoop van geïmporteerde vellen :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:55

Natuurlijk hoeven de fokkers niet te piepen, zij moeten de boel opdoeken terwijl andere boeren gewoon door mogen gaan. :roll: Daarnaast weet ik niet waar jij woont, maar de banen liggen niet voor het oprapen hoor, laat staan dat je je levenswerk door een paar mutsen op moet geven. Want ja zij zijn de dierenbeulen, die varkensboer niet.
Maar nee, Nederland moet het goede voorbeeld geven!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:01

Ze wisten zeker 12 jaar geleden al dat er een eind aan zat te komen, nu hebben ze nog 24 jaar en dat maakt totaal minstens 36 jaar dat ze de tijd hebben om iets anders te gaan doen.

Lijkt me helemaal niet zo'n enorm slechte situatie, zeker niet als ze inderdaad van die grote winsten hebben gemaakt al die jaren :)

Heb jij dan liever dat Nederland NIET het goede voorbeeld geeft, en er geen domino in gang wordt gezet zoals hierboven omschreven, maar dat het gebruik van bont geaccepteerd blijft omdat we er lekker met zijn alleen aan mee blijven doen, want het verdient zo goed?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:17

Het is makkelijk praten als buitenstaander om maar even je bedrijf op te geven waar je je hele leven en vaak al meerdere generaties mee bezig bent, ze zoeken maar even iets anders ja, terwijl de boeren met koeien niets hoeven te doen. Net zo makkelijk als deze eerste stap die een wereldwijde verbod zou moeten betekenen (wat bij de legbatterijen dus mislukt is).

Ik begin mij toch achter Zwerte te zetten met haar bericht. En ja, van mij mag deze industrie prima verder gaan, net zoals dat met koeien en varkens gebeurt. In de gehele veehouderijsector is men bezig met het welzijn te waarborgen op zoveel mogelijk manieren, zo gaat het antibiotica gebruik sterk achteruit terwijl de preventie van ziekten sterk vooruit gaat. Ik ben geen voorstander van bioindustrie dat niet, maar gezien de wereldwijde vraag van de producten ontkom je er als land niet aan. Dus dat betekend strenge wetgeving, strenge controles (wat steeds beter gaat) en dat betekend dus niet de hele handel naar het buitenland trappen en doen alsof het niet bestaat.

Lees voor de gein maar eens verschillende tijdschriften van Veehouder&Dierenarts, dan ben je goed op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen deze sector om het welzijn van de dieren te garanderen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:26

en wederom wil nederland het braafste jongetje van de klas zijn richting de eu...gaat gewoon nergens om..Hier hebben de nertsen het tov meerdere buitenlanden zeer goed. Net als bij de kippen, hier mogen geen legbatterijen meer, die zijn inmiddels allemaal verkocht/verplaatst naar landen als griekenland waar het gewoon nog mag, dierwelzijn? wa's da???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:58

Ze hoeven het niet even op te geven, een periode van minimaal 36 jaar om wat anders te gaan doen is niet bepaald "even" :P

Denk je dat koeienboeren het niet zwaar hebben....? Vast wel wat mensen die je daar nog even wat over willen vertellen :=

Dit is gewoon hoe het werkt, als je "slechte" dingen de wereld uit wilt hebben.

Je begint bij het steeds meer regels maken om het dierenwelzijn te verbeteren. Vervolgens kom je op een punt waarop je vast moet stellen, dat het welzijn van het dier sowieso teveel te lijden heeft, en schaf je het af. Waarna meer landen volgen en het uiteindelijk wereldwijd niet meer geaccepteerd wordt.

Godzijdank is er op allerlei nare gebieden iemand begonnen met het zetten van de eerste stap, anders zaten we er allemaal lang niet zo in vrijheid bij als nu :=

Kijk, als je zegt dat je het prima vindt dat het houden van dieren voor bont (in Nederland) doorgaat, dan is het simpel natuurlijk.

Daarom zeg ik ook: laten we dan alle vervelende dingen die in de wereld gebeuren met dieren, kinderen en alles, maar naar Nederland halen zodat wij het allemaal in wat minder schrijnende mate voort kunnen zetten.

Er is immers behoefte aan, dus we moeten daar toch in voorzien.
Dan zijn we meteen van het probleem van werkloosheid af en we verdienen er nog iets aan.
Voor iedereen beter eigenlijk, je hebt gelijk :)

Ik zeg wederom: doen +:)+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:16

Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf? Waarom maak jij er nu ineens van dat koeienboeren het minder zouden erg hebben dan nertsenhouders? Wat ben ik hier al die tijd aan het schrijven, kom op zeg.

En een nerts zou teveel lijden? Waar haal jij die informatie vandaan, het welzijn van een nerts is beter dan die van een varken maar jij blijft maar denken van niet.

Ik begin mij onderhand af te vragen of discussiëren met jou nog zin heeft. Het begint een tunnelvisie te worden zo langzamerhand.

edit: 36 jaar lijkt lang, maar om een familiebedrijf op te zeggen kan zelfs geen 50 jaar tegenop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:25

Zeggeh, jongedame, je begint zelf over koeien hoor, dat de koeienboeren niks hoeven te doen terwijl die arme nertsenboeren het zo zwaar hebben :P

En hoor je mij ergens zeggen dat een varken het beter heeft :? Ik heb het hier niet over een varken gehad, over lezen gesproken :P

Ik vind niet dat een nerts een fatsoenlijke kwaliteit van leven heeft nee, in zo'n sneu hokje. Zo zou geen enkel wezen hoeven moeten te leven wat mij betreft. Ik vind het een concentratiekamp voor dieren, compleet met het vergassen nog wel :o

Van mij mag al dit dierenleed de wereld uit, en elk stapje is er 1 dus dat is aan te moedigen. Dit is tenminste een beweging, beter dan alleen maar commentaar leveren op anderen en zelf niks doen. Steeds een stapje.

Dat is mijn mening.

Jij vindt het blijkbaar prima hoe de nertsen er hier bij zitten.

Dat is gewoon een verschil van mening waarin we niet bij elkaar gaan komen en dat mag toch?

Het heeft dus idd. geen zin om te proberen mij er van te overtuigen dat het prima is om het zo te laten,
want daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik zie graag vooruitgang in het verbeteren van dierenwelzijn, ook al kost het vele stapjes om het uiteindelijke doel te bereiken. Een verbod in Nederland is niet het doel. Het is slechts 1 van de vele stapjes die er nodig zijn om de dingen wereldwijd beter te maken.

Als je niet verder kunt / wilt kijken dan de gevolgen van dit ene stapje, dan ben je er tegen, dat is alleen maar begrijpelijk :)

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:46

magda_90 schreef:
pmarena schreef:
Azië gaat ook door met het faciliteren van vieze Nederlandse mannetjes die het graag met kleine jongetjes doen.

In de lijn van aanpak die je voor de nertsen stelt, zouden we dan ook beter hier dat misbruik toe kunnen staan, maar wel onder strikte voorwaarden :?

Met verplicht gebruik van glijmiddel en een condoompje wordt het inderdaad een stuk minder vervelend en gevaarlijk voor zo'n kindje, en dan verplichten we gezonde voeding en een schoon bedje....goed idee eigenlijk wel +:)+

Ja joh, laten we appels met peren vergelijken, de enige uitweg als je je in het nauw gedreven voelt :roll: .

@Inky_devil, het vlees van nertsen wordt ook geconsumeerd. ;)

Ja joh, laten we een legitiem verband afdoen met ''appels en peren vergelijken'' als je je in het nauw gedreven voelt :roll:

Of het ligt aan je verstandelijk vermogen dat je die link niet kan leggen, dat kan ook natuurlijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:47

pmarena schreef:
Zeggeh, jongedame, je begint zelf over koeien hoor, dat de koeienboeren niks hoeven te doen terwijl die arme nertsenboeren het zo zwaar hebben :P

Zij hoeven hun bedrijven niet te sluiten nee (dus op dat gebied niets te doen), nertsenboeren wel. Dat heeft er al die tijd al gestaan hoor, beetje beter lezen.

pmarena schreef:
En hoor je mij ergens zeggen dat een varken het beter heeft. Ik heb het hier niet over een varken gehad, over lezen gesproken

pmarena schreef:
Dit is gewoon hoe het werkt, als je "slechte" dingen de wereld uit wilt hebben.

Dit is wat je schrijft, dat doet denken (in samen hang met al je andere berichten hier) dat je de andere veedieren (waar ik het varken als voorbeeld van nam) beter vindt zitten dan een nerts, want alleen zij worden nu (straks tegen die tijd) geruimd en niet de andere veedieren. Als ik dat verkeerd heb opgevat, dan excuses.

pmarena schreef:
Ik vind niet dat een nerts een fatsoenlijke kwaliteit van leven heeft nee, in zo'n sneu hokje. Zo zou geen enkel wezen hoeven moeten te leven wat mij betreft. Ik vind het een concentratiekamp voor dieren, compleet met het vergassen nog wel

Sneu hokje? Ben je wel eens wezen kijken bij een nertsenhouderij of heb je deze beelden alleen van zielige plaatjes waar PvdD goed is in het verspreiden? Waar heb je je mening eigenlijk op gebaseerd? Want als je echt bent wezen kijken dan weet je dat ze beter erbij zitten dan menigeen koe of varken.

pmarena schreef:
Van mij mag al dit dierenleed de wereld uit, en elk stapje is er 1 dus dat is aan te moedigen. Dit is tenminste een beweging, beter dan alleen maar commentaar leveren op anderen en zelf niks doen. Steeds een stapje.

Er is een verschil tussen nuttige dingen doen (goede wetgeving opzetten die beter werkt dan jij nu insinueert) en eindeloze stappen die toch niets opleveren - gezien de legbatterijen daar een prachtig voorbeeld van zijn.

pmarena schreef:
Het heeft dus idd. geen zin om te proberen mij er van te overtuigen dat het prima is om het zo te laten,
want daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ik zie graag vooruitgang in het verbeteren van dierenwelzijn, ook al kost het vele stapjes om het uiteindelijke doel te bereiken. Een verbod in Nederland is niet het doel. Het is slechts 1 van de vele stapjes die er nodig zijn om de dingen wereldwijd beter te maken.

Ik wil je ook niet overtuigen dat het prima is om het zo te laten (dat is een meningkwestie), ik wil je alleen laten inzien dat deze manier van actievoeren niet de juiste manier is (dat heeft de geschiedenis ons laten zien). Deze manier is alleen goed voor Nederland, niet voor de nerts zelf. Dát wil ik laten zien.
En dan ook een beetje heel erg dat nertsen er toch vele malen beter bijzitten dan jij steeds beweert, dus beter dan menigeen koe, varken of pluimdier. Maar waarom nertsen dan wel geruimd moeten worden maar koeien, varkens en pluimdieren niet, is mij nog steeds een raadsel.

pmarena schreef:
Als je niet verder kunt / wilt kijken dan de gevolgen van dit ene stapje, dan ben je er tegen, dat is alleen maar begrijpelijk

Owja het is heerlijk zwart/wit natuurlijk. Voor of tegen, geen middenweg mogelijk. Logisch.

Dos_Caballos schreef:
Ja joh, laten we een legitiem verband afdoen met ''appels en peren vergelijken'' als je je in het nauw gedreven voelt :roll:

Of het ligt aan je verstandelijk vermogen dat je die link niet kan leggen, dat kan ook natuurlijk.

En inhoudelijk heb je toe te voegen dat...? Het is allang uitgelegd waarom ik dit verband niet vind passen bij de nertsen, even teruglezen dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:50

Goeiedag hee, wat een boel aannames flap je er weer uit :P

Even voor de goede orde, ik trek geen enkele vergelijking met hoe andere dieren gehouden worden.

Ieder dier heeft zijn eigen behoeftes en ik ben niet van het type dat een vervelende situatie (nerts) goed praat door het te vergelijken met een nog wat vervelendere situatie (legbatterij kip).

En ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat verandering stapje voor stapje gaat.

Wil je alles in 1 keer veranderen...(alles of niets): dat gaat gewoon niet lukken, en dan frustreer je vooruitgang doordat er dan maar niks gebeurt.

Mijn buurman is nertsenhouder.

Hartstikke aardige en sympathieke vent, en trots op zijn aan verbeterd welzijn aangepaste nertsenhouderij.
Heeft volgens mij ook echt wel het beste voor met de beestjes, en is helemaal trots op het toevoegen van een speeltje (schijnbaar de TOP van dierenwelzijn voor de nertsen) in de kale kooitjes: een kettinkje waar ze een beetje mee kunnen rammelen. Nou joepie.

Voor mij blijft het een concentratiekampje bestaande uit verschillende rijen gebouwen met de inhoud die in kale kooitjes hun korte, uitzichtloze bestaan slijten totdat ze vergast worden.

Ik vind dat niet prima, en al helemaal niet voor een mode-artikel waar we prima zonder kunnen.

Ik denk ook dat veehouders zelf gewoon niet meer zien waar ze mee bezig zijn, omdat het voor hun normaal is. Denk aan de maneges en pensionstallen waar op 2 hectare 100 paarden opgehokt staan. Die mensen zijn trots op hun bedrijf met mooi aangeveegd erf en strak gesleepte bakken, mooie stallen, paarden die goed voer krijgen en op een flinke laag stro staan, en zo blij hinniken als ze iemand aan zien komen lopen.

Die mensen vinden dat normaal en vinden dat zij goed voor hun paarden zijn.

Ik vind het zielige stakkers omdat ze de hele dag als een fiets in een schuurtje staan te wachten tot ze uit hun hok gehaald worden....en van de mogelijkheid om hun soorteigen gedrag te vertonen gestript zijn.

Die 2 manieren waarop je het kunt bekijken, staan gewoon heel ver van elkaar af.

Net zoals de ene persoon het schattig en heel mooi vind om een kindje in het hoekje van de tuin een wortel in het hokje van een konijn te zien duwen, terwijl een ander vooral ziet hoe schrijnend dat beeld eigenlijk is...arm konijn dat daar eigenlijk op zijn dood zit te wachten in zijn uithoek van de tuin in een veels te klein rothok weggestopt omdat het niets heeft, en slechts dient als een soort speelgoed blijkbaar.

Maarja, als je zoiets denkt dan zijn er altijd wel wat stakkers die het nodig vinden om die kijk op de zaken belachelijk te maken, in het kader van: het zijn maar dieren, waar maak je je druk om.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:07

Dus volgens jou zou ik zo'n stakker zijn? En ja, aannames als gevolg van jouw berichten, dat heet een discussie.

Maar goed, blijkbaar sta je niet open voor andere methoden dus discussiëren is nu net zoeiets als tegen een muur praten. Jammer.

Daarnaast vind ik het nog steeds jammer dat er geen waarom wordt gegeven op mijn meermalen herhaalde vraag: waarom nertsen ruimen en niet ook koeien, varkens en pluimvee die met dezelfde doelen gefokt en gehouden worden?
En kom nu niet aan met alleen dat bont, want het vlees wordt net zo goed geconsumeerd. Veel dieren/dierlijke producten die in Nederland gefokt worden, wordt geëxporteerd naar het buitenland. Dus als je dit soort zaken hier stopt (en de oogkleppen op doet dus) dan mist Nederland en een hoop exportwinst en elders gaat de productie gewoon door in landen waar het welzijn echt slecht is, bij gebrek aan wetgeving en controles (plus dat betekent nog meer werklozen etc etc).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:17

Lieve schat, ik heb geen zin om weer hetzelfde rondje met je aan te gaan.

Let's agree to disagree, goed :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:19

Ik ga niet met jullie mee discussiëren, daar heb ik helaas geen tijd voor.. maar ik wil wel even laten weten dat ik het helemaal eens ben met pmarena, gelukkig toch nog iemand die het wel snapt :)

Biefstukken vind ik net zo goed 'not done'.. als ze van een koe komen die haar hele leven in een donkere krappe stal heeft moeten staan..
Varkens horen samen buiten in de modder en het struikgewas te lopen, koeien samen in de wei en nertsen in het bos in hun holen ofzo met hun vriendjes.. kunnen de mensen dat niet waarmaken, dan mogen al die bedrijven van mij per direct stopgezet worden.. helaas gaat dat niet zo simpel en snel, maar je zal érgens moeten beginnen, en aangezien bont geen eerste levensbehoefte is (nee, ook niet in Rusland) vind ik het heel goed dat ze die als eerste verbieden!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:23

Zelfde rondje? Je geeft niet eens antwoord op mijn vraag. :')

Maar goed, strijd maar mooi door met je uitspraken als "lieve schat" Daar wordt vast goed naar geluisterd.

Let's agree to disagree, ja. :evaw:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:00

De grap is nou juist dat je de antwoorden op die vragen, allang kunt vinden in mijn reacties :P

Maarja, gezien je die niet goed leest en ze alleen maar gebruikt om er zelf allerlei aannames en rare conclusies uit te halen, kan het zijn dat je wat mist ja.

Het lijkt er sterk op dat je helemaal geen discussie wilt, maar gewoon lekker een beetje wilt hakken.
En daar pas ik voor, ik heb wel nuttiger dingen te doen dan constant iemands luimen beantwoorden, opgewonden standje :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:15

Hakken en lezen? Betrek die opmerking maar op jezelf. Ik probeer hier een discussie te voeren maar krijg alleen maar hetzelfde activistenverhaaltje te horen. Vooral met die kleinerende opmerkingen erbij, voel je je daardoor nu beter? :(:)

Edit: Dit schreef je een paar keer:

" Zoals eerder gezegd, nog net iets dubieuzer dan voor vlees omdat dat toch net iets meer onder een levensbehoefte te plaatsen is."

Waarop ik al meermalen aangeven heb dat nertsenvlees ook geconsumeerd wordt, dus een levensbehoefte. Dus dat maakt dat de nerts met dezelfde doelen gehouden wordt als de koe etc., maar desondanks moet zij toch geruimd worden.Dus dat vind je een antwoord op mijn vraag? Over lezen gesproken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:26

Jij leest het als kleinerende opmerkingen, dat is wat anders :)

Ik respecteer je mening, alleen de manier waarop je die brengt / waarop je blijkbaar wilt discussiëren is een beetje te kinderachtig naar mijn zin.

Dat bedoel ik verder niet rot ofzo, maar dat is gewoon wat het is en daarmee maak je een discussie gewoon niet zo interessant en dan stappen mensen er liever uit.

Dat is overigens niet te verwarren met het winnen of verliezen van een discussie (hoewel ik zomaar vermoed dat je het wel zo gaat zien :P ), maar gewoon accepteren dat het tijdverspilling is om met sommige mensen door te gaan en steeds hetzelfde cirkeltje te maken.

Daarom: let's agree to disagree, ik probeer het respectvol te beëindigen maar als je dat niet wilt: tja, jouw feestje :P

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:27

TS, volledig met je eens (niet het topic doorgelezen, moet eignelijk leren :+ )

Daarnaast denk ik voornamelijk aan de boeren. Hoe moeten zij nu hun brood verdienen? :oo

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:30

eenitraM schreef:
TS, volledig met je eens (niet het topic doorgelezen, moet eignelijk leren :+ )

Daarnaast denk ik voornamelijk aan de boeren. Hoe moeten zij nu hun brood verdienen? :oo

TS, ik deel ook je mening. We hadden het er gisteren op het werk ook over, nadat we een klant met een nertsenfokkerij aan de telefoon hadden. Hoe gaat hij dit met zijn familie allemaal financieel bolwerken?