Wat betreft inbrekers: nee, die verdienen geen doodstraf wat mij betreft. Zij gokken op een leeg huis, als er dan onverhoopt toch een bewoner is vluchten ze waarschijnlijk direct weer - tenzij ze dan al bloedend op de grond liggen. Dat is al heel anders dan de situatie van jouw buren die met goed voorbereide overvallers te maken kregen. Denk je écht dat de situatie daar heel anders was geweest als ze ergens in huis een pistool hadden liggen?
Ik ben echt niet zo'n vredeszingend hippietypje hoor, als een inbreker hier langskomt terwijl ik thuis ben kan-ie ook een beste opsodemieter verwachten. Maar ik mep 'm niet dood want dat is niet nodig om mezelf te verdedigen. Bewusteloos op de grond is ook prima, en kruipend over de gallerij mag ook. Gebroken knieschijf is ook effectief.
En als iemand je echt overvalt met wapens en misschien ook niet in z'n eentje dan begin je toch sowieso niks? We zíjn allemaal al gewapend, iedereen heeft messen in huis waar je iemand makkelijk mee doodsteekt. Maar daar kom je niet eens bij in zo'n situatie, tenzij je er altijd eentje bij je draagt. En dat kan met een mes net zo goed als met een pistool.
Ik zie gewoon niet goed hoe een pistool echt veel bijdraagt aan éffectieve veiligheid, ik zie vooral hoe het bijdraagt aan een gevóel van veiligheid. En ik vind ratio belangrijker dan gevoelens.