Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:28

Ik denk wel dat als het beest aangespoeld is om dood te gaan ie geen opleving meer had gehad en al eerder doodgegaan was.
Maar heb het er toch moeilijk mee, is mijn dierenhart...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:42

nathalie_v schreef:
Het zit nu eenmaal in mensen om alles te willen redden.
één groot nadeel, (neem als voorbeelden zeehonden) als je ze weer "oplapt" met antibiotica en weer terug uit zet, dit dier fokt met een ander zwak dier, krijg je uiteindelijk een zwakkere populatie.

Zelf heb ik op Ecomare stage gelopen, en zij maken duidelijke en voor mij een juiste afweging.

Een dier opblazen is nu eenmaal ethisch niet verantwoord...
Dit gebeurt gewoon niet in Nederland

Ja, dat weet ik. Ik ben zelf echt niet anders. Ik wil ook altijd alles redden. Maar mijn verstand zegt me dat dat misschien niet altijd het beste is. Dat mensen misschien wel te vaak en te veel willen redden en daarbij over de grens gaan.
(en dat doe ik ook wel... dat besef ik zelf ook wel.)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:46

liljebo schreef:
nathalie_v schreef:
Het zit nu eenmaal in mensen om alles te willen redden.
één groot nadeel, (neem als voorbeelden zeehonden) als je ze weer "oplapt" met antibiotica en weer terug uit zet, dit dier fokt met een ander zwak dier, krijg je uiteindelijk een zwakkere populatie.

Zelf heb ik op Ecomare stage gelopen, en zij maken duidelijke en voor mij een juiste afweging.

Een dier opblazen is nu eenmaal ethisch niet verantwoord...
Dit gebeurt gewoon niet in Nederland

Ja, dat weet ik. Ik ben zelf echt niet anders. Ik wil ook altijd alles redden. Maar mijn verstand zegt me dat dat misschien niet altijd het beste is. Dat mensen misschien wel te vaak en te veel willen redden en daarbij over de grens gaan.
(en dat doe ik ook wel... dat besef ik zelf ook wel.)

We moeten ons dan ook afvragen of Pieterburen wel zo verstandig is. De Waddenzee populatie staat er ook niet zo gelukkig voor.
Ze monitoren niet eens welke dieren al eens eerder binnen zijn gekomen en wat het verdere verloop is. Wat heb je er dan aan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:47

smileydees schreef:
Ik denk wel dat als het beest aangespoeld is om dood te gaan ie geen opleving meer had gehad en al eerder doodgegaan was.
Maar heb het er toch moeilijk mee, is mijn dierenhart...

Ik snap wel wat je bedoelt. Maar wat ik mij afvraag... er werd eerder genoemd dat het dier zich in een soort slaaptoestand bevond en weinig meekreeg van het afsterven van de organen.
Stel dat dat werkelijk zo is (zal toch niet zomaar iemand geroepen hebben?) , zou het dan niet zo zijn dat dor reddingsacties en dergelijke iedere keer weer voor adrenalinestoten worden gezorgd, waardoor die oplevingen ontstaan en het leiden idd onnodig wordt gerekt?
Zou het niet zo kunnen zijn dat als het dier volkomen met rust was gelaten, dat het dan in een soort coma zou zijn geraakt en rustig zou zijn gestorven?

Ik weet het niet hoor. Ik kan er flink naast zitten, maar ik denk dat het belangrijk zou zijn om dat te weten.

Ik weet dat meer dieren zich terugtrekken om te sterven en dat dat heel rustig gebeurd. Misschien rustiger dan met ingrijpen van de mens?

Zomaar een gedachte...

En voor degene die denken dat ik vanwege deze stelling geen gevoel heb... ik denk dat je een groter watje nog moet zoeken,.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:50

F_Orumster schreef:
[
We moeten ons dan ook afvragen of Pieterburen wel zo verstandig is. De Waddenzee populatie staat er ook niet zo gelukkig voor.
Ze monitoren niet eens welke dieren al eens eerder binnen zijn gekomen en wat het verdere verloop is. Wat heb je er dan aan?

Dat is dus eigenlijk wat ik bedoel. Wij mensen willen zo graag alles redden. (behalve dan het deel wat overal lak aan heeft). Ik ben niet anders.
Maar soms vraag ik mij af of we ons doel niet ernstig voorbij schieten. Er is een natuurlijke selectie en je moet je afvragen of je daar altijd moet ingrijpen.
Ja... een deel van de problemen heeft met de mens te maken. Maar zou het ook niet zo zijn dat de dieren die het best menselijke interventie kunnen takkelen het sterkst staan voor de toekomst?
Hoewel visnetten bv weer een apart probleem is...

Je ziet het ook bij huisdieren... het altijd willen redden (en again... ik ben niet beter)
Bij de eskimo's bv leven sledehonden met het gezin (bij de nomaden). Honden die afwijkend gedrag vertonen of minder gezond zijn, worden afgemaakt. Het gevolg is psychisch en lichamelijk sterke gezonde honden. Daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:20

Ook de eskimo's selecteren op eigenschappen anders dan moeder natuur zou doen, maar deze eigenschappen zullen dichter bij de natuur staan dan wat wij vaak doen.

De dieren die aanspoelen hebben al een dusdanige afwijking dat eliminatie beter is voor de soort en redden is dus water naar de zee brengen. Natuurlijk maken wij het de diersoorten wel onwijs moeilijk met onze vervuilingen van de aarde en daardoor zijn we het ook wel weer een beetje verplicht om op de dieren te passen, helaas doen we dat op het verkeerde moment (nadat we een situatie hebben veroorzaakt). Ook zal er altijd verloop zijn in het bestaan van diersoorten (en ook de klimaatveranderingen) en is niet alles ons toe te schrijven.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:21

Wij de mens zijn de enige die er een drama van maken........en de natuur hou je niet tegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:25

Wat Pieterburen betreft: dat is bij olierampen wel heel handig geweest en die waren weer veroorzaakt door de mens. Dus in die zin vind ik dat soort organisaties wel weer fijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:26

stef schreef:
De pest met opblazen is, dat je dan ook weer half nl over je heen krijgt...

Dat doen ze niet, opblazen, Naturalis aast op het lichaam.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:27

F_Orumster schreef:
Ook de eskimo's selecteren op eigenschappen anders dan moeder natuur zou doen, maar deze eigenschappen zullen dichter bij de natuur staan dan wat wij vaak doen.

De dieren die aanspoelen hebben al een dusdanige afwijking dat eliminatie beter is voor de soort en redden is dus water naar de zee brengen. Natuurlijk maken wij het de diersoorten wel onwijs moeilijk met onze vervuilingen van de aarde en daardoor zijn we het ook wel weer een beetje verplicht om op de dieren te passen, helaas doen we dat op het verkeerde moment (nadat we een situatie hebben veroorzaakt). Ook zal er altijd verloop zijn in het bestaan van diersoorten (en ook de klimaatveranderingen) en is niet alles ons toe te schrijven.

Ben het erg met je eens. Wij mensen veroorzaken veel problemen voor milieu en natuur en daar zouden we moeten ingrijpen. Dat het niet simpel is, snap ik. Maar eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat we lang niet alles doen wat in onze macht ligt. Misschien moet daar eerst eens iets veranderen.
Wat hebben we eraan om een walvis te redden, als tig dieren zoals ijsberen en zoogdieren het loodje leggen omdat mensen de ernst van de situatie niet willen inzien.

En ja... natuurlijk selectie blijft ook buiten dat doorgaan. En ook dat heeft een reden.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:29

F_Orumster schreef:

Wat heeft pieterburen er opeens mee te maken dan??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:37

Jilletje schreef:
F_Orumster schreef:

Wat heeft pieterburen er opeens mee te maken dan??

Daar retourneren we ook gestrandde en zieke gevallen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:44

maar dat heeft toch helemaal niks met de discusie over de bultrug te maken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:01

Vind ik wel, er wordt door sommigen toch gepleit om hem aan de zee te retourneren, en anderen discussiëren verder of dat nou wel zo goed voor de populatie is. En dan komen we bij pieterburen aan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:18

bah zie t nu ook op tv wat sneu

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:20

F_Orumster schreef:
Vind ik wel, er wordt door sommigen toch gepleit om hem aan de zee te retourneren, en anderen discussiëren verder of dat nou wel zo goed voor de populatie is. En dan komen we bij pieterburen aan.

Want Pieterburen helpt dagelijks walvissen? :o?
Die hebben voornamelijk zeehonden en daar gaat het niet om.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:44

Nee maar we dwaalden wel af over populaties in stand houden.
Maar goed, we kunnen hier wel lang over doorgaan maar als dit ongewenste offtopic is kunnen we er beter over ophouden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:46

KootMiraDrum schreef:
stef schreef:
De pest met opblazen is, dat je dan ook weer half nl over je heen krijgt...

Dat doen ze niet, opblazen, Naturalis aast op het lichaam.

Dat gevoel heb ik al vanaf het begin.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:11

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:22

Is daar wat mis mee dat naturalis het lichaam wil hebben? Dat zal heus niet de enige reden zijn dat hij niet wordt opgeblazen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:41

Er zijn heus wel mensen (leger) die met een zwaar kaliber geweer (.50) hem in 1 x kunnen dood schieten, als je de juiste plek maar weet.
Dus laten lijden is nergens voor nodig.

En bokkers die roepen ' dit is de natuur en laat maar dood gaan' dan ook zelf niet naar de dokter / ziekenhuis rennen als je wat mankeerd, dat kunnen wilde dieren ook niet!
Perslotte zijn wij ook dieren............

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:43

Josie, ik heb via Twitter contact gehad met ecomare, en hun geven aan dat de enige manier om een dergelijk dier te euthanaseren dmv springstof is. Waarom daaraan twijfelen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:56

Ik vraag me af, is het weer in de zee trekken aan de staart, zit er dan geen risico's aan voor het dier zoals afgescheurde spieren aan de staart?

Want het lijf is natuurlijk veel groter en heel zwaar, dat gaat bij het aan het trekken van de staart zeker spierscheuringen veroorzaken?

Het is weer op de zandbank, dan wil het dier niet meer gaan zwemmen en heeft het ergens pijn aan en is het ziek en dan moet je het dier maar met rust laten vind ik en of als het bestaat een hele snelle zo pijnloos mogelijke dood laten maken, maar helaas dat gaat gewoon niet bij een groot dier.

Of het moet heel erg wreed gaan en dat is het in de nek en of buik opensnijden met zo'n scherp snijdinges aan een stok zoals wat die chinezen hebben bij het verwerken van walvissen en dolfijnenvlees, zodat ie sterft van bloedverlies en verwondingen.

Maar dat is gewoon oneindig wreed en dat moet je echt niet willen.

Springstof is ook wreed en eindigd ook volgens mij niet direct het leven, ivm de vele vetblubber en harde botten? ik zou het echt niet weten.

Was er maar een onderzoek naar met een dummywalvis met welk middel het beste kan en het snelste kan, zodat er een dier snel uit hun lijden geholpen kon worden als dat nodig mocht zijn.

Er zit echt niets anders op dan de natuur gewoon zijn gang laten gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:00

josie schreef:
En bokkers die roepen ' dit is de natuur en laat maar dood gaan' dan ook zelf niet naar de dokter / ziekenhuis rennen als je wat mankeerd, dat kunnen wilde dieren ook niet!
Perslotte zijn wij ook dieren............

Nogal uit zijn verband gerukt.
Neem de moeite om de discussie daarover eens 'open minded' te lezen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:01

Het was net op het nieuws dat er nog hoop is. Er wordt springtij verwacht en ze hopen dat de bultrug zichzelf kan bevrijden.