Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nathalie_v schreef:Het zit nu eenmaal in mensen om alles te willen redden.
één groot nadeel, (neem als voorbeelden zeehonden) als je ze weer "oplapt" met antibiotica en weer terug uit zet, dit dier fokt met een ander zwak dier, krijg je uiteindelijk een zwakkere populatie.
Zelf heb ik op Ecomare stage gelopen, en zij maken duidelijke en voor mij een juiste afweging.
Een dier opblazen is nu eenmaal ethisch niet verantwoord...
Dit gebeurt gewoon niet in Nederland
liljebo schreef:nathalie_v schreef:Het zit nu eenmaal in mensen om alles te willen redden.
één groot nadeel, (neem als voorbeelden zeehonden) als je ze weer "oplapt" met antibiotica en weer terug uit zet, dit dier fokt met een ander zwak dier, krijg je uiteindelijk een zwakkere populatie.
Zelf heb ik op Ecomare stage gelopen, en zij maken duidelijke en voor mij een juiste afweging.
Een dier opblazen is nu eenmaal ethisch niet verantwoord...
Dit gebeurt gewoon niet in Nederland
Ja, dat weet ik. Ik ben zelf echt niet anders. Ik wil ook altijd alles redden. Maar mijn verstand zegt me dat dat misschien niet altijd het beste is. Dat mensen misschien wel te vaak en te veel willen redden en daarbij over de grens gaan.
(en dat doe ik ook wel... dat besef ik zelf ook wel.)
smileydees schreef:Ik denk wel dat als het beest aangespoeld is om dood te gaan ie geen opleving meer had gehad en al eerder doodgegaan was.
Maar heb het er toch moeilijk mee, is mijn dierenhart...
F_Orumster schreef:[
We moeten ons dan ook afvragen of Pieterburen wel zo verstandig is. De Waddenzee populatie staat er ook niet zo gelukkig voor.
Ze monitoren niet eens welke dieren al eens eerder binnen zijn gekomen en wat het verdere verloop is. Wat heb je er dan aan?
F_Orumster schreef:Ook de eskimo's selecteren op eigenschappen anders dan moeder natuur zou doen, maar deze eigenschappen zullen dichter bij de natuur staan dan wat wij vaak doen.
De dieren die aanspoelen hebben al een dusdanige afwijking dat eliminatie beter is voor de soort en redden is dus water naar de zee brengen. Natuurlijk maken wij het de diersoorten wel onwijs moeilijk met onze vervuilingen van de aarde en daardoor zijn we het ook wel weer een beetje verplicht om op de dieren te passen, helaas doen we dat op het verkeerde moment (nadat we een situatie hebben veroorzaakt). Ook zal er altijd verloop zijn in het bestaan van diersoorten (en ook de klimaatveranderingen) en is niet alles ons toe te schrijven.
F_Orumster schreef:We moeten ons dan ook afvragen of Pieterburen wel zo verstandig is. De Waddenzee populatie staat er ook niet zo gelukkig voor.
Ze monitoren niet eens welke dieren al eens eerder binnen zijn gekomen en wat het verdere verloop is. Wat heb je er dan aan?
Jilletje schreef:F_Orumster schreef:We moeten ons dan ook afvragen of Pieterburen wel zo verstandig is. De Waddenzee populatie staat er ook niet zo gelukkig voor.
Wat heeft pieterburen er opeens mee te maken dan??
F_Orumster schreef:Vind ik wel, er wordt door sommigen toch gepleit om hem aan de zee te retourneren, en anderen discussiëren verder of dat nou wel zo goed voor de populatie is. En dan komen we bij pieterburen aan.
josie schreef:En bokkers die roepen ' dit is de natuur en laat maar dood gaan' dan ook zelf niet naar de dokter / ziekenhuis rennen als je wat mankeerd, dat kunnen wilde dieren ook niet!
Perslotte zijn wij ook dieren............