StableDoor schreef:Voordat je in staat bent om dat te kunnen denken zijn er al jaren voorbij. Ik ben ook verschrikkelijk gepest en buitengesloten, jaren lang. Als je helemaal geen vrienden hebt, en je dag in dag uit van iedereen te horen krijgt dat je lelijk bent, dat je nergens goed voor bent, dat je dik bent... Dan kán je gewoon niet erboven staan. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat een ander in mijn plaats dat had gekund.
Pesten kan de enige reden zijn voor zelfmoord, zeker weten. Ook zelf heb ik heel vaak gedacht dat ik er beter een eind aan kon maken, niemand zou me toch missen. Mijn thuissituatie was en is goed, dus er hoeft niet meer aan de hand te zijn dan alleen pesten.
Niemand op school heeft het ooit voor me opgenomen, iedereen stond erbij en keek ernaar, óók docenten. Ik ben vaak zat naar mijn mentor gestapt, maar die schoof eigenlijk de schuld in mijn schoenen. Aanstellerij was het, en ik was vast ook helemaal niet aardig tegen mijn pesters, dat zei hij...
Dat ik in de 2e werd overgeplaatst naar een andere klas is mijn redding geweest, en ook dat ik het mijn ouders niet aan wilde doen. Als het pesten nog langer zo erg was gebleven, zat ik hier denk ik ook niet meer.
Dus mensen met vooroordelen: pesten kan zo ver gaan dat je geen andere uitweg ziet.
Sterkte, nabestaanden en vrienden van Fleur. En Fleur, ik hoop dat je nu rust hebt.
Dit gaat even helemaal buiten het verhaal van Fleur om, want ik weet niet wat haar er precies toe heeft gedreven de stap te zetten. Misschien was pesten er slechts een deel van.
Ik geloof inderdaad dat je op het moment dat je gepest wordt dat je dan niet nadenkt over wat je zou kunnen bereiken, of dat je eigenlijk boven hun staat. Maar, dan vraag ik mij af of dit in de omgeving van zo'n kind niet gestimuleerd zou kunnen worden of al wordt gedaan.
School helpen hoeft inderdaad niet te helpen, soms lijken mensen het 'aan te trekken'. Dit is absoluut niet negatief bedoeld! Maar, er zijn verhalen bekend van mensen die meerdere keren van school zijn veranderd en keer op keer weer hetzelfde verhaal beleefde. Ik weet ook niet wat je daar tegen kunt doen. Ik zou willen dat ik het wist.