Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:45

Ik zit niet echt met het verbod, kan zonder drank ook lol hebben.
Wat ik wel rot vindt is, ik wordt in juli 16. En dan denk je eindelijk uitgaan,maaar..
De nieuwe regel zal hier in katwijk ook zijn dat je maar tot 12 uur uit mag -O-
Geen idee of dat ook doorgevoerd wordt in het hele land.. ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:49

ladylay schreef:
Uiteraard gebeurt dat. Maar het verschil tussen Nederland en Amerika is extreem. Dat weet je alleen als je daar gezeten hebt en echt meegemaakt hebt.
Daarnaast zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan dat het gebruik juist extremer erdoor word in het geval drank, ook softdrugs.
Het is normaal, dus minder interessant. De feiten liggen op tafel.

Mee eens. Ik stond af en toe ook zo :wow: te kijken en dan zat ik nog nieteens tussen de studenten.

Bushokjes vernielen vergelijken met alcohol nuttigen vind ik ronduit dom. De alcohol doe je jezelf aan, bushokjes zijn niet jouw eigendom en heeft een ander last van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:57

Nies_ schreef:
ladylay schreef:
Uiteraard gebeurt dat. Maar het verschil tussen Nederland en Amerika is extreem. Dat weet je alleen als je daar gezeten hebt en echt meegemaakt hebt.
Daarnaast zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan dat het gebruik juist extremer erdoor word in het geval drank, ook softdrugs.
Het is normaal, dus minder interessant. De feiten liggen op tafel.

Mee eens. Ik stond af en toe ook zo :wow: te kijken en dan zat ik nog nieteens tussen de studenten.

Bushokjes vernielen vergelijken met alcohol nuttigen vind ik ronduit dom. De alcohol doe je jezelf aan, bushokjes zijn niet jouw eigendom en heeft een ander last van.

Het probleem is dat het comazuipen door kinderen onder de 18 zo'n groot probleem wordt op dit moment (financieel) dat het niet alleen het probleem wordt van degene die het doet, maar van de hele maatschappij...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:02

Dus? Is het mijn probleem dan dat ze comazuipen? Nee, dat ik het moet betalen is mijn "probleem". Al valt dat imo ook wel weer mee, maag leegpompen en klaar, zo duur kan dat niet zijn. Want dan krijgen we straks de discussie wie het gaat betalen als jij van je paard pleurt, je hoeft immers geen paard te rijden! Daarnaast was het volgensmij al aangegeven in dit topic dat de comazuipers niet eens zo zeer de 16/17-jarige zijn.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:05

Hoe meer je het verbied, hoe stiekemer het gebeurt en hoe minder grip je erop hebt..
Waar zijn de ouders?
Toen ik 16 was ging ik wel eens bij een vriendinnetje thuis wat drinken. Haar ouders waren er dan wel maar gingen gerust naar bed, terwijl wij er nog eentje namen. Zo leer je zelf je grenzen kennen in een veilige omgeving. Nooit iets gebeurt, altijd netjes gehouden en niet meer dan aangeschoten geraakt. Juist doordat het openlijk kon en niet stiekem ging het goed.

Net als met snoepen: Als een kind in zijn jeugd niet /weinig mag snoepen is de kans veel groter dat het later last krijgt van overgewicht door snoepen, dan als het kind wel mag snoepen.
Als je het kinderen verbied en met 18 kunnen ze er ineens vollop aan komen, precies als je als ouder niets meer te zeggen hebt, dan krijg je of kinderen die zich jonger stiekem klem zuipen of kinderen die net 18 zijn geworden en zich compleet in een coma zuipen, wat schiet je daarmee op?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:18

Nies_ schreef:
Dus? Is het mijn probleem dan dat ze comazuipen? Nee, dat ik het moet betalen is mijn "probleem". Al valt dat imo ook wel weer mee, maag leegpompen en klaar, zo duur kan dat niet zijn. Want dan krijgen we straks de discussie wie het gaat betalen als jij van je paard pleurt, je hoeft immers geen paard te rijden! Daarnaast was het volgensmij al aangegeven in dit topic dat de comazuipers niet eens zo zeer de 16/17-jarige zijn.

De ruiters kosten en vergelijking met comazuipers niet eens zoveel geld. Een comazuiper kost tussen de 700 en paar duizend euro. Statistisch gezien zijn het wel zo zeer de jongeren onder de 18 en dit aantal stijgt explosief de laatste jaren. In 2008 waren er nog 334 comazuipers en in 2010 684, en in 2012 is die aantal ws weer verdubbeld... En dan hebben we het alleen over de 18 minners. De 18 plussers zijn er maar een paar extra.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:21

jorretje schreef:
Net als met snoepen: Als een kind in zijn jeugd niet /weinig mag snoepen is de kans veel groter dat het later last krijgt van overgewicht door snoepen, dan als het kind wel mag snoepen.
Als je het kinderen verbied en met 18 kunnen ze er ineens vollop aan komen, precies als je als ouder niets meer te zeggen hebt, dan krijg je of kinderen die zich jonger stiekem klem zuipen of kinderen die net 18 zijn geworden en zich compleet in een coma zuipen, wat schiet je daarmee op?!

Welke statistieken bekijk jij? Dit is gewoon NIET waar, overgewicht begint juist in de jeugd, komt vrijwel nooit pas later opzetten...
De statistieken van drank ken ik niet, maar het is een feit dat drank je hersens onherstelbaar beschadigt bij het gebruik als je hersens nog niet volgroeit zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:28

verootjoo schreef:
Nies_ schreef:

De ruiters kosten en vergelijking met comazuipers niet eens zoveel geld. Een comazuiper kost tussen de 700 en paar duizend euro. Statistisch gezien zijn het wel zo zeer de jongeren onder de 18 en dit aantal stijgt explosief de laatste jaren. In 2008 waren er nog 334 comazuipers en in 2010 684, en in 2012 is die aantal ws weer verdubbeld... En dan hebben we het alleen over de 18 minners. De 18 plussers zijn er maar een paar extra.

Ik zeg ook niet dat de ruiters duur zijn, alleen dat je dan dat gemiep kunt krijgen, en begrijpelijk.
Die cijfers verbazen mij niks. Zoals al eerder gezegd is het vaak zo dat pubers dingen júist (extra) gaan doen als het niet mag. De laatste jaren is er steeds meer "gezeur" over alcohol, stijgen de prijzen en jawel het comazuipen wordt erger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:51

mang schreef:
Boompje1985 schreef:
Nou met het oog op coma zuipen bij jongeren vind ik het wel een goed idee ....maar of het in de praktijk ook zo uitwerkt heb ik mijn twijfels over.....

Comazuipen komt véél meer voor bij 20ers dan bij tieners.. Alleen bij tieners word er een hele issue van gemaakt omdat ze te jong zijn.

Afbeelding
Leeftijd 15 tot 19 jaar is het hoogste aantal.
http://www.nizwjeugd.nl/smartsite.dws?i ... =overzicht

Vjestagirl

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:06

230 gevallen van alcohol intoxicatie bij 10 tot 14 jarigen? Wow, shocking!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:11

Nies_ schreef:

Er is een keer een interview geweest met een eerste hulp arts die de kosten voor had gerekend van het comazuipen. Dat was een behoorlijk bedrag, zou het terug moeten zoeken hoeveel schade precies.
Daarnaast namen die jongeren plaatsen in in de EHBO waardoor ze andere mensen niet of minder goed konden helpen.
Hij vond dat zeer kwalijk omdat je met coma-zuipen bewust je grenzen overschrijdt omdat het stoer is om zoveel te zuipen dat je "out" gaat... Dat is heel wat kwalijker dan dat je per ongeluk van je paard valt of per ongeluk een hockeystick tegen je hoofd krijgt, om maar wat te noemen. Doel van die sporten is niet jezelf of een ander in gevaar brengen of kwetsen met veel ellende en hoge maatschappelijke kosten tot gevolg.

Ik vind het triest dat er blijkbaar groepen mensen zijn die het stoer vinden om zulke dingen te doen en dat jongeren zo slap zijn dat ze gaan meelopen.
Als je een beetje verstand hebt en respect voor jezelf en anderen, dan ga je niet jezelf en anderen bewust schade toebrengen.

Dat er ouders zijn die hun kinderen aanzetten tot drinken van alcohol en roken van sigaretten of gebruiken van andere drugs, vind ik echt ontzettend triest en onverantwoord. Als je het beste wilt voor je kind, dan probeer je je kind te leren zo gezond mogelijk te leven en zo verstandig mogelijke keuzes te maken in het leven. Als je weet dat bij ongeboren baby's hersenschade ontstaat bij gebruik van alcohol en andere drugs en zuurstofgebrek bij roken, dan ben je of ontzettend verslaafd, of enorm egoïstisch als je niet stopt.

Net als ouders van kinderen die gewoon doorroken in huis en in de auto waardoor die kinderen, die nog afhankelijk zijn van hun ouders, in een ongezonde lucht op moeten groeien met grotere kans op gezondheidsproblemen.
En daar heb ik dan toevallig zelf ervaring mee omdat mijn vader rookte en dat in huis deed. Hoe vaak wij allemaal wel niet ziek waren, met medicijnen voor astma/Cara en kuren voor voorhoofdholteontstekingen... En hoe vaak ik niet rond liep met knallende hoofdpijnen.
Na uitgaan had ik ook altijd een flinke kater en keelpijn. Niet van de drank, want ik dronk zelden tot nooit, maar echt van die rook.

Pas toen dat roken in huis stopte omdat mijn vader buiten moest roken, toen ging het beter.

Mijn vader dronk thuis wel, vooral bier en af en toe sterke drank. mijn moeder zelden tot nooit want die kreeg hoofdpijn van bepaalde wijnen. Maar zij hebben ons in onze tienerjaren nooit alcohol aangeboden of voorgezet. Er werd gewoon niet aan ons geschonken. In plaats van wijn, kregen wij met kerst rode druivensap. Later met uitgaan (met 15 jaar mochten we voor het eerst uit naar de echte discotheek) hebben we ook nooit overdreven veel gedronken. Geen van ons kinderen.

Je hoeft er in mijn ogen helemaal niet zo'n nadruk op te leggen als ouders, als je uit gewoonte gewoon niet schenkt en ook niet vraagt of aanbiedt tot een bepaalde leeftijd en als andere ouders dat ook niet doen en je kunt het gewoon niet meer kopen in de winkel en in uitgaansgelegenheden, dan leeft het ook veel minder.

Overigens gebeurd heel veel geweld en vernieling onder invloed van alcohol. Zo leuk en gezellig is het dus allemaal niet perse als je grenzen, normen en waarden vervagen en je lontje korter wordt...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:11

Had een poll ook wel interessant gevonden! :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:12

joyce B schreef:
Er is een keer een interview geweest met een eerste hulp arts die de kosten voor had gerekend van het comazuipen. Dat was een behoorlijk bedrag, zou het terug moeten zoeken hoeveel schade precies.

Comazuipen kost gemakkelijk €1000,-

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:13

amyyy55 schreef:
Ik zit niet echt met het verbod, kan zonder drank ook lol hebben.
Wat ik wel rot vindt is, ik wordt in juli 16. En dan denk je eindelijk uitgaan,maaar..
De nieuwe regel zal hier in katwijk ook zijn dat je maar tot 12 uur uit mag -O-
Geen idee of dat ook doorgevoerd wordt in het hele land.. ?

Wat is dit voor absurde regeling ? Kan je hier wat meer informatie over verstrekken ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:13

Eigenlijk zou er op flessen alcohol dezelfde boodschap moeten als op pakjes sigaretten, en zou reclame maken ervoor verboden moeten worden.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:14

joyce B schreef:
Nies_ schreef:

Daarnaast namen die jongeren plaatsen in in de EHBO waardoor ze andere mensen niet of minder goed konden helpen.
Hij vond dat zeer kwalijk omdat je met coma-zuipen bewust je grenzen overschrijdt omdat het stoer is om zoveel te zuipen dat je "out" gaat... Dat is heel wat kwalijker dan dat je per ongeluk van je paard valt of per ongeluk een hockeystick tegen je hoofd krijgt, om maar wat te noemen. Doel van die sporten is niet jezelf of een ander in gevaar brengen of kwetsen met veel ellende en hoge maatschappelijke kosten tot gevolg.

Ik vind het triest dat er blijkbaar groepen mensen zijn die het stoer vinden om zulke dingen te doen en dat jongeren zo slap zijn dat ze gaan meelopen.
Als je een beetje verstand hebt en respect voor jezelf en anderen, dan ga je niet jezelf en anderen bewust schade toebrengen.

Dat er ouders zijn die hun kinderen aanzetten tot drinken van alcohol en roken van sigaretten of gebruiken van andere drugs, vind ik echt ontzettend triest en onverantwoord. Als je het beste wilt voor je kind, dan probeer je je kind te leren zo gezond mogelijk te leven en zo verstandig mogelijke keuzes te maken in het leven. Als je weet dat bij ongeboren baby's hersenschade ontstaat bij gebruik van alcohol en andere drugs en zuurstofgebrek bij roken, dan ben je of ontzettend verslaafd, of enorm egoïstisch als je niet stopt.

Net als ouders van kinderen die gewoon doorroken in huis en in de auto waardoor die kinderen, die nog afhankelijk zijn van hun ouders, in een ongezonde lucht op moeten groeien met grotere kans op gezondheidsproblemen.
En daar heb ik dan toevallig zelf ervaring mee omdat mijn vader rookte en dat in huis deed. Hoe vaak wij allemaal wel niet ziek waren, met medicijnen voor astma/Cara en kuren voor voorhoofdholteontstekingen... En hoe vaak ik niet rond liep met knallende hoofdpijnen.
Na uitgaan had ik ook altijd een flinke kater en keelpijn. Niet van de drank, want ik dronk zelden tot nooit, maar echt van die rook.

Pas toen dat roken in huis stopte omdat mijn vader buiten moest roken, toen ging het beter.

Mijn vader dronk thuis wel, vooral bier en af en toe sterke drank. mijn moeder zelden tot nooit want die kreeg hoofdpijn van bepaalde wijnen. Maar zij hebben ons in onze tienerjaren nooit alcohol aangeboden of voorgezet. Er werd gewoon niet aan ons geschonken. In plaats van wijn, kregen wij met kerst rode druivensap. Later met uitgaan (met 15 jaar mochten we voor het eerst uit naar de echte discotheek) hebben we ook nooit overdreven veel gedronken. Geen van ons kinderen.

Je hoeft er in mijn ogen helemaal niet zo'n nadruk op te leggen als ouders, als je uit gewoonte gewoon niet schenkt en ook niet vraagt of aanbiedt tot een bepaalde leeftijd en als andere ouders dat ook niet doen en je kunt het gewoon niet meer kopen in de winkel en in uitgaansgelegenheden, dan leeft het ook veel minder.

Overigens gebeurd heel veel geweld en vernieling onder invloed van alcohol. Zo leuk en gezellig is het dus allemaal niet perse als je grenzen, normen en waarden vervagen en je lontje korter wordt...

Passief meeroken is zeer vaak, met wetenschappelijke onderzoeken, aangetoond dat de schade zeer gering tot niet is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:21

ja, "geniet maar drink met mate" klinkt toch anders dan " van roken ga je dood"

Tja, Ladylay, ik weet niet wat jij schade vind, maar ik vind schade wel als ik er voorhoofdholteontstekingen van krijg, longontstekingen en bronchitus, zware hoofdpijn waardoor ik me ziek meldde van school en misselijk werd...

Misschien zie jij dat als tijdelijk ongemak? Maar ik had er wel degelijk flink last van in het dagelijkse leven, met medicijngebruik tot gevolg. En nu ik niet meer in de rook kom, kan ik prima af zonder.

Zo ook kleine kinderen die zwaar aan de ontstekingremmende luchtwegmedicijnen moeten zitten, zware astma-aanvallen krijgen terwijl papa en mama rustig doorpaffen... En dan maar zielig doen dat hun kind zo vaak ziek is... Alsof het zo gezond is om dagelijks van die medicijnen te moeten gebruiken, met de mogelijke bijwerkingen, terwijl je het deels kan voorkomen door de situatie aan te passen.

EEN BORD VOOR JE HOOFD, zou ik dan zeggen. Het is wel degelijk bewezen dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid (ook in uitgeademde rook zitten afvalgassen en ongezonde stoffen) en dat je er verschillende klachten van kunt krijgen, anders zou er niet zo'n lobby zijn om baby's en kinderen uit de rook te houden en zou er ook geen gedoe zijn om het meeroken in cafe's en discotheken met personeel...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-11-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:22

Ik denk niet dat er iemand is die bewust gaat comazuipen.. Flink tempo sterke drank erin en ineens BAM daar lig je. Wil het niet goed praten, zeker niet, maar nu wordt het net gesteld of comazuipers zich bewust in coma zuipen.

Je kind geen alcohol voor zetten of zeggen dat hij/zij het absoluut niet mag zijn twee heel verschillende dingen, het eerste is imo goed, het andere niet. Niet dat je een 10-jarige maar moet laten drinken natuurlijk, maar een 15-jarige een keer een biertje geven is beter dan ze van alle alcohol onthouden en dan op hun 18e ineens ermee stoppen en zoek het maar uit. Dan komen de grote problemen, ofwel het gebeurt stiekem en het is heel stoer, ofwel ineens gaan alle remmen los en het is heel stoer. Wat heel stoer is is stoer en willen ze graag veel doen en zo vaak mogelijk en dat wilden we nu net niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:25

Nies_ schreef:
Ik denk niet dat er iemand is die bewust gaat comazuipen.. Flink tempo sterke drank erin en ineens BAM daar lig je. Wil het niet goed praten, zeker niet, maar nu wordt het net gesteld of comazuipers zich bewust in coma zuipen.

En in een flink tempo sterke drank erin gieten is niet bewust coma zuipen? Het is misschien niet met als doel om je coma te zuipen, maar ik denk dat het zoiets is als 'bungee jumpen zonder de lengte van het elastiek te controleren' ook niet als doel heeft om je nek te breken...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:25

Nies_ schreef:

http://nos.nl/op3/artikel/349174-comazu ... ewust.html

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:27

ze nemen bewust het risico. Spelletjes wie zo veel mogelijk in korte tijd moet drinken en kijken wie het eerste gaat kotsen... En dan na het kotsen stoer weer verder drinken...
gokspelletjes, als je verliest een shotje en dan te ver gaan. Ontgroeningen in de studentenverenigingen waren er vroeger ook niet vies van, niet voor niets dat na een dodelijk ongeluk in groningen daar heel wat gedoe over geweest is...

Alcohol is gevaarlijk, en dien je met verstand en met mate te gebruiken, niet als middel om stoer te doen of grenzen op te zoeken. Als je zoveel en zo snel drinkt in korte tijd, heeft dat niets meer met genieten of gezelligheid te maken...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:28

Vjestagirl schreef:
Nies_ schreef:

En in een flink tempo sterke drank erin gieten is niet bewust coma zuipen? Het is misschien niet met als doel om je coma te zuipen, maar ik denk dat het zoiets is als 'bungee jumpen zonder de lengte van het elastiek te controleren' ook niet als doel heeft om je nek te breken...

Precies. Ze onderschatten het gigantisch en lalala kijk eens hoe stoer ik doe, oh bam toch maar niet. Zo gaat het in de meeste gevallen en ik heb het al regelmatig gezien.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:29

Vind er niks stoers aan, vind het eerder een afknapper..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:32

Dat vind ik ook, maar ik neem een aan dat wij ook geen potentiële comazuipers zijn :D Heb een hekel aan heel zat volk, dus nee, hoef je bij mij ook niet mee aan te komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:34

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die al jong mochten drinken later ook meer drankproblemen hebben.
ik juig dit dus duidelijk toe. Mijn kinderen mogen geen druppel voordat ze 18 zijn. Liever nog iets ouder. Hersenen ontwikkelen zich tot hun 21ste.