Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:59

eenitraM schreef:
vuurneon schreef:
Welke stekker wil je eruit trekken? :+

En het is onzin dat 'omdat hij van blauw bloed is' hij nog leeft. Jan op de hoek had die kans ook gekregen. Dat heet: zorgverzekering.

Welke zorgverzekering vergoed meer dan een jaar verpleging in het buitenland en is te betalen voor de gemiddelde bevolking?

Jan op de hoek blijft gewoon in Nederland maar als daar wat overkomt in het buitenland zal de basisverzekering de kosten dekken tot een max van de Nederlandse behandeling. tenzij extra verzekerd natuurlijk. Bij een fatsoenlijke reisverzekering zit ook repatriëring dus Jan komt wel thuis. Over Friso zijn verzekering durf ik niets te zeggen; hij woonde in Engeland. In Engeland gelden ook andere regels, dus of daar ook makkelijk een behandeling gestaakt kan worden?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-07-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:01

eenitraM schreef:
vuurneon schreef:

En het is onzin dat 'omdat hij van blauw bloed is' hij nog leeft. Jan op de hoek had die kans ook gekregen. Dat heet: zorgverzekering.

Welke zorgverzekering vergoed meer dan een jaar verpleging in het buitenland en is te betalen voor de gemiddelde bevolking?

Friso woont in Engeland he. Ik neem aan dat ie daar ook verzekerd is. Dus verpleging in het buitenland is in deze zijn woonland.
(of welk buitenland doelde je op?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:02

Je snapt me vast wel. En wat als hij wakker wordt? Hoort dat hij een jaar/ anderhalf buiten bewustzijn is geweest. Denk dat ik gek zou worden. Je kan niets meer zoals je voorheen gewend bent, ALS je je dat al herinnert. Afhankelijk van jan en alleman, zo goed als niets zelfstandig kunnen doen, niet eens naar de wc. Zou jij je familie dat aan willen doen? Als hij overleden was toen, hadden ze er nu een stuk meer vrede mee kunnen hebben. Nu leef je constant in die vreselijke onzekerheid, 'wat als'. Wat als ik kom en hij is verslechterd, of erger. Wat als ik kom en hij is bij, wat ga je hem vertellen? Hij weet waarschijnlijk van niets en ziet een jankende familie naast zich. Hmm, nee dank je!

vuurneon

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:04

Voor de familie is dit nu ook het zwaarst en ben ene kant wel blij dat hij nu even een tijd 'thuis' komt. Lijkt mij zwaar om als moeder zo ver van je zoon weg te zijn, juist in deze staat. Je kan weinig doen, maar even een hand vasthouden is nu wel makkelijker.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:52

AdnerB schreef:
__Lauraa schreef:
Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt :n

mee eens!
iedereen snapt dat de keuze moeilijk zal zijn maar hoe realistisch is de situatie nu nog na bijna een jaar coma?

6 maanden ligt hij in coma, niet al bijna een jaar.

Vind het nogal wat wat je zegt AdnerB, ik snap het wel, stekker er uit halen, ik denk dat je het helemaal niet snapt.....Als buitenstaander heb je makkelijk praten, als het om je eigen kind, echtgenoot, gaat dan wordt het echt wel een heel stuk moeilijker dan je je kunt voorstellen.

Daarnaast vind ik de opmerking bij andere was het allang gebeurd maar opdat dit een prins is ook uit de lucht gegrepen. Er zijn verhalen te vinden van mensen die na vele maanden uit een coma ontwaken en dat waren geen prinsen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:54

Waratje schreef:
Maar is het aan ons om dat te beoordelen? Voor zoveel mensen die zeggen dat hij dood beter af is, zijn er minstens zoveel die zeggen dat je door moet gaan tot hij bijkomt of vanzelf doodgaat. Wie heeft er gelijk? Ik durf het niet te zeggen, het is aan de artsen en de familie om te beoordelen wat redelijk en wenselijk is.

Helemaal mee eens.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:56

Jis 1,5 jaar zal je bedoelen. Het ongeluk was februari 2012 volgens mij zijn wij nu juli 2013

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:58

Ik wil net zeggen.. het is volgensmij heel wat langer dan een half jaar!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:59

Laat die man gaan, prins of geen prins. Zolang in coma liggen kan niet goed zijn en al helemaal niet als ik hoor hoelang ze hem hebben moeten reanimeren.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:00

het zal mij niet verbazen als ze hem naar nederland halen om hier te sterven bij zijn familie omdat hij ook hier begraven wordt.
wie zal het zeggen???.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:05

Fantast schreef:
Jis 1,5 jaar zal je bedoelen. Het ongeluk was februari 2012 volgens mij zijn wij nu juli 2013

:o Oh echt haha :') ... dacht dat het dit jaar was gebeurd, wat stom. Waarom gaat de tijd zo snel. :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:08

:D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:16

Ik heb het van dichtbij mee gemaakt bij 2 verschillende personen die in coma lagen.

A lag in coma na een auto ongeluk. In het ziekenhuis gekomen gaven ze haar maar 1% dat ze het zou overleven. Is diverse keren aan haar hersenen geopereerd.
Een paar infectie's en hersenbloedingen later is ze toen ze stabiel was over gebracht naar een kliniek in Tilburg.
Daar gaven ze aan dat ze er weinig hoop in hadden dat ze ooit wakker zou worden. Mocht ze wakker worden, tja dan mochten d'r ouders blij wezen als ze bv ja en nee aan kon geven dmv knipperen met d'r ogen.
Nu bijna 3 jaar verder. Ze is wakker, en is zelfs in staat een kaartje te schrijven naar iemand. Lopen zit er niet meer in net als veel andere dingen. Maar er zijn ook genoeg dingen die ze wel weer kan.
Toen riepen er ook heel veel mensen "trek de stekker eruit".

B lag ook in coma na een auto ongeluk (overigens zijn dit 2 aparte ingelukken). Helaas in haar geval is ze met de auto op z'n kop in het water gekomen.
Haar gaven ze 50& kans om het te overleven....helaas is zij er niet meer

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:17

ik snap echt niet waarom ze die man nog in coma houden laat ze er toch een eind aan maken als hij ooit ontwaakt moet hij dan voor ze leven lang als kasplantje leven omdat hij dan misschien zoveel schade aan ze hersenen heeft??...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:18

vuurneon schreef:

Vergeet niet dat ze 50 minuten bezig zijn geweest met reanimeren, dat hadden ze voor Jan op de hoek echt niet gedaan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:18

NathalietjeB schreef:
ik snap echt niet waarom ze die man nog in coma houden laat ze er toch een eind aan maken als hij ooit ontwaakt moet hij dan voor ze leven lang als kasplantje leven omdat hij dan misschien zoveel schade aan ze hersenen heeft??...

Omdat 'wij' als buitenstaanders zo rationeel kunnen denken.
Als familie, echtgenoot en kinderen kan je dit moeilijk zo rationeel benaderen. Daar zal altijd emotie en hoop bij komen kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:20

Kirsha schreef:
vuurneon schreef:

Vergeet niet dat ze 50 minuten bezig zijn geweest met reanimeren, dat hadden ze voor Jan op de hoek echt niet gedaan.

Weet ik niet; een arts kijkt niet zozeer naar; hè, die is bekend! Dus die gaan wij maar extra lang proberen te reanimeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:22

NathalietjeB schreef:

Je slaat de spijker op z'n kop: misschien.
Laat deze mensen toch zelf beslissen hoe en wat.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:26

Een coma duurt zelden langer als 4 tot 6 weken. Wanneer een coma langer duurt spreken we van een langdurige coma of coma vigil (ook wel bekend als vegatieve coma) De persoon in coma kan zijn ogen open en heeft een dag- en nachtritme. De patiente heeft slikreflex, kauwbewegingen, geeuwt en maakt ongecontroleerde bewegingen, echter kan er geen oogcontact gemaakt worden. Deze vegetatieve stadium kan jaren en jaren duren.

Herstel is eventueel mogelijk maar is moeizaam en er kunnen karakterwijzigingen zijn of verlamming (gedeeltelijke of algeheel)

Bij algehele verlamming noemen we dat ook wel locked-inn syndroom, waarbij een patient alleen zijn oogleden nog kan bewegen en verder volledig verlamd is.

Ik werk in een verpleeghuis met 2 locked-inn patienten. Deze patienten zullen nooit meer genezen, maar kunnen wel gewoon oud worden zoals jij en ik

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:29

Precyll schreef:
Een coma duurt zelden langer als 4 tot 6 weken. Wanneer een coma langer duurt spreken we van een langdurige coma of coma vigil (ook wel bekend als vegatieve coma) De persoon in coma kan zijn ogen open en heeft een dag- en nachtritme. De patiente heeft slikreflex, kauwbewegingen, geeuwt en maakt ongecontroleerde bewegingen, echter kan er geen oogcontact gemaakt worden. Deze vegetatieve stadium kan jaren en jaren duren.

Herstel is eventueel mogelijk maar is moeizaam en er kunnen karakterwijzigingen zijn of verlamming (gedeeltelijke of algeheel)

Bij algehele verlamming noemen we dat ook wel locked-inn syndroom, waarbij een patient alleen zijn oogleden nog kan bewegen en verder volledig verlamd is.

Ik werk in een verpleeghuis met 2 locked-inn patienten. Deze patienten zullen nooit meer genezen, maar kunnen wel gewoon oud worden zoals jij en ik

En zijn ze gelukkig? Sorry dat ik het vraag, maar ik vind dat soort dingen ''interessant''.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:36

Tsja, wat is gelukkig? De ene geniet enorm van de dingen die haar nog gegeven worden. Haar gezin, elke kleine hindernis. Maar bij beide zit er en stukje hersenbeschadiging bij waarbij zij nu anders denken als voorheen. Beide zijn in ieder geval enorm dankbaar dat ze nog leven engenieten van andere dingen dan jij en ik.

Deze twee zijn nog jong. En ik heb geleerd sinds ik hier werk om meer van het leven te genieten, ook van de kleine dingen die eerst als vanzelfsprekend werden genomen. Ik ben sterker geworden als persoon en heb dat te danken aan mensen zoals deze twee patiënten

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:36

Eerder riep ik net als menig ander... Stekker eruit, dit is zo triest voor de nabestaanden. Als hij bijkomt zal hij wel als een kasplantje leven, maar.....

Ik rijd op de taxi en deze week reed ik een man die ik al geruime tijd ken. Hij heeft een hersenstambloeding gehad. Ook hij lag in coma.... Aan zijn vrouw is toen gevraagd of ze de stekker eruit wilde halen. Hier heeft ze niet voor gekomen en nu.....

Deze man kan weer lopen (met rollator en moeizaam). Hij heeft zoveel plezier in het leven. Dit is niet het leven wat hij had, maar hij is wel dankbaar..... Door dit verhaal kan ik geen mening meer geven over waar ik voor zou kiezen als ik in hun schoenen zou staan..... Ik zou het echt niet weten.

Hoop van harte dat hij weer bijkomt.... Mijn twijfel of dit ooit zou gebeuren is wel heel groot.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:42

Het is ook in Nederland niet toegestaan euthanasie te plegen op iemand die wilsonbekwaam is. Friso ligt niet aan enige apparatuur, voor zo er bekend is en euthanasie komt dus domweg niet im Frage.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:48

Het nadeel van bekend zijn, zijn dingen zoals dit. Iedereen heeft er een mening over. Dat is nu eenmaal zo. Als ze ooit zouden besluiten om hem te laten gaan dan zullen er ook echt wel mensen zijn die het daar niet mee eens zijn. Net zoals nu mensen vinden dat ze hem moeten laten gaan.
Maar zover ik weet ademt hij zelfstandig en is het dus geen kwestie van stekker uittrekken. Ik vind dat eigenlijk nog wel verschil maken. Hij leeft wel zelfstandig. Op het eten/drinken na dan.
Het is natuurlijk een hele moeilijke situatie. Ik denk niet dat het ooit nog veel beter zal worden. En ergens heb ik ook zoiets als ze hem laten gaan kan je als familie toch ook verder. Nu kan dit niet z'n vrouw en kinderen. Je blijft toch hangen. En als iemand overleden is kun je dat gaan verwerken maar nu gaat het eigenlijk bijna niet want hij is er nog wel maar veel kans dat het beter gaat worden is er niet.
Persoonlijk hoop ik dat ze als het mij mocht overkomen dat ze me laten gaan en mensen verder kunnen met hun leven.
Paar jaar terug is hier ook een meisje tegen een boom gereden, beetje dezelfde situatie als Friso ze leeft ook nog maar dat is eigenlijk ook wel. Familie gaat er dagelijks naar toe lange tijd 2 tot 3 x per dag heel erg maar je hebt echt geen leven meer. Alles draait om degene die daar ligt daarom zou ik willen dat ze bij mij er gewoon een eind aan maken is heel bot en moeilijk maar daarna kunnen ze de draad toch weer op gaan pakken en genieten van de dingen die ze nog wel hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:00

Gaan we weer...Ik heb het al zeer vaak gepost maar Friso ligt niet aan een stekker dus welke moeten ze eruit trekken? Deze man gaat niet uit zichzelf dood, dan maak je hem maar dood?

En fyi; dit gebeurd ook bij 'jan van de hoek'. Er liggen meer mensen in coma zoals al geschreven die worden ook niet doodgemaakt. Je kan niet voor andere mensen voor euthanasie kiezen.