Boetes A2: Waar zeuren ze om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:12

2005 schreef:
Flyaway: Bedankt dat je het zelf zegt! Antwoorden in een discussie met _O- is inderdaad een beetje kortzichtig, vind je niet? Ik probeer uit te leggen dat er op een snelweg altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren, waardoor je snel ergens weg moet. Als iedereen om je heen 100 rijdt, zit je 'klem'. Als iemand invoegt, maar alle banen 100 blijven rijden kan het gebeuren dat je niet kan uitwijken voor diegene die invoegt. Als iemand voor je rijdt die 'gevaarlijk' rijdt (lees: niet opletten, slingeren, opeens remmen op de snelweg), is het erg fijn als je even kan inhalen, in plaats van constant er achter te blijven hangen. Als je in de dode hoek van een vrachtauto zit kan je die beter ook inhalen, dan er naast blijven rijden.
Verder zeur ik niet over de boetes hoor, het is alleen op dit moment niet veiliger omdat iedereen maar op zijn teller aan het kijken is. Een vijfbaansweg is naar mijn idee veiliger als links harder gereden kan worden dan rechts.

Echt helemaal mee eens, antwoorden in een discussie met _O- is echt not done :n. Vragen afsluiten met een _O- is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat houdt dingen lekker luchtig. :D

Vooruit, dan ook maar even inhoudelijk. Degene die invoegt moet zorgen dat hij een plekje vindt. Ruimte maken voor een invoeger is hoogst onverstandig. Dit is echt af te raden. Zelfs de rijksverkeerspolitie raadt af dit te doen. Het lijkt heel vriendelijk, maar is het niet, want je veroorzaakt daarmee een onrustig verkeersbeeld. En juist onrustige verkeersbeelden zorgen voor.... juist! Files.
Als je nu op de A2 in de dode hoek van een vrachtwagen zit, kun je gewoon een baantje opschuiven, die rijdt namelijk net zo hard, dus hoef je niet eens in te halen! Zelfde voor de gevaarlijke automobilist. Handig hé? Gewoon even een baantje opschuiven, dan heb je er ook geen last van. En voor de tijd maakt het niet uit, die andere banen gaan niet sneller of langzamer, iedereen rijdt 100km/h! Dus inhalen hoeft niet. Scheelt ook weer in de brandstofkosten, een constante snelheid is beter voor je verbruik. En met de huidige economische en politieke situatie is iedere bezuining welkom, vind je niet?

Poeh, je zou er haast gefrustreerd van raken zeg :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:15

Was er niet een hele campagne over het zgn ritsen dat de betreffende rijstrook alvast tempo moest aanpassen en afstand bewaren?

FlyAway

Re: Boetes A2: Waar zeuren ze om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:18

Inderdaad. Als iedereen gewoon netjes afstand bewaart, kan degene die in wil voegen z`n plekje zoeken. Maar ja, kijk tijdens de spits eens wat er gebeurt bij invoegstroken? Jij komt er bij mij niet voor! Ja, dan wordt het lastig. Dan krijg je de gevaarlijke situaties die 2005 beschrijft. Anticiperen is het sleutelwoord! Je hoeft niet een baantje op te schuiven om er iemand tussen te laten, gewoon ruimte laten is veel beter!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:26

FlyAway schreef:
Als je nu op de A2 in de dode hoek van een vrachtwagen zit, kun je gewoon een baantje opschuiven, die rijdt namelijk net zo hard, dus hoef je niet eens in te halen! Zelfde voor de gevaarlijke automobilist. Handig hé? Gewoon even een baantje opschuiven, dan heb je er ook geen last van. +
Okay, dus ik zit in baantje 3, veilig uit de dode hoek van de vrachtwagen, maar wel ter hoogte van de vrachtwagen, want die rijd schijnbaar ook 100. Maar nu moet ik er over 2 km af en de vrachtwagen niet. Hoe moet ik dat ooit voor mekaar krijgen volgens jouw theorie van iedereen die keurig netjes in een baan 100 blijven rijden. Ik zal iets moeten doen toch?

En aangezien we niet op de prairie wonen is er op de drukkere wegen elke paar kilometer wel weer een op- of afrit. Is er zwaar verkeer wat de 100 niet haalt enz, enz. Dus er zijn altijd activiteiten gaande.

En er is een heel verschil tussen remmen of het gas even loslaten om ruimte te creeeren voor invoegers!
Je zit gewoon in het verkeer. Neem je verantwoordelijkheid, let op, anticipeer. Dat staat echt los van de toegestane snelheid.Bij elke snelheid zijn voor- en nadelen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:29

Grit schreef:
FlyAway schreef:
Als je nu op de A2 in de dode hoek van een vrachtwagen zit, kun je gewoon een baantje opschuiven, die rijdt namelijk net zo hard, dus hoef je niet eens in te halen! Zelfde voor de gevaarlijke automobilist. Handig hé? Gewoon even een baantje opschuiven, dan heb je er ook geen last van. +
Okay, dus ik zit in baantje 3, veilig uit de dode hoek van de vrachtwagen, maar wel ter hoogte van de vrachtwagen, want die rijd schijnbaar ook 100. Maar nu moet ik er over 2 km af en de vrachtwagen niet. Hoe moet ik dat ooit voor mekaar krijgen volgens jouw theorie van iedereen die keurig netjes in een baan 100 blijven rijden. Ik zal iets moeten doen toch?

En aangezien we niet op de prairie wonen is er op de drukkere wegen elke paar kilometer wel weer een op- of afrit. Is er zwaar verkeer wat de 100 niet haalt enz, enz. Dus er zijn altijd activiteiten gaande.

En er is een heel verschil tussen remmen of het gas even loslaten om ruimte te creeeren voor invoegers!
Je zit gewoon in het verkeer. Neem je verantwoordelijkheid, let op, anticipeer. Dat staat echt los van de toegestane snelheid.Bij elke snelheid zijn voor- en nadelen.
Grappig, je zegt het eigenlijk zelf al. Gewoon anticiperen, een heel klein beetje snelheid minderen en rustig terug naar de 2e en 1e baan. Zo ingewikkeld is het toch niet?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:33

Leuke argumenten kom je tegen om maar hard te mogen rijden: "als iedereen 100 rijdt, komt de boel vast te zitten, dus moeten ze harder kunnen rijden..." Ok, iedereen 120 rijden dan? Krijg je dan niet hetzelfde probleem?... Plus minder tijd om te reageren als er iets fout gaat, dus klabam... dan maar allemaal 130, wat zal dat gesmeerd gaan... Oh nee, dan krijg je hetzelfde... :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:24

FlyAway schreef:
Grappig, je zegt het eigenlijk zelf al. Gewoon anticiperen, een heel klein beetje snelheid minderen en rustig terug naar de 2e en 1e baan. Zo ingewikkeld is het toch niet?

Precies, en daarom werkt jouw theorie (de langere versie die niet geheel in mijn quote voorkomt) dus niet. Want op deze manier is het verkeer altijd in beweging en is er nooit een constante snelheid voor alle weggebruikers tegelijk.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:28

Je bedoelt mijn theorie dat je gewoon moet anticiperen en je aan de snelheid moet houden werkt niet bedoel je? Dat volg ik niet helemaal :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:31

Had het er ook niet mee te maken dat je op een relatief klein stuk om komt van de snelheidsborden waardoor je op een gegeven moment de bomen door t bos niet meer ziet? Zoiets hoorde ik laatst iig ook...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:43

Ja dat was tussen aboude en knooppunt holendrecht onder dat viaduct stonden ze altijd te controleren. Maar even als rij leek als je zegmaar op de 2e strook rijd en je moet er bij vinkeveen af, dan houd de trajectcontrole een paar kilometer daarvoor op dan kan je toch evt. nog net even het gaspedaal indrukken zodat je elkaar kan laten in/uit voegen? Net als dat je op de snelweg komt de trajectcontrole begint pas als je al een paar km op de snelweg rijd.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:50

Grit schreef:
FlyAway schreef:

Precies, en daarom werkt jouw theorie (de langere versie die niet geheel in mijn quote voorkomt) dus niet. Want op deze manier is het verkeer altijd in beweging en is er nooit een constante snelheid voor alle weggebruikers tegelijk.

Maar max. 100 betekent toch niet dat iedereen precies 100 moet rijden :)* Je hebt dan denk ik een acceptabele marge van 95 tot 102 km/uur. Genoeg variatie om in en uit te kunnen voegen etc. Wat Zoolganster al post: als iedereen exact 120 zou rijden heb je hetzelfde probleem als jij nu probeert aan te geven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:54

FlyAway schreef:
Je bedoelt mijn theorie dat je gewoon moet anticiperen en je aan de snelheid moet houden werkt niet bedoel je? Dat volg ik niet helemaal :)

Nope, je theorie "Als je nu op de A2 in de dode hoek van een vrachtwagen zit, kun je gewoon een baantje opschuiven, die rijdt namelijk net zo hard, dus hoef je niet eens in te halen! Zelfde voor de gevaarlijke automobilist. Handig hé? Gewoon even een baantje opschuiven, dan heb je er ook geen last van. En voor de tijd maakt het niet uit, die andere banen gaan niet sneller of langzamer, iedereen rijdt 100km/h! Dus inhalen hoeft niet.."
Klinkt leuk, maar dat vind ik dus niet realistisch, zie mijn eerste reactie hierop.

Sprintje, ik weet niet wie van de twee in de quote je nu aan spreekt??

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:03

Dat is mijn reactie op de theorie van 2005 dat het gevaarlijk is als iedereen 100 rijdt. Ik probeer alleen maar suggesties aan te geven, binnen het kader dat 2005 heeft geschapen, om die gevaarlijke situaties te voorkomen.

Mijn theorie is simpel; houd je aan de snelheid en anticipeer voldoende.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:04

Mijn theorie is nog simpeler: als iedereen nu voortaan thuis blijft, rij ik tenminste lekker door :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:07

zimbabwe schreef:
Mijn theorie is nog simpeler: als iedereen nu voortaan thuis blijft, rij ik tenminste lekker door :+

Da`s inderdaad nog simpeler. Een andere suggestie; gewoon wegblijven uit die hele randstad! Voorkomt nog veel meer ellende dan alleen maar het drama van maar 100km/h mogen rijden :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:10

FlyAway schreef:
In dat geval zijn we het eens!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:13

Grit schreef:
FlyAway schreef:
In dat geval zijn we het eens!

Dat dacht ik ook al :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:13

FlyAway schreef:
Een andere suggestie; gewoon wegblijven uit die hele randstad! Voorkomt nog veel meer ellende dan alleen maar het drama van maar 100km/h mogen rijden :D
Dat zeg ik ook elke keer tegen mijn baas, maar helaas -O-

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:14

Grit schreef:
FlyAway schreef:
Een andere suggestie; gewoon wegblijven uit die hele randstad! Voorkomt nog veel meer ellende dan alleen maar het drama van maar 100km/h mogen rijden :D
Dat zeg ik ook elke keer tegen mijn baas, maar helaas -O-

:D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:52

FlyAway schreef:

Inderdaad heel grappig, de eerste die voor mij op de snelweg op de 3e baan gas terug neemt om achter de vrachtwagen langs naar de 2e baan te verschuiven breek ik zijn nek. En dat meen ik. Geef dan een beetje gas bij (OHNEE!! Dat mag niet!! Want dan rijd ik te hard!!) en ga voor de vrachtwagen langs.
Al die moraalridders die maar gas terug nemen en 'beleefd' doen op de weg zijn allemaal hardstikke gevaarlijk bezig; voor het verkeer dat achter ze zit.
Net als mensen die een zware auto kopen en daarna niet meer harder dan 80km/u willen rijden omdat hij dan 'teveel verbruikt'.. Als je het geld hebt om zo'n bak te kopen, kan je vat ook wel de brandstof betalen. Zo.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:57

AmyII schreef:
FlyAway schreef:

Inderdaad heel grappig, de eerste die voor mij op de snelweg op de 3e baan gas terug neemt om achter de vrachtwagen langs naar de 2e baan te verschuiven breek ik zijn nek. En dat meen ik. Geef dan een beetje gas bij (OHNEE!! Dat mag niet!! Want dan rijd ik te hard!!) en ga voor de vrachtwagen langs.
Al die moraalridders die maar gas terug nemen en 'beleefd' doen op de weg zijn allemaal hardstikke gevaarlijk bezig; voor het verkeer dat achter ze zit.
Net als mensen die een zware auto kopen en daarna niet meer harder dan 80km/u willen rijden omdat hij dan 'teveel verbruikt'.. Als je het geld hebt om zo'n bak te kopen, kan je vat ook wel de brandstof betalen. Zo.

Als je zo in de auto zit moet je misschien eens overwegen met de trein te gaan. Je laat je te veel opnaaien door wat er om je heen gebeurt. Dat is echt niet gezond :n

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:06

Ik laat me in het verkeer helemaal niet opnaaien door wat er om me heen gebeurt, maar gas terugnemen op een 'drukke' snelweg waar wel nog gewoon doorgereden word om een baantje terug te schuiven is gewoon levensgevaarlijk.
Misschien moet je maar eens met me meerijden; ik durf van mezelf te zeggen dat ik een kalme bestuurster ben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:35

Wat me opvalt is; degene die het hardst roepen hoe je nou op de A2 hoort te rijden, rijden er zelf het minst.
Mijn vriend en ik rijden er bijna elke dag; elk naar een andere richting, ik naar Utrecht en hij naar Amsterdam, en we hebben dezelfde ervaringen.
Namelijk: 5 banen en iedereen blijft in een treintje op de eerste 2 hangen. Want op de 3e of 4e baan kan je nooit meer terug invoegen.
Hoe je ook anticiperend rijdt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:57

Ik heb geen problemen met de 100 km, auto heeft cruise-control en kan dus onoplettend voort tuffen. Inhalen gaat soms wel wat traag maar er is ruimte genoeg. Wel ging ik de mist in met mijn vrachtwagen. Normaal flitsen ze op100 km maar nu wordt er op kenteken gelet. Niet meer met het overige verkeer meerijden (90) maar maar max 80.
Waarom op zo'n brede weg niet het Amerikaanse keep-your-lane?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 01:03

Ik las ergens over dat mensen die te hard rijden, altijd haast hebben. Nou sorry, ik rij altijd te hard, maar ik heb zelden haast. Ik rij te hard omdat ik een door rijder ben, niet om 100 of 120 ergens te blijven hangen. Mij zie je ook zelden ergens 100 rijden, tenzij er traject controles staan. Maar goed, ik weet dat als ik te hard rij, een boete riskeer. Daar ga je mij ook nooit over horen klagen. Ik loop zelf het risico.