Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zimbabwe schreef:Volgens mij komt ook een echte donker getinte persoon niet weg zonder schmink als hij als echte zwarte piet door wil gaan...Zie nogal wat verschillen tussen een zwarte piet en een persoon met donker getinte huidskleur..Volgens mij kun je het zo zwaar maken als je wilt, maar st klaas incl alle toebehorende activiteiten en aanverwante artikelen is een uniek hollands feest en mag mi nooit verdwijnen! Handen af van zwarte piet!
Magrathea schreef:
Nouka schreef:Het probleem is dat zwarte piet kroeshaar heeft en grote rode lippen naast het feit dat hij zwart is 'omdat hij door de schoorsteen komt' dat haar en die lippen krijgt hij daar niet van lijkt me ... Als het 'echt' zo is dat zwarte piet zijn zwartheid krijgt van de schoorsteen... waarom dan geen blanke die smeer uit de schoorsteen op zijn gezicht heeft en verder wel die fleurige kleding.
Met vasthouden aan traditie moet je ook oppassen denk ik, in 1860 zagen veel mensen in het zuiden van Amerika slavernij ook als traditie ...
Nouka schreef:Kinderen wijzen wel naar donkere mensen en zeggen dan 'hee kijk zwarte piet'.... en ze zien ook dat de zwarte man het hulpje is van de witte man.
Mindim schreef:Ik vind het altijd zo'n gezeur. Zwarte piet blijft hier gewoon zwarte piet, ik maak er ook geen gekleurde piet van.
Zwarte piet mag niet meer, negerzoenen niet meer, jodenkoeken dan weer wel![]()
Prettige kerstdagen mag binnenkort vast ook niet meer, om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten. Zelfs de traditionele kerstboom wordt in Belgie vervangen door een lichtshow. Moet toch niet gekker worden.
Ojajoh schreef:Ja! Want negerzoenen mogen ook al heel lang niet meer!wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......
en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken
Citaat:Het rijden over de daken wijst mogelijk naar de Noordse oppergod Odin/Wodan (zie ook Wilde Jacht en Schimmelrijder). Nicolaas' uiterlijk zou ook overeenkomen met het uiterlijk van Odin. Odin rijdt op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vliegt.