Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:37

Volgens mij komt ook een echte donker getinte persoon niet weg zonder schmink als hij als echte zwarte piet door wil gaan...Zie nogal wat verschillen tussen een zwarte piet en een persoon met donker getinte huidskleur..Volgens mij kun je het zo zwaar maken als je wilt, maar st klaas incl alle toebehorende activiteiten en aanverwante artikelen is een uniek hollands feest en mag mi nooit verdwijnen! Handen af van zwarte piet!

tamary

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:25

Mensen die hier over vallen zijn wat ik zie/hoor meestal blank en zo ver doorgeschoten met krampachtig politiek correct zijn, dat je als minderheid moet oppassen geen boete te krijgen als je het beestje bij de naam noemt.

Is aantal jaar geleden ook zo'n actie in Amsterdam ZO geweest. Hele surinaamse bevolking pissig, want zwarte piet is zwart gemaakte! man. Dus niet alle kleuren van de regenboog.

Zwarte piet is een seizoens- en landsgebonden type clown en die hoort gewoon in het bijbehorende pak + de zwarte schmink.

Als iemand zich beledigd wil voelen, dan zal die altijd wel wat vinden, het is echt niet nodig dat een andere bevolkingsgroep dat voor hem of haar gaat verzinnen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:46

Inderdaad Tamary, het is een seizoensgebonden persoon en niemand anders kent hem anders dan Zwarte piet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:50

@Tamary: ik wilde al post typen, maar kan niet anders dan me bij jou aansluiten. Zeker over dat "krampachtig politiek correct"! :-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:53

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:00

zimbabwe schreef:
Volgens mij komt ook een echte donker getinte persoon niet weg zonder schmink als hij als echte zwarte piet door wil gaan...Zie nogal wat verschillen tussen een zwarte piet en een persoon met donker getinte huidskleur..Volgens mij kun je het zo zwaar maken als je wilt, maar st klaas incl alle toebehorende activiteiten en aanverwante artikelen is een uniek hollands feest en mag mi nooit verdwijnen! Handen af van zwarte piet!

Klopt! Een goede vriend van mij is donker (Bombay/Mumbai, India), en hij gaat zelf ook verkleedt als.. jaa.. Zwarte Piet! En ja, ook hij, ook al is hij echt wel bruin, moet nog schminken.

Dat mensen een bepaalde opvatting hebben over Sinterklaas en Zwarte Piet is een kwestie van eigen mening. Wat ik alleen zo onnozel vind is dat dat inderdaad voornamelijk blanken zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 13:02

Bij donkere mensen is het wel makkelijker, je hebt geen 'witte streepjes' :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:05

Magrathea schreef:
Bij donkere mensen is het wel makkelijker, je hebt geen 'witte streepjes' :)

Dat klopt :=

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:58

Magrathea schreef:
http://www.twitlonger.com/show/eh0l9s

Blijkbaar ben ik orthodox en niet kritisch op mezelf...

Nou ik ook, wat een onzinnig gebeuren is zo'n vragenlijst! Al zou het discriminerend zijn en bedoeld om de slavernij te verheerlijken, al was het de bedoeling geweest om te treiteren en te provoceren, wat dan nog? Moet ik me serieus blijven schamen voor een slavernij verleden waar ik zelf part noch deel van uit heb gemaakt? Zelfs mijn eigen familie was in die tijd van alle kanten straatarm en moest vechten om te overleven, dus kan ook niet echt zeggen dat zij hebben geprofiteerd van de opbrengsten van de slavernij. Zijn geen slavenhouders geweest. Waren zelf lijfeigenen en horigen...hoor ik nooit iemand over.. -O- Daarbij was het (helaas) in die tijd een normaal gegeven dat er slaven waren. Schunnig maar waar, hoort net zo goed bij ons verleden als de heksenjachten en brandstapels, martelingen etc. Ik hoor nooit iemand vallen over het steeds meer opkomende halloween ter overdenking van alle ten onrechte verzopen vrouwen en mannen, niemand valt over het paasvuur ter nagedachtenis van alle mensen ooit op de brandstapel verbrandt en niemand over de kerstman die een belediging zou zijn voor alcoholisten...laten we dan maar overal mee stoppen want alles is direct dan wel indirect te linken aan iets politieks incorrect en een moeilijk verleden. Moeten we sint zijn paard ook niet in de ban doen ivm alle oorlogspaarden en mijnpaarden die ook gestorven zijn?
De schmink is inderdaad een noodzakelijk iets en ik vind st klaas niet zonder zwarte piet denkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:19

Ik vind het altijd zo'n gezeur. Zwarte piet blijft hier gewoon zwarte piet, ik maak er ook geen gekleurde piet van.
Zwarte piet mag niet meer, negerzoenen niet meer, jodenkoeken dan weer wel :roll:
Prettige kerstdagen mag binnenkort vast ook niet meer, om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten. Zelfs de traditionele kerstboom wordt in Belgie vervangen door een lichtshow. Moet toch niet gekker worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:46

Ohh ja daar herinner ik me een leuke column van Sylvia Witteman over. Dat toen ze in Amerika woonde je mensen geen merry christmas meer mocht zeggen omdat je wel eens iemand kan beledigen :)* gelukkig zagen veel Amerikanen daar wel bij in wat voor een onzin dat was: de juf van haar kinderen droeg een button met 'I say merry Christmas!' +:)+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:28

Apart vond ik (om even off topic te blijven) dat afgelopen zondag hordes moslimkindjes uit mijn straat zingend voor de deuren stonden "sinte sinte Maarten :)ddd ..."
Saillant detail; het is een bisschop (mocht Sinterklaas ook geen kruis op zijn mijter meer in Amsterdam?) en hij heeft zijn leven gewijd aan het verkondigen van het Christendom.

Wat dat betreft denk ik weleens, we zijn echt compleet gestoord geworden.
Let maar op, over een aantal jaar is Sinterklaas geen Sinterklaasviering meer zoals wij het kenden.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:00

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Ik denk juist dat we vaker vergeten wat de achtergronden van de feesten waren, aangezien minder mensen gelovig worden opgevoed. Mij maakt dat geen donder uit, het gaat mij om de leuk. Ik zou het ook net zo prima vinden om het suikerfeest te vieren.

En geen kruis meer op de mijter heb ik niks van gehoord. Maar ik volg het nieuws rondom sinterklaas ook niet echt :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:05

Maar zo gaat het toch ook al met feesten zoals Pasen en Kerstmis? Ken eigenlijk niemand die dat nog linkt aan het geloof. En de heidense feesten zijn toen ook overgenomen door de Christenen en die hebben er gewoon hun eigen invulling aan gegeven.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:02

Het probleem is dat zwarte piet kroeshaar heeft en grote rode lippen naast het feit dat hij zwart is 'omdat hij door de schoorsteen komt' dat haar en die lippen krijgt hij daar niet van lijkt me ... Als het 'echt' zo is dat zwarte piet zijn zwartheid krijgt van de schoorsteen... waarom dan geen blanke die smeer uit de schoorsteen op zijn gezicht heeft en verder wel die fleurige kleding.

Met vasthouden aan traditie moet je ook oppassen denk ik, in 1860 zagen veel mensen in het zuiden van Amerika slavernij ook als traditie ...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:13

Nouka schreef:
Het probleem is dat zwarte piet kroeshaar heeft en grote rode lippen naast het feit dat hij zwart is 'omdat hij door de schoorsteen komt' dat haar en die lippen krijgt hij daar niet van lijkt me ... Als het 'echt' zo is dat zwarte piet zijn zwartheid krijgt van de schoorsteen... waarom dan geen blanke die smeer uit de schoorsteen op zijn gezicht heeft en verder wel die fleurige kleding.

Met vasthouden aan traditie moet je ook oppassen denk ik, in 1860 zagen veel mensen in het zuiden van Amerika slavernij ook als traditie ...

Maar kinderen zien dat zo niet. Die denken niet zo 'politiek' correct. Het zijn juist de (blanke) volwassenen die een probleem van de situatie maken...

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:17

Kinderen wijzen wel naar donkere mensen en zeggen dan 'hee kijk zwarte piet'.... en ze zien ook dat de zwarte man het hulpje is van de witte man.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:22

Als kind heb ik nog nooit gedacht dat zwarte piet echt een hulpje (slaafje) was.
Ik vond eigenlijk de pieten leuker en knapper en dapperder dan die stijve sint.

Toen ik klein was, was zwarte piet nog echt glimmend roetzwart. Ik heb nooit de associatie gelegd met mijn Antilliaanse buren eigenlijk.
Ik vind ze nu veel gekker met dat bruin.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:23

Ja en wat boeit het nou dat de zwarte man het hulpje is? Ik zie daar echt het probleem niet van. Sterker nog, Sinterklaas is zo'n oude vent, ik vond het vroeger altijd heel lief dat de pieten hem hielpen :) niks bepaald systeem oid. En dan nog, het hoeft helemaal niet meteen verkeerd te zijn als een blanke vent donkere mensen in dienst heeft. Dat heb je in het echte leven bij bedrijven toch ook, of andersom :+ Het is maar net of je er wat negatiefs van maakt en dat doe je zelf :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:32

Nouka schreef:
Kinderen wijzen wel naar donkere mensen en zeggen dan 'hee kijk zwarte piet'.... en ze zien ook dat de zwarte man het hulpje is van de witte man.

Ja, dus? Wat is het probleem? Kinderen linken dat echt niet aan de slavenhandel of iets dergelijks, die zijn gek op zwarte piet en daarom roepen ze dat af en toe naar donkere mensen. Maar de opa van een vriendin van me is ook heel lang Sinterklaas genoemd vanwege zijn lange baard. :D Het is allemaal zo onschuldig, ik zou het zonde vinden als Nederland zo politiek correct zou worden omdat volwassenen een probleem maken van iets wat voor kinderen helemaal geen probleem is.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:40

Als kind zag ik het verschil niet eens tussen zwart en wit.. Blank of getint...
En dan bedoel ik; tuurlijk zag ik wel dat er verschil tussen was, maar totaal geen benul van andere afkomst, laat staan dat 'de zwarte' het hulpje is van 'de witte'..

Ik vind het vergezocht. Kinderen staan hier niet direct bij stil.

Enja, kinderen zullen een keer kunnen roepen naar een donker persoon: EEh zwarte piet. Dat kan als vervelend opgevat worden, maar je kan hier ook lachen. Net als kinderen andere dingen zeer onsubtiel kunnen zeggen: Hee een dwerg, tegen lilliputter bijvoorbeeld. Dit is denk ik niet te voorkomen.

Net als negerzoenen, geen negerzoenen meer mogen heten, jodenkoeken etc... Het gaat niet om racisme; is gewoon een naam.

En zwarte piet is toevallig zwart omdat ze zo onherkenbaar zijn..

Dit had ook oranje kunnen zijn, maar probeer maar eens een donker persoon mooi oranje te sminken. Lijkt me een hele opgave. Zouden donkere mensen dalijk geen zwarte piet kunnen/mogen spelen, dan is dit weer racistisch..

Al met al, je kan overal een probleem van maken !!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:43

En met blanke vla heeft zeker niemand die roept dat zwarte piet racisme is problemen? :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:47

Mindim schreef:
Ik vind het altijd zo'n gezeur. Zwarte piet blijft hier gewoon zwarte piet, ik maak er ook geen gekleurde piet van.
Zwarte piet mag niet meer, negerzoenen niet meer, jodenkoeken dan weer wel :roll:
Prettige kerstdagen mag binnenkort vast ook niet meer, om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten. Zelfs de traditionele kerstboom wordt in Belgie vervangen door een lichtshow. Moet toch niet gekker worden.

Negerzoenen was een publiciteitsstunt :D.

Mijn moeder vertelt iedere keer met Sinterklaas weer hoe ik als klein San87'je een zwarte meneer ooit eens Zwarte Piet heb genoemd en hoe beschaamd ze was dat ik dat deed.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:01

Ojajoh schreef:
wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......
en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken :+
Ja! Want negerzoenen mogen ook al heel lang niet meer! _O-

In alle ernst nu. Zwarte Piet vindt zijn oorsprong al in de voorchristelijke tijd imo. Op Wikipedia is o.a. te lezen:
Citaat:
Het rijden over de daken wijst mogelijk naar de Noordse oppergod Odin/Wodan (zie ook Wilde Jacht en Schimmelrijder). Nicolaas' uiterlijk zou ook overeenkomen met het uiterlijk van Odin. Odin rijdt op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vliegt.

Wodan beschikt volgens de mythologie over een leger van dode zwarte krijgers; helden die gestorven zijn en door de dood een zwart gelaat kregen. Sommige onderzoekers zien in Piet een geketende duivel, die veel later pas geassocieerd werd met een Moor. In volksgebruiken uit de vijftiende eeuw is er de Nicolaas-bisschop die met een bende duivels door de straten van de stad trekt.

Ook wordt Wodan afgebeeld met de twee raven Huginn en Muninn, welke informatie voor hem verzamelen. Zwarte Piet verzamelt informatie over het gedrag van kinderen.

Het is dus maar net hoe ver je teruggaat. In de meest recente geschiedenis kun je er racisme aan linken. Maar ook de meest recente geschiedenis heeft zijn eigen geschiedenis. Kijk maar naar de swastika die, voor dat dat eikeltje met die rare snor ermee aan de haal ging, al een heel oud vruchtbaarheidssymbool was.
Laatst bijgewerkt door Eke1 op 14-11-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:02

Juist omdat kinderen hier niet bij stil staan moeten we onze verantwoordelijk als volwassenen nemen. Een kind staat nergens bij stil als iets als normaal geprojecteerd wordt. Kinderen zijn als een spons en nemen dit gewoon als normaal aan, terwijl het niet normaal is om een karikatuur van een bepaalde bevolkingsgroep neer te zetten.

Het is een traditie, waarom kan deze niet aangepast worden? Het sinterklaas feest wordt er heus niet minder op, als zwarte pieten blond stijl haar hebben met een veeg roet op hun gezicht.