Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:38

Miepie77 schreef:
_San87_ schreef:

Z'n eigen naam staat er gewoon bij :+.

dit is niet grappig, er is iemand dood en nu worden de nabestaanden ook nog misbruikt

Ik maak geen grap hoor, zijn naam staat er gewoon bij.

Ailill

_San87_ schreef:
Ailill schreef:
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, absoluut waar. Maar zodra iemand d.m.v. zijn of haar mening anderen in een kwaad daglicht zet ben je in mijn optiek heel verkeerd bezig. Wat geeft iemand het recht om over anderen te oordelen? Om geld te verdienen over de rug van anderen mensen (want dat doet deze meneer, hij krijgt betaald voor zijn stukken).

Waarom mag je meningen en opvattingen van mensen niet bekritiseren? Is iemand die zichzelf al met enige regelmaat in een kwaad daglicht zet, door deze column echt nog zoveel meer in kwaad daglicht gezet? Sinds wanneer is een persiflage gelijk aan iemand zwartmaken?

Die mag je zeker wel bekritiseren, dat doet en mag iedereen. Maar waarom moet je zo op de voorgrond treden over de rug van een nog altijd zwakkere groep?

Het gaat ook niet om de persiflage an sich, maar ik weet zeker dat er door deze actie weer een aantal mensen bij zijn gekomen die homo's kunnen gaan haten... wat dat betreft zijn en blijven wij mensen een grote kudde, we lopen allemaal achter elkaar aan.

amyz

Ailill schreef:
"Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant."

Ook mijn moeder zei ooit tegen mij "ik zou het verschrikkelijk vinden als je met een man thuis zou komen. Niet omdat je met een man thuis zou komen maar om hoe de wereld daar mee om zou gaan."

Toen begreep ik haar niet. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik mijn moeder.

Ik snap dat ook wel. Mn moeder heeft mij ooit gevraagd of ik op meisjes viel en was blij voor me toen ik zei dat dat niet het geval was. Het had haar niet uitgemaakt, maar ze vertelde me dat het leven dan een stuk gecompliceerder geworden zou zijn voor me.
Maar: ze was daarin blij voor míj (en jouw moeder had dus dezelfde gedachtegang), niet voor zichzelf. Dat is mi een duidelijk verschil.

Dat Mariska O die gedachten en ideëen heeft valt voor mij onder vrijheid van meningsuiting. Ze moet lekker zelf weten wat ze denkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:39

Wat vind ik dit nou erg voor die ouders, ik vond het zo moedig van ze dat ze die brief openbaar gemaakt hebben, en nu gaat één of andere loser (om maar eens een woord te gebruiken) dit weer misbruiken om een persoonlijke vete uit te vechten of simpelweg om aandacht te trekken.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:40

Blue_Eyes schreef:
Gelezen als reactie op het stuk van meneer Koelman:
Citaat:

Lieve moeder van Luuk Koelman,

Mijn naam is Pieter Bergwerff, zo heet ik echt. U kent mij vast niet, ik ben een lezer van de columns van uw zoon.

Graag zou ik het met u willen hebben over de tekortkoming van uw zoon. Hij schreef een nogal misplaatste column aan de moeder van Tim Ribberink. U weet wel, die andere moeder die net haar zoon heeft begraven. In deze column haalt uw zoon God en homo's erbij om zijn afgunst jegens Mariska Orban-de Haas te verwoorden. En dat over de rug van Tim, die zijn hele leven gepest is.

Hoe komt het dat uw zoon zo is geworden mevrouw Koelman? Heeft u hem wel genoeg liefde gegeven? Ik vraag mij oprecht af wat u verkeerd heeft gedaan in zijn opvoeding? Heeft u hem het begrip "empathie" (u weet wel, vroeger noemde uw ouders dit naastenliefde) bijgebracht?
Of heeft u de kleine Luuk geleerd vooral te moeten scoren in het leven, een streven naar succes, maakt niet uit hoe als je doel maar bereikt wordt?

Mevrouw Koelman, het wordt tijd voor een belletje naar uw zoon. Hij leeft tenminste nog dus u kunt dat nog doen.

Dit is echt een geweldige reactie! Want dit is precies wat Koelman ook gedaan heeft.
Is dit ook in een blad gepubliceerd?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:41

De Metro moet zich diep schamen om zoiets te plaatsen.........

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:42

Veseosunce schreef:
Ailill schreef:
"Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant."

Ook mijn moeder zei ooit tegen mij "ik zou het verschrikkelijk vinden als je met een man thuis zou komen. Niet omdat je met een man thuis zou komen maar om hoe de wereld daar mee om zou gaan."

Toen begreep ik haar niet. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik mijn moeder.

Dit ontroert mij zeker.. ;(

Ik snap die Luuk zeker.. Maar dat hij het over de rug van Tim heen moet doen vind ik zeker te ziek voor woorden hoop ook dat hij zich achter z'n oren gaat krabben..

Ontroeren is niet nodig, zonder te vallen wordt je nooit sterk/hard.. . maar om op zo'n manier en door middel van zulke uitspraken je geld te willen verdienen? Nee, mijn manier zou het nooit zijn.

ElineS

Precies Ailill, maar de meeste mensen veroordelen wel. Kijk maar naar wat er de facebook pagina staat van Orban-de Haas. Wat voor verwensingen ze naar haar hoofd krijgt, omdat men denkt dat ze dit artikel heeft geschreven.. Het is en blijft haat zaaien.

Ik vind dat net zo verwerpelijk als de mening van Orban-de Haas zelf.

@_San87_: Dat is dikke onzin. Het is te verwachten dat niet iedereen verder zoekt. Als je een beetje nadenkt, dan weet je dat de grote massa de krant leest, meteen oordeelt en daarna niet verder kijkt. En nee, dat is niet de schuld van Koelman, maar Koelman weet prima hoe de mensenmassa denkt en wat voor storm hij hiermee op Mariska vrijliet.

Het is de hele bedoeling van Koelman dat er in eerste instantie gedacht word dat het artikel van Orban-de Haas komt. Hij heeft zelfs op Twitter iets neergezet in de trant van, deze week geen column van mij, maar een brief van mevrouw Orban-de Haas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Waarom mag je meningen en opvattingen van mensen niet bekritiseren? Is iemand die zichzelf al met enige regelmaat in een kwaad daglicht zet, door deze column echt nog zoveel meer in kwaad daglicht gezet? Sinds wanneer is een persiflage gelijk aan iemand zwartmaken?

Die mag je zeker wel bekritiseren, dat doet en mag iedereen. Maar waarom moet je zo op de voorgrond treden over de rug van een nog altijd zwakkere groep?

Het gaat ook niet om de persiflage an sich, maar ik weet zeker dat er door deze actie weer een aantal mensen bij zijn gekomen die homo's kunnen gaan haten... wat dat betreft zijn en blijven wij mensen een grote kudde, we lopen allemaal achter elkaar aan.

Homo's haten? Waarom zou het stuk van Koelman aanzetten tot homohaat? Wat mij betreft zet het alleen aan tot Mariska en Koelman haat :).

Edit: Naam verkeerd geschreven.

ElineS

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:45

Ik vind het allemaal trouwens zo dubbel. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij zo gepest werd. Daar was iedereen diep van in shock... Maar doet Koelman nu niet precies hetzelfde? Met dit stuk pest hij Mariska Orban-de Haas.. Maar in plaats van dat iedereen in shock is, zijn er mensen die het goed van hem vinden, terwijl het in principe Mariska Orban-de Haas plagen is..

Anoniem

Ben je christen, homo, lesbi, bi of anderszions afwijkend ben je eeen outcast.....

Wanneer stopt dit soort ongein eens.......ben er moe van...ik ga gauw naar stal toe me bezig houden met wat er wel toe doet en die mij accpeteerd zoals ik ben...het inttereseert me paard niet of ik christen, bi of bruin of blond ben....das heel fijn!

chevax

stef schreef:
Annastasia: En wat nou als dit wel degelijk van mevrouw orban de haas (of wie dan ook) afkomstig had geweest?

Op bokt heb ik het meerdere keren mee gemaakt/gezien dat men er een bepaalde mening op na houdt (wat mag) en deze ook fanatiek uit, zonder na te denken hoe dit een ander kan raken. Als je iemand daar dan op wijst krijg je: "dat is nu eenmaal mijn mening" naar je hoofd geslingerd.... Dat is dus het punt wat ik hier probeer te maken. We vinden deze brief (bijna) allemaal afschuwelijk en echt niet door de beugel kunnen. Maar op bokt moet alles altijd maar kunnen onder het mom van "dit is mijn mening".

Ik vind wel dat je daar een punt hebt: ook als je kijkt naar de ziekmakende reacties die mensen plaatsen nav de column. Iedereen vindt de column afschuwelijk maar vindt tegelijkertijd dat'ie alles kan zeggen omdat een ander er nu eenmaal aanleiding toe geeft. Zo kom je toch in een cirkel waar je nooit van z'n leven uitkomt? Ik ben groot voorstander van vrijheid van meningsuiting, niet van het misbruik daarvan (vaak totaal niet gehinderd door enige kennis of enige nuancering braken mensen er op internet maar vanalles uit met als dooddoener dat ze die vrijheid nu eenmaal hebben).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:46

The biggest disease in the world today is the feeling of being unwanted. People need to be loved, without love people die. . .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:46

ElineS schreef:
Precies Ailill, maar de meeste mensen veroordelen wel. Kijk maar naar wat er de facebook pagina staat van Orban-de Haas. Wat voor verwensingen ze naar haar hoofd krijgt, omdat men denkt dat ze dit artikel heeft geschreven.. Het is en blijft haat zaaien.

@_San87_: Dat is dikke onzin. Het is te verwachten dat niet iedereen verder zoekt. Als je een beetje nadenkt, dan weet je dat de grote massa de krant leest, meteen oordeelt en daarna niet verder kijkt. En nee, dat is niet de schuld van Koelman, maar Koelman weet prima hoe de mensenmassa denkt en wat voor storm hij hiermee op Mariska vrijliet.

Het is de hele bedoeling van Koelman dat er in eerste instantie gedacht word dat het artikel van Orban-de Haas komt. Hij heeft zelfs op Twitter iets neergezet in de trant van, deze week geen column van mij, maar een brief van mevrouw Orban-de Haas.

Natuurlijk weet hij dat. En natuurlijk doet hij dat bewust, de lezer prikkelen. Meer dan uitstekend gelukt op een meer dan walgelijke manier.

Maar het bewijst wel meer dan eens dat de lezer niet verder leest dan hun neus lang is :).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:47

stef schreef:
Annastasia: En wat nou als dit wel degelijk van mevrouw orban de haas (of wie dan ook) afkomstig had geweest?

Had ik het ook smakeloos gevonden. Dit temeer omdat het op de persoon af gaat en ik niet vind kunnen dat dit via de media wordt gespeeld.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:49

_San87_ schreef:
Ailill schreef:

Homo's haten? Waarom zou het stuk van Koelman aanzetten tot homohaat? Wat mij betreft zet het alleen aan tot Mariska en Koelman haat :).

Omdat ik van mening ben dat er nu ergens in Nederland ouders zijn die anders naar hun kind gaan kijken, die ouders hebben er een nieuwe angst bij gekregen. Stel dat mijn kind ooit met een partner van hetzelfde geslacht thuis zou komen? Wat gaat de buitenwereld daar dan van denken?

Natuurlijk zou het niet moeten, ouders horen trots te zijn op hun kinderen, no matter what. . .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:51

annastasia schreef:
stef schreef:

Had ik het ook smakeloos gevonden. Dit temeer omdat het op de persoon af gaat en ik niet vind kunnen dat dit via de media wordt gespeeld.

Maar het is en blijft een mening... toch?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:51

_San87_ schreef:
ElineS schreef:

Natuurlijk weet hij dat. En natuurlijk doet hij dat bewust, de lezer prikkelen. Meer dan uitstekend gelukt op een meer dan walgelijke manier.

Maar het bewijst wel meer dan eens dat de lezer niet verder leest dan hun neus lang is :).

Dat zeker. Ikzelf dacht ook in het begin dat het stuk van Mariska kwam en was diep in shock. Die verdomde katholieken dacht ik.. En werd behoorlijk weer versterkt in mijn negatieve gevoelens naar het geloof toe. En dat is wat Koelman denk ik ook wil bereiken.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:54

"De ouders van Ribberink laten weten dat ieder woord dat aan de column van Koelman gespendeerd wordt, er een te veel is. Verder willen ze er niet op ingaan. Wel bedanken ze in een donderdag verstuurde verklaring de media voor de 'respectvolle wijze' waarop is omgegaan met de situatie rondom de dood van hun zoon. "Het is goed te merken dat het thema pesten de aandacht krijgt die het verdient", schrijven zij."

En eigenlijk moeten we nu allemaal meteen stoppen om hier nog wat over te posten!
Ze hebben gelijk, iedere reactie is er 1 teveel! Doodzwijgen die Koelman en consorte!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:54

Dat gaat toch niet lukken covergirl. Zoiets kan je niet meer in de doofpot stoppen. Mensen willen hun mening erover verkondigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:55

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Omdat ik van mening ben dat er nu ergens in Nederland ouders zijn die anders naar hun kind gaan kijken, die ouders hebben er een nieuwe angst bij gekregen. Stel dat mijn kind ooit met een partner van hetzelfde geslacht thuis zou komen? Wat gaat de buitenwereld daar dan van denken?

Natuurlijk zou het niet moeten, ouders horen trots te zijn op hun kinderen, no matter what. . .

Wat een belachelijke redenatie. Sorry.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:57

_San87_ schreef:
Ailill schreef:

Wat een belachelijke redenatie. Sorry.

En toch weet ik zeker dat het zo is.. . mensen hebben vaak geen eigen menig, of i.i.g. geen volledig eigen mening. Ieder mens heeft vragen, twijfels, angsten enzovoorts. Waarom moeten mensen dan juist die punten naar boven halen die al ontzettend beladen zijn?

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:00

ElineS schreef:
Ik vind het allemaal trouwens zo dubbel. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij zo gepest werd. Daar was iedereen diep van in shock... Maar doet Koelman nu niet precies hetzelfde? Met dit stuk pest hij Mariska Orban-de Haas.. Maar in plaats van dat iedereen in shock is, zijn er mensen die het goed van hem vinden, terwijl het in principe Mariska Orban-de Haas plagen is..

Dat is inderdaad niet eerlijk en heel crux. Maar vergeet niet dat mevrouw De Haas zelf allesbehalve een heilige is. Als je het zo stelt, kun je namelijk ook beweren dat zij is begonnen met homo's pesten/onnodig kwetsen... Waar is het immers voor nodig om homo's tot slechte, tweedeerangs mensen te bombarderen? Wat hebben de homo's deze mevrouw misdaan?

Het is maar net hoe je het bekijkt :)

(En nee, ik keur het artikel absoluut niet goed en vind het belachelijk dat zoiets gepubliceerd wordt, maar het gaat mij om het 'pesten'-gedeelte)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:04

Des te meer reden om nieuwssites niet meer te bezoeken. Kansloos en jammer dat er aan dergelijke zaken aandacht wordt besteed.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:05

zie net op Fb een van de vele boze reacties en deze zegt alles wel:

Beate mariska&luuk,

Als vader van een dochter en betrokken mens in en nij de samenleving,en namens een heleboel andere mensen wil ik jullie twee, dagblad metro en het katholiek dagblad een open brief schrijven!

"waar zijn jullie met je gedachten, dachten jullie nu werkelijk dat wij op zo een artikel en een zieke mening zitten te wachten,,

Ik zal het nog wat scherper stellen,
"ZIJN JULLIE NU HELEMAAL VAN DE POT GERUKT"

Mensen die een dergelijk artikel schrijven, zijn niet helemaal zuiver en hebben zowel een intelligentie als een godsdienst probleem.

"Daarom wil ik het katholiek dagblad vragen jou er sneller uit te trappen als ze je
aangenomen hebben.,

"Daarom wil ik de metro vragen, jou luuk , er sneller uit te trappen als er bent aangenomen, alleen al voor de blunder deze vrouw een kans te geven haar zieke mening met ons te delen,,

"Verder heeft ons land een hele mooie speciale mogelijkheid om met jullie te praten over deze mening, het heet het Pieter baan centrum,,

"na de gestelde diagnose, zullen zij je helpen met het vinden van een plekje waar jullie mening gewaardeerd word, en jullie je thuis zullen voelen,,

**********EEN TBS KLINIEK**********

Het ga jullie goed en val me nooit weer lastig met dergelijke zieke troep