Rouwadvertentie n.a.v. zelfmoord door pesten. Tim Ribberink

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Re: Rouwadvertentie n.a.v. zelfmoord door pesten. Tim Ribberink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:41

Wat een ongelofelijk heftig bericht, en wat een dapper joch...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:42

Mag ik vragen wat er dapper is aan zelfmoord plegen? (oprechte vraag)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:43

Dat vraag ik me ook af..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:50

liss schreef:
helaas is Tim niet de enige die uit het leven stapt na pesterijen.

wat moet die jongen het moeilijk hebben gehad, zo erg dat de dood de enige oplossing leek...
ik ben ook vreselijk gepest op de basisschool en voorgezet.
heb er nooit met iemand over gepraat toen, werd ook niets aan gedaan toen op school.

ik begrijp hem, ik had hetzelfde, als puber is het leven dan te zwaar.
maar ik ben er nog, volwassen met een mooi gezin,
heb mijn verleden achter me gelaten, maar de sporen zijn er nog,
soms moet ik rouwen om de mens die ik had kunnen zijn als ik niet gepest zou zijn.

wil iedereen die gepest wordt een hart onder de riem steken en zeggen dat er altijd een moment komt
van verlichting, het wordt beter naar mate je ouder wordt, zet hem op!

Wat een mooie woorden en wat een herkenning!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:02

verography schreef:

:j dat mag.

zelfmoord is voor de gene die het doet de enigste uit weg.
maar dan moet je ook nog het lef hebben om het te doen.
je schrijft een briefje hoogst waarschijnlijk met veel verdriet.
en dan nog het moment zelf.
de meeste die aan zelfmoord denken haken op het laatste moment af,
want wat als het fout gaat.
en iedereen weeet ook als het goed gaat is het definitief dan is er geen weg meer terug.

ja om zelfmoord te plegen moet je heel dapper zijn.

rust in vrede Tim,
sterkte voor de nabestaande

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:27

Twiggy2008 schreef:
Op school weten ze het vaak ook niet en als ze het al weten, doen ze vaak ook niet genoeg. Moet je eens kijken naar zo'n programma als GEPEST. Kennen jullie dat? Het gros van de scholen daarin heeft 'geen commentaar' of wil niet meewerken aan dat programma en de pesters hebben vaak zo'n selectief geheugen, dat ik me afvraag of die gasten niet gewoon zo'n laag IQ hebben, dat ze niet eens meer weten wat voor gedrag ze vertoond hebben.

Ik heb dat programma inderdaad weleens gezien. Ik geloof niet dat de pesters een laag IQ (misschien wel een laag EQ) hebben, immers Tim werd gepest op de Havo.
De pesters zullen best weleens een selectief geheugen hebben, maar ik denk eerder, dat de pesters het zich vaak niet precies kunnen herinneren, omdat het pesten of het slachtoffer gewoon niet genoeg of geen indruk heeft gemaakt. Zeker pesters in een groep, pestten meerdere kinderen en zodra het slachtoffer uit het zicht is, vergeten de daders het, in tegenstelling natuurlijk tot de slachtoffers.
En scholen zijn tegenwoordig zo absurd groot, dat ik wel kan geloven, dat leerkrachten het niet (altijd) kunnen zien.

Ik hoop dat de dood van Tim i.i.g. bijdraagt om het pesten (meer) bespreekbaar te maken op scholen en kinderen weerbaarder te maken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:34

bir schreef:
eenitraM . misschien zijn ze tot bezinning gekomen... ;)

Dan nog. Ik zal misselijk worden als een pester van mijn zoon erop zal reageren. Nu ineens wel?! Diegene heeft er verdorie bij meegeholpen.. Die heeft hem er onder andere toe gedreven..
En dan nu, na zijn dood, tot bezinning komen, en doodleuk een berichtje plaatsen? Op het internet?

Als je dan tot bezinning komt, stuur dan een uitgebreide brief of ga zelf langs.. Dat zal ik dan wel weer meer waarderen.
(Alleen niet gelijk al in de 1e weken)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:35

hanny_jelke schreef:
verography schreef:

:j dat mag.

zelfmoord is voor de gene die het doet de enigste uit weg.
maar dan moet je ook nog het lef hebben om het te doen.
je schrijft een briefje hoogst waarschijnlijk met veel verdriet.
en dan nog het moment zelf.
de meeste die aan zelfmoord denken haken op het laatste moment af,
want wat als het fout gaat.
en iedereen weeet ook als het goed gaat is het definitief dan is er geen weg meer terug.

ja om zelfmoord te plegen moet je heel dapper zijn.

rust in vrede Tim,
sterkte voor de nabestaande

Om daarbij nog maar te zwijgen over de wetenschap dat je je ouders en familie en naasten heel veel verdriet gaat doen. Ik vind het dapper. Heel erg, en ik had liever gehad dat hij minder dapper was, maar er is wel moed voor nodig, dat zeker. :(

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:37

Inney schreef:
bir schreef:
eenitraM . misschien zijn ze tot bezinning gekomen... ;)

Dan nog. Ik zal misselijk worden als een pester van mijn zoon erop zal reageren. Nu ineens wel?! Diegene heeft er verdorie bij meegeholpen.. Die heeft hem er onder andere toe gedreven..
En dan nu, na zijn dood, tot bezinning komen, en doodleuk een berichtje plaatsen? Op het internet?

Als je dan tot bezinning komt, stuur dan een uitgebreide brief of ga zelf langs.. Dat zal ik dan wel weer meer waarderen.
(Alleen niet gelijk al in de 1e weken)

Oh may, pas op dat je niet uitgekotst wordt met die reactie, want hij is op het randje :))

Nee volledig mee eens. Maar als ik het zeg is het ineens ongepast :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:38

Klopt, hij is op het randje, maar ik onderbouw hem toch? Ik vind dat het moet kunnen. En ik bedoel er ook verder niet veel mee, dat zou mij gevoel zijn op dat moment :j

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:46

Ik denk dat een ieder die niet zo wanhopig is geweest zich ook niet voor kan stellen dat je daadwerkelijk de stap neemt tot zelfmoord (althans ik niet). Of het dapper is weet ik niet, ik weet alleen wel dat je er ontzettend wanhopig voor moet zijn.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:49

Precies, dat bedoelde ik met dapper. Als je zelf niet in de buurt van die diepte bent geweest dan begrijp ik dat je er niks 'dappers' aan vind. Maar het kost heel veel verdriet en een hoop lef om echt daadwerkelijk tot je poging te komen...

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:50

Shaar schreef:
Precies, dat bedoelde ik met dapper. Als je zelf niet in de buurt van die diepte bent geweest dan begrijp ik dat je er niks 'dappers' aan vind. Maar het kost heel veel verdriet en een hoop lef om echt daadwerkelijk tot je poging te komen...

Volledig mee eens.....

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:53

Ik ben ook mijn hele basisschool jeugd gepest geweest (op het middelbaar gelukkig niet) en nog altijd als ik die mensen tegen kom, heb ik schrik dat ze me nog herkennen (heeft immers tot aan de 3e van het vmbo geduurd tot ze me op straat met rust lieten als ze me zagen)

Ik kan mensen die zo hard pesten (of die uberhaupt pesten) dat iemands dood er op volgt dan ook niet accepteren, dat soort gevalletjes mogen van mij keihard uit deze maatschappij getrapt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:56

Ik ben altijd gepest tot ik de pester werdt uit pure bescherming , ik was dik en on sociaal druk en weet ik het allemaal. Arme jongen en alle anderen die geen andere uitweg weten....

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:10

Op school doen ze er inderdaad te weinig aan, ik ben zelf 2 jaar gepest, mijn mentor zei letterlijk tegen mij, stel je niet aan het is maar een grapje. Het heeft bij nu na 5 jaar heb ik eindelijk mijn zelfvertrouwen terug.
Ik hoop dat dit een goede leer is voor pesters, scholen en ouders en andere familieleden. Helaas was voor deze jongen hulp te laat of te weinig. RIP

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:12

Woeps schreef:
Op school doen ze er inderdaad te weinig aan, ik ben zelf 2 jaar gepest, mijn mentor zei letterlijk tegen mij, stel je niet aan het is maar een grapje. Het heeft bij nu na 5 jaar heb ik eindelijk mijn zelfvertrouwen terug.
Ik hoop dat dit een goede leer is voor pesters, scholen en ouders en andere familieleden.

dat soort mentoren ken ik ja.. bah. -O-

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:13

Het was net op het nieuws en bij Editie NL komt er zo ook een item over. Daar zeiden ze in het voorstukje dat het de ideale campagne was oid?! := Lijkt me dat mensen dan gaan denken dat het nep is..

Hoorde bij het nieuws dat hij helemaal niet gepest werd, of dat nou snel conclusies trekken is of niet, raar vind ik dat wel weer..

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:16

Als je iets terug leest in dit topic kun je een link vinden van de ijssalon waar hij werkte en daar vind je het bewijs van de pesterijen.....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:17

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:18

Oh sorry, dat wist ik niet. Maar conclusie is dat hij wel degelijk werd gepest....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:19

Als ik een schooldirecteur was die misschien wel jaaaarenlang z'n kop in het zand heeft gestoken zou ik ook zeggen dat ik er nooit wat van had geweten, anders was ik nog 'medeplichtig' ook en dat is natuurlijk niet goed voor je geweten...

Ik moet trouwens zeggen, vanaf de 2e klas middelbaar heb ik ook geen hulp meer gevraagd aan leraren/mentoren/wie dan ook. Je kunt beter helemaal niet om hulp vragen dan het wel vragen en niet gehoord worden, want dat gevoel had ik.
"Ja, ja, heel erg voor je enzo. Ga naar je volgende les, ik heb zo een belangrijke rapportvergadering."

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:21

Limitless schreef:
Ik ben ook mijn hele basisschool jeugd gepest geweest (op het middelbaar gelukkig niet) en nog altijd als ik die mensen tegen kom, heb ik schrik dat ze me nog herkennen (heeft immers tot aan de 3e van het vmbo geduurd tot ze me op straat met rust lieten als ze me zagen)

Ik kan mensen die zo hard pesten (of die uberhaupt pesten) dat iemands dood er op volgt dan ook niet accepteren, dat soort gevalletjes mogen van mij keihard uit deze maatschappij getrapt worden.

Same here. Maar om al die mensen uit de maatschappij te trappen...er zou hier dan een heel dorp buiten de maatschappij vallen, en dan heb ik het nog maar over 1 school. Nee, kinderen en pubers staan er echt totaal niet bij stil wat ze elkaar aandoen. En school...mijn ervaring is dat ze liever deden alsof er niks aan de hand was. Anders moest je je nog moe maken als leraar zijnde.
Mijn geluk was dat ik tenminste 1 'veilige' plek had; mijn eigen kamer. Tegenwoordig gaat pesten gewoon verder via mobieltjes, via internet...er is nu geen 'veilig' meer over Tim zal de eerste niet geweest zijn die om het pesten zelfmoord heeft gepleegd, maar de ouders zijn wel de eersten die een heel heftige stap hebben gezet; het plaatsen van dat stukje afscheidsbrief

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:26

Die reacties op de pesters van die Tim laat echt zien hoe menselijk pesten eigenlijk is. Die pesters zelf willen ze zelf het liefst helemaal kapotpesten, van alles aan doen, etc.

Terwijl als die pester thuis mishandelt werd en daardoor zich op school afreageerde op anderen dan wordt het ineens een heel ander verhaal.

Alleen voordat ze een eventueel ander verhaal kennen wordt er al zo heftig en hatelijk gereageerd. Denk dat als er nu een willekeurig iemand aangewezen zou worden als 'pester' dat diegene ook gewoon gepest en getreiterd gaat worden zonder ook maar enig bewijs dat diegene dat was.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:27

Ik blijf vol verbazing dat er nog steeds mensen zijn die pesten goed praten , of het afdoen als ; het valt wel mee , stel je niet zo aan..etc.
Ook dat er mensen zijn die vinden dat iemand het over zich afroept om gepest te worden vind ik in een woord walgelijk.
Iemand kan gepest worden vanwege een bril , maar heeft die persoon om slechte ogen gevraagd?
Iemand kan gepest worden omdat hij niet in merkkleding loopt , kan die persoon er iets aan doen dat hij/zij zich geen dure kleding kan veroorloven?
Heeft iemand met een handicap erom gevraagd? En vraagt die erom om er vervolgens mee gepest te worden?
Vraag jezelf als ouder eens af hoe het is om aan de zijlijn toe te moeten kijken hoe het leven van je kind in een complete hel verandert , ben je dan nog steeds van mening dat iemand erom vraagt om gepest te worden?
En doet het er dan nog iets toe of zelfmoord laf is of dapper??? Maakt dat enig verschil??