Spaanse 'sport' om te kotsen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:41

Nee gelukkig niet.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:44

NeverGiveUp schreef:
JessicaD88 schreef:
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik er in geloof dat Spanjaarden niet sympatiek zijn :D

Wat is dat nou voor een ónzin..?

Ook al was dit de vreselijkste dierenmishandeling, wat heeft dat met de rest van de miljoenen spanjaarden te maken? }:0

Nou ik vind dit nog best wel meevallen. Het gaat mij er om dat in Spanje 1001 tradities/evenementen met dieren gewoon zijn waarbij de dieren het onderspit delven. Op basis daarvan concludeer ik dat ik Spanjaarden niet sympatiek vind want ik geloof dat er geen een is die nooit bij een of een ander evenement/iets is geweest waar plezier werd gemaakt ten koste van een dier. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje, de cultuur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:50

JessicaD88 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Wat is dat nou voor een ónzin..?

Ook al was dit de vreselijkste dierenmishandeling, wat heeft dat met de rest van de miljoenen spanjaarden te maken? }:0

Nou ik vind dit nog best wel meevallen. Het gaat mij er om dat in Spanje 1001 tradities/evenementen met dieren gewoon zijn waarbij de dieren het onderspit delven. Op basis daarvan concludeer ik dat ik Spanjaarden niet sympatiek vind want ik geloof dat er geen een is die nooit bij een of een ander evenement/iets is geweest waar plezier werd gemaakt ten koste van een dier. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje, de cultuur.

Dan heb jij duidelijk een totaal verknipt beeld van Spanjaarden. 8)7
Edit: misschien dit even lezen, gaat over stierenvechten http://www.guardian.co.uk/world/2010/ju ... -catalonia
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 01-11-12 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:52

Ik heb wat tegen bepaalde tradities, niet tegen een bevolkingsgroep,bedoel jijdat soms ook?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:01

Ok, bedankt voor de uitleg.
Maar voor de zekerheid zal ik morgen even kijken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:05

@ Fiffill: Wie zegt dat mijn beeld het onjuiste beeld is? Misschien heb jij zelf wel een verknipt beeld van Spanjaarden?

Ik heb overigens geen tijd om dat hele stuk te lezen nu, maar ik kan er zo gauw bepaalde elementen uit halen. Nog geen elementen die mijn mening veranderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:12

JessicaD88 schreef:
@ Fiffill: Wie zegt dat mijn beeld het onjuiste beeld is? Misschien heb jij zelf wel een verknipt beeld van Spanjaarden?

Ik heb overigens geen tijd om dat hele stuk te lezen nu, maar ik kan er zo gauw bepaalde elementen uit halen. Nog geen elementen die mijn mening veranderen.

Jij zegt "ik geloof dat er geen een is die nooit bij een of een ander evenement/iets is geweest waar plezier werd gemaakt ten koste van een dier". Wel eens in Spanje geweest? Ken je Spanjaarden? Want dit is toch echt niet waar. Er zijn in Spanje genoeg mensen die tegen stierenvechten zijn bijvoorbeeld, vooral de jeugd en het worden er steeds meer.
http://www.time.com/time/world/article/ ... 50,00.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:18

Ik ben niet gechoqueerd door de foto's. De foto's zijn al vaker op Bokt langsgeweest, er zijn al eerder topics over geplaatst. Petitie dan ook niet getekend. En als je valt over het feit dat er met "paarden geworsteld" wordt, heb je de foto's en filmpjes van de Wildpferdefang in Dulmen, Duitsland al een keer gezien?

Een van de eerder geplaatste topics:

[LN] Rapa das Bestas

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:21

Dat er elders iets plaatsvind wat ' erger' kan zijn vind ik niks afdoen aan de stress en angst die je bij deze paarden ziet.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:22

Ik heb het ook niet alleen over stierenvechten, en ja ik ben weleens in Spanje geweest. Nouja wij hoeven het ook niet eens te worden, we komen er waarschijnlijk toch niet uit :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:23

JessicaD88 schreef:
Ik heb het ook niet alleen over stierenvechten, en ja ik ben weleens in Spanje geweest. Nouja wij hoeven het ook niet eens te worden, we komen er waarschijnlijk toch niet uit :)

Ik ook niet, maar als je daadwerkelijk denkt dat elke Spanjaard wel eens iets heeft bijgewoond waar dieren voor de lol mishandeld worden dan heb je het toch echt mis (ja, ik ken meerdere Spanjaarden en die zijn absoluut tegen dat soort praktijken ;) )
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 01-11-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:23

De stress en angst is maar even. Voor de rest mogen ze in vrije natuur hun gang gaan. Mogen na dat evenement daar ook weer naar terug.
En het meest makkelijke en makke paard kan een gestresste blik vertonen als je op het juiste moment die foto maakt. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:26

JessicaD88 schreef:

Wat een vooroordeel, dat generaliseren, dat vind ik nou niet sympathiek.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:32

Vind het wel meevallen. Helemaal nu ik het filmpje gezien heb.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:36

Ik vind die filmpjes ook walgelijk, zoveel paarden in die circel en dan zo'n stel van die zogenaamd woeste mannen die de boel ophitsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:38

Hoe meer paarden in die cirkel, hoe minder ruimte ze hebben om te rennen en te knokken. Uiteindelijk voor zowel paard als mens veiliger zo...Ophitsen door de mensen hoeft niet, ze zijn wild dus willen vanzelf bij mensen vandaan.

Ik bespeur bij sommigen in dit topic een mening die gebaseerd is op vooroordelen en gevoel. Voor jullie de link naar een website:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:43

Oke, dus zo stoer zijn die mannen eigenlijk helemaal niet.
Ze weten dat de paarden toch geen kant op kunnen.
Toch lijkt het me voor de paarden heel angstig allemaal.
Maar goed, als de paarden niet gewond raken en de volgende dag weer terug kunnen naar hun natuurgebied, dat scheelt in ieder geval weer.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:45

Jezus, wat ziek! -O-

Wat ik me nu afvraag: één rake trap en je lichtje is uit.. en met je blote handen tegen een paard? Gaan er niet tig mensen dood bij dit soort praktijken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:49

Het lijkt erop dat het festival een godsdienstige oorsprong heeft. Het ging in het verleden ook om de waarde van het paardenhaar, nu is het idd een meer religieus gevecht van lichaam van mens en lichaam van wild paard. Er lopen ook tamme paarden bij maar daar gaat men de confrontatie niet mee aan. Markering in de oren wordt idd door de mensen aangebracht nadat ze bereden zijn, ze worden daarmee "heilig" verklaard. En als ze eenmaal bereden zijn geweest worden ze de volgende keer niet meer uitgezocht. Geef mij maar zo'n leven: 364 dagen in vrijheid en een dagje misschien een minuut of 2 knokken. En daarna de rest van je leven de vrijheid en heilig verklaard zijn......
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-11-12 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:59

Cassidy schreef:
Het lijkt erop dat het festival een godsdienstige oorsprong heeft. Het ging in het verleden ook om de waarde van het paardenhaar, nu is het idd een meer religieus gevecht van lichaam van mens en lichaam van wild paard. Er lopen ook tamme paarden bij maar daar gaat men de confrontatie niet mee aan. Markering in de oren wordt idd door de mensen aangebracht nadat ze bereden zijn, ze worden daarmee "heilig" verklaard....

Is die markering in de oren niet om te laten zien van welke eigenaar ze zijn? Om die reden doen ze het in IJsland iig maar misschien is het hier wel puur traditie :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:03

De informatie heb ik van de website die in het eerder door mij geplaatste topic is opgenoemd. Zou het verder niet weten. Volgens informatie van de site zijn de paarden eigendom van de kerk.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:07

dit is toch niet normaal?! dit moeten ze echt verbieden zeg...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:08

Zucht....

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:16

Ik ben het wel met Cassidy eens, in nederland gebeuren er ergere dingen. Dan zie ik dit liever, na dit kunnen ze gewoon weer in de natuur rondlopen. En volgensmij zijn lang niet alle spanjaarden er niet mee eens, dan kan je ze ook niet over 1 kant trekken

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:17

Maarre... Waarom knippen ze nou de manen en staart af?