Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:15

Nou ik blijf hangen op net geen 200 euro. Toppie. 680 euro per maand extra kwijt. Tel daar bij op dat de kindrbijslag fors lager wordt, de hypotheekrente aftrek verdwijnt......

Dit is echt bizar........

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:17

Nou ja het wordt niet allemaal tegelijk volledig ingevoerd. En er moet bezuinigd worden. En de laagste inkomens kun je echt niet verder uitkleden. Dan vind ik de verlaging van de derde schijf veel oneerlijker

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:18

Natasja,
Hypotheekrente verdwijnt niet, maar wordt langzaam afgebouwd. Je krijgt nog een klein beetje compensatie door de verlaging van de belastingtabellen, dat zal de pijn een klein beetje verlichten.
Dit zal ook weer gevolgen hebben voor de economie/middenstand. De middeninkomens houden (nog) minder over om te besteden.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:44

Nou, als ik die ziektekostenpremies bekijk en dat gecombineerd met de veranderende hypotheekrente aftrek en mogelijk nog verplichte aflosing weet ik niet hoe ze hier op uit kunnen komen of ik heb alle voordelen gemist......

Tweeverdieners met baan
•Inkomen onder 32.900 euro per jaar: +0,25 procent per jaar
•Inkomen tussen 32.900 euro en 65.800 euro per jaar: +0,5 procent per jaar
•Inkomen tussen 65.800 euro en 94.000 euro per jaar: 0 procent
•Inkomen boven 94.000 euro per jaar: -0,5 procent per jaar

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:46

Taffje schreef:
Nou, als ik die ziektekostenpremies bekijk en dat gecombineerd met de veranderende hypotheekrente aftrek en mogelijk nog verplichte aflosing weet ik niet hoe ze hier op uit kunnen komen of ik heb alle voordelen gemist......

Tweeverdieners met baan

Ik snap het niet? Wat zeg je hier nu mee? Het procent is wat je meer/minder overhoud per maand/jaar??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:47

Taffje schreef:

Tweeverdieners met baan

Ik denk dat de lagere inkomens er inderdaad iets op vooruit gaan. De zorgpremie wordt lager en zij hebben geen last van de geleidelijke verlaging van de hypotheekrente.
De inkomens vanaf 65000 gaan er inderdaad op achteruit.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:48

Ja, dat zijn de cijfers waar je kunt zien hoeveel verschillende groepen er de komende vier jaar op voor- of achteruit gaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:50

Taffje schreef:
Ja, dat zijn de cijfers waar je kunt zien hoeveel verschillende groepen er de komende vier jaar op voor- of achteruit gaan.

Ok..in dat geval is het toch bijna te verwaarlozen ofniet?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:55

ik vind het eingelijk wel raar.. mensen die ja veel verdienen.. werken er wel hard voor..

en dan per maand even 400 euro betalen voor de zorgverzekering gaat wel er gver.. ja ze kunnen het wel beter missen... maar het word wel erg groot verschil.. misschien een dure tas minder kopen of een dure pak minder..

ik verdien ong. het minimum loon, dus dan zou ik dus heel weinig betalen voor de zorgverzekering? ik ben benieuwd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:57

zap schreef:
Taffje schreef:

Dat is natuurlijk een beetje domme opmerking als er mensen zijn die met hun basispremie er misschien wel 200 per maand op achteruit gaan, m.a.w. minder te besteden hebben als normaal.
Daarbij wordt deze groep gekort op hun aftrek hypotheekrente en hebben zij misschien wel studerende kinderen. Er een paar honderd euro op achteruit gaan per maand, is geen kattepis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:59

Taffje schreef:

Tweeverdieners met baan

Nou dan moeten er nog heel wat meer voordelen aankomen want ineens 680(bij benadering) aan zorg gaan betalen lijkt mijn meer dan 0,5% er op achteruit.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:00

Ja, dus vraag ik me af waar dan die voordelen te vinden zijn want ik zie ze niet.....

Maar wat ik de grootste tegenvaller vind is de woningmarkt aanpak, met name de nieuwe hypotheek regeling dat je alleen nog maar hypotheekrente kan aftrekken als er annuitair wordt afgelost. Dit is qua maandlasten een van de duurste vormen. Gevolg een nog grotere stagnatie van de woningmarkt.
Dit lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:00

Christiene schreef:
ik vind het eingelijk wel raar.. mensen die ja veel verdienen.. werken er wel hard voor..

en dan per maand even 400 euro betalen voor de zorgverzekering gaat wel er gver.. ja ze kunnen het wel beter missen... maar het word wel erg groot verschil.. misschien een dure tas minder kopen of een dure pak minder..

ik verdien ong. het minimum loon, dus dan zou ik dus heel weinig betalen voor de zorgverzekering? ik ben benieuwd.

Het gaat hier over inkomens van boven de € 70.000 niet over mensen die tonnen of meer verdienen. Gewoon de middeninkomens, daarvoor is een achteruitgang van € 300 of € 400 per maand een hoop geld hoor.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:02

Alle wannabe rijken die vvd gestemd hebben krijgen nu dan toch de rekening. Nee het is niet fair dat de middengroep het hardst gepakt wordt, maar ja de vvd-ertjes, de echte!, die gaan er nog op vooruit. Net als de koningin. Dat de armsten minder gaan betalen is logisch, daar kon je niks meer afpakken. En dat heeft niks met wel of niet hard werken te maken, er zijn genoeg banen op minimum niveau die ook nog eens fysiek zwaar zijn. Maar dat is wellicht op een paardenforum een ver van mijn bed show :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:02

Electra63 schreef:
zap schreef:

Dat is natuurlijk een beetje domme opmerking als er mensen zijn die met hun basispremie er misschien wel 200 per maand op achteruit gaan, m.a.w. minder te besteden hebben als normaal.
Daarbij wordt deze groep gekort op hun aftrek hypotheekrente en hebben zij misschien wel studerende kinderen. Er een paar honderd euro op achteruit gaan per maand, is geen kattepis.

Die cijfers komen natuurlijk ergens vandaan en als het echt zo is dat een gemiddeld huishouden er maar 0,5 procent achteruit gaan is het imo te verwaarlozen. Máár, dat had ik er misschien bij moeten zetten, ik weet niet in hoeverre deze cijfers representatief zijn en waar ze vandaan komen. Want als je maandlasten idd al met 200,- verhoogd worden kom je al niet eens aan die 0,5 procent per jaar. En dan komen de andere minderingen er ook nog bij.. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig waar die cijfers vandaan komen en wie ze uitgerekent heeft op basis waarvan.

[edit] of is er een potje/regeling dat de 'rijke' onder ons geld toeschuift/oplevert waar we niks nog niks van weten?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:04

Deze cijfers komen van het CPB die de gevolgen van het regeerakkord berekend hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:05

Taffje schreef:
Deze cijfers komen van het CPB die de gevolgen van het regeerakkord berekend hebben.

Ok. Kunnen we die rekenaar niet even uitnodigen om het voor ons uiteen te zetten *\o/* :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:06

Electra63 schreef:
Christiene schreef:

Het gaat hier over inkomens van boven de € 70.000 niet over mensen die tonnen of meer verdienen. Gewoon de middeninkomens, daarvoor is een achteruitgang van € 300 of € 400 per maand een hoop geld hoor.

Probeer eens met een inkomen van minder dan 32000 er 500 euro per maand op achteruit te gaan, dat is echt niet grappig :n

wat mij betreft hadden ze gewoon terug moeten gaan naar hoe de zorg "vroeger was" dus de armen zaten in de... naam even kwijt en de rijkere moesten particulier betalen... dan was het in ieder geval geen 400 euro per maand

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 23:07

Het ziekenfonds......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:07

Toen ik vroeger particulier verzekerd was betaalde ik 60 euro en mijn verkgever de ander 60 euro. Dat was echt super.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:08

Taffje schreef:
Het ziekenfonds......

Dát ja :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:11

NatasjavE schreef:
Toen ik vroeger particulier verzekerd was betaalde ik 60 euro en mijn verkgever de ander 60 euro. Dat was echt super.

Wij betaalden ook zoiets, nu heel wat meer en je krijgt voor dat geld heel wat minder zorg/vergoedingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:13

Ik vind het een goed akkoord. Dat de zorg duurder word weten we allemaal en dat voelen we allemaal. Ben blij dat het inkomensafhankelijk word en dat straks kans is dat iedereen zijn ziekenfonds kan betalen. Het verkopen van alcoholische dranken aan meerderjarigen ben ik ook goed voor. Het binnenhalen van de OS was een fout idee en ging ons allemaal veel geld kosten. En de stufi zag ik liever de langstudeerboete voor, niet dat ik er iets aan heb en de kortingskaart voor studenten is ook iets minder maar het geld moet ergens vandaan komen. Zie liever beter onderwijs dan dat iedereen in de vakanties gratis reist.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:14

purny schreef:
Ik vind het een goed akkoord. Dat de zorg duurder word weten we allemaal en dat voelen we allemaal. Ben blij dat het inkomensafhankelijk word en dat straks kans is dat iedereen zijn ziekenfonds kan betalen.

Ik zou de laatste pagina's even doorlezen. zo als het er nu ligt kan ik de zorg straks NIET meer betalen. En ik zal niet de enige zijn.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:18

Electra63 schreef:
Christiene schreef:

owh serieus.. dan maakt het nog wel aparter.. en helemaal als ze inderdaad kinderen hebben studerend..

vaag allemaal.. dezelfde zorgverzekering en ze betalen er veel meer voor.