Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:24

loveidefix schreef:
BaileyMix schreef:
Het komt er dus gewoon op neer dat we een stap terug doen, alleen rijkeluiskindjes kunnen gaan studeren, net als vroeger. De rest moet maar gewoon een simpel baantje achter de kassa nemen. Imo is dit echt een enorme stap terug, en draait het er in een democratisch ver ontwikkeld land als Nederland niet jusit om, dat we stappen vérder maken?
.

Dit was precies mijn gedachten!
Kan je alleen studeren als je papa dokter of tandarts is....
Go Nederland... Ik snap dat ze moeten bezuinigen maar doe dit dan op de mensen die over
10 jaar dood zijn en niet op de mensen die nog iets moeten zien te brouwen van dit langzaam naar de kloten gaande landje

Doe eens ff normaal. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt heel hun leven. Wil je hun soms hun rust afnemen??????
Jemig zeg, kan wel ff minder.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:25

Ik wil niet veel zeggen, maar de studenten van NU moeten over een paar jaar wel werken voor jullie pensioenen :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:25

Wat doen de meesten hier verwend zeg :n Denken jullie dat alles zichzelf maar betaald? Snap niet waarom dat je het erg vind om je studie zelf moet betalen, het is toch voor jóuw toekomst?

Enneh.. Volgensmij heb je minstens 5 avonden en 2 dagen dat je niet op school zit, dus tijd zat voor een bijbaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:26

't is ook gewoon zo banketstaaf... Die mensen van ronde de 80/90 hebben dit land goed opgebouwd, de mensen die nu rond de 40/50/60/70 zitten hebben het volledig naar de kloten geholpen en de mensen van 80/90 en 0 t/m 40 mogen de zwaarste lasten gaan dragen...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:28

BaileyMix schreef:
't is ook gewoon zo banketstaaf... Die mensen van ronde de 80/90 hebben dit land goed opgebouwd, de mensen die nu rond de 40/50/60/70 zitten hebben het volledig naar de kloten geholpen en de mensen van 80/90 en 0 t/m 40 mogen de zwaarste lasten gaan dragen...

Hoezo hebben die het naar de klote geholpen????
Dat vind ik ook weer zoiets....

Lindor92

Nies_ schreef:
Wat doen de meesten hier verwend zeg :n Denken jullie dat alles zichzelf maar betaald? Snap niet waarom dat je het erg vind om je studie zelf moet betalen, het is toch voor jóuw toekomst?

Enneh.. Volgensmij heb je minstens 5 avonden en 2 dagen dat je niet op school zit, dus tijd zat voor een bijbaan.

daar ben ik het niet mee eens, je hebt natuurlijk ook nog huiswerk en leerwerk waar de meeste veel tijd aan besteden buiten hun schooltijden om

Esther43

Yonker schreef:
loveidefix schreef:

Dit was precies mijn gedachten!
Kan je alleen studeren als je papa dokter of tandarts is....
Go Nederland... Ik snap dat ze moeten bezuinigen maar doe dit dan op de mensen die over
10 jaar dood zijn en niet op de mensen die nog iets moeten zien te brouwen van dit langzaam naar de kloten gaande landje

Doe eens ff normaal. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt heel hun leven. Wil je hun soms hun rust afnemen??????
Jemig zeg, kan wel ff minder.

Wat reageer jij over dreven, ik zeg toch niet dat we ze moeten laten inslapen .. omg :') (ik heb het ook over de baby boomers nu he, voor als je dat nog niet had begrepen)
Ik zeg alleen dat ze toch wel iets meer kunnen missen?? iedereen moet toch wat inleveren? Ouderen niet?
Wij gaan straks ook KEIHARD werken voor ons leven. Zou toch fijn zijn als we daar langzamerhand wat verbetering in kunnen brengen
waardoor we alleen nog maar HARD hoeven te werken?

Esther43

lifeofmarit schreef:
Ik wil niet veel zeggen, maar de studenten van NU moeten over een paar jaar wel werken voor jullie pensioenen :=

AMEN _/-\o_

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:29

loveidefix schreef:
Nanne schreef:

Dus de mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben zodat JIJ gratis hebt kunnen reizen moeten we nog maar even kaal gaan plukken?

Mijn god.. Als ik sommige reacties zo lees mogen we wel meer in educatie gaan pompen.. :x

Nou idd! zie je dat we nu al dommer worden door het gebrekkige onderwijs..
Die arme mensen die zo hard hebben gewerkt hebben anders wel lekker gratis kunnen studeren...

Ik hoop toch werkelijk dat je dit niet serieus meent...

Hoe durf je te zeggen dat we gepensioneerden, die net als ieder ander altijd keihard gewerkt hebben, maar even kaal moeten gaan plukken? Je realiseert je dat je het over je grootouders hebt?

Als dit de toekomst moet voorstellen, met zo'n gedachtegang, hou ik mijn hart vast.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:31

Limitless schreef:
Ik vind dit hele kabinet ronduit belachelijk, spijt me zeer voor alle aanhangers van dit zogenaamde geweldige kabinet.

Voor mij word studeren op deze manier onmogelijk gemaakt; wij hebben geen hoog inkomen thuis waardoor ik aangewezen ben op een volledige lening.. als daarnaast het ov ook nog eens weg gaat zoals we het nu kennen al helemaal. En niet te vergeten met wat voor geweldige schulden ik dan verder zou moeten na mijn studie..

Ik vind het ook belachelijk.
De opleiding zelf koste 1700 euro. Nou mooi dacht ik! Toen kwam de schrikt, boeken moesten los betaald worden. Daar kwam dus nog eens 1.000 euro boven op.

Hier thuis moeten we rond zien te komen van een inkomen van 1800 euro.. := dat is gewoon echt belachelijk. En als het OV nog weg valt.. Weet ik niet hoe ik straks naar school moet. Het lenen lijkt me ook totaal niks omdat je dan meer terug moet betalen. Helaas zit er denk ik niks anders op dan op dat moment te lenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:32

Nies_ schreef:

En de hele zomer nog :) mbo en hbo kennen ook nog tussendoor vakanties, zoals herfst, kerst en voorjaar.

Ik had het ook zonder stufi en ov gered; ik had dan wel dingen moeten opgeven natuurlijk zoals paard, shoppen en meer leuke dingen. Maar dat is een keuze.

Esther43

Nanne schreef:
loveidefix schreef:

Nou idd! zie je dat we nu al dommer worden door het gebrekkige onderwijs..
Die arme mensen die zo hard hebben gewerkt hebben anders wel lekker gratis kunnen studeren...

Hoe durf je te zeggen dat we gepensioneerden, die net als ieder ander altijd keihard gewerkt hebben, maar even kaal moeten gaan plukken? Je realiseert je dat je het over je grootouders hebt?

Als dit de toekomst moet voorstellen, met zo'n gedachtegang, hou ik mijn hart vast.

Weer zon ''oudere'' die denkt dat ik het ook maar 1x over kaal plukken heb gehad?
Mischien tijd voor een leesbril maar dat heb ik dus nooit getypt (kun je het niet mee oneens zijn).

En zon opmerking over ''de jeugt van tegenwoordig'' .... Wij zijn wel de jeugt die straks jullie billen moeten wassen en ik denk
dat je dat toch liever hebt door iemand met een beetje scholing dan door iemand die achter de kassa zit?

Ingrid_92

Hmm een bijbaan okee, maar met veel studies is het niet te doen om 5 avonden + 2 weekenden te werken hoor. Weet niet welke opleiding jij gedaan hebt Nies_, maar ik ben zat avonden aan de slag met mijn studie als ik niet op school zit. Het wordt zelfs door onze docenten afgeraden om een bijbaan naast de studie te doen, omdat ze juist veel mensen af zien vallen omdat ze het gewoon te druk hebben en daardoor de studie niet kunnen voltooien.

Vorig jaar liep ik stage van kwart over 8 tot kwart over 5, was dan kwart voor 6 thuis (woonde dat jaar bij een vriendin in, anders moest ik 2,5 uur reizen) moest daarna nog eten koken etc. 4 dagen in een week liep ik stage en dan 1 dag school van half 9 tot 6 uur. Vervolgens was ik 10 over half 8 thuis. Niet veel tijd over om te werken dus. Met alleen een baantje in het weekend kun je je studie tegenwoordig niet betalen. Wat ook bekrompen is: Ik had vorig jaar dus 1 dag in een week school, maar ik moest wel gewoon de 1800,- studiegeld betalen voor dat jaar, evenveel dus als de studenten die 5 dagen per week naar school gaan.

Mijn ouders hebben het helemaal niet breed, dus als de OV niet vergoed zou worden zou studeren voor mij gewoon onmogelijk zijn (40 euro per dag voor alleen het reizen al. Daar komt dan nog het boekengeld bij etc.). Jammer van je talenten dus.
Ook ik ben niet iemand met een dure telefoon, ga nooit uit en ben zuinig op m'n geld. Maar zelf zou ik mijn studie dus niet kunnen betalen als het OV geschrapt zou worden.

Nee ik ben dan eerder voor de langstudeerboete. Laat studenten hun opleiding maar in 4 jaar afronden, tenzij er een geldige reden voor is! Maar dan wel met medische verklaring bijv.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 29-10-12 22:48, in het totaal 8 keer bewerkt

Yonker

Wat zijn jullie allemaal puberaal bezig.
Ja we moeten straks werken voor de ouderen net als onze ouders nu voor de ouderen moeten werken.

En loveidefix jou opmerking slaat gewoon nergens op. Iedereen moet inleveren ook de ouderen.
Jullie zijn gewoon allemaal verwend.... ga maar eens na dat het in de meeste landen echt niet zo is... NL is een goede verzorgingsstaat en nu moeten we inleveren ja. Ik vind sommige hier echt zo verwend reageren. Ik baal er ook van maar zeggen dat mensen die toch over 10 jaar dood gaan maar wat meer in moeten leveren zodat de jeugd kan feesten en studeren. (Want er zijn nog genoeg studenten die 50 euro op een avond wegzuipen) dat schiet bij mij echt in het verkeerd keel gat. En die mensen hebben hard gewerkt, jij moet het nog maar eens bewijzen ;) Wil jij ook niet lekker van je pensioen genieten als je keihard gewerkt hebt?? Waarom kan je niet gewoon KEIHARD werken om iets te bereiken ipv alleen maar zeuren. DEAL WITH IT!!

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:33

Nies_ schreef:

nee niet alles betaald uit zichzelf, ik betaal zelf ook een hoop aan mijn studie, en ik vind het ook niet vreemd dat de basisbeurs een lening word ik mij daar helemaal in vinden.
maar ik snap niet waarom dan ook het ov gekort moet worden? ik vind dat ze beter de langstudeerboete in kunnen voeren in plaats van het korten op het ov
verder werk ik elke zaterdag maar moet ik ook gewoon nog veel leren, vakanties heb ik naast 1 weekje bij de kerst en tijdens de zomer niet

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:34

loveidefix schreef:
Nanne schreef:

Weer zon ''oudere'' die denkt dat ik het ook maar 1x over kaal plukken heb gehad?
Mischien tijd voor een leesbril maar dat heb ik dus nooit getypt (kun je het niet mee oneens zijn).

En zon opmerking over ''de jeugt van tegenwoordig'' .... Wij zijn wel de jeugt die straks jullie billen moeten wassen en ik denk
dat je dat toch liever hebt door iemand met een beetje scholing dan door iemand die achter de kassa zit?

Nou lieve schat zo'n iemand als jou hoeft niet eens mn billen te wassen ;)
Daarbij schelen we maar 4 jaar. Maar inderdaad het lijkt wel een generatiekloof van 15 jaar.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:34

Sorry hoor maar ik vind die opmerking over puberaal bezig zijn echt verkeerd.. :n alsof je meer weet als je ouder bent..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:35

LiiNd_Y schreef:
Nies_ schreef:

daar ben ik het niet mee eens, je hebt natuurlijk ook nog huiswerk en leerwerk waar de meeste veel tijd aan besteden buiten hun schooltijden om

Dus? Ik ken geen enkele HBO of universiteit waar je hele dagen op school zit. Ik heb weken gemaakt van 7 dagen per week met dagen van 9:00 tot 22:30, ga je niet dood van hoor ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:38

loveidefix schreef:
Nanne schreef:

Volgens mij was jij degene die zei dat we wel konden bezuinigen op mensen die over 10 jaar toch dood zouden zijn.. :roll:
Denk dan voortaan even na voordat je iets post.

En wederom houd ik mijn hart vast dat iemand die jeugT schrijft ipv jeugD de toekomst moet voorstellen.. :=

Waarom zou iemand achter de kassa geen scholing hebben gehad?

Gatver.. Wat een vreselijke uitspraken komen hier voorbij zeg!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:39

Yonker schreef:
loveidefix schreef:

Sorry, dan heb ik jou gemisinterpreteerd, ik las toch duidelijk de tekst '' dat WE gepensioneerde...'' dus ging ik er van uit dat je gepensioneerd bent..
Waardom praat je eigenlijk in die vorm als je zelf duidelijk nog niet gepensioneerd bent?

Nou lieve schat zo'n iemand als jou hoeft niet eens mn billen te wassen ;)
Daarbij schelen we maar 4 jaar. Maar inderdaad het lijkt wel een generatiekloof van 15 jaar.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:39

Veel mensen doen nu wel makkelijk over een studieschuld e.d. maar in de tijd dat de jullie een baan kregen waren er toch echt meer vacatures dan nu..
Als wij nu gaan studeren mag je hopen op een fatsoenlijke baan, zat mensen met een HBO opleiding staan achter de kassa voor een hongerloontje.
Ook mede door de economische crisis word álles duurder, recent is de btw van 19 naar 21% gegaan.

Nee laat de studenten van nu alles betalen en zich doodwerken zodat ze al helemaal op zijn voordat ze 67 zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:41

vuurneon schreef:
Nies_ schreef:

En de hele zomer nog :) mbo en hbo kennen ook nog tussendoor vakanties, zoals herfst, kerst en voorjaar.

Ik had het ook zonder stufi en ov gered; ik had dan wel dingen moeten opgeven natuurlijk zoals paard, shoppen en meer leuke dingen. Maar dat is een keuze.

Ohja, vakanties!
Ik heb dit jaar al 3 weken gehad, vorig jaar geen. Wauw, wat heb ik het slecht zeg. Misschien dat ik ook maar weer moet gaan studeren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:41

Ik heb het idee dat er hier een behoorlijke kloof geschetst wordt. Scholieren die veel uitgaan, ov gebruiken om gaan en staan waar ze willen, blijf maar een jaartje langer thuis wonen want daar is het lekker makkelijk, ga maar meer werken.

Laat ik mijn situatie schetsen: Ik woon met mijn vader, NEE niet lekker makkelijk! Ik doe hier alles, huishouden, schoonmaken, wassen, de dieren verzorgen etc omdat mijn vader had allemaal 'niet wil' en de hele dag opzoek is naar nieuwe vriendinnetjes. Ik werk minimaal 1x per week om paard en studie te betalen, elke vrije dag die ik toevallig heb gebruik ik om te werken. Ik heb géén recht op aanvullende beurs dus moet het met €97,- per maand doen. Ik ga nóóit uit, ik gebruik mijn ov nauwelijks voor dingen buiten school om (dit schooljaar 2x 'gratis' naar vriendlief geweest). Meer werken? Wanneer? En studeren dan? Ik heb de hele zomer gewerkt om mijn boeken te betalen en toen was het geld op.

Als de stufie afgelast zou worden, oké. Als de OV afgeschaft zou worden, no big deal. Maar allebei tegelijk gaat er bij mij niet in. Ik betaal mijn studie+boeken zelf, zonder de luxe van pappie en mammie, waar ik dus dit extra geld vandaan moet halen, no idea.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:41

Nies_ schreef:
LiiNd_Y schreef:

Dus? Ik ken geen enkele HBO of universiteit waar je hele dagen op school zit. Ik heb weken gemaakt van 7 dagen per week met dagen van 9:00 tot 22:30, ga je niet dood van hoor ;)

Heb je er ook mensen bij zitten die van half 6 tot 7 uur onderweg zijn en op school... Als ik thuis kom, mijn huiswerk heb gemaakt enz. echt geen puf of tijd meer over om te werken door de weeks! in het weekend werk ik 9,5 uur op zaterdag waar ik dan 50 euro mee verdien. Maakt 200 euro in de maand.. daar kan ik mezelf niet van onderhouden.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:42

Nies_ schreef:

Ik ben dit jaar begonnen op de universiteit en daar wordt er vanuit gegaan dat je 22,5u per week aan een bepaald vak bezig bent, en je hebt elke week 2 vakken. In totaal heb ik dus per week 45 uur nodig voor de universiteit. Daarnaast werk ik nog 8 uur, dus heb ik een werkweek van 53 uur. Maar met mijn salaris is nog niet eens de helft van de huur van mijn kamer te betalen.. Laat staan het collegegeld en de boeken (elke 2 maanden ongeveer 200 euro). Dus met veel uren maken kom je ook niet eens in de buurt van wat je nodig hebt.