Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:37

Pinda_Dipje schreef:
Hmmm zou bij ons dus neerkomen op 27 euro p.p. ongeveer. Niets schokkends, maar vind het voor veel anderen (deels onterecht) behoorlijk aan de prijs.
Had liever gezien dat ze het eigen risico inkomensafhankelijk hadden gemaakt; Merk in onze omgeving dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die alleen al om die reden te laat naar een zorgpost gaan omdat ze het geld simpelweg niet meer hebben.

Daar zie ik idd meer in... voor mensen met een hoger inkomen hakt dat eigen risico er veel minder in dan voor mensen die op een minimum zitten :j En ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen die dan maar niet gaan, waardoor het simpele probleem vele malen groter wordt (en dus ook veel duurder om te behandelen).

Spekkie01

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:42

tja, als dat eigen risico niet in 1 x betaald moet worden, hakt dat er ook niet zo in. Maar de laatste keer had ik dure medicijnen nodig en kon ik in 1 x een rekening van de verzekeraar aftikken van 260 euro. Dat is wel even slikken, zelfs als je een behoorlijk inkomen hebt. Laat staan dat ik straks in 1 x 500 euro af moet tikken. Mag ik er zowat van tevoren wel een spaarpot voor aanleggen. Eventjes 500 euro aftikken, te betalen binnen 30 dagen doet bij mij ook echt zeer in de portemonee

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:44

maar spekkie kan je geen regeling treffen? bij ons mag dat altijd!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:45

Ik vind het behoorlijk mee vallen en zou er op het moment behoorlijk op vooruitgaan. Later verwacht ik meer geld te gaan verdienen, dan vind ik het absoluut geen probleem om meer te gaan betalen. Liever dat, dan dat mensen niet naar de dokter gaan omdat ze het niet kunnen betalen. Ik wil graag in een samenleving leven waar iedereen de zorg kan krijgen die hij of zij nodig heeft.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:46

Prima natuurlijk dat de echt hoge inkomen meer gaan betalen, maar de grens op 5100 per maand leggen? Dan schiet je toch je doel voorbij?
Dan betaald iemand met maandelijks 7000 ook 'maar' 478,- :? Beetje jammer weer dit. Op deze manier worden niet de topinkomen aangepakt. Dat is ook wat er gezegd wordt namelijk, en waardoor het allemaal wel mee lijkt te vallen: " Boven een ton ga je er maar 4% op achteruit, die mensen kunnen dat wel hebben".

Wij gaan er in ieder geval iets meer op achteruit :+

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:48

nee hoor, gewoon in 1 x betalen, tenzij je aangeeft dat je het echt niet hebt. Een regeling treffen kan ws wel, maar zijn ze niet zo happig op kan ik je wel vertellen, dus je moet echt wel aantonen dat dat niet gaat lukken. Kijk, zo armlastig ben ik niet, maar het blijft een hoop geld. De laatste keer moest ook nog de auto naar de garage a 500 euro en had paardlief een hele fikse hoefzweer a 400 euro, dus toen was ik er wel een paar nachtjes flink ziek van.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:49

Heeft iemand een idee hoe dit voor studerende kinderen (boven de 18) uitpakt? 5 dagen school of stage en een zaterdagbaantje zou dan toch betekenen dat ze onder het minimum loon zitten?

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:50

het ergste vind ik nog, dat de mensen die over onze portemonee beslissen in de toekomst, zelf hele riante inkomens hebben. Je denkt toch neit dat rutte voor 70.000 euro zijn bed uit komt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:50

check AD.nl even

cijfers blijken niet te kloppen wat er op internet verschenen is gister
dus er is nog hoop

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:51

Margee schreef:
Heeft iemand een idee hoe dit voor studerende kinderen (boven de 18) uitpakt? 5 dagen school of stage en een zaterdagbaantje zou dan toch betekenen dat ze onder het minimum loon zitten?

Dit zat ik me ook af te vragen, want officieel studeer ik nog, maar ik werk dus ook fulltime :')

Zat me even af te vragen of mijn inkomen bij mijn ouders gezamenlijke inkomen wordt opgeteld of niet dan :s Anders is het wel zuur :')

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:00

Jenny_S schreef:
check AD.nl even

dus er is nog hoop

Begrijpend lezen is zo tijdens mijn zwangerschap niet mijn sterkste punt. Maar als ik het goed begrijp moeten we dus uitgaan van ons verzamelinkomen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 13:02

ik denk dat ze de 485 euro per maand beter aan de echte topsalarissen hadden kunnen linken en naar beneden meer schalen maken dan dat er nu zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:09

Precies Phormicola, €485 is meer dan dat ik overhoud in de maand als al mijn lasten zijn betaald. Hoe moet ik dan dat gaan betalen? Iedere keer mijn handje ophouden bij mijn vriend?

Ik doe juist zo mijn best om zelfstandig te zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:12

Spekkie01 schreef:
nee hoor, gewoon in 1 x betalen, tenzij je aangeeft dat je het echt niet hebt. Een regeling treffen kan ws wel, maar zijn ze niet zo happig op kan ik je wel vertellen, dus je moet echt wel aantonen dat dat niet gaat lukken. Kijk, zo armlastig ben ik niet, maar het blijft een hoop geld. De laatste keer moest ook nog de auto naar de garage a 500 euro en had paardlief een hele fikse hoefzweer a 400 euro, dus toen was ik er wel een paar nachtjes flink ziek van.

dat vind ik wel echt vreemd, waar ik werk doen we daar niet moeilijk over, tuurlijk zijn er wel voorwaarden, dat je bv eerdere regelingen wel bent nagekomen etc maar dat je het moet bewijzen nee dat is bij ons niet :n

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:13

Serendip90 schreef:
Margee schreef:

Dit zat ik me ook af te vragen, want officieel studeer ik nog, maar ik werk dus ook fulltime :')

Zat me even af te vragen of mijn inkomen bij mijn ouders gezamenlijke inkomen wordt opgeteld of niet dan :s Anders is het wel zuur :')

Dat zou toch niet moeten kunnen? In principe betaal je als je 18 bent je zorgverzekering zelf....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:15

Margee schreef:
Serendip90 schreef:

Dat zou toch niet moeten kunnen? In principe betaal je als je 18 bent je zorgverzekering zelf....

Lijkt mij ook dus. Maar dan kan ik officieel beter bij mijn ouders blijven wonen, omdat ik anders mijn vriend extra kosten ga geven :')

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:23

Lauren_ schreef:
Mensen in de lage inkomens betalen al jaren zo'n 10% van hun inkomen aan zorg, heel goed dat dat nu aangepakt wordt, want iedereen heeft recht op zorg en als je meer verdient, moet je nu meer betalen. Prima toch? Of denk je dat de bijstand aantrekkelijker is?

zorg kost nu eenmaal een bepaald bedrag.

als je boodschappen gaat doen is het wc papier ook voor iedereen evenduur....

Omdat ik ontzettend mij best heb gedaan om wat meer te kunnen verdienen, moet ik veel meer betalen als iemand die maar weinig uurtjes werkt of een laag uurloon heeft(dus werk zonder opleiding). Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daar is het vangnet voor. En ik vind niet dat dat bij de "middenklasse" vandaag getrokken moet worden.

En dat is het "nadeel" van dit kabinet, vvd en pvda zijn heeel ver uit elkaar wat dat betreft, en voor een vvder zullen de maatregelen minder leuk zijn dan voor de pvda'er

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:32

En nog even een kanttekening: we moeten maar afwachten wat dit daadwerkelijk gaat betekenen, want als ik naar dat brutomaandsalaris overzicht kijk met premies, veranderd er voor mij(modaal) totaal niets....bedrag is lager maar zorgtoeslag valt weg?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:32

Tsja als ik naar mijn eigen beurs kijk, ben ik er wel blij mee. Zou dan waarschijnlijk betekenen dat wij ook onder de 50,- per maand zitten per persoon. Terwijl wij nu zowat 300,- betalen ongeveer 150,- zorg toeslag krijgen (let op samen) dus ongeveer 75,- per man betalen. Die zorgverzekering doet ons ook elke maand weer aardig zeer. En helemaal omdat het straks dus eerst weer omhoog moet gaan.

En ja ik heb ook zoiets als je wil stoppen met werken omdat je anders 400,- per maand moet betalen. Graag dan hoop ik namelijk weer kans te maken op een wat betere baan.
Ik werk niet voor de lol zo weinig uur het lukt me op dit moment gewoon niet om meer te krijgen. Doe regelmatig sollicitaties maar je hoort bijna nooit wat terug.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:36

Pinda_Dipje schreef:
Jenny_S schreef:
check AD.nl even

dus er is nog hoop

Begrijpend lezen is zo tijdens mijn zwangerschap niet mijn sterkste punt. Maar als ik het goed begrijp moeten we dus uitgaan van ons verzamelinkomen?

geen idee nog, ik vergeet de info van gister en wacht het allemaal af

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:39

Het wordt wel steeds aantrekkelijker om niet meer te gaan werken. Hoe harder je werkt, hoe harder je gestraft wordt...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:44

We hebben een oldtimer waar bijna niet mee word gereden, katsjing. We hebben 1 kind waarvan de kinderbijslag omlaag gaat, katsjing. De zorgpremie gaat voor ons flink omhoog terwijl we 0,0 er van gebruiken per jaar, katsjing. Ik denk dat ik meer weer fulltime ga werken... Ow nee wacht, dan ga ik meer zorgpremie betalen en kinderopvang, heeft dus ook geen nut....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:48

Ik ben benieuwd wat het voor ons gaat betekenen.. de bedragen die nu voorbij komen zijn voor ons in ieder geval niet haalbaar, hoog inkomen of niet. Als je vergelijkt: €1000,- per maand aan zorgpremie of €300,- Is dat verschil van €700,- niet erg groot? :=

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:50

Lauren_ schreef:
Mensen in de lage inkomens betalen al jaren zo'n 10% van hun inkomen aan zorg, heel goed dat dat nu aangepakt wordt, want iedereen heeft recht op zorg en als je meer verdient, moet je nu meer betalen. Prima toch? Of denk je dat de bijstand aantrekkelijker is?

Dat is niet waar. Basisverzekering kost 96 euro en op bijstandsniveau krijg je 70 euro zorgtoeslag.
Dan betaal je dus nog 26 euro per maand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:53

De bedragen uit het AD kloppen wel. Ze hebben alleen de 500 euro arbeidskorting per jaar niet meegenomen. Nou jippie dat scheelt weer een een paar tientjes.....