'Leenstelsel studenten in de maak'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:41

Sowieso kunnen genoeg studenten ook gewoon wat harder erbij gaan werken...

Natuurlijk zal dit niet voor elke student gelden, maar om nu bij voorbaat al te zeggen dat iedereen enorme schulden krijgt is ook wat voorbarig.

Maar dingen negatief zijn is wel makkelijker... Ik zie het als een groot voordeel.. studenten die Echt gemotiveerd zijn die zullen de opleiding evengoed wel gaan doen.

labyrinth

Re: 'Leenstelsel studenten in de maak'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:11

Tja, als je het zo bekijkt hou je alleen nog maar geneeskunde, dierenarts e.d. studenten over. Dat zijn degenen die vaak al heel lang dat willen worden.

De rest gaat meestal studeren onder het motto, ik moet iets gaan studeren. Die kijken dan heel wat rond op beurzen en open dagen en kiezen dan iets uit wat ze erg leuk lijken en gaan dat dan proberen met de hoop dat ze de goede keuze hebben gemaakt.

Wat er uit die twee groepen komt is kwalitatief hetzelfde. Alleen maak je de drempel voor groep twee heel wat hoger. En zeker voor de groep die tussen wal en schip van de regeling vallen. De mensen die dus geen recht hebben op aanvullende beurs, maar waarvan de ouders ook niet genoeg hebben om die 1/3 bij te dragen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:19

Tja, de rijken gaan studeren want die krijgen het van pappie en mammie.
De allerslimsten zullen het ook nog wel gaan doen want die weten dat ze een korte studieperiode hebben en goede kans op een baan.
Echter de armen met laagopgeleide ouders zullen vanuit huis al meekrijgen; zoek een baan na je havo/vwo. Ze bouwen een schuld op van 13.000 euro, zonder baanzekerheid erna. Dan ben je mooi klaar.
Hoe gaan ze dit eigenlijk doen met leerplicht? Je kunt een leerplichtige die naar het MBO gaat omdat ie leerplichtig is maar eigenlijk liever wil werken toch niet verplichten om een schuld op te gaan bouwen, of wel?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:24

Wel willen dat de nieuwe generatie langer doorstudeert, maar wel eerst iedereen even met een schuld opzadelen. Typisch Nederland in de bocht.

Ik heb nu 2 jaar lang me scheel betaald aan het OV, vroege leerling, MBO in Zwolle ( wonend in H'wijk, studie werd ook niet aangeboden in H'wijk ) 250 euro per maand, 2 jaar lang.
Nu eindelijk, eindelijk, heb ik mijn studenten OV, waar eerst ook al verhalen over rond gingen dat ze dat wouden beperken, en dan gaan ze dit ook nog even flikken.
Momenteel loopt 't thuis niet helemaal lekker qua financieen, 't is niet zo dat we meteen dik in 't rood staan, maar 't moet echt niet veel gekker gaan worden.
Op kamers gaan is al onbetaalbaar aan het worden, straks houden we grote schulden over aan onze studies.
Ik denk niet dat er op deze manier door bijv. MBO studenten nog weer een HBO opleiding als vervolg gevolgd gaat worden, wat ik dus wel van plan ben maar niet als ik mezelf hierdoor opzadel met een enorme schuld.
Ik werk sinds m'n 14de om m'n eigen centen te verdienen, tot dusver is 't nog niet voor veel grote dingen goed geweest, maar dit gaat toch helemaal nergens meer over als ik dan eindelijk eens klaar ben met school, kan ik alsnog bezig met afbetalen.
Oh, the joy.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:22

Het is echt zó naïef om te denken dat je een crisis wel oplost met schulden...

Er komt straks een generatie studenten waarvan 80% (of een iets ander maar sowieso hoog percentage) een schuld heeft. Die krijgen meer problemen op de huizenmarkt, hebben minder bestedingsruimte, minder financiële marge, zullen misschien makkelijker andere leningen afsluiten (je hebt immers toch al een schuld van duizenden euro's, dan kan die duizend euro extra er ook nog wel bij), en vormen als groep een instabiele factor voor de begroting van de overheid, die rekent op een X bedrag aan terugbetalingen.

Het hele probleem van deze crisis, én die in de jaren '30, is dat er geld werd en wordt uitgegeven wat er niet is. Feitelijk gezien is het bizar dat je een enorme schuld kan hebben -als individu, bank, of overheid- en toch enorm veel geld uit kunt blijven geven. Dat is 't handige van ons digitale geld, maar het nadeel is dat wij niet allemaal ons geld bij de bank kunnen opnemen, want de bank heeft dat geld helemaal niet. Die bank, en de overheid, staan garant voor dat geld...maar als er iets misgaat kunnen ze die garantie niet waarmaken en is het geld gewoon verdwenen. En dat gaat een keer mis bij grote schulden, uiteindelijk. Héél slim dan om vrijwillig een hele generatie te creëren die flinke schulden heeft..

Bovendien is het ook nog eens een foute redenatie. Elke euro die een student nu als gift krijgt kunnen ze, als ze eenmaal aan het werk zijn, ook weer uitgeven. "Geld moet rollen", toch? Straks heb je studenten die 10.000 euro moeten terugbetalen in plaats van datzelfde bedrag in 'de maatschappij' uit te kunnen geven, studenten die nog langer in hun goedkope huurappartement blijven zitten in plaats van een startershuisje te kopen. De overheid betaalt toch wel, linksom of rechtsom. Alleen is deze beoogde situatie instabieler dan hoe het nu is.

Daarnaast krijg je, verwacht ik, ook nog eens grote verschillen tussen opleidingen onderling. Sommige studies zijn erg gewild, en bedrijven zullen misschien wel aanbieden te betalen als je daar komt werken. Misschien zullen ze naar 't Amerikaanse systeem kijken, en beurzen gaan aanbieden. Maar scholen hebben dat geld niet - en als je dan moet kiezen tussen een duurbetaalde Lerarenopleiding Economie, of een volledig voor jou betaalde opleiding Recht&Economie, bijvoorbeeld..nou, ik zou 't wel weten. Dat kan dus zomaar, onbedoeld, voor onwenselijke situaties zorgen, waarbij bepaalde studies flink ondergesneeuwd raken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:23

Babsiej schreef:
Dus de opbrengsten komen ook weer ten goede van het onderwijs.

Dat zou ik ook zeggen als ik de VVD was. Tenslotte kijken VVD-stemmers niet echt kritisch naar wat er met dat soort beloften gedaan wordt. Klinkt leuk. Maar ondertussen staat de VVD toe dat de Raad van Bestuur zichzelf nog ver boven de afgesproken norm betaalt - van gemeenschapsgeld.

Maar nogmaals: het belangrijkste probleem is dat het ontzettend stom is om zoveel schulden te creeren. Om je staatsfinanciering op orde te brengen met schulden, om een groot deel van je bevolking op te zadelen met schulden. Daar krijg je een hele instabiele economie van: als er dan dingen mis gaan (zoals de crisis nu bv), dan gaan er ook echt veel dingen mis. Maar dat vind jij dus niet zo'n probleem?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:45

DaniBanani schreef:
Daarnaast krijg je, verwacht ik, ook nog eens grote verschillen tussen opleidingen onderling. Sommige studies zijn erg gewild, en bedrijven zullen misschien wel aanbieden te betalen als je daar komt werken. Misschien zullen ze naar 't Amerikaanse systeem kijken, en beurzen gaan aanbieden. Maar scholen hebben dat geld niet - en als je dan moet kiezen tussen een duurbetaalde Lerarenopleiding Economie, of een volledig voor jou betaalde opleiding Recht&Economie, bijvoorbeeld..nou, ik zou 't wel weten. Dat kan dus zomaar, onbedoeld, voor onwenselijke situaties zorgen, waarbij bepaalde studies flink ondergesneeuwd raken.

Dan is er ook minder animo voor van die pretstudies waar geen droog brood in te verdienen valt, en gaan mensen ook nadenken over hun baankansen behalve over of ze het leuk vinden of niet. Dat is volgens mij toch de grootste reden dat er tekorten zijn aan mensen in de techniek en zorg terwijl er veel te veel mensen uitstromen als MBO-artiest of -dierverzorgende. Ook in het WO studeren er veel meer mensen af in de film en televisiewetenschappen of eventmanagement dan in taalbeheersing bijvoorbeeld... daardoor krijg je dus scheefgroei. Want hoeveel filmwetenschappers zijn er nodig of hoeveel evenementen zijn er? Minder dan dat er studenten spelling moeten leren zou ik denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:01

sallandval schreef:
Dan is er ook minder animo voor van die pretstudies waar geen droog brood in te verdienen valt, en gaan mensen ook nadenken over hun baankansen behalve over of ze het leuk vinden of niet.

Alsof dat goed te voorspellen is. Er zijn heel wat mensen aan een studie begonnen waarna 4 jaar later het hele werkveld anders blijkt te zijn.

Bovendien zijn 18-jarigen niet de beste in het maken van belangrijke verantwoordelijke levenskeuzes: de meesten maken die keuze voor ze uberhaupt op zichzelf wonen. Maar het is natuurlijk wel oh zo fijn om achteraf in elk geval te kunnen zeggen dat het hun eigen schuld was.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:08

Ah, natuurlijk, de pretstudies. Alsof er niks is tussen 't soort studies waar bedrijven in investeren en pretstudies. Er zijn volgens mij enorm veel opleidingen waar een werkgever niet in kan of wil investeren, maar die desalniettemin wel belangrijk zijn. En ook gewoon nodig. Bovendien zijn er nu eenmaal beroepen waar je heel weinig mensen voor nodig hebt, en waarbij het gros van de studenten (in eerste instantie) in een ander werkveld terecht zal komen. Dan is het aan de school/universiteit te zorgen dat de opleiding genoeg ruimte biedt om ook daar goed voor op te leiden, en om goed voor te lichten over de baanperspectieven.

Al haal je wel een leuk punt aan, want is het niet erg gek dat studenten straks alles moeten betalen, maar dat de keuze voor een dergelijke pretstudie niet wordt aangepakt? Terwijl er volgens mij flink winst te behalen valt met betere voorlichting op middelbare scholen of op betere keuzetrajecten op de hogescholen/universiteiten, bijvoorbeeld. Maar nee, we wijzen liever naar die kostenpost die Student heet.

Overigens: dankzij de (nadruk op) algehele bezuinigingen binnen het onderwijs zijn op de VU docenten in het verweer gekomen omdat er draconisch wordt bezuinigd op wetenschappelijk personeel, ruimte, en opleidingen, terwijl er ondertussen tientallen miljoenen worden begroot voor een nieuw hoofdgebouw. Uiterlijk vertoon en mooie woorden (ruimtelijke efficiëntie, en zo), maar dat een universiteit toch allereerst over ONDERWIJS gaat is 't bestuur kennelijk even vergeten.

Onderwijs gaat niet meer over onderwijs, maar over geld.
Volgens mij moet het doel zijn om het béste onderwijs te leveren voor zo min mogelijk geld. En niet hoe je met zo min mogelijk geld toch nog enigszins acceptabel onderwijs kan leveren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:15

Shadow0 schreef:
sallandval schreef:
Dan is er ook minder animo voor van die pretstudies waar geen droog brood in te verdienen valt, en gaan mensen ook nadenken over hun baankansen behalve over of ze het leuk vinden of niet.

Alsof dat goed te voorspellen is. Er zijn heel wat mensen aan een studie begonnen waarna 4 jaar later het hele werkveld anders blijkt te zijn.

Bovendien zijn 18-jarigen niet de beste in het maken van belangrijke verantwoordelijke levenskeuzes: de meesten maken die keuze voor ze uberhaupt op zichzelf wonen. Maar het is natuurlijk wel oh zo fijn om achteraf in elk geval te kunnen zeggen dat het hun eigen schuld was.

Wiens schuld is het anders? De studies die ik heb gedaan waren ook vooral 'leuk'. Achteraf baal ik dat ik toen geen andere studie gedaan heb. Als ik toen 'gedwongen' was om erover na te denken had ik meteen mijn laatste studie gekozen en had me dat eerder geld (of in elk geval tijd) gescheeld dan gekost, ook als ik het dan (net als nu) meteen zelf had moeten betalen.

Tuurlijk verandert het werkveld, maar: kappers, loodgieters, accountants, artsen, electriciens en fysiotherapeuten zijn nu eenmaal altíjd nodig, en relatief veel. Dansers, acteurs, filmcritici, grooms etc zijn niet altijd nodig en zeker niet zo veel als er nu afstuderen.. bovendien kun je met genoeg talent al die beroepen ook uitvoeren zonder opleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:20

DaniBanani schreef:
Er zijn volgens mij enorm veel opleidingen waar een werkgever niet in kan of wil investeren, maar die desalniettemin wel belangrijk zijn.

Idd, vrijwel alle vernieuwend onderzoek is in eerste instantie niet nuttig of winstgevend: het is nou juist het ontdekken van zaken waarvan je nog niet precies weet waar het toe leidt. Het is ook heel zorgelijk om alleen maar af te leveren wat bedrijven willen - waar vind je dan je onafhankelijke, kritische denkers (die toch zo belangrijk zijn voor allerlei zaken)?

Had jij trouwens het artikel al gelezen? http://www.wbs.nl/system/files/de_unive ... _winst.pdf (Reuzeboeiend, maar voor de rest schijnt niemand het belangrijk te vinden hoe universiteiten echt met hun geld omgaan :roll:)

Sallandval: niet alles is iemands schuld. Maar de meeste 18-jarigen overzien de gevolgen niet, en die gevolgen veel groter en onherroepelijker maken helpt niemand. Onze maatschappij niet en de studenten niet. En er zijn zat andere manieren om goed onderwijs tegen niet hogere kosten te regelen - alleen dat wil niemand omdat het zo fijn is om tegen studenten aan te schoppen. Vooral tegen toekomstige studenten - die kunnen zich immers niet verweren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:44

Shadow0 schreef:
Sallandval: niet alles is iemands schuld. Maar de meeste 18-jarigen overzien de gevolgen niet, en die gevolgen veel groter en onherroepelijker maken helpt niemand. Onze maatschappij niet en de studenten niet. En er zijn zat andere manieren om goed onderwijs tegen niet hogere kosten te regelen - alleen dat wil niemand omdat het zo fijn is om tegen studenten aan te schoppen. Vooral tegen toekomstige studenten - die kunnen zich immers niet verweren.

Natuurlijk kunnen die zich prima verweren, over 20 of 40 jaar kunnen zij het politiek gezien weer aanpakken zoals zij het willen toch? Wie weet kiezen er nu juist weer meer studenten voor de politiek en is dat een voordeel van deze maatregelen. Vooraf kun je dat nooit voorzien. Ik ben het met je eens dat niet altijd iemand de schuld heeft, maar om nou te zeggen dat een bepaalde groep helemaal geen blaam treft, daar ben ik het ook niet zo maar mee eens. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten. Zo gaat de welvaart met ups en downs.

En dat de meeste 15-18 jarigen de gevolgen niet overzien klopt ook. Maar niemand belet ze toch om er wat langer over na te denken? Een jaartje (of twee) iets anders doen, werken of naar het buitenland is nog steeds even (on)mogelijk als het altijd al was. En als er minder mensen gaan studeren is het toch ook niet erg? Niet iedereen wil dat of heeft het nodig, ik vind eerder dat er te veel mensen gingen studeren de afgelopen decennia dan te weinig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:51

sallandval schreef:
Natuurlijk kunnen die zich prima verweren, over 20 of 40 jaar kunnen zij het politiek gezien weer aanpakken zoals zij het willen toch?

Dit meen je niet serieus toch? Dat hun positie over 20 jaar gelijk staat aan zeggenschap nu? Deze maatregelen worden niet genomen omdat het goede maatregelen zijn, maar omdat het overduidelijk de weg van de minste weerstand is.
De toekomstige studenten hebben geen enkele zeggenschap in wat er gebeurt, en de rest van het land vindt het prima omdat het hen tenminste niet aangaat. Dat is hypocriet en egoistisch, verder niets.

Persoonlijk hoop ik nog altijd dat we bestuurders krijgen die juist wat meer inzicht hebben in het grotere geheel.

Citaat:
En als er minder mensen gaan studeren is het toch ook niet erg? Niet iedereen wil dat of heeft het nodig, ik vind eerder dat er te veel mensen gingen studeren de afgelopen decennia dan te weinig.

Studie is altijd nuttig. De voordelen zijn niet alleen direct materieel, maar mensen met meer opleiding zijn ook vaak gezonder, en de criminaliteit is lager. Ook is het goed voor een land als het gewoon over het algemeen goedgeschoold personeel heeft. Zelfs als die opleiding strict genomen niet precies noodzakelijk is voor het werk.
Kortom: het is een heel prima investering voor een samenleving. We hebben er allemaal wat aan.

En om te voorkomen dat de kosten van het onderwijs oplopen, zijn er nog zat maatregelen te nemen die de toegankelijkheid van het onderwijs niet benadelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:28

Shadow0 schreef:
Had jij trouwens het artikel al gelezen? http://www.wbs.nl/system/files/de_unive ... _winst.pdf (Reuzeboeiend, maar voor de rest schijnt niemand het belangrijk te vinden hoe universiteiten echt met hun geld omgaan :roll:)

Inmiddels wel. Behoorlijk schokkend hoe gemakkelijk er wordt gedacht over onderzoek en wetenschappelijk personeel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:31

Tja, beide - langstudeerboete en leenstelsel - zijn niet ideaal. Momenteel studeer ik in Engeland en hier geldt een leenstelsel, met mogelijkheid van een beurs voor kinderen uit gezinnen in de lagere inkomensschalen. Dat betekent dat iedereen inderdaad om te beginnen een studieschuld heeft; sommige uni's hebben een beursschema met een extra tegemoetkoming voor lagere inkomens. Vreemd genoeg komt het erop neer dat studenten uit de lagere inkomens een stuk meer geld krijgen, terwijl de rest alles moet lenen :+

Dat gezegd hebbende, de leningen die je hier kunt afsluiten dekken wel je woon/studiekosten en dat is iets wat in Nederland lastig voor elkaar te krijgen is. Daarnaast zijn de studies aan de prestigieuzere universiteiten gewoonweg niet geschikt om naast te werken en dat is iets wat ik erg waardeer; dat is voor de meeste studies in NL anders, hoewel ik wel vind dat een overheid er naar zou moeten streven om studenten niet in de positie te duwen waar ze 20/30 uur per week moeten werken naast hun studie. Zoveel bijbanen zijn er vaak ook niet en daarnaast zie ik liever dat studenten hun studie in de gestelde tijd, met de best mogelijke resultaten afronden - natuurlijk is een paar uur werken dan prima, maar het moet de studie niet in de weg gaan zitten.

Het leenstelsel zorgt er hier inderdaad tot op zekere hoogte wel voor, dat studenten eerder beginnen met het nadenken over een studiekeuze (daar ligt overigens ook een grote rol voor scholen, en de wijze waarop aanmeldingen hier in z'n werk gaan) - en vaker nadenken over baanzekerheid en dat soort zaken; het heeft voor- en nadelen, en het geldt, zoals alles eigenlijk, natuurlijk bij lange na niet voor iedereen.

Kortom; het leenstelsel is geen magische maatregel die ervoor zal zorgen dat alle studenten 'betere' keuzes maken etc., maar het heeft ook niet alleen maar nadelen. Het is in deze maatschappij zo geaccepteerd dat het, althans die indruk krijg ik, niet veel afdoet aan de 'sociale mobiliteit', hoewel Engeland in veel andere opzichten daarin erg achterloopt op Nederland dus ik weet niet of je daar een uitspraak over zou kunnen doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:34

Dat met tegemoetkoming voor lage inkomens vind ik echt goed, dan is studeren niet alleen voor de rijken zoals het bij ons gaat worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:40

Hanmar schreef:
Momenteel studeer ik in Engeland en hier geldt een leenstelsel, met mogelijkheid van een beurs voor kinderen uit gezinnen in de lagere inkomensschalen. Dat betekent dat iedereen inderdaad om te beginnen een studieschuld heeft;

En dat heeft wel andere nadelen, zoals mensen die vastzitten in situaties (lees de blogs van Joris Luyendijk over economen in the City maar eens.) Ook dat zijn onwenselijke gevolgen, lijkt mij.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:33

Maar Hanmar, jij geeft ook al een aantal belangrijke verschillen aan: de aanmeldingsprocedure is anders, de voorlichting lijkt beter, de studies zijn anders, de hoeveelheid geld is anders, en er zijn tegemoetkomingen voor lagere inkomens.

Nu is die tegemoetkoming hier ook nog in de vorm van de aanvullende beurs, en ik geloof dat ze die willen behouden. Dat is dan nog iets. Maar ik heb niet de indruk dat er, bijvoorbeeld, iets wordt gedaan aan betere aansluiting middelbaar-hoger onderwijs, of aan betere voorlichting op middelbare scholen, of meer ruimte voor (verplichte) meeloopdagen. Dan blijft bijvoorbeeld het probleem van foute studiekeuze gewoon bestaan, alleen kost het je dan veel meer geld.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:35

Grappig genoeg moet ik zeggen dat ik de aansluiting middelbaar onderwijs -> universiteit juist een stuk beter vind in de transitie VWO -> universiteit, vergeleken met het Engelse 'A-level -> uni'. Op het VWO leer je zaken die je in de Engelse A-levels niet per se aangeleerd krijgt, door het zeer beperkte aantal vakken dat je doet tot aan je eindexamen (3, of soms 4).

De voorlichting is hier inderdaad over het algemeen beter. Studenten denken een stuk bewuster na over hun keuze, beginnen ook al veel eerder met het kiezen van een richting en studie die bij ze past. Dat heeft voor- en nadelen (flinke druk op het aangenomen worden op een prestigieuze universiteit, veel mensen die volledig buiten de boot vallen door een tamelijk bizar systeem met 'voorwaardelijke plaatsingen') maar het betekent wel dat als je eenmaal op je universiteit zit, de druk net wat hoger ligt om het ook goed te doen - en af te maken, binnen de gestelde tijd, tenzij je een valide reden hebt natuurlijk. Nou zeg ik niet dat ik dit allemaal rooskleurige bijwerkingen zijn van hun leenstelsel hoor, het is echt een cultuurverschil, en het heeft ook zeker niet enkel goede effecten.

Ik zeg niet dat ik het een goed plan vind dat iedereen een studieschuld heeft. Ben er ook helemaal niet per se voor het leenstelsel; het is alleen wel zo dat ik er misschien iets minder pertinent tegen ben dan veel Nederlanders omdat ik zelf het systeem van 'binnenuit' eens kan bekijken en zie hoe het ook kan. Niet beter, maar anders; en het zou eventueel ook voordelen kunnen hebben, naast de nadelen die ik ook heus wel allemaal duidelijk zie.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:47

Sorry als het in dit topic al is gevraagd, ik heb het heel vluchtig doorgelezen.
Wat gebeurt er als je nu in vwo 6 zit, een universitaire studie kiest, daar in 2013 mee begint en in 2014 besluit dat je toch een andere universitaire studie wilt?

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:56

Ik zit nu in 5 vwo, ik denk dat ik na mn vwo maar vrachtwagen ga rijden zoals papa, studeren word gewoon te duur en financieel onverantwoord.... alleen nog maar voor de elite

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:22

stalxpaard schreef:
Ik zit nu in 5 vwo, ik denk dat ik na mn vwo maar vrachtwagen ga rijden zoals papa, studeren word gewoon te duur en financieel onverantwoord.... alleen nog maar voor de elite

Ik dacht dat een chauffeursopleiding ook heel duur is? (Dit hoorde ik laatst van iemand, geen idee wat diegene onder duur verstaat)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:15

Ik ben zowel voor als tegen de lening. Ik heb zelf het geluk dat ik er niet mee te maken krijg.. Aan de ene kant, mensen met echt heel erg weinig geld zullen het lastig krijgen met die schuld. Maar aan de andere kant, de mensen die echt willen zullen er alles aan doen om hun studie te doen en af te ronden. En sommige scholen hebben een 'iets' (had klasgenoot van mij het laatst over) dat studenten die echt in financiële problemen zitten, maar wel goed kunnen leren een tegemoetkoming krijgen van de school.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:29

Ik ben gelukkig bijna klaar met mijn studie, maar wil toch ook even reageren.

Depende schreef:
Je hoeft niet te lenen dus je hoeft geen schulden op te lopen. Wat is er mis met weken naast je studie en gewoon je collegegeld, boeken, huur en boodschappen bij elkaar verdienen?

Werken had ik naast mijn studie niet gekunt :n , sowieso ben ik snel overprikkeld, en daarnaast loop ik 4 dagen stage (32 uur) en een dag naar school (3 uur), dan zit ik op de 36 uur, daarnaast nog de reistijd (1 uur enkele reis voor school én stage), dan ben ik al 46 uur per week kwijt. Daarnaast nog huiswerk, sport, af en toe een sociaal leven, en dan ook nog werken?! Nee, dan zit ik al met een burn-out al voordat ik aan het echte werken begonnen ben.

Depende schreef:
Maar niemand is 24 uur per dag bezig met studeren :n

Ma t/m do:
6:30 wekker
9:00 op stage
18:30 thuis, avondeten, huiswerk maken, douchen en naar bed.
Vrijdag:
6:30 wekker
9:00 op school
12:15 trein naar vrienden
Zaterdag rond 16:00 weer thuis, huishoudelijke dingetjes, zaterdagavond nog wat huiswerk, zondag nog een paar uur huiswerk.
Ik zou echt neit weten waar ik de tijd vandaan moest halen. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:57

Zo makkelijk om te zeggen dat je dan maar harder moet gaan werken.

Ik ben per 1 september begonnen met een HBO opleiding en vanaf dat de zomervakantie begon ben ik me al rot aan het zoeken naar werk. Ik solliciteer op de grootste klotebaantjes maar ik wil persé werken dus dat maakt me al niet meer uit. Ik krijg elke week zo'n 4 afwijzingen op de mat en word nergens aangenomen. Ik wil heel heel heeeeeeeel graag werken maar ik ben 20 en uiteraard al veel te oud voor een bijbaantje. Ik weet nu al niet hoe ik dit moet gaan hebben als ik voor het nieuwe jaar geen baan vind want ik kan straks mijn studie en boeken niet meer betalen en moet wel gaan lenen, ondanks dat ik studiefinanciering krijg. Verschrikkelijk vind ik het omdat ik wel tijd genoeg heb voor een bijbaan en ook heel graag wil. Als ik geen studiefinanciering meer zou krijgen was ik niet aan deze studie begonnen, of gestopt.

Dus als er dan ook even baantjes gecreëerd worden en ook studenten aangenomen die geen 16 meer zijn? Zou fijn zijn dan. :)