Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babsiej schreef:Dus de opbrengsten komen ook weer ten goede van het onderwijs.
DaniBanani schreef:Daarnaast krijg je, verwacht ik, ook nog eens grote verschillen tussen opleidingen onderling. Sommige studies zijn erg gewild, en bedrijven zullen misschien wel aanbieden te betalen als je daar komt werken. Misschien zullen ze naar 't Amerikaanse systeem kijken, en beurzen gaan aanbieden. Maar scholen hebben dat geld niet - en als je dan moet kiezen tussen een duurbetaalde Lerarenopleiding Economie, of een volledig voor jou betaalde opleiding Recht&Economie, bijvoorbeeld..nou, ik zou 't wel weten. Dat kan dus zomaar, onbedoeld, voor onwenselijke situaties zorgen, waarbij bepaalde studies flink ondergesneeuwd raken.
sallandval schreef:Dan is er ook minder animo voor van die pretstudies waar geen droog brood in te verdienen valt, en gaan mensen ook nadenken over hun baankansen behalve over of ze het leuk vinden of niet.
Shadow0 schreef:sallandval schreef:Dan is er ook minder animo voor van die pretstudies waar geen droog brood in te verdienen valt, en gaan mensen ook nadenken over hun baankansen behalve over of ze het leuk vinden of niet.
Alsof dat goed te voorspellen is. Er zijn heel wat mensen aan een studie begonnen waarna 4 jaar later het hele werkveld anders blijkt te zijn.
Bovendien zijn 18-jarigen niet de beste in het maken van belangrijke verantwoordelijke levenskeuzes: de meesten maken die keuze voor ze uberhaupt op zichzelf wonen. Maar het is natuurlijk wel oh zo fijn om achteraf in elk geval te kunnen zeggen dat het hun eigen schuld was.
DaniBanani schreef:Er zijn volgens mij enorm veel opleidingen waar een werkgever niet in kan of wil investeren, maar die desalniettemin wel belangrijk zijn.
Shadow0 schreef:Sallandval: niet alles is iemands schuld. Maar de meeste 18-jarigen overzien de gevolgen niet, en die gevolgen veel groter en onherroepelijker maken helpt niemand. Onze maatschappij niet en de studenten niet. En er zijn zat andere manieren om goed onderwijs tegen niet hogere kosten te regelen - alleen dat wil niemand omdat het zo fijn is om tegen studenten aan te schoppen. Vooral tegen toekomstige studenten - die kunnen zich immers niet verweren.
sallandval schreef:Natuurlijk kunnen die zich prima verweren, over 20 of 40 jaar kunnen zij het politiek gezien weer aanpakken zoals zij het willen toch?
Citaat:En als er minder mensen gaan studeren is het toch ook niet erg? Niet iedereen wil dat of heeft het nodig, ik vind eerder dat er te veel mensen gingen studeren de afgelopen decennia dan te weinig.
Shadow0 schreef:Had jij trouwens het artikel al gelezen? http://www.wbs.nl/system/files/de_unive ... _winst.pdf (Reuzeboeiend, maar voor de rest schijnt niemand het belangrijk te vinden hoe universiteiten echt met hun geld omgaan)
Hanmar schreef:Momenteel studeer ik in Engeland en hier geldt een leenstelsel, met mogelijkheid van een beurs voor kinderen uit gezinnen in de lagere inkomensschalen. Dat betekent dat iedereen inderdaad om te beginnen een studieschuld heeft;
stalxpaard schreef:Ik zit nu in 5 vwo, ik denk dat ik na mn vwo maar vrachtwagen ga rijden zoals papa, studeren word gewoon te duur en financieel onverantwoord.... alleen nog maar voor de elite
Depende schreef:Je hoeft niet te lenen dus je hoeft geen schulden op te lopen. Wat is er mis met weken naast je studie en gewoon je collegegeld, boeken, huur en boodschappen bij elkaar verdienen?
Depende schreef:Maar niemand is 24 uur per dag bezig met studeren