Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:24

Colway schreef:
Booooo schreef:
Ik snap echt niet dat mensen hier medelijden hebben met de inbreker :wow:

Ik geef de bewoners groot gelijk.. Of dat de inbreker nou gewelddadig was of niet, ik vind dat echt niks met de situatie te maken hebben. Hij had niks in dat huis te zoeken.

Oke als jouw zoon op 18 jarige leeftijd op het verkeerde pad komt en hij breekt in, wordt doodgeslagen en dan zeg je...'tsjah...risico van het vak?'

Dat is dan heel triest en verdrietig maar ik zou het die mensen niet kwalijk nemen, iemand die 18 is zou als die goed opgevoed is, dondersgoed moeten weten dat inbreken moraal fout is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:26

xx_Horsiex schreef:
Dat is dan heel triest en verdrietig maar ik zou het die mensen niet kwalijk nemen, iemand die 18 is zou als die goed opgevoed is, dondersgoed moeten weten dat inbreken moraal fout is.

Mee eens, maar helaas is alleen opvoeden niet voldoende en kan iemand de fout ingaan

Ben het ermee eens dat zo iemand flink gestraft moet worden

maar wij zijn 2 jaar gelee 'beroofd' woninginbraak. Verdiend iemand de dood omdat mijn laptop en camera spullen gejat zijn? Nou nee niet echt

different1

Tja, er is natuurlijk wel een mens overleden doordat hij "mishandeld" was.
Echter vind ik dat je absoluut je eigen huis mag beschermen, en tja, dan vind ik het een gevalletje "pech gehad" voor de inbreker.
Voor hetzelfde geld had de inbreker een van de bewoners dood geslagen/stoken/schoten net wat er voor handen was, en dan?
Dan had iedereen gezegd dat de inbreker levens lang zou moeten krijgen, of werden de bewoners aangesproken op het feit dat ze niets hadden gedaan...
Je hoeft maar ongelukkig terecht te komen en je legt al het loodje, dus om de bewoners als verdachten te beschouwen, ik persoonlijk vind het wat overtrokken.
Als je verkeerde dingen doet, waaronder inbreken, dan loop je risico's dat je gepakt word, ofwel door de politie ofwel door een sterke vent die je even in je kraag grijpt.

Fenrir

Booooo schreef:
Ik snap echt niet dat mensen hier medelijden hebben met de inbreker :wow:

Ik geef de bewoners groot gelijk.. Of dat de inbreker nou gewelddadig was of niet, ik vind dat echt niks met de situatie te maken hebben. Hij had niks in dat huis te zoeken.

Oh, want een inbreker is een ding dus het maakt niet uit dat hij dood is? Ik vind het zeer triest voor alle betrokken partijen dat dit is gebeurd.

svdijk schreef:
Echter vind ik dat je absoluut je eigen huis mag beschermen, en tja, dan vind ik het een gevalletje "pech gehad" voor de inbreker.
Voor hetzelfde geld had de inbreker een van de bewoners dood geslagen/stoken/schoten net wat er voor handen was, en dan?
Dan had iedereen gezegd dat de inbreker levens lang zou moeten krijgen, of werden de bewoners aangesproken op het feit dat ze niets hadden gedaan...
Je hoeft maar ongelukkig terecht te komen en je legt al het loodje, dus om de bewoners als verdachten te beschouwen, ik persoonlijk vind het wat overtrokken.
Als je verkeerde dingen doet, waaronder inbreken, dan loop je risico's dat je gepakt word, ofwel door de politie ofwel door een sterke vent die je even in je kraag grijpt.

En ik heb ook nog niemand hier gezien die dat tegenspreekt. Risico is er, dat klopt. Zelfverdediging is ook niet meer dan logisch.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:28

Colway schreef:
xx_Horsiex schreef:

Mee eens, maar helaas is alleen opvoeden niet voldoende en kan iemand de fout ingaan

maar wij zijn 2 jaar gelee 'beroofd' woninginbraak. Verdiend iemand de dood omdat mijn laptop en camera spullen gejat zijn? Nou nee niet echt

Daar heb je gelijk in, maar dan nog weet je dat het fout is, wat iemand er vervolgens meedoet dat moet die zelf weten.

Ik zeg ook niet dat iemand de dood verdient, maar dat kan gebeuren als je bij iemand inbreekt en diegene verliest het. Ik ga ook een inbreker niet vriendelijk vragen om te vertrekken, maar ik zal hem ook niet dood slaan.

Najoveh

Wow ik schrik van veel reacties hier...
Ja, iemand heeft niet in te breken en dingen te stelen, maar is de straf daarvoor echt dood? Je weet totaal niet wat die persoon zijn situatie is en het was ook maar een mens he...

Collie2008

svdijk schreef:

inderdaad maar dat is anders dan reacties als 'goed zo' toch? Het is een ongelukkige situatie. ik vind ook niet dat de bewoners de misdadigers zijn, tenzij ze met volle bewustzijn en moedwil op de inbreker zijn in gaan hakken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:29

xx_Horsiex schreef:
Daar heb je gelijk in, maar dan nog weet je dat het fout is, wat iemand er vervolgens meedoet dat moet die zelf weten.

Ik zeg ook niet dat iemand de dood verdient, maar dat kan gebeuren als je bij iemand inbreekt en diegene verliest het. Ik ga ook een inbreker niet vriendelijk vragen om te vertrekken, maar ik zal hem ook niet dood slaan.

nee, zo denk ik ook

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:29

xx_Horsiex schreef:
Colway schreef:

Nou, dan bedoel je toch precies hetzelfde als ik (en enkele anderen hier waarschijnlijk ook, maar ik zal niet voor hen spreken)? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:32

Het gebeurt mij iets te vaak dat bewoners dood worden geslagen, oude mensen mishandeld of verkracht worden door inbrekers.. Dus de eerste beste die bij mij inbreekt krijgt een stoeptegel op zn kop.
Ik vraag er niet om of ze in mijn huis komen, is op eigen risico.. Ik begrijp die mensen wel. Ookal is gezegd dat er geen wapen is gebruikt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:34

Dan zijn we het toch eigenlijk allemaal met elkaar eens?
Het is vervelend dat er een dode gevallen is, maar hij was wél aan het inbreken en de bewoners hebben zich verweerd.
Misschien is de inbreker met z'n hoofd op de tafelpunt gevallen ofzo, dat is verder niet bekend.
Of de inbreker de dood verdiend heeft, geen idee, niemand weet of het een persoon was die vele inbraken heeft gepleegd, of ander soort misdrijven.(als dat wel het geval zou zijn, dan ben ik keihard en zeg ik volmondig ja, hij heeft de dood verdiend)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:35

Ja maar ik vind wel dat het een beetje what goes around comes around is, kijk, je weet dat als je bij iemand gaat inbreken die thuis is, dat er geheid klappen gaan vallen als het mensen zijn die de controle verliezen, en als je daarbij dood blijft, nou ja, jammer dan denk ik dan. Heel erg rot voor de nabestaanden, maar kom op, je hebt niks te zoeken bij een ander thuis.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:36

Ik kan me heel goed voorstellen dat als ik 's nachts iemand betrap met spullen in zijn handen die voor mij heel waardevol zijn dat bij mij de stoppen doorslaan. Het is ook gemakkelijk om te zeggen "als het mij overkomt dan blijf ik rustig en doe ik niets". Totdat je er zelf in staat. En een vreemde man met iets gaat lopen wat voor jou van zeer grote waarde is. Geld zal het waarschijnlijk niet zijn, maar andere dingen die uniek zijn en waarvan je weet dat de kans dat je het ooit gaat terugzien als mijnheer de inbreker buiten is, 1 op een miljoen is. Misschien is het verstandiger om hem door te laten. Gewoon al voor je eigen veiligheid, je weet nooit wat hij nog bij zich draagt. Maar ik zie het echt gebeuren dat bij bepaalde voorwerpen ik al mijn redelijkheid verlies en er alles aan doe om die persoon tegen te houden. Dan doe je dat niet uit het oogpunt van "ik ga hem doodslaan!". Zelfs al is het een inbreker die je hebt doodgeslaan, dan nog is dat voor de modale mens een levenslang trauma. Het is en blijft een mens. Echter zoals eerder gezegd, een verkeerde slag kan al genoeg zijn. En ja, de dood is wel een heel radicale straf voor een inbraak, ook voor de familie van de inbreker. Maar dat is om cru te zeggen nu eenmaal het risico. Dat je ooit op je pad iemand tegenkomt die, hetzij welberekend, hetzij in wilde adrenaline, je wat meer weerstand biedt dan verwacht.

Nog niet rekening gehouden met de vraag of de inbreker niet als eerste is beginnen vechten en het een pure reactie uit zelfverdediging was.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:36

@ VivaLaVida, snap je helemaal maar er is wel een verschil

stel ik wordt aangevallen door inbreker X in mijn woning en ik sla terug met een boek op zijn hoofd, meneer valt neer, schedelbasisfractuur, dood..

Of

Ik zie een inbreker, ik raak verblind door woede en wil die man uit mn huis hebben. Ik sla hem met mijn koevoet, Hij valt neer op de grond en ik begin op zijn hoofd in te beuken met de koevoet

even 2 uitersten....

Maar in die 2e situatie vind ik dat er sprake is van tomeloze agressie Nu bij een inbreker, maar dit had ook in de kroeg kunnen gebeuren na een ordinaire dronkemanschap rel. Oftewel, dit is geen verdediging, dit is pure agressie

en dat laatste keur ik af

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:37

xx_Horsiex schreef:
Ja maar ik vind wel dat het een beetje what goes around comes around is, kijk, je weet dat als je bij iemand gaat inbreken die thuis is, dat er geheid klappen gaan vallen als het mensen zijn die de controle verliezen, en als je daarbij dood blijft, nou ja, jammer dan denk ik dan. Heel erg rot voor de nabestaanden, maar kom op, je hebt niks te zoeken bij een ander thuis.

Ik heb wel eens in een dronken bui ruzie gezocht met mensen, had ik dan ook maar met een gebroken nek op de stoep moeten liggen? What goes around comes around?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:38

Lijkt me het risico van het vak (inbreken en stelen).
Er is helemaal niet bekend hoe hij overleden is, misschien wel van de trap gevallen.

Net als in een dronken bui ruzie zoeken, dan neem je ook bewust het risico dat het verkeerd af kan lopen.
Die keuze heb je gemaakt toen je nog nuchter was en toch besloot dronken te worden.
Als het dan verkeerd afloopt, is ook een zelf genomen risico.

Of als hooligan naar Haren gaan, daar hadden ook doden kunnen vallen.

Maar goed, zo kun je wel doorgaan.
Het is alleen wel heel erg als er onschuldige slachtoffers gaan vallen, door een stelletje criminelen.
Maar met die criminelen en dat soort tuig, heb ik geen medelijden als het verkeerd afloopt voor ze.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 25-09-12 19:45, in het totaal 4 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:39

_lautje_ schreef:
MarvanTom wie zegt dat ik totaal geen empathie kan opbrengen voor die mensen??
Ik vind het heel naar voor ze. Want hun vogeltjes werden gejat.

Echter worden zij verdacht van een strafrechtelijk feit. En als jij daarvan wordt verdacht dien jij voor de rechter te komen. Dat is de wet. Iedereen die een strafrechtelijk feit pleegt dient voorgeleid te worden. En het is aan de rechtelijke macht om te kijken of er schuld is.

Je doet een beetje alsof de bewoners die inbreker bewust doodgemept hebben. Voor hetzelfde geld probeerde de bewoners hem gewoon het huis uit te duwen en kwam hij ongelukkig terecht.
Ook de opmerking Ik vind het heel naar voor ze. "Want hun vogeltjes werden gejat. " vind ik een beetje vreemd. Of de inbreken nou voor de vogeltjes kwam of de TV, lijkt me gewoon een verschrikkelijke ervaring voor de bewoners die opeens oog in oog staan met een inbreker.
Het komt nu net een beetje over alsof de bewoners de inbreker expres hebben doodgemept.

Ik vind ook niet dat de inbreker het verdient om te worden dood geslagen maar het is wel te verwachten dat de bewoners hun eigendommen verdedigen en dat kan nou eenmaal mis gaan. Ik zou, als ik de kans had, ook proberen mijn spullen te verdedigen hoor.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:40

Het feit is dat de bewoners verdachte zijn van een strafrechtelijk feit. En als zij idd de inbreker gedood hebben dienen zij daar voor gestraft te worden of in ieder geval voor rechter te worden gebracht.

Dat is de wet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:42

_lautje_ schreef:
Het feit is dat de bewoners verdachte zijn van een strafrechtelijk feit. En als zij idd de inbreker gedood hebben dienen zij daar voor gestraft te worden of in ieder geval voor rechter te worden gebracht.

Dat is de wet.

Ja en de wet is heilig niet?

Jammer dat je verder geen antwoord geeft

Collie2008

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:43

Nee de wet is jammer genoeg absoluut niet heilig

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:44

Even los van het juridische: ik kan mij zo indenken dat een mens uit pure angst en het gevoel dat hun leven in gevaar is ongeacht of dat werkelijk zo is, een inbreker doodmept. Of dat hier het geval was, daar kan ik niet over oordelen. Maar de emoties die een inbraak losmaakt kunnen denk ik overweldigend zijn, aangezien je juist in je eigen huis het gevoel van veiligheid plotseling verliest als iemand zich in jouw domein begeeft...

Ik heb geen idee hoe ik zou reageren als ik een inbreker zou aantreffen, wellicht dat ik spontaan doodsangsten uit sta en dat ik vanuit die gemoedstoestand iets te lang op iemand in sla... Ik weet het niet.

Amandavd

Colway schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik heb wel eens in een dronken bui ruzie gezocht met mensen, had ik dan ook maar met een gebroken nek op de stoep moeten liggen? What goes around comes around?

Precies zoals ik het zeg, dat heet karma. Als jij ruzie zoekt, wel of niet dan dronken, en je breek je nek, ja sorry, maar jij zoekt toch ruzie? Als jij geen ruzie op zoekt, of in dit geval de inbreker gaat niet inbreken, dan breek je ook je nek niet, dan kom je ook niet in gevecht met de bewoners? Want je weet nooit wie je treft, iemand die je een tik geeft of iemand die de controle verliest en je wel te graze neemt.

We hebben helaas niet allemaal de zelfbeheersing.

antje_vip

Ik snap niet waarom mensen opkomen voor de inbreker. Hebben we tegenwoordig meer medelijden met de dader dan de slachtoffers? Dat vind ik nou triest.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:45

Ik weet dat die wet er is maar toch had de inbreker een mep gehad :j

Daarbij de straffen in Nederland stellen niks voor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:45

antje_vip schreef:
Ik snap niet waarom mensen opkomen voor de inbreker. Hebben we tegenwoordig meer medelijden met de dader dan de slachtoffers? Dat vind ik nou triest.

En dat is weer veel te kort door de bocht