.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:53

[/b]
Mizsz_Kitty schreef:
Het zou een uiterste stap zijn, maar je hebt juist toch ook wat "goeds" nodig. Zonder hobby leef ik toch echt om te werken, ipv dat je werkt om veel voor te leven!

Kleding, goedkoper? Niets van gemerkt(shop ook amper), huizenprijzen die dalen zijn alleen goed voor de starters die wel een goede(goedbetalende) baan hebben, etc etc.

Ben wel van mening dat er altijd werk is, maar dat betekend niet dat het genoeg is om je hoofd boven water te houden.

En dat over die 7 magere jaren, dat je daar voor had kunnen sparen. Wanneer dan? Ben 3 jaar klaar met HBO, daarna werk en huis goed voor elkaar, nu zonder vast werk en huis wat gewoon betaald moet worden. En nieuw gespaard geld komt er niet.

Achteruit kijken helpt niet, je moet nu de keuzes maken die jouw toekomst beter gaan maken (denk ik)
Ik ken jouw situatie verder niet maar huis zal misschien lastig zijn te verkopen, dus moet er meer geld verdiend worden en waar mogelijk wat bezuinigd worden. Of je verkoopt met groot verlies je huis en gaat andere opties overwegen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:54

piezze schreef:
Zo negatief he, wat verwacht jij precies van een overheid? Dat je hele leven van A tot Z in een mooie oplopende financiele lijn loopt en dat je er zelf niet over hoeft na te denken?

Ik heb nieuws voor je, dat gaat niet gebeuren. Je bent zelf verantwoordelijk om de juiste keuzes voor jou zelf te maken.

Zeg ik dan dat dit voor mij geldt? :+
Mijn leven gaat in een heel mooie lijn van A tot Z, maar laten we eerlijk zijn; de dingen die er écht toe doen (voeding, onderdak, kinderen, etc.) worden duurder en de primaire levensbehoeften zijn voor veel mensen al niet te betalen, hoe moet dat straks? Mensen worden uitgekleed en ik vraag me af wanneer de heren van hogerhand gaan inzien dat er niets meer te halen valt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:54

Nou dat is dan super! :j
Maar mensen die niet zo goed kunnen leren, is dat dan hun "eigen schuld"? of hoe moet ik dat zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:55

Als je een eigen huis met verlies moet verkopen wordt het ook steeds moeilijker om dat paard toch te houden.

Cam, ik denk dat je dochter een hele verstandige keuze heeft gemaakt!

Mizsz_Kitty

Lovely schreef:
Een paard hebben is niet noodzakelijk om te leven. Er zijn toch genoeg andere dingen die je kan doen om plezier te hebben en die niet honderden euro's per maand kosten?

Niet noodzakelijk om te overleven, maar paard gaat niet eerder weg dan strikt noodzakelijk.

piezze

Mizsz_Kitty schreef:
piezze schreef:
Door de crisis zijn ook veel dingen goedkoper geworden. Dat wordt vaak vergeten. Je moet niet alleen naar de negatieve dingen kijken maar ook naar de positieve.

Wat is er dan precies goedkoper geworden?
Benzine is veel duurder dan een paar jaar terug, boodschappen zijn duurder?

Benzine is inderdaad duurder maar de boodschappen ben ik niet met je eens. Dat zijn ook weer keuzes maar feit is dat ik niet duurder uit ben dan een paar jaar geleden. Ik haal veel bij Aldi en aanbiedingen, Action enz. en als je er een beetje bewust mee bezig bent, hoef je er niet meer aan kwijt te zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:56

Het beste is toch dat iedereen die denkt dat ie het goed heeft, zichzelf goed indekt.

sluit een allriks af ipv alleen wa vaak scheelt dat minimaal als je schade hebt praat je over honderden euro's
Heb je nu een goede baan, zorg ervoor dat je elke maand spaart ook al kun je het niet missen.

Probeer jezelf te beschermen tegen de moeilijke tijd die nog komen gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:56

Mizsz_Kitty schreef:
Lovely schreef:
Een paard hebben is niet noodzakelijk om te leven. Er zijn toch genoeg andere dingen die je kan doen om plezier te hebben en die niet honderden euro's per maand kosten?

Niet noodzakelijk om te overleven, maar paard gaat niet eerder weg dan strikt noodzakelijk.

Dat snap ik wel, maar het is onwijs moeilijk om die grens te trekken.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:57

cam schreef:
Natuurlijk hoef je je paarden niet te verkopen,maar je kan ook niet verwachten dat de rest van Nederland mee gaat betalen aan jouw hobby.
Als je huishoudboekje aan het eind van de maand een gat laat zien zal je net als de rest van Nederland op zoek moeten hoe dat op te lossen en dan zal je helaas keuzes moeten maken.

Niemand hoeft daar aan mee te betalen toch?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:58

Ik merk dat wij ook sinds een paar maanden ook moeten kijken van joh wat geven we allemaal uit aan vaste lasten en wat houden we over...vroeger hoefde ik er niet naar om te kijken maar merk het nu ook...net als vele naast mij. Je hoort het ook om je heen he, ging men vroeger vaker per jaar op vakantie gaan mensen nu soms helemaal niet: gewoonweg te duur....(met name mensen met kinderen omdat die vakanties zooo duur zijn). Ik denk dat zo iedereen aan het kijken is hoe je het beste je geld kan besteden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:58

Cer schreef:
Nou dat is dan super! :j
Maar mensen die niet zo goed kunnen leren, is dat dan hun "eigen schuld"? of hoe moet ik dat zien?

Nee vind ik niet maar wat vind jij goed kunnen leren? Je moet goed keuzes kunnen maken wat voor jou goed is. Dus daar hoort bij een baan vinden die bij jouw talenten past maar waar ook vraag naar is. Goede vakmensen kunnen altijd werk vinden. Of dat nou met je hoofd is of met je handen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:00

Mizsz_Kitty schreef:
cam schreef:
Natuurlijk hoef je je paarden niet te verkopen,maar je kan ook niet verwachten dat de rest van Nederland mee gaat betalen aan jouw hobby.
Als je huishoudboekje aan het eind van de maand een gat laat zien zal je net als de rest van Nederland op zoek moeten hoe dat op te lossen en dan zal je helaas keuzes moeten maken.

Niemand hoeft daar aan mee te betalen toch?

Sommige vinden van wel want er moet lastenverlichting komen om leuke dingetjes van te blijven kunnen doen. Denk dat de mensen van de jaren 30 niet zeurden hoor over hobbies en leuke dingen. Die waren blij met eten en een dak boven het hoofd. We hebben het nog steeds best goed voor elkaar in Nederland. Het is zaak om het zo te houden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-09-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Ik zie nog steeds heel veel nieuwe auto's in de file staan. Klaagt iedereen over de benzine prijs maar wordt het och niet rustiger op de weg.
Sta me te verbazen over de luxe producten ie iedereen in zijn karretje bij de AH gooit. De rij bij de snackbar of Mac Donalds is nog steeds lang.
Schiphol verbreek nog elk jaar zijn record van de drukste dag.
En ik weet best wel dat er mensen zijn die het echt wel moeilijk hebben,maar de rest loopt gewoon te piepen omdat ze maar 3 keer op vakantie kunnen ipv 4.

simongek

Gisteren kregen wij een mailtje van dat de energieprijzen omhoog gaan ivm de btw stijging.
zorg gaat ook weer flink omhoog.

Als ik zie hoeveel meer geld wij kwijt zijn aan boodschappen terwijl wij helemaal geen super luxe vlees/vleeswaren of drank/sigaretten etc halen
dan wordt ik wel steeds bezorgder ja.

op mijn werk gaat het niet super en ook mijn vriend die in de transport zit merkt dat er heel veel bedrijven failliet gaan en hun ondervinden
daar willen flinke financiele gevolgen van. :j

Dus ja, ik ben me er steeds meer van bewust en ook maak ik me wel eens zorgen hoe we dat allemaal moeten betalen. salarissen stijgen niet maar
de kosten zijn al behoorlijk gestegen en zullen nog meer stijgen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:02

cam schreef:
Ik zie nog steeds heel veel nieuwe auto's in de file staan. Klaagt iedereen over de benzine prijs maar wordt het och niet rustiger op de weg.
Sta me te verbazen over de luxe producten ie iedereen in zijn karretje bij de AH gooit. De rij bij de snackbar of Mac Donalds is nog steeds lang.
En ik weet best wel dat er mensen zijn die het echt wel moeilijk hebben,maar de rest loopt gewoon te piepen omdat ze maar 3 keer op vakantie kunnen ipv 4.

Inderdaad, dat is ook mijn ervaring. Elk jaar met sinterklaas en kerst recordbedrag gepind. Oh oh wat hebben we het toch slecht ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:03

cam schreef:

Ik verbaas me daar ook wel eens over maar aan de andere kant zie ik wel steeds meer mensen om mij heen en wij zelf ook. Wij gaan niet meer naar de bioscoop. voorheen deden we dat regelmatig. mc donalds etc. Doen wij ook niet meer. Voorheen ging we vaak met vrienden of zelf als we langs de weg zaten of ergens heen gingen daar wat te eten halen.

Uiteten gaan, doen wij ook niet meer. voorheen gingen wij met vrienden wat eten en even bowlen. dat laten we nu wel. :j

Cer

Ik denk dat de mensen die dat doen, ook niet klagen.. denk je niet?

Mizsz_Kitty

Piezze, zolang het gaat, gaat het. Maar vanaf 1 november wordt het voor mij spannend.
En huis verkopen, dan heb ik ten eerste een bak verlies en je komt er toch niet vanaf :P

En bezuinigen: ik eet keer of 5 in de week bij ouders, scheelt toch een bak met boodschappen, geen dagjes uit meer etc, als het even kan met de fiets of scooter naar stal ipv de auto.
Werk wat ik nu heb, is genoeg, maar 1 november moet ik daar als uitzendkracht eruit, en verwacht niet dat ik een jaarcontract ga krijgen. Dus hard op zoek naar het volgende.

Maar in het kader van positiviteit: Op zoek naar de volgende uitdaging, ipv probleem :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:04

cam schreef:

Het is ook wel een beetje tijd voor een reality check. De generatie voor mij was nog heel erg van behoudend leven met de gedachte dat het ook betaalbaar moest blijven bij tegenslag. Mijn generatie heeft niet zoveel crisis meegemaakt na de jaren 80, maar de generatie na mij schijnt het idee niet los te kunnen laten dat de bomen tot in de hemel groeien. De generatie van huidige jongeren (1e of 2e baan) kan niet minderen en is zelfs verongelijkt dat alles een tandje terug moet.

Mizsz_Kitty

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:08

Jups heel herkenbaar. Ik vind het bv geen probleem om productiewerk te doen, sta met gezellige mensen en verdien er evengoed nog genoeg met 4/5 dagen, maar mensen om mijn heen vinden het knap dat ik het doe....tja, kwestie van moeten toch?
Als ik kon kiezen was ik ook weer personeelsfunctionaris met een groot commercieel bedrijf met bijkomende bonussen en leuke secundaire arbeidsvoorwaarden :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:12

cam schreef:

Wat denk je van lease auto's?
Mijn vriend rijdt ook al jaar en dag een lease auto, maar vanuit zijn werkgever is er ook een max. vrije kilometers opgelegd én is er gevraagd te tanken bij 'de witte pomp' (Tinq, etc.).

Plus dat er veel 'aanbiedingen' zijn op nieuwe auto's; maximale inruilpremie, in 2 delen betalen, geen rente over het maandbedrag, etc. etc.. Oftewel; de mensen gaan een last aan (vaak een schuld, want er is niet gespaard voor het 2e deel van de auto dat over 2 jaar betaalt dient te worden, maar 'dat zien we dan wel').

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:13

Citaat:
Ik vind het bv geen probleem om productiewerk te doen
dan vind ik het knap dat je daarmee je vaste lasten kunt betalen :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:14

Quellian schreef:
cam schreef:

Wat denk je van lease auto's?
Mijn vriend rijdt ook al jaar en dag een lease auto, maar vanuit zijn werkgever is er ook een max. vrije kilometers opgelegd én is er gevraagd te tanken bij 'de witte pomp' (Tinq, etc.).

Plus dat er veel 'aanbiedingen' zijn op nieuwe auto's; maximale inruilpremie, in 2 delen betalen, geen rente over het maandbedrag, etc. etc.. Oftewel; de mensen gaan een last aan (vaak een schuld, want er is niet gespaard voor het 2e deel van de auto dat over 2 jaar betaalt dient te worden, maar 'dat zien we dan wel').

Ja maar dat is dan toch je eigen keuze.
Je gek laten maken en vinden dat je ook een nieuwe auto verdient of nodig hebt.
Wij hebben een auto van 9 jaar. En ook wij willen best een nieuwe maar denken,nee toch maar niet.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:15

Mi_Amore schreef:
Hier in België wordt alles duurder, de benzine is ondertussen onbetaalbaar geworden :n

Voedsel wordt duurder, electriciteit ook, alles gaat omhoog, behalve mijn loon :\

Wij klagen momenteel enkel over de benzineprijzen.
Wij houden het hoofd boven water door niet op vakantie te gaan, kopen enkel kledij indien nodig en dan in de goedkoopste winkels,
spotgoedkoop GSM abonnement, wij gaan zelden tot nooit eens een avondje weg.

Mijn luxe zijn mijn paarden en er moet al heel wat gebeuren voor ik hen wegdoe.

Ik en mijn man gaan nu elke dag met het OV naar het werk en besparen ons hier jaarlijks €3.000 mee.
Het kost hem een half uur in de ochtend en avond meer, maar de rust die hij nu heeft in onbetaalbaar, geen file's meer!

In België is het leven zoveel goedkoper dan Nederland! Daar krijgt alles een veel hardere klap! De zorgverzekering in NL en België zijn totaal niet vergelijkbaar bijvoorbeeld. Dan de autobelasting, ook niet vergelijkbaar. In Nederland zijn de belastingen hoger en ja,de wegen zijn ook beter....toch, geef mij maar de Belgische wegen met wat hobbels en wat belastingcenten over die ik weer aan boodschappen uit kan geven ;-)

Anoniem

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:18

Die voedselcrisis en de bijbehorende stijgende prijzen zijn al een aantal jaar geleden in gang gezet. Het ontsnapt nu een beetje aan de aandacht en het wordt ook bewust niet zo hard verkondigt, maar ons eten wordt voorlopig nog wel even duurder en dan niet omdat AH zin heeft om de prijzen te verhogen.