Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:49

Chanen schreef:
Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen ook nog kunnen studeren, moeten ze stoppen met het doorvoeren van zulke regels. Zoals al eerder genoemd werd, wordt studeren op deze manier weer voor de elite en die zal het worst wezen of ze 3.000 euro meer of minder moeten betalen, want pap en mam hebben het geld toch wel.

Hoezo? Als je ouders niet rijk zijn en je studeert gewoon netjes binnen de termijn af, is er toch niets aan de hand?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:40

Als je netjes binnen de termijn afstudeert niet, maar dat weet je nooit van tevoren en de vraag is of minder bemiddelde aankomende studenten de gok willen wagen om straks met een boete van 3.063 euro opgescheept te zitten, plus de lening die ze dan ongetwijfeld af zullen moeten sluiten om hun studie te kunnen bekostigen. Je zult maar net geveld worden door de griep, daardoor een vak niet halen en gelijk een half jaar achterlopen. Zoiets kan iedereen overkomen, maar voor die studenten worden er uiteraard geen uitzonderingen gemaakt. Je kunt je straks niks meer veroorloven, omdat je om het minste of geringste al studievertraging oploopt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:42

Maar dan heb je een half jaar vertraging... heb je nog een half jaar over...

Chanen

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:46

Wat ik bedoel te zeggen is, dat je om de meest onbenullige redenen al vertraging op kunt lopen. Of dat nou een halfjaar is of anderhalf jaar. Er hoeft maar "dit" te gebeuren, of je bent de klos. Als je dit topic er op na leest, zijn er al genoeg voorbeelden te vinden. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:57

De langstudeerdersboete lost geen probleem op. De eeuwige studenten zijn er allang uitgevist met de prestatiebeurs, BSA etc: het is vaak niet mogelijk om langdurig ingeschreven te blijven, en je krijgt er in elk geval geen stufi voor. Je krijgt uitsluitend de beurs voor de studie die je ook werkelijk hebt afgemaakt.

Dat er dan nog studenten zijn die langer ingeschreven zijn is geen enkel probleem. Er zijn talloze redenen voor. Studenten die andere dingen naast hun studie doen (van sport tot bestuurswerk tot extra stages.) Sommige hebben meer tijd nodig om te ontdekken wat ze willen. Sommige werken. Sommigen kunnen niet op het normale tempo vanwege gezondheid- of persoonlijke problemen. Daar heeft niemand nadeel van.

Wat we nu doen is extra strafmaatregelen verzinnen voor een groep die eigenlijk helemaal niets fout doet, die ook best gemotiveerd is, maar hooguit niet in het 'standaard'-stramien past. (De niet-gemotiveerden mogen immers allang netjes hun studiefinanciering terugbetalen.) Het gevolg is logisch: meer eenheidsworst, minder opgeleide mensen. Beide ontwikkelingen zijn niet alleen vervelend voor de betrokken studenten, maar ook onwenselijk en dom voor onze maatschappij.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:57

Ik denk niet dat het gros van de langstudeerders zo lang studeert omdat ze een griepje hebben gehad, of twee. Eerder een kater :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:59

Nou en? Dat doen ze van hun eigen geld, want hun stufi moeten ze toch terugbetalen, dus waar maak je je druk om?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:02

De overheid subsidieert ook nog een deel, ik zie liever dat dat geld fatsoenlijk besteed wordt, en niet aan slackende studenten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:05

De overheid subsidieert dat maar nauwelijks. Indirect gaat er een heel klein beetje naar de opleidingen (maar weinig, aangezien die grotendeels gefinancieerd worden op basis van diploma - vandaar ook de fraude.) Dus uiteindelijk komt het erop neer dat de opleidingen ook niet al te veel middelen inrichten voor studenten die er niet zijn, en dat het dus... niemand kwaad doet.

Daarnaast benadeel je nu wel een heel groot deel niet-slackende studenten. Dat is onaardig naar die studenten, maar bovendien ontzettend dom vanuit maatschappelijk oogpunt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:22

Uit de begroting haal ik dat het Rijk 6.000 per student per jaar bijdraagt, dat vind ik niet weinig?
De niet-slackende studenten hebben een jaar uitloop, en evt. twee jaar, als je het in die tijd niet kunt afronden, kun je later dan wel gewoon werken?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:22

fl0wer schreef:
Sinelia schreef:
ik krijg er waarschijnlijk mee te maken...

Ik ben sinds 2008 deeltijdstudent, maar van een verkorte studie. De vertraging is opgetreden door een zeer enstige ziekte, dus als ik hem opgelegd krijg in september, ga ik persoonlijk nog ik bezwaar en beroep.

Volgens mij kun je, als je je ziekte kunt aantonen (d.m.v. een medische verklaring e.d.) een 5e jaar (uitloopjaar) extra studeren tegen het normale wettelijke collegegeld?
Ik loop zelf ook vertraging op door een chronische ziekte en de daarbij behorende metale klachten, naar alle waarschijnlijkheid krijg ik dat extra uitloopjaar op basis daarvan.

Maar goed, dit zal per situatie verschillen, ik zou als ik jou was eens uitpluizen wat er voor jou mogelijk is, contact opnemen met je decaan en met DUO e.d.
Vaak is er meer mogelijk dan je denkt, je moet er wel zelf achteraan gaan en ook erg op je strepen staan bij DUO.
Althans mijn ervaring is dat DUO je erg snel afwimpelt, je kost tenslotte veel geld als je uitloopt met je studie door ziekte/beperking o.i.d.

Ik heb niets met het duo te maken, als deeltijder. Universteit weet van mijn ziekte. Als het goed krijg ik als deeltijder niet mee te maken..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:24

Ik ben het echt helemaal 100% met Abiola eens. Het is heel sneu voor de uitzonderingen, maar er mag wel een en ander aan de mentaliteit van studenten veranderen.
Er is vandaag bekend geworden dat meer dan de helft van de scholieren geen vakantiebaantje neemt, omdat ze alleen maar makkelijk werk willen en onder de studenten is dit 76 of 78%.

Bij ons werkt er wel een student in de vakantie, gewoon havenwerker, dus echt geen mooie klusjes. In weer en wind aan de kade staan, containers met balen á 65 kg legen op de hand en dan een portie van 100 ton (100000 kg) doen met zijn tweeën. Hij gaat niet op vakantie, zijn verdiende geld gebruikt hij voor zijn studie en spaart hij op een speciale rekening om zijn langstudeerboete te betalen. Dat is dus een uitzondering.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:44

Ik heb in de poll gekozen voor 'ja, andere reden'.
Het is bij mij een opstapeling van gebeurtenissen (waaronder een jaar ziek geweest) en als ik geweten had aan het begin van mijn studie dat deze boete er zou komen, had ik héle andere keuzes gemaakt.
Ik heb geen spijt van mijn keuzes, want ik ben als professional zeker gegroeid door deze ervaringen en ook als persoon. Bovendien heb ik altijd gewerkt naast mijn studie (vanaf de middelbare school :+ ), zelfs met rugklachten die mijn privéleven bemoeilijken. Op slechte dagen kan ik 's avonds alleen op bed liggen van de pijn, maar gelukkig gaat het tegenwoordig héél goed :) Ik heb nu zelfs de hoop dat ik na mijn studie fulltime kan gaan werken!

De boete, ja behoorlijk klóte, maar ik had niet verwacht dat de boete ineens van de baan zou zijn.
Ik heb het geld bij elkaar gespaard door hard te werken en de afgelopen maanden én komende anderhalf jaar weinig uit te geven.
Scheelt dat ik toch geen (sociaal) leven zal hebben tijdens het afstuderen :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:48

Abiola schreef:
Uit de begroting haal ik dat het Rijk 6.000 per student per jaar bijdraagt, dat vind ik niet weinig?

Dat is gemiddeld, uiteraard. Een afstudeerder of iemand die intensieve practica doet kost meer. Een niet-opdravende student kost stukken minder.

Citaat:
De niet-slackende studenten hebben een jaar uitloop, en evt. twee jaar, als je het in die tijd niet kunt afronden, kun je later dan wel gewoon werken?

Ja, het is ongelofelijk maar waar: er zijn mensen die meer dan een jaar uitloop nodig hebben gehad, misschien wel meer dan twee jaar, die toch gewoon goede, brave, en natuurlijk geldverdienende mensen zijn. Op alle niveau's zijn er veel mensen die niet de gewone route hebben gevolgd. (Zelfs onder de huidige ministers lopen er heel wat rond die wat extra de tijd hebben genomen) En om die allemaal af te schrijven omdat we ze per se in een format willen drukken is ontzetten dom.

(Er zijn overigens ook heel veel mensen die in hun ruim 40 jaar dat ze tot de beroepsbevolking behoren wel een tijd eruit liggen. Werkloos of ziek, met kinderen, sabbaticals - ook daar is een tijdelijke pauze geen enkele reden om ze dan maar gelijk helemaal af te schrijven - het hoeft geen enkel probleem te zijn.)

Studenten zitten midden in periodes van grote verandering - niet iedereen doet dat op dezelfde manier en op hetzelfde tempo. En nogmaals: daar doen ze niemand kwaad mee. Als wij al die mensen meteen afwijzen, doen we niet alleen die mensen maar ook onszelf als maatschappij tekort.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:09

Daarnaast is het echt belachelijk, ik heb het afgelopen jaar stage gelopen en ben bezig geweest met afstuderen. Ik ben welgeteld 5 dagen op school geweest dit jaar en mocht toch 1800 euro schoolgeld betalen. Dus dat maakt die langstudeerboete extra zuur. Komende tijd zal dat idem zo zijn. Ik zal mss 2 dagen een camera lenen op school, 1x een gesprek hebben met een docent en dan het daadwerkelijke afstuderen. En dat zal het zijn voor het komende jaar. De rest doe ik thuis in mijn eigen tijd. Dat wordt maar veel werken om de boete te kunnen betalen denk ik.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:11

Als een student niet komt opdraven, wordt het salaris van de hoogleraar toch niet gekort? Dus die student kost wel degelijk 6000 euro. Dat er vroeger geld zat was, en dat je wel 12 jaar over je studie kon doen, was fijn voor die studenten, maar in deze tijd is dat financieel niet meer haalbaar.

En imo moet het gewoon mogelijk zijn om die studie op tijd af te ronden. Mensen die kinderen krijgen, of een sabbatical nemen, zullen daar zelf financiële maatregelen voor hebben getroffen. Tegen ziekte en werkeloosheid ben je verzekerd, en hopelijk is dat ook maar een tijdelijk iets.

Ik zeg trouwens nergens dat je die mensen moet afschrijven, maar ik vind het meer dan terecht dat ze zelf meer moeten gaan meebetalen aan hun eigen studie als het ze niet lukt binnen de daarvoor gestelde termijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:25

Abiola schreef:
Als een student niet komt opdraven, wordt het salaris van de hoogleraar toch niet gekort? Dus die student kost wel degelijk 6000 euro.

Sterk argument :D Volledig onzin natuurlijk, maar het klinkt leuk. Eigenlijk is het punt andersom: een extra student in de collegezaal kost een hoogleraar niks extra's. Studies hebben hele hoge algemene kosten (opzetten studieprogramma, in dienst hebben van de juiste docenten etc), maar per student zit er vervolgens veel rek in: 15 eerstejaars studenten kosten je een extra werkcollegebegeleider (geen hoogleraar maar meestal een ouderejaarsstudent) en een paar extra stoelen. Een student meer of minder maakt dan ook heel weinig uit - behalve dus op plekken waar je of heel intensieve begeleiding hebt (interne afstudeerders), of je te maken hebt met dure materialen/onderzoeksopzetten. Juist voor de uitlopende student geldt beide meestal niet.

Citaat:
Dat er vroeger geld zat was, en dat je wel 12 jaar over je studie kon doen, was fijn voor die studenten, maar in deze tijd is dat financieel niet meer haalbaar.

Natuurlijk wel - kwestie van behoorlijk inzicht in de financien en prioriteiten stellen. En investeren. Langetermijnvisie. Wij hebben als maatschappij baat bij goed-opgeleide mensen, OOK de mensen die niet in het standaardstramien passen. In sommige gevallen JUIST de mensen die niet in het stramien passen. Mensen die ook buiten hun eigen kleine wereldje hebben gekeken hebben misschien wel hele waardevolle dingen geleerd. De meeste uitlooptijd is dan ook helemaal niet verspild: het levert creatieve inzichten op, en levenswijsheid, en netwerken... allemaal dingen die niet in stomme statistiekjes te vangen zijn, maar wel van onschatbaar belang.

En om de begrotingen toch sluitend te krijgen zou ik zeggen: iets meer inzicht in de budgetten van de scholen / universiteiten. Pluis nog eens na of ze niet aan het frauderen zijn. Onderzoek of de salarissen van de bestuursleden en commissarissen netjes aan de balkenendenorm voldoet. Zitten er niet teveel mensen op hoge maar onnodige plaatsen? En hoe zit het met het vastgoed - wordt al het geld ook werkelijk aan onderwijs en onderzoek besteed? Als we dat netjes op een rijtje gezet hebben denk ik dat de uitlopers al lang en breed onder dak zijn. Je hoeft niet al het geld bij de studenten weg te halen - het kan ook aan de bovenkant.

Citaat:
En imo moet het gewoon mogelijk zijn om die studie op tijd af te ronden. Mensen die kinderen krijgen, of een sabbatical nemen, zullen daar zelf financiële maatregelen voor hebben getroffen.

Soms is het niet mogelijk. Maar de financiele gevolgen van een uitloopjaar draag je allang al zelf: de afstudeerdersboete lost hier dus geen probleem op.

Citaat:
Ik zeg trouwens nergens dat je die mensen moet afschrijven, maar ik vind het meer dan terecht dat ze zelf meer moeten gaan meebetalen aan hun eigen studie als het ze niet lukt binnen de daarvoor gestelde termijn.

... wat voor een groep mensen niet wenselijk of zelfs maar mogelijk is, waardoor ze effectief benadeeld worden. Een andere groep zadel je op met extra schulden, en ook dat is dom. We zijn nog niet hersteld van de vorige schuldencrisis, en dan gaan we nu de volgende alweer creeren?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:32

Hmm ja,
Ik weet nog niet wat ik er van vind. Ja het is waarschijnlijk nadelig voor mij (verkeerde studiekeuze) maar ik snap ook wel dat het eeuwige gestudeer eens klaar moet zijn.
Maar om even mijn eigen situatie te nemen : Ik was er vanaf 3 havo van overtuigd dat ik rechten ging doen, er was geen twijfel meer over mogelijk, dit was het! Nu zit ik in mijn eerste jaar en het is gewoon niet mijn ding, maar ook gewoon een beetje niet, maar gewoon helemaal niet.
Ik leer echt goed, en ik haal (tot nu toe) wel alles, op waarschijnlijk 1 toets na. Ik was van plan om naar de uni te gaan, maar als ik 1 propedeuse vak niet haal kan ik dat na mijn eerste jaar wel vergeten.. Ook vind ik het zonde om voor 1 vak een heel schooljaar te gaan volgen omdat dit vak pas in blok 4 wordt gegeven. (en het is niet zonder reden dat ik dit vak (nog) niet heb gehaald) Moet ik dan maar deze studie uit gaan zitten en er maar het beste van maken?
Dat vind ik pas zonde van het geïnvesteerde geld in studeren, een studie afmaken die je niet ligt..
Ik denk dat ze beter iets kunnen regelen voor het overstappen. En of dat nou in je 1e of je 3e jaar is.. En dat zeg ik niet omdat ik in deze situatie zit, maar omdat er nog zoveel meer mensen zijn die ook in een soortgelijke situatie zitten.
We moeten al zo jong kiezen welke studie je gaat doen, en dat begint met het kiezen van je vakken op de middelbare. Toen wilde ik alleen maar zo snel mogelijk en met zo min mogelijk moeite van de middelbare af, maar daardoor had ik wel een stuk minder keus in vervolg opleidingen. Maar daar denk je echt niet aan als 14 jarige hoor, ik niet in elk geval.
Verder snap ik best dat je je studie op tijd af moet ronden. 1 jaar extra lijkt me dan ook ruim zat (uitzonderingen daar gelaten)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:37

Het Rijk draagt bij per student, die kosten zijn ze dus kwijt, of die student nou wel of niet aanwezig is. Het gaat per inschrijving. Best een sterk argument dus :D We verschillen duidelijk van mening, dat is prima! De LSB zorgt er voor dat he Rijk gem. nog maar 3000 kwijt is, dat zie ik liever dan 6000. Natuurlijk zal het in individuele gevallen behoorlijk schrijnend kunnen zijn, dat is met iedere aanpassing van de bestaande regels zo, dat is niet leuk nee, maar wel noodzakelijk. Dat er OOK goed gekeken moet worden naar fraude en overbodige zaken, ben ik helemaal met je eens, en dat geldt imo ook voor de zorg en alle andere overheids gefinancierde terreinen. Je creëert overigens ook een staatsschuld door het probleem niet aan te pakken, met de LSB ligt die schuld bij de individuele student en niet bij ons allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:39

zuske schreef:

Hoe kan en mag je in godsnaam 3x blijven zitten op de havo.. :')

Nee maar even serieus. Ik durf niet eens te gaan studeren nadat ik volgend jaar mijn examens heb gedaan haha. Ben zo bang verkeerd te kiezen en dan gelijk een jaar kwijt te zijn..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:40

Hij (Roemer) heeft eerst de MAVO gedaan, en daarna de HAVO. En dan zal hij ergens twee jaar zijn gedoubleerd.

edit telfout |(
Laatst bijgewerkt door Abiola op 11-07-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:42

Zelfs ik heb, ondanks het feit dat ik eerst MAVO heb gedaan en daarna pas ben doorgestroomd naar het VWO, slechts 7 jaar over mijn middelbare school gedaan. Eerst MAVO en dan HAVO had dus makkelijk in zes jaar gekund. Hij zal dus echt twee keer zijn blijven zitten, bovenop dat extra jaar dat hij over de middelbare gedaan heeft, omdat hij naar de HAVO is doorgestroomd.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 11-07-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:43

Er werd eerder geopperd dat de LSB geen boete is maar een vermindering van de subsidie. Nou, dat klopt dus niet omdat hij ook opgelegd wordt aan mensen die geen stufi krijgen.
Volgens mij geldt dat voor alle deeltijdstudies, maar dat weet ik niet helemaal zekerbovenmenselijk boven de dertig krijgen ook geen stufi.
Nog iets wat het boetekarakter benadrukt: hij is niet aftrekbaar van de belasting. Gewone studiekosten wel!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:46

is er al iets bekend naar wat deze maatregel de staatskas op gaat leveren?
Ik ben ook voor, maargoed, dat was denk ik voor een aantal bokkers hier geen verrassing ;-)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:50

Chanen schreef:
Zelfs ik heb, ondanks het feit dat ik eerst MAVO heb gedaan en daarna pas ben doorgestroomd naar het VWO, slechts 7 jaar over mijn middelbare school gedaan. Eerst MAVO en dan HAVO had dus makkelijk in zes jaar gekund. Hij zal dus echt twee keer zijn blijven zitten, bovenop dat extra jaar dat hij over de middelbare gedaan heeft, omdat hij naar de HAVO is doorgestroomd.

Dat hoeft niet hoor. :) Op mijn middelbare school mocht je (in mijn tijd daar in ieder geval) van VMBO alleen doorstromen naar 3 Havo. Als je dan je havo papiertje haalt met 1x blijven zitten heb je er dus ook al 8 jaar over gedaan!