Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:56

Wat bedoelen jullie met Vivisectie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:57

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:58

Opereren/testen op een levend dier. In mijn geval: bloedsomloop manipuleren. Hiervoor moest het dier uiteraard levend zijn. Ik vond het best gruwelijk, ik heb er geen ander woord voor, sorry. Rat lag daar als een soort jezus met z'n pootjes uit elkaar opengesneden, pootjes vastgeprikt met naalden, en wij maar klungelen met z'n bloedvaten....Voel me er nog steeds schuldig om, maar goed, dat verandert er niks aan natuurlijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:07

Dat je dat kon Solleke_Noah, respect..

Had het echt nooit gedaan.. -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:08

Dat zei ik ook altijd... en triest maar waar, als iedereen zich meteen met scalpel in de hand over het beestje heenbuigt, dan doe jij het ook... (ik toch alleszins).

(en voor er iemand begint, ja, vegetariër hier).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:21

Manegepaard schreef:
Helaas zitten we met het deel 'iedereen is gelijk' en 'mensenrechten' hierzo...

Helaas!? Heb je enig idee van de consequenties van het schrappen van dat "deel"?
Blijkbaar niet want dan zou je niet een dergelijke -verschillende intelligentie kwalificerende bijvoeglijke naamwoorden geschrapt- opmerking maken...

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:24

Solleke_Noah schreef:
Opereren/testen op een levend dier. In mijn geval: bloedsomloop manipuleren. Hiervoor moest het dier uiteraard levend zijn. Ik vond het best gruwelijk, ik heb er geen ander woord voor, sorry. Rat lag daar als een soort jezus met z'n pootjes uit elkaar opengesneden, pootjes vastgeprikt met naalden, en wij maar klungelen met z'n bloedvaten....Voel me er nog steeds schuldig om, maar goed, dat verandert er niks aan natuurlijk.

Dat je dat gekund hebt, pfoe.
Ik zou eigenlijk bijna meteen in huilen uitbarsten als ik zoiets deed, (ja ieder voor zich)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:26

_Loveshorses schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik zou eigenlijk bijna meteen in huilen uitbarsten als ik zoiets deed, (ja ieder voor zich)

Het was niet dat ik het met de glimlach deed, verre van... het diertje was natuurlijk wel heel zwaar verdoofd, hij zal er niks van gevoeld hebben...

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:27

Ik zou eigenlijk bijna meteen in huilen uitbarsten als ik zoiets deed, (ja ieder voor zich)[/quote]

Het was niet dat ik het met de glimlach deed, verre van... het diertje was natuurlijk wel heel zwaar verdoofd, hij zal er niks van gevoeld hebben...[/quote]

nee, dat snap ik helemaal, maar voor mij het idee. Snap je ;)
Maarja, ik ben dan ook heel erg gehecht aan dieren, als ik een overreden vogel zie liggen kan ik het al bijna niet aanzien :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:31

_Loveshorses schreef:

Het was niet dat ik het met de glimlach deed, verre van... het diertje was natuurlijk wel heel zwaar verdoofd, hij zal er niks van gevoeld hebben...[/quote]

nee, dat snap ik helemaal, maar voor mij het idee. Snap je ;)
Maarja, ik ben dan ook heel erg gehecht aan dieren, als ik een overreden vogel zie liggen kan ik het al bijna niet aanzien :o[/quote]

Oh, maar ik snap je helemaal hoor. We hadden er op voorhand best veel over gepraat onderling, één persoon (deze was ook veganist en op andere vlakken ook met een erg sterke mening) is met de studie gestopt o.a. omdat hij wist dat deze practica eraan zaten te komen. Ik denk zelf persoonlijk dat ik het meeste voor de beesten die als proefdier gebruikt worden kan doen van binnenuit, dus gewoon mijn studie afmaken en dan proberen het beleid te veranderen, al is dat al op veel vlakken gebeurt. Maar alles kan beter en hoe minder proefdieren we hoeven gebruiken, hoe liever :)

Tja, veel mensen vinden het waarschijnlijk flauw dat we ons zo druk zaten te maken om enkele ratten, maar langs de andere kant vind ik dat er vaak te simpel over wordt gedacht. Het is nu eenmaal nodig, lijkt een goed excuus om er dan niet verder bij stil te hoeven staan...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:37

Tegen. Ga het maar lekker op mensen zelf testen als ze zo nodig moeten testen. Waarom dieren hiervan de dupe laten worden?
Een mens is echt niet belangrijker dan een dier.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:43

Voor: Heb tijdens mijn studie ook meerdere keren praticum gevolgd in het UMCG.
Ik weet dat het niet anders kan, dat we NOG niet zonder deze dieren kunnen.
Ze hebben zoveel levens gered, en zullen ook nog heel veel levens redden.

En voor iedereen: Ik zou jullie aan willen raden om het handboek proefdierkunde te lezen.
Erg leerzaam en daar worden alle zaken eens goed uitgelicht.

Mensen en ratten/muizen lijken erg veel op elkaar, de dieren zijn allemaal onder dezelfde omstandigheden gefokt en komen allemaal uit dezelfde stam.
Mensen zijn daarin te verschillend, je kunt immers moeilijk aan 100 mensen uit dezelfde stam komen.
Dat maakt een proef op mensen te onbetrouwbaar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:46

Voor. Redenen zijn eigenlijk al wel genoemd door annastasia. In Nederland is er een strenge commissie die alles beoordeeld.

Enkel zijn er nog steeds landen waarbij er nog minder toezicht is op de proefdieren of er makkelijker mee omgesprongen wordt en waar er nog onnodig veel dieren of levende dieren gebruikt worden waarbij er eigenlijk ook delen van dieren of dode dieren gebruikt konden worden. Daar ben ik wel op tegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:59

Don_Zhivago schreef:
Ja en dan... Test mislukt. Gedetineerde dood.
Zo gaat het hard hoor!

1 nadeel. Voor diverse dierproeven heb je diverse inteelt gradaties nodig. Gedetineerden zijn meestal niet aan inteelt onderhevig. Hoe wil je dus betrouwbare resultaten verkrijgen van gedetineerden? Plus dat de geschiedenis van een persoon bij de proefpersonen allesbehalve homogeen is. Ook niet betrouwbaar dus.

En gedetineerden kun je in mijn tekst ook vervangen voor alle menselijke groepen die in dit topic genoemd zijn.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:28

Geryon schreef:

en als dit niet meer gedaan zou mogen worden krijgen we dus geen dierenartsen meer. Alle huisdieren zouden uitsterven honden katten maar ook paarden..(!)
Ach ja, is ook niet zo'n punt, gaan we allemaal lekker op korfbal of wielrennen of tennis of.....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:26

HolyPope schreef:
Geryon schreef:

en als dit niet meer gedaan zou mogen worden krijgen we dus geen dierenartsen meer. Alle huisdieren zouden uitsterven honden katten maar ook paarden..(!)
Ach ja, is ook niet zo'n punt, gaan we allemaal lekker op korfbal of wielrennen of tennis of.....

Dan ben ik blij dat het gedaan wordt. Maar ik zou stoppen met mijn studie als ik zoiets moest doen.. Zou dat echt nooit over mijn hart verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:26

Kuggur schreef:
Manegepaard schreef:
Helaas zitten we met het deel 'iedereen is gelijk' en 'mensenrechten' hierzo...

Helaas!? Heb je enig idee van de consequenties van het schrappen van dat "deel"?
Blijkbaar niet want dan zou je niet een dergelijke -verschillende intelligentie kwalificerende bijvoeglijke naamwoorden geschrapt- opmerking maken...

Wat doen we weer aardig aanvallend zeg :) Ook aangenaam kennis te maken, fijn dat je oordeelt over mijn intelligentie gebaseerd op 1 uitspraak :D

Iris82 schreef:
Voor. Redenen zijn eigenlijk al wel genoemd door annastasia. In Nederland is er een strenge commissie die alles beoordeeld.

Enkel zijn er nog steeds landen waarbij er nog minder toezicht is op de proefdieren of er makkelijker mee omgesprongen wordt en waar er nog onnodig veel dieren of levende dieren gebruikt worden waarbij er eigenlijk ook delen van dieren of dode dieren gebruikt konden worden. Daar ben ik wel op tegen.

Wat ik me trouwens wel afvraag; Als er in Nederland een goede strenge commissie is die alles controleert, hoe komt proefdiervrij dan aan die shockerende foto's van ratjes die bijv. helemaal onder de ontstoken huid zitten?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:31

Je kunt niet voor of tegen proefdieren zijn. Niemand is voor maar je kunt ook niet tegen zijn gezien iedereen baat heeft bij proefdieren of baat bij heeft gehad (zowel mens als huisdier). Daarbij is het wettelijk bepaald dat er dierproeven uitgevoerd moeten worden voordat medicijnen gebruikt mogen worden.

Ook voor dierproefvrije proeven zijn trouwens levende proefdieren nodig om eens in de zoveel tijd te testen of de dierproefvrije proeven nog wel betrouwbaar genoeg zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:31

Wie zegt dat die foto's uit Nederland afkomstig zijn, of niet al een X aantal jaren oud zijn?

Zelfde als dat de PvdD foto's/filmpjes laat/liet zien welke ook uit het buitenland afkomstig waren.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:33

Solleke_Noah schreef:

Maar een operatie is toch altijd op een levend dier? :roll:

Edit: ff plaatjes bekeken op google en het is meer sectie dat opereren..
Diertje wordt echt ontleed..
Anderzijds, dier is verdoofd en voelt niks neem ik aan...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:45

Don_Zhivago schreef:
Solleke_Noah schreef:

Niet echt, je kan toch ook opereren op een dood dier? Vb: voor een test moest ik een mannetjes stekelbaars euthanaseren, zijn testikels eruit halen, en deze dan mengen met eitjes van een vrouwtje om nieuwe stekelbaarsjes te maken. Mannetjesvis was dus wel dood.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:57

Don_Zhivago schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ik was tijdens mijn operatie ook verdoofd, je hebt geen pijn maar voelt het wel hoor.
Het scheelt dan nog dat ik wist dat ik geopereerd werd om beter te worden, zo'n beest heeft geen idee wat hem overkomt en moet een zwaar trauma hebben daaarna.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:59

Raponsje schreef:
Ik was tijdens mijn operatie ook verdoofd, je hebt geen pijn maar voelt het wel hoor.
Het scheelt dan nog dat ik wist dat ik geopereerd werd om beter te worden, zo'n beest heeft geen idee wat hem overkomt en moet een zwaar trauma hebben daaarna.

Hij ging dood -O-

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:13

gohya schreef:
Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.
Maar nee dieren zijn veel makkelijker en die hoef je niet te betalen.

Oh ja? Een gemiddelde rat van 2 jaar oud kost toch al gauw een paar honderd euro hoor !
Proeven op mensen zijn verboden.

En oh mensen die terminaal ziek zijn gaan toch dood, dus laten we daar maar massaal op testen.
Walgelijk argument vind ik dat.

Maw. Ik ben voor.
Het is niet zon cliché als iedereen zegt althans hier in Nederland.
De dieren doorstaan niet meer dan 1 test. En worden voor zover t kan zeer humaan behandeld.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat menig proefdier het beter heeft dan een gemiddeld vlees varken.

Daarnaast wil iedereen die ziek wordt beter worden en gebruikt medicijnen. Beetje hypocriet, niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:18

Er word ook lichtelijk op mensen getest. Ik weet niet of dit in Nederland gebeurd, maar ik weet wel dat in andere werelddelen zodra een geliefde terminaal ziek is er aan de nabestaanden word gevraagd of het ziekenhuis een 'nieuw' medicijn dat nog niet volledig getest is mogen proberen op de zieke, vaak omdat de familie dan zo wanhopig is en hoopt dat het medicijn aanslaat.