Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieffiefi schreef:Indirect. Ja.
Ik ben zelf geen agente.
Lieffiefi schreef:Nou.. Gezien mijn strafrechtervaring..
Ik denk dat het een kwestie van wegstrepen wordt.
Maar is gaat je mening dan zover dan een agent zich 'maar moet laten slaan'?
Lieffiefi schreef:Ik zit in de advocatuur.
Soms doet een verdachte zo idioot dat hij een agent raakt.
Een agent is mens, geen robot ofzo. Daarnaast is een agent bevoegd geweld te gebruiken waar nodig.
En mijn nieuwsgierigheid is gericht wanneer geweld in andere ogen tot het excessieve behoort.
Lieffiefi schreef:Dat ben ik met je eens. En in mijn OP staat dat ik dit een zeer naar filmpje vind om te kijken...
Ik zeg ook dat ik die eerste schop, als hij ergens anders wqs gegeven, meer dan voldoende was geweest in mijn optiek.
En dat ik de mening toebedeelt ben dat de vd na gepepperd te zijn gemakkelijk had kunnen worden ingerekend.
Lieffiefi schreef:Een agent is mens, geen robot ofzo.
Citaat:Daarnaast is een agent bevoegd geweld te gebruiken waar nodig.
Shadow0 schreef:Aan het ziekmelden van de agente kun je toch niet aflezen of die er erg mee zit?? Dat kan net zo goed zijn om de problemen te ontlopen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan. Op basis van het enkele feit dat ze zich ziekgemeld heeft weet je niet waar ze mee zit: met dat zij zo heeft gereageerd, of met de heisa die het heeft opgeleverd.
Als ze echt zit met de pijn die ze de man heeft toegebracht en de ongeremdheid van haar eigen reactie dan is dat goed om te horen, want als dat niet zo zou zijn zou het nog veel erger zijn, maar in een bepaald opzicht doet het er niet zo heel veel toe, omdat het niet gaat om haar maar om de actie.
(Maar denk bv ook aan huiselijk geweld. De partner die op een bepaald moment zo doordraait dat hij* agressief wordt, heeft daar in eerste instantie vaak heel veel moeite mee en volgens mij ook echt oprecht spijt van. Maar zolang die persoon 'jamaar zij*...'-excuses blijft verzinnen ('zij schold', ze maakte me boos) en het gedrag niet volledig onaanvaardbaar vindt, is het probleem nog niet opgelost.)
* hoewel ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld, en vrouwen dader.
Cryssie schreef:Echter word de burger steeds harder.
Citaat:Op een gegeven moment zal de politie dat ook een keer moeten worden. Helaas wilt de kamer daar nog niet in mee. En als er geweld word toegepast, dan heeft de politie het weer gedaan. Dit zal denk ik in mijn hele loopbaan wel zo blijven ben ik bang!
Cryssie schreef:Wil jij dan hebben, dat we tegen iedereen maar foei zeggen. Dat we in elkaar geslagen worden en dan zeggen. Sorry en met ons staart tussen onze poten weglopen, zonder er ook maar iets tegen te doen.
Citaat:Laten we aub niet hebben over de Occupy. Als je meerdere malen verzocht word om weg te gaan en we het al nou hoeveel zal het zijn 10.000 keer hebben gezegd. En dan nog niet luisteren. Ja dan zeg ik ME en weg met ze!
Citaat:Eh... in meerdere situaties hebben rechter en/of burgemeester duidelijk uitspraak gedaan dat ze mogen blijven. Bovendien leidt hun protest niet tot geweld of ernstige verstoring van de openbare orde.
Als je daar de ME op afstuurt dan tast je dus ten eerste het democratisch grondrecht over demonstratie aan (en dat vind ik best schokkend), ten tweede het respect voor de rechtstaat (want het is aan de burgemeester en uiteindelijk de rechter, NIET aan jou, om te beslissen of Occupy mag blijven) en ten derde heb je blijkbaar weinig problemen met het doelbewust opzoeken van excessief geweld.
Cryssie schreef:Ja en......??