Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:49

Wow! Wat fijn dat jij even voor mij denkt zeg :-/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:44

Ben jij eigenlijk verbonden aan de politie?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:53

Hoezo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:57

Daar ben ik in geinteresseerd :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:02

Indirect. Ja.
Ik ben zelf geen agente.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:17

Lieffiefi schreef:
Indirect. Ja.
Ik ben zelf geen agente.

Lieffiefi schreef:
Nou.. Gezien mijn strafrechtervaring..
Ik denk dat het een kwestie van wegstrepen wordt.

Maar is gaat je mening dan zover dan een agent zich 'maar moet laten slaan'?

Toch hopelijk geen "rechter" dan ;)

Een "verdediger" :D

Een agent "moet" zich ook NIET maar laten slaan, net zomin als een agent "mag" slaan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:21

Ik zit in de advocatuur.

Soms doet een verdachte zo idioot dat hij een agent raakt.
Een agent is mens, geen robot ofzo. Daarnaast is een agent bevoegd geweld te gebruiken waar nodig.
En mijn nieuwsgierigheid is gericht wanneer geweld in andere ogen tot het excessieve behoort.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:30

Lieffiefi schreef:
Ik zit in de advocatuur.

Soms doet een verdachte zo idioot dat hij een agent raakt.
Een agent is mens, geen robot ofzo. Daarnaast is een agent bevoegd geweld te gebruiken waar nodig.
En mijn nieuwsgierigheid is gericht wanneer geweld in andere ogen tot het excessieve behoort.

Een agent zal waarschijnlijk wel "bevoegd" zijn om "geweld" te gebruiken in levensbedreigende situatie's.

Maar zoals op het filmpje te zien is, was dat op dat moment niet meer het geval terwijl de agente toch "geweld" bleef gebruiken.

In zo'n geval zou ik vinden dat die agente toch niet echt geschikt is voor haar werk "buiten" en meer een administratief baantje zou "mogen" krijgen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:33

Dat ben ik met je eens. En in mijn OP staat dat ik dit een zeer naar filmpje vind om te kijken...
Ik zeg ook dat ik die eerste schop, als hij ergens anders wqs gegeven, meer dan voldoende was geweest in mijn optiek.
En dat ik de mening toebedeelt ben dat de vd na gepepperd te zijn gemakkelijk had kunnen worden ingerekend.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:39

Lieffiefi schreef:
Dat ben ik met je eens. En in mijn OP staat dat ik dit een zeer naar filmpje vind om te kijken...
Ik zeg ook dat ik die eerste schop, als hij ergens anders wqs gegeven, meer dan voldoende was geweest in mijn optiek.
En dat ik de mening toebedeelt ben dat de vd na gepepperd te zijn gemakkelijk had kunnen worden ingerekend.

Juist.

En dat maakt dat het "respect" voor deze 2 politie(dienders) tot een 0 gedaald is.

Naar mijn mening had ook de "collega" zich er mee mogen bemoeien om de agente tot "kalmte" te manen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:39

Lieffiefi schreef:
Een agent is mens, geen robot ofzo.

Maar goed, de dronken man is ook geen robot. Kun je voor zijn agressieve gedrag net zoveel begrip opbrengen?

Weet je, op persoonlijk vlak zou ik best nog wel begrip op kunnen brengen: ik zou best kunnen begrijpen dat de agente een aardige persoon is die de situatie heel erg verkeerd inschat. Maar voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Als mens zal ik haar niet veroordelen, maar als politieagent heeft ze gefaald, en aan de actie horen wat mij betreft consequenties te zitten.

Citaat:
Daarnaast is een agent bevoegd geweld te gebruiken waar nodig.

Maar, zoals je al zo keurig zei: alleen zolang aan de subsidiariteit en proportionaliteit voldaan wordt. Beide zijn geschonden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:50

Ooo geloof me. De agente in kwestie zit hier heeeeeeel erg mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:55

Lieffiefi schreef:
Ooo geloof me. De agente in kwestie zit hier heeeeeeel erg mee.

Door het commentaar of omdat ze haar "zelfbeheersing" verloren heeft?

Ben je de "verdediger" van deze agente?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:59

Wat een persoonlijke vragen allemaal zeg.
Dat de agente ermee zit is duidelijk, op dinsdag heeft zij zich ziekgemeldt, alsmede de mannelijke agent.
Dat stond zelfs in alle kranten vermeldt.
En ik trek niet de conclusie dat zij ineens de griep hebben.

Nee. Ik praktiseer niet als verdediger. Als je echt antwoord wilt op deze vragen stel ze me dan via PB.

Daarnaast is proffesionaliteit en discretie in de advocatuur een belangrijk goed.
Als zij mijn client zou zijn zou ik nooit een topic openen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:02

Mijn laatste vraag had ik ook niet moeten stellen, wilde hem net weghalen.
Maar je reactie was me voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:02

Aan het ziekmelden van de agente kun je toch niet aflezen of die er erg mee zit?? Dat kan net zo goed zijn om de problemen te ontlopen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan. Op basis van het enkele feit dat ze zich ziekgemeld heeft weet je niet waar ze mee zit: met dat zij zo heeft gereageerd, of met de heisa die het heeft opgeleverd.

Als ze echt zit met de pijn die ze de man heeft toegebracht en de ongeremdheid van haar eigen reactie dan is dat goed om te horen, want als dat niet zo zou zijn zou het nog veel erger zijn, maar in een bepaald opzicht doet het er niet zo heel veel toe, omdat het niet gaat om haar maar om de actie.

(Maar denk bv ook aan huiselijk geweld. De partner die op een bepaald moment zo doordraait dat hij* agressief wordt, heeft daar in eerste instantie vaak heel veel moeite mee en volgens mij ook echt oprecht spijt van. Maar zolang die persoon 'jamaar zij*...'-excuses blijft verzinnen ('zij schold', ze maakte me boos) en het gedrag niet volledig onaanvaardbaar vindt, is het probleem nog niet opgelost.)

* hoewel ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld, en vrouwen dader.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:08

cherie78 schreef:
Mijn laatste vraag had ik ook niet moeten stellen, wilde hem net weghalen.
Maar je reactie was me voor.

Geen probleem. :-)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 21:12

Shadow0 schreef:
Aan het ziekmelden van de agente kun je toch niet aflezen of die er erg mee zit?? Dat kan net zo goed zijn om de problemen te ontlopen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan. Op basis van het enkele feit dat ze zich ziekgemeld heeft weet je niet waar ze mee zit: met dat zij zo heeft gereageerd, of met de heisa die het heeft opgeleverd.

Als ze echt zit met de pijn die ze de man heeft toegebracht en de ongeremdheid van haar eigen reactie dan is dat goed om te horen, want als dat niet zo zou zijn zou het nog veel erger zijn, maar in een bepaald opzicht doet het er niet zo heel veel toe, omdat het niet gaat om haar maar om de actie.

(Maar denk bv ook aan huiselijk geweld. De partner die op een bepaald moment zo doordraait dat hij* agressief wordt, heeft daar in eerste instantie vaak heel veel moeite mee en volgens mij ook echt oprecht spijt van. Maar zolang die persoon 'jamaar zij*...'-excuses blijft verzinnen ('zij schold', ze maakte me boos) en het gedrag niet volledig onaanvaardbaar vindt, is het probleem nog niet opgelost.)

* hoewel ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld, en vrouwen dader.

Of het je eerste stelling of tweede toebedeeld is weet ik niet. Maar dat beide agenten vrees hebben lijkt me duidelijk.
Mogelijk oneervol ontslag, een rechtzaak aan je broek.
En wat dat betreft denk ik inderdaad 'eigen schuld'. Dan moet je nadenken voor je je actie waar maakt.
Echter hoop ik ook dat de verdachte voor moet komen.
Zoals Nederland mooi zegt 'iedereen heeft recht op een eerlijk proces'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:33

Cryssie schreef:
Echter word de burger steeds harder.

Is dat niet kip en ei?

De polite heeft een machtspositie.
Wanneer die misbruikt wordt geeft dat een vertrouwensbreuk.

Het argument dat een agent ook maar een mens is, is een argument om de machtpositie juist retestrak aan banden te leggen.
Wanneer een regering of korpsleiding het machtmisbruik en excess geweld niet aanpakt, wordt het beleid.
Dan kan de burger niet meer op correct gepast gedrag vertrouwen en wordt zelfverdeding tegen een agent ineens een valide argument -O-

Citaat:
Op een gegeven moment zal de politie dat ook een keer moeten worden. Helaas wilt de kamer daar nog niet in mee. En als er geweld word toegepast, dan heeft de politie het weer gedaan. Dit zal denk ik in mijn hele loopbaan wel zo blijven ben ik bang!

Terug naar dat kip en ei.
De politie, de westdienaar, moet de meest correct, de meest wijze partij zijn. Is professioneel. Wordt ervoor betaald en zelfs door de burger betaald opgeleid om gepast met diens machtsposite om te gaan.
Versoepeling van de borging daarvan legitimeert zelfverdeding door de burger.
Wil je dat meemaken in de rest van je loopbaan? Te wapen tégen de burger ipv diens beste vriend?

Nu terug naar dit incident.
Stél dat een burger volkomen terecht zou hebben ingegrepen door zich fysiek tussen agente en lijdend voorwerp op te stellen.
Rara....
Zó ontstaan revoluties tegen de gevestige orde nu.

Ik heb ruim voor 911 in de VS ervaren hoe volstrekt ongebreideld de politie daar is.
Ik kan ervoor kiezen dat land te mijden. Wanneer dit naar Europa over slaat, dan is dat bepaald reden tot politiek activisme.
Dan maar hopen dat de ´ordehandhavers´ hun vijandsbeeld niet projecteren op een grondrecht uitoefenen door de burger zoals bij het door de ME met de wapenstok opruimen van ´Occupy´.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:57

Wil jij dan hebben, dat we tegen iedereen maar foei zeggen. Dat we in elkaar geslagen worden en dan zeggen. Sorry en met ons staart tussen onze poten weglopen, zonder er ook maar iets tegen te doen.

Vroeger (praat ik over 40 jaar geleden), als zo'n snotaap wat fout deed kreeg hij een draai om zijn oren en hij deed het nooit meer.

Laten we aub niet hebben over de Occupy. Als je meerdere malen verzocht word om weg te gaan en we het al nou hoeveel zal het zijn 10.000 keer hebben gezegd. En dan nog niet luisteren. Ja dan zeg ik ME en weg met ze!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:02

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:07

Ja en......??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:14

Cryssie schreef:
Wil jij dan hebben, dat we tegen iedereen maar foei zeggen. Dat we in elkaar geslagen worden en dan zeggen. Sorry en met ons staart tussen onze poten weglopen, zonder er ook maar iets tegen te doen.

Nee, ik zou hopen dat de politie opgeleid wordt om te leren dat er meer opties zijn dan deze twee... en dat ze wijsheid en vaardigheden krijgen om te besluiten wat het beste is. En ook dat als geweld noodzakelijk is, dat ze heel precies weten welk geweld wel proportioneel is, en welk niet.

De politie heeft, nogmaals, NIET tot taak te vergelden of te straffen, want dat bepaalt de rechter.

Besef ook dat geweld geweld uitlokt: het kan soms erg uit de hand lopen. De ernstige rassenrellen in Amerika ontstonden na excessief geweld van de politie. Als dit incident niet heel duidelijk wordt afgekeurd vanuit de politie en de overheid, heb je kans dat de omstanders (die nu nog keurig op een afstand blijven, slechts wat roepen en een filmpje maken), een volgende keer zelf ingrijpen, omdat ze het gedrag van de politie niet vinden deugen. Hoe minder de burger op een redelijke behandeling van de politie kan vertrouwen, hoe eerder die dingen uit de hand lopen. Da's voor niemand goed, dat geeft alleen maar veel geweld.

Citaat:
Laten we aub niet hebben over de Occupy. Als je meerdere malen verzocht word om weg te gaan en we het al nou hoeveel zal het zijn 10.000 keer hebben gezegd. En dan nog niet luisteren. Ja dan zeg ik ME en weg met ze!

Eh... in meerdere situaties hebben rechter en/of burgemeester duidelijk uitspraak gedaan dat ze mogen blijven. Bovendien leidt hun protest niet tot geweld of ernstige verstoring van de openbare orde.
Als je daar de ME op afstuurt dan tast je dus ten eerste het democratisch grondrecht over demonstratie aan (en dat vind ik best schokkend), ten tweede het respect voor de rechtstaat (want het is aan de burgemeester en uiteindelijk de rechter, NIET aan jou, om te beslissen of Occupy mag blijven) en ten derde heb je blijkbaar weinig problemen met het doelbewust opzoeken van excessief geweld.

Dat vind ik best wel heel erg.

Overigens: ben jij verbonden aan de politie?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:19

Citaat:
Eh... in meerdere situaties hebben rechter en/of burgemeester duidelijk uitspraak gedaan dat ze mogen blijven. Bovendien leidt hun protest niet tot geweld of ernstige verstoring van de openbare orde.
Als je daar de ME op afstuurt dan tast je dus ten eerste het democratisch grondrecht over demonstratie aan (en dat vind ik best schokkend), ten tweede het respect voor de rechtstaat (want het is aan de burgemeester en uiteindelijk de rechter, NIET aan jou, om te beslissen of Occupy mag blijven) en ten derde heb je blijkbaar weinig problemen met het doelbewust opzoeken van excessief geweld.

Idd zij hebben de opdracht gegeven idd. Dat doe zij Ja. Maar oke burgemeester en rechter hebben besloten, dat ze weg moeten. Hoe zie jij ze dan weggaan??

En het opzoeken van geweld, waar haal je dat vandaan???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:22

Cryssie schreef:
Ja en......??

Je begrijpt het écht niet???
Dan hoop ik dat jij geen machtsposite hebt.

Je hebt gelijk Shadow:

Er is een inherent frictievlak tussen machtshebbers en het handhaven van gevestigde orde met de burgerij in een réchtsstaat.
Het protest is vaak tegen iets wat volgens de protesters incorrecte gevestigde orde is. Dat protesteren is een HEEL WAARDEVOL récht.

Een burgemeester die eenzijdig uitroept dat iets wat hem of zijn achterban niet bevalt maar weg moet en de ordehandhavers daarop inzet stapt op dun ijs.

Inzet van de ME tegen niet geweldadig protest is míjns inziens uit den boze. Het recht op protest is een fundament onder een rechtsstaat en de overheid hééft niet altijd gelijk.
Ook loopt de wet per definitie aan de hand van de gevestigde orde achter op sociale ontwikkelingen en is burgerprotest niet zelden het benodigde breekijzer om de wet te verbeteren.
Europa is hard op weg in een verzameling politiestaten te veranderen, waarbij de politie de gevestigde orde handhaaft tégen de overgrote meerderheid van de burgerij.
Geef de polite met die -O- prioriteiten meer macht en ruimere normen en hóppa... de gewapende protestant/burger is gecreëerd.