Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:59

Ik zou dan zeggen, laat de regel niet gelden voor mensen die voor 1 jan. 2013 16 zijn geworden. Maar dat zal wel te lastig zijn.

Geryon

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:01

Ik vind het echt RAAR dat je boos zou worden omdat je dan een paar maandjes moet wachten.. Zo afhankelijk van alcohol? Das nie goed ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:01

Geryon,ik snap je wel hoor! Voor sommige komt het cru over.Maar ik begrijp je redenatie.
Waarom zou je met mensen omgaan die hele andere normen en waarden hebben dan waar jij je fijn bij voelt?

Ander verhaal,maar zelfde context. Sinds ik moeder ben,heb ik ook afscheid van mensen genomen die totaal niet meer passen bij mijn leven van nu.(moeders aan drugs enzo,bah :r )

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:02

Nou ik wil gewoon wat drinken tijdens het uitgaan, kun je raar vinden maar ieder zo z'n ding. En als ik dan nog ander half jaar moet wachten terwijl het eerst wel mocht..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:04

Saskia9 schreef:
Geryon,ik snap je wel hoor! Voor sommige komt het cru over.Maar ik begrijp je redenatie.
Waarom zou je met mensen omgaan die hele andere normen en waarden hebben dan waar jij je fijn bij voelt?

Ander verhaal,maar zelfde context. Sinds ik moeder ben,heb ik ook afscheid van mensen genomen die totaal niet meer passen bij mijn leven van nu.(moeders aan drugs enzo,bah :r )

Dat is inderdaad wat ik bedoel! Ik snap heel goed dat je van dat soort mensen afstand heb genomen. Misschien ben ik ook zo fanatiek daarin omdat ik echt héél veel van dat soort mensen de mist in heb zien gaan (tot en met eraan overlijden). Vrienden, familie.. Ik wil daar niet mee om gaan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:05

Evelli schreef:
Lous schreef:
Het gaat bij de kinderen idd ook zeer om het caffeine gehalte wat in energiedrankjes zit. Bij mijn broertje op school (speciaal onderwijs) was het zelfs verboden omdat daar veel kinderen op school zaten met ADHD en concentratiestoornissen.

Naast een bizarre hoeveelheid cafeïne zit er ook nog een berg suiker en suikervervangers in. Geloof dat je met 1 slok van die bende al over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. Ik zie gewoon 8 jarige met die rommel lopen en dat vind ik erg zorgwekkend :j

Dat is ook mijn idee. Toen ik het verhaal hoorde van een eventueel verbod, kon ik het daar ook niks anders dan eens mee zijn.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:11

Ik vind die verboden allemaal zo betuttelend... :7

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:12

Tsja als er iedere keer zoveel kinderen op de IC belanden moeten ze toch ergens grenzen aan gaan stellen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:13

Ik vind het goed dat het vanaf 18 jaar wordt

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:15

intral schreef:
wat een onzin vind ik dit, word in in september 2013 18 .. mag ik nu nog 6 maanden drank halen, tot dan zeker ... wat een bullshit :p

Jaa klopt, dit had ik net ook al opgemerkt..
Dat is toch een beetje vreemd?

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:18

ik vind het een goede wet.
maar ik mag maar 7 dagen geen alcohol kopen, hahahah, want dan word ik alweer 18, dus ik mag 2 jaar alcohol kopen en dan een weekje niet, hahahah

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:19

Lous schreef:
Tsja als er iedere keer zoveel kinderen op de IC belanden moeten ze toch ergens grenzen aan gaan stellen.

en ik denk dat hier eerder een taak bij de ouders liggen, want die laten het zover komen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:21

loesje166 schreef:
Lous schreef:

en ik denk dat hier eerder een taak bij de ouders liggen, want die laten het zover komen

Maar er zijn genoeg ouders die regels opstellen voor hun kinderen en ze waarschuwen het niet te doen. Ook daar zijn kinderen die worden beïnvloed door anderen, en alles wat hun ouders gezegd hebben mooi even in de wind slaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:23

Lous schreef:

Als ze willen zuipen, zuipen ze toch wel...
hoe verklaar je dat grote aantal drugsverslaafden in de VS dan? daar is drugs immers verboden. :)

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:23

@loesje166

Ik denk niet dat dat helemaal waar is, tuurlijk zullen de ouders wel enigszins invloed hebben hierop maar ik heb nog broers en een zus en wij zijn allemaal hetzelfde opgevoed maar staan allemaal zo anders tegenover alcohol!
Ikzelf drink nauwelijks tot niet maar me broer (die is een stukje ouder) is al voordat het comazuipen was ''uitgevonden'' ook een keer in het ziekenhuis beland!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:24

Dat is ook wel weer waar. Toch dien je met cijfers wel altijd rekening te houden met de verhouding. De USA is toch wel een stuk groter dan Nederland.
Het helemaal tegen houden kun je misschien niet, maar het wel verminderen.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:27

Ik vind het prima, als je al hoort in mijn klas (waar meerendeel 14/15 jaar is, 3 VWO) hoeveel mensen er drinken zal het vast niet uitmaken voor hen, maar voor mensen zoals ik wel en tja, ik houd toch best wel van mijn hersenen en zou het niet erg vinden als ze nog een jaartje of 70 mee zouden gaan.
Ja, het lijkt me wel leuk om 16 te zijn, maar niet om het drinken maar zodat ik sowieso ergens binnen kom als ik uit wil. Zolang dat niet te veel veranderd vind ik het wel goed. En je mag al wel veel eerder autorijden binnenkort (of nu al), dus dat vind ik dan weer wel leuk (:
Ik denk dat er zeker mensen zijn die zich aan de grens zullen houden, en dat alleen de mensen die het toch al deden, of misschien iets meer mensen, wel door blijven gaan.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:28

Even off-topic:
Dat eerdere autorijden is al zeker een half jaartje mogelijk (zie www.cbr.nl)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:33

Ik ben wel tegen..ik denk dat het ook beter te reguleren is. Ik ben voor zoveel mogelijk legaliteit hierin. Ook in (soft)drugs. Maar dat is een andere discussie

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:34

Lous schreef:
Even off-topic:
Dat eerdere autorijden is al zeker een half jaartje mogelijk (zie http://www.cbr.nl)

Ja ik had het net opgezocht, omdat ik het niet zeker wist.
Maar ja, als ze zoiets erbij doen dan heb ik ook het idee dat ze het daarom doen, en dan vind ik het dus minder erg dat ik niet mag drinken, want ik mag wel veel sneller iets 'veel belangrijkers/leukers' nml autorijden (nouja, nu over 1,5 jaar dus)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:43

Met stijgende verbazing heb ik dit topic gelezen.

Ik ben gaan stappen vanaf m'n 16e, ben nu 40, heb tijdens het stappen nooit 1 druppel alcohol gedronken. Af en toe thuis met een verjaardag zat ik aan de Baileys. Dit was vanaf het moment dat ik het huis uit was. Hoevaak ik naar m'n hoofd geslingerd heb gekregen dat ik dronken was.... En dan vroeg ik alleen maar waarvan... Van de cola-light of van de spa blauw??? Buiten dat ik was altijd de bob. Van m'n ouders mocht ik alles qua alcohol proberen, maar daar had ik geen behoefte aan... Mijn dochter (14) mag met verjaardagen 1 borrel/biertje/what ever. Onze mening is niet dezelfde als van de overheid die een cultuur heeft van betutteling en alles verbieden.. Nee, onze opvatting is: alles wat je stiekem doet is lekker, dus als je het niet verbied dan zijn er ook minder risico's. Maar goed, niet iedereen zal het hier mee eens zijn....

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:46

rainbow8 schreef:

Ik ben gaan stappen vanaf m'n 16e, ben nu 40, heb tijdens het stappen nooit 1 druppel alcohol gedronken. Af en toe thuis met een verjaardag zat ik aan de Baileys. Dit was vanaf het moment dat ik het huis uit was. Hoevaak ik naar m'n hoofd geslingerd heb gekregen dat ik dronken was.... En dan vroeg ik alleen maar waarvan... Van de cola-light of van de spa blauw??? Buiten dat ik was altijd de bob. Van m'n ouders mocht ik alles qua alcohol proberen, maar daar had ik geen behoefte aan... Mijn dochter (14) mag met verjaardagen 1 borrel/biertje/what ever. Onze mening is niet dezelfde als van de overheid die een cultuur heeft van betutteling en alles verbieden.. Nee, onze opvatting is: alles wat je stiekem doet is lekker, dus als je het niet verbied dan zijn er ook minder risico's. Maar goed, niet iedereen zal het hier mee eens zijn....

je verwoordt eigenlijk wat ik in mijn hoofd heb, maar er niet goed uit kreeg

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:47

Omdat het hier om een maatschappelijke discussie gaat, verplaats ik dit van LZP naar NM.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:50

Ik zou het echt niet erg vinden als de leeftijdsgrens op alcohol verhoogd wordt. Ik ben bijna 15, maar ik drink nooit. Ik vind het ook helemaal niet nodig. Heel veel mensen die ik ken drinken wel. Zetten ze op twitter 'Echt gezellig hier joh!!!!' en dan een foto erbij van een fles drank. Dat vind ik zo dom, dat slaat echt nergens op. Ik vraag me af hoe gezellig je persoonlijkheid dan is.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:53

rainbow8 schreef:

Helemaal mee eens, zo doen mijn ouders het ook :j Zíj kopen drank voor mij, ze willen weten wat ik drink en vertrouwen mij erop dat ik niks stiekem ga doen juist omdat zij zo open zijn daarin. En ik moet zeggen dat ik ook niet de behoefte heb om dat vertrouwen te schenden. Ik merk ook heel erg aan mijn vriendin dat dat echt zo werkt bij jongeren. Zij mag niet drinken van haar ouders, en juist zij heeft de flessen sterke drank op haar kamer verstopt en gaat stiekem uit zonder dat haar ouders het weten.