DaniBanani schreef:Ik ben niet gezond. Al heel lang niet. Eigen risico heb ik altijd in kunnen leveren. Maar weet je? That's life. Het is niet eerlijk. Het is niet eerlijk dat sommige mensen stinkend rijk zijn en anderen straatarm, het is niet eerlijk dat wij waterpistolen hebben en kindjes in Afrika een vuile modderpoel, het is niet eerlijk dat de ene 60 uur werkt voor een hongerloon en de ander 20 voor een topsalaris, het is niet eerlijk dat sommige gezond levende mensen doodgaan op hun 30ste en sommige ongezond levende mensen 110 worden, en nee, het is ook niet eerlijk dat jij ziek bent en veel minder kan en óók nog meer moet betalen dan die gezonde medemens.
Er is zoveel niet eerlijk. Daar kan je over klagen, of 'uitleggen' hoe vervelend en moeilijk en rot dat allemaal wel niet is...of je kan accepteren dat de wereld nu eenmaal zo werkt. En, als je mogelijkheden tot verbetering ziet, kan je je ook nog aansluiten bij een partij en op die manier je stem hoorbaar maken.
In dit geval wordt de wereld steeds oneerlijker. Mag je dat benoemen? Ja, tuurlijk. Mag je vinden dat er iets moet veranderen? Ja. Mag je het met elkaar oneens zijn? Ook.
Maar liefst wel in een sfeer van zakelijkheid en niet het gebruikelijke vingerwijzen hier op bokt dan. Dit is geen zieligheidsitem, het is een vraag over hoe wij de lasten verdelen in dit land.
Feit: iedereen betaalt zorgpremies.
Mensen die werken betalen meer, omdat zij ook nog premies via de werkgever afdragen.
Mensen die chronisch ziek zijn en niet werken hebben eigen risico als extra zorgpremie.
Mensen die chronisch ziek zijn én werken betalen dus feitelijk het meest.
Dan kan je wel zeggen, logisch want die mensen kosten nou eenmaal meer aan zorg, je kan ook stellen dat bij een verzekering je met zijn allen premies inlegt, om op het moment dat zorg nodig is, deze met zijn allen te dragen.
De vraag gaat dus eigenlijk alleen maar om waar je de 'pech' wilt leggen.
Een mentaliteit van 'ja maar ik ben gezond dus waarom zou ik voor die zieke betalen' is levensgevaarlijk, omdat het het fundament onder ons zorgstelsel aantast, namelijk die solidariteit.
Maar dan nogmaals: er zitten maar weinig mensen op bokt die een openhartoperatie of het nodige sleutelwerk na een ernstig ongeval kunnen betalen, zelfs als ze een huis hebben dat ze eventueel kunnen verkopen of zo (gezondheid is echt het grootste goed) dus de KANS dat ieder van ons gebruik gaat maken van enorm dure zorg, is groot.
Trouwens, wat betaalt een gemiddelde mens eigenlijk gedurende zijn leven aan zorgpremies, vraag ik mij af?
En wat kost de gemiddelde mens?
En wat maken de zorgverzekeraars voor winsten?