Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:38

Nee we hoeven idd niet de hele rekening te betalen nee
Maar de grote vraag is dan ook: waarom zijn die behandelingen, ambulanceritjes- medicijnen etc etc allemaal zo belachelijk duur?
En daar word niet naar gekeken.. Daar word geen oplossing voor bedacht..
Ja, de vrije markt regeling voor bv tandartsen.. Alsof we niet van te voren aan zagen komen wat dat voor effect zou hebben :')
Nee leg die rekening maar bij de burger neer :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:39

Even voor de duidelijkheid: eigen risico is iets héél anders dan een eigen bijdrage.
Eigen risico is wat je jaarlijks aan je verzekering terug moet betalen voor kosten die vergoed zijn vanuit de basis verzekering.
Eigen bijdrage is een percentage van een medicijn of dienst wat NIET vergoed wordt en dus voor je eigen rekening komt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:48

stef schreef:
Even voor de duidelijkheid: eigen risico is iets héél anders dan een eigen bijdrage.
Eigen risico is wat je jaarlijks aan je verzekering terug moet betalen voor kosten die vergoed zijn vanuit de basis verzekering.
Eigen bijdrage is een percentage van een medicijn of dienst wat NIET vergoed wordt en dus voor je eigen rekening komt.

Klopt, heb meteen mijn post even aangepast.
Eigen bijdrage 200 bovenop eigen risico van 350.

LadyMadonna

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:51

Was niet zozeer voor jou hoor ;) had het al vaker langs zien komen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:59

Goed dat je het zegt hoor :) Is een wezenlijk verschil ;) Was gewoon weer te snel aan het typen, beetje slordig.

@ Limanade: dat de zorg inefficient is, wordt al tijden geroepen, maar ik zie nog steeds weinig verandering daarin. Doelmatigheid is kennelijk minder belangrijk dat omzet... De loonkosten van zorgaanbieders zijn gestegen, de vergrijzing speelt een rol, maar toch is inefficientie de grootste boosdoener.

Nederland heeft, meen ik, het grootste budget voor zorg van alle EU-landen. Deze kostennpost stijgt boven alle andere posten uit. Behandelingen en medicatie zijn, zo begreep ik, ook duurder dan in ons omringende landen. Daar mogen we gerust onze vraagtekens bij zetten.

Dat is iets wat organisatorisch moet worden opgelost. Tegelijkertijd denk ik dat de toename van bureaucratie, in de vorm van allerlei protocollen en formulieren, deels te wijten is aan de burgers zelf. Ik geloof dat er hier steeds meer VS-achtige taferelen zich voordoen.... Artsen en ziekenhuizen moeten zich helaas bezig houden met het voorkomen van schadeclaims, niet eens zozeer als het gaat om medische blunders, maar des te meer als het gaat om klagende en zeurende burgers die menen dat ze niet goed geholpen zijn.

Dat we alles als een recht en een vanzelfsprekendheid zijn gaan beschouwen, en bij het minste of geringste een bezwaar indienen of een rechtzaak beginnen, heeft denk ik tot gevolg dat er niet meer zonder eindeloze protocollen gewerkt kan worden.

Het is net zoiets als dat je met je paard naar de kliniek gaat, omdat ie een fikse wond aan zijn linkervoorbeen heeft, en de dierenarts eerst een volledig klinisch en rontgonoloisch onderzoek gaat verrichten zodat de klant later niet als het paard ineens rechts achter hinkelt, kan zeggen dat de dierenarts zijn werk niet goed heeft gedaan.

Dit is overigens maar een klein apsect, maar wel eentje die volgens mij genoemd mag worden als het gaat om onnodige kostenposten.

Edit: http://www.managementsite.nl/11313/strategie-bestuur/zorg-zorgsysteem-duur.html een stukje over dat niet de zorg zelf, maar het zorgstelsel geldverslindend is.
Laatst bijgewerkt door gummie op 29-05-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:00

Limanade schreef:
Nee we hoeven idd niet de hele rekening te betalen nee
Maar de grote vraag is dan ook: waarom zijn die behandelingen, ambulanceritjes- medicijnen etc etc allemaal zo belachelijk duur?
En daar word niet naar gekeken.. Daar word geen oplossing voor bedacht..
Ja, de vrije markt regeling voor bv tandartsen.. Alsof we niet van te voren aan zagen komen wat dat voor effect zou hebben :')
Nee leg die rekening maar bij de burger neer :')

Wat is er dan gebeurd met de tandartsrekeningen ? Mijn rekening is exact hetzelfde gebleven... Heb ze namelijk vergeleken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:01

Electra
jij mag het lezen als klagen
Ik geef het als uitleg dat niet elje chronisch zieke klakkeloos geld terug krijgt.
Ik geef uitleg dat ook chronisch zieke werken en last hebben van de bezuiniging maatregel van km vergoeding.
En maak duidelijk dat opbouwen van functie geen compensatie gaat zijn.
En ja ik wil wel eens een maandje ruilen met iemand die nu vind dat hij/zij als gezonde teveel moet betalen. Kijken hoe die dan na een maand voor mening heeft.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:28

Ik ben niet gezond. Al heel lang niet. Eigen risico heb ik altijd in kunnen leveren. Maar weet je? That's life. Het is niet eerlijk. Het is niet eerlijk dat sommige mensen stinkend rijk zijn en anderen straatarm, het is niet eerlijk dat wij waterpistolen hebben en kindjes in Afrika een vuile modderpoel, het is niet eerlijk dat de ene 60 uur werkt voor een hongerloon en de ander 20 voor een topsalaris, het is niet eerlijk dat sommige gezond levende mensen doodgaan op hun 30ste en sommige ongezond levende mensen 110 worden, en nee, het is ook niet eerlijk dat jij ziek bent en veel minder kan en óók nog meer moet betalen dan die gezonde medemens.

Er is zoveel niet eerlijk. Daar kan je over klagen, of 'uitleggen' hoe vervelend en moeilijk en rot dat allemaal wel niet is...of je kan accepteren dat de wereld nu eenmaal zo werkt. En, als je mogelijkheden tot verbetering ziet, kan je je ook nog aansluiten bij een partij en op die manier je stem hoorbaar maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:35

schrikdraad schreef:
Electra
jij mag het lezen als klagen
Ik geef het als uitleg dat niet elje chronisch zieke klakkeloos geld terug krijgt.
Ik geef uitleg dat ook chronisch zieke werken en last hebben van de bezuiniging maatregel van km vergoeding.
En maak duidelijk dat opbouwen van functie geen compensatie gaat zijn.
En ja ik wil wel eens een maandje ruilen met iemand die nu vind dat hij/zij als gezonde teveel moet betalen. Kijken hoe die dan na een maand voor mening heeft.

Neem van mij aan: jij wil niet ruilen met mij qua gezondheid. :D Behalve, dat ik vrij positief in het leven sta en daarom weleens geïrriteerd raak door het geklaag van sommigen. Niet iedere (chronisch) zieke is (langdurig of levenslang) arbeidsongeschikt en/of zielig.
Ik heb nog nooit een uitkering of toeslag ontvangen, behalve vorig jaar een keer: € 45 bijdrage chronische zieken en ik had er nog geen eens om gevraagd. :D
Zoals al zo vaak gezegd: je verzekert je voor behandeling van ziekten, zo heb je jaren niets en zo kost je de ziektekostenverzekering duizenden euro's. Je weet nooit hoe het loopt in het leven, ziek zijn kan iedereen overkomen, hoe je ermee omgaat is wel (vaak) een keuze.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:26

Electra
dat laat jij mensen als babsiej en andete toch ook weten dat hun gedachte dat elk chronisch zieke thuis uitkering zit te trekken niet klopt.
Voor die mensen is mijn opsomming bedoeld.
Dat wij ook werken, alle buizuinigingsmaatregen ook treffen maar daarnaast die van de zorg nog eens extra er bovenop.
Dat kun je als klagen zien, ik zie het als uitleg en vind juist dat de gezonde nier moeten klagen maar eens in moeten zien welk belangrijk gegeven ze bezitten: gezondheid.
En beseffen dat met wat pech ze vanaf morgen misschien nog wel minder kunnen dan vele in het topic. Dan wil ik weten of de potjes nog zo ruim zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:39

DaniBanani schreef:
Ik ben niet gezond. Al heel lang niet. Eigen risico heb ik altijd in kunnen leveren. Maar weet je? That's life. Het is niet eerlijk. Het is niet eerlijk dat sommige mensen stinkend rijk zijn en anderen straatarm, het is niet eerlijk dat wij waterpistolen hebben en kindjes in Afrika een vuile modderpoel, het is niet eerlijk dat de ene 60 uur werkt voor een hongerloon en de ander 20 voor een topsalaris, het is niet eerlijk dat sommige gezond levende mensen doodgaan op hun 30ste en sommige ongezond levende mensen 110 worden, en nee, het is ook niet eerlijk dat jij ziek bent en veel minder kan en óók nog meer moet betalen dan die gezonde medemens.

Er is zoveel niet eerlijk. Daar kan je over klagen, of 'uitleggen' hoe vervelend en moeilijk en rot dat allemaal wel niet is...of je kan accepteren dat de wereld nu eenmaal zo werkt. En, als je mogelijkheden tot verbetering ziet, kan je je ook nog aansluiten bij een partij en op die manier je stem hoorbaar maken.

In dit geval wordt de wereld steeds oneerlijker. Mag je dat benoemen? Ja, tuurlijk. Mag je vinden dat er iets moet veranderen? Ja. Mag je het met elkaar oneens zijn? Ook.

Maar liefst wel in een sfeer van zakelijkheid en niet het gebruikelijke vingerwijzen hier op bokt dan. Dit is geen zieligheidsitem, het is een vraag over hoe wij de lasten verdelen in dit land.

Feit: iedereen betaalt zorgpremies.
Mensen die werken betalen meer, omdat zij ook nog premies via de werkgever afdragen.

Mensen die chronisch ziek zijn en niet werken hebben eigen risico als extra zorgpremie.

Mensen die chronisch ziek zijn én werken betalen dus feitelijk het meest.

Dan kan je wel zeggen, logisch want die mensen kosten nou eenmaal meer aan zorg, je kan ook stellen dat bij een verzekering je met zijn allen premies inlegt, om op het moment dat zorg nodig is, deze met zijn allen te dragen.

De vraag gaat dus eigenlijk alleen maar om waar je de 'pech' wilt leggen. ;)

Een mentaliteit van 'ja maar ik ben gezond dus waarom zou ik voor die zieke betalen' is levensgevaarlijk, omdat het het fundament onder ons zorgstelsel aantast, namelijk die solidariteit.

Maar dan nogmaals: er zitten maar weinig mensen op bokt die een openhartoperatie of het nodige sleutelwerk na een ernstig ongeval kunnen betalen, zelfs als ze een huis hebben dat ze eventueel kunnen verkopen of zo (gezondheid is echt het grootste goed) dus de KANS dat ieder van ons gebruik gaat maken van enorm dure zorg, is groot.

Trouwens, wat betaalt een gemiddelde mens eigenlijk gedurende zijn leven aan zorgpremies, vraag ik mij af?
En wat kost de gemiddelde mens?

En wat maken de zorgverzekeraars voor winsten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:02

Ik wil wel ff kijken of dat in m'n cursusmap staat (is wel van 2007)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:09

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:15

Brainless schreef:
Blabla1980 schreef:
En toch snap ik iets niet, ik hoor hier mensen die chronisch ziek zijn "klagen" dat ze er zoveel op achteruit gaan enzo, maar ik weet toevallig dat een collega van mij een bepaald medicijn gewoon verboed krijgt omdat hij aan heeft kunnen tonen dat het voor een chronische ziekte is. Daarnaast levert google zoeken mijcals resultaat op dat chronisch zieken in aan,erking komen voor een financiele vergoeding en je op internet al een test kunt doen om te kijek of je daar onder valt.

Dus ze houden wel degelijk rekening met chronisch zieke mensen in de zorgverzekering. Mischien niet zoveel als sommige zouden willen, maargoed...

Die vergoeding is (net als de meeste tegemoetkomingen) inkomensafhankelijk.
Zodra je meer dan ca 35.000 verdiend, heb je daar geen recht meer op.

Maar als je 35000 euro per jaar verdiend, dan verdien je niet slecht hoor. Dus dan is het niet anders als voor de niet chronisch zieke mensen die een eigen risico hebben?
Je betaald dus nooit meer dan 450 (dat is het nieuwe ER?) PER JAAR...toch? dat is zo'n 37,50 per maand. Dat moet wrl lukken toch of snap ik er nou weer niks van?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:15

randalinpony schreef:
Trouwens, wat betaalt een gemiddelde mens eigenlijk gedurende zijn leven aan zorgpremies, vraag ik mij af?

Wij hebben eens berekend dat mijn man (en dan de premies een beetje gokken voor de aankomende 35 jaar), 250.000 E aan premie zal betalen (voor zichzelf), incl de premie die van zijn loon wordt ingehouden. Maar als de premies nog heel veel meer gaan stijgen, dan zal dat bedrag alleen maar oplopen natuurlijk.
Dit bedrag is wel zonder de werkgeversdeel, dus dat is ook nog eens een heel bedrag...... en ook zonder eigen risico / eigen bijdrage.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:17

Blabla1980 schreef:
Maar als je 35000 euro per jaar verdiend, dan verdien je niet slecht hoor. Dus dan is het niet anders als voor de niet chronisch zieke mensen die een eigen risico hebben?
Je betaald dus nooit meer dan 450 (dat is het nieuwe ER?) PER JAAR...toch? dat is zo'n 37,50 per maand. Dat moet wrl lukken toch of snap ik er nou weer niks van?

Maar je weet toch niet wat iemand aan vaste lasten heeft? Wat iemand netto overhoudt om van te leven?
Hoeveel mensen van een bepaald salaris moeten worden onderhouden?

35000 bruto is ong 1850 netto.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:19

ah oke die 35000 is het verzamelinkomen, die had ik gemist.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:28

Ok interessant om te lezen Brainless. :)

Ook eens leuk om een (fictief) sommetje te maken met rokersaccijns/alcoholaccijns en met het werkgeversdeel er nog bij... Ga ik vanaaf eens doen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:29

Brainless schreef:
randalinpony schreef:

Wij hebben eens berekend dat mijn man (en dan de premies een beetje gokken voor de aankomende 35 jaar), 250.000 E aan premie zal betalen (voor zichzelf), incl de premie die van zijn loon wordt ingehouden. Maar als de premies nog heel veel meer gaan stijgen, dan zal dat bedrag alleen maar oplopen natuurlijk.
Dit bedrag is wel zonder de werkgeversdeel, dus dat is ook nog eens een heel bedrag...... en ook zonder eigen risico / eigen bijdrage.

Dan heb je 595 euro per maand gemiddeld premie voor zorgkosten ??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:50

randalinpony schreef:
Dan kan je wel zeggen, logisch want die mensen kosten nou eenmaal meer aan zorg, je kan ook stellen dat bij een verzekering je met zijn allen premies inlegt, om op het moment dat zorg nodig is, deze met zijn allen te dragen.

De vraag gaat dus eigenlijk alleen maar om waar je de 'pech' wilt leggen. ;)

Een mentaliteit van 'ja maar ik ben gezond dus waarom zou ik voor die zieke betalen' is levensgevaarlijk, omdat het het fundament onder ons zorgstelsel aantast, namelijk die solidariteit.

Door iedereen verzekeringspremie te laten betalen wordt voldaan aan dat solidariteitsprincipe. De vraag gaat inderdaad om waar je de pech wilt neerleggen. Op dit moment wordt een basisbedrag bij een ieder neergelegd. Dat lijkt me met het oog op betaalbaarheid/ toegankelijkheid van zorg voor iedere burger, ook gewoon het eerlijkste.

De vraag is echter wat te doen met de kosten die daar nog eens bovenop komen. Voor iedereen de zorgpremie nog wat hoger maken? Dat zou ontzettend solidair zijn. Maar is het dan nog steeds eerlijk? Waar ligt de grens? Vanaf welk bedrag mag je zeggen: okee, we delen een vast bedrag, maar hoger dan dat gaan we niet want dan worden de verhoudingen scheef.

En nog belangrijker: wat zijn de gevolgen voor verzekeringsmaatschappijen, de premies en dus de verzekerden als ze de premie voor iedereen met een X bedrag verhogen zodat eigen bijdrage voor bijvoorbeeld chronisch zieken kan worden uitgesloten? Iedere verzekeringsmaatschappij bepaalt wat zij vergoeden en tot welk bedrag... Als een bepaalde verzekering vooral gunstig voor chronisch zieken is, dan zullen juist de chronisch zieken zich bij die maatschappij verzekeren, waardoor de premie nog meer stijgt, met als gevolg dat niet chronisch zieken dat basisbedrag niet meer acceptabel vinden en overstappen naar een andere verzekering. En als gevolg daarvan wordt de premie NOG hoger. Dan krijg je pas echt hele scheve verhoudingen. Dan wordt een systeem dat bedoeld is om kosten te spreiden, om te voorkomen dat minder bedeelden op basis van financien uitgesloten worden van zorg, een systeem dat niet meer solidair is, als gevolg van de uit de pan rijzende kosten voor specifieke ziekten die de niet-zieken niet in eerlijkheid nog willen dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:29

Babsiej schreef:

Nee. Dat is 335 E per maand gemiddeld over zijn hele leven (als hij 80 mag worden).
Dus 62 jaar betalen (80-18).
250.000/62 jaar = 335 per maand.

Hij betaald nu 145E per maand + 175 E (eigen bijdrage ZvW)= 320E per maand NU.
Dit gaat alleen nog maar stijgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:46

@Gummie: en wat jij schetst, voorkom je juist door de basisverzekering voor iedereen gelijk te houden. Ga je dat loslaten, dan krijg je inderdaad scheefgroei en uiteindelijk zal dat systeem leiden tot steeds meer uitsluiting van zorg en steeds onbetaalbaarder zorg.
Welkom in de VS.

Of het solidair is? Daar zit geen grens aan, want wij behouden met die paar tientjes extra allemaal de toegang tot onze zorg.

Er zijn ook andere manieren om zorg betaalbaar te houden. Je kan afspreken dat bepaalde behandelingen niet meer mogen. Bijv. cosmetische ingrepen, jammer dan als je gelukkig wordt van je lelijke neus of hangende oogleden, maar dat valt meestal niet onder medisch en kan je dan zelf wel betalen (volgens mij wordt dat al veel minder/niet meer vergoed?)
En moeten we mensen van 90 nog aan de hartbewaking leggen of houdt het ergens op? (er bestaan overigens volgens sommigen geheime afspraken om bepaalde behandelingen niet eens meer voor te stellen aan patienten boven een bepaalde leeftijd. Maar de vraag is dan, is dat eerlijk want voor die mensen is al zoveel betaald...

En hoeveel zou een lid van raad van bestuur van een zorgverzekering mogen verdienen?

Hoe zit het met winst, wat vinden we reeel dat zorgverzekeringen aan winst maken, en wanneer ben je gewoon je premie rechtsstreeks aan winsten aan het betalen en niet meer aan toegankelijkheid van zorg?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:05

Dat is zo, ware het niet dat men kan kiezen tussen verschillende verzekeringen waarbij er verschillen zijn tussen de pakketten. Omdat mensen kiezen voor het pakket dat voor hen het meest gunstig is, krijgt de verzekeraar die een bepaalde dienst vergoedt juist de klanten die van die dienst gebruik zullen maken, terwijl de klanten die die dienst niet nodig hebben, een ander pakket/ andere verzekeraar kiezen omdat ze niet onnodig te veel willen betalen. En als gevolg daarvan zal de premie voor mensen die van die extra diensten gebruik moeten maken, steeds maar hoger worden, omdat de verzekeraar de "duurdere" klanten aantrekt en de "goedkopere" wegjaagt. Van spreiding is dan geen sprake meer. TENZIJ deze extra diensten niet onder de basisvergoeding vallen, en dus een eigen bijdrage verlangen. En de basispremie voor iedereen gelijk is, en voor bijzondere diensten/ producten (dus voor chronische ziekte bijvoorbeeld) een eigen bijdrage wordt verlangd. Het systeem zoals het nu is dus.

Alleen al om deze reden lijkt het me in het belang van bijvoorbeeld chronisch zieken om niet te klagen over de eigen bijdrage, omdat ze slechter af zouden zijn als er 1 vaste premie wordt ingevoerd ongeacht waar je gebruikt van maakt en de spreiding van kosten absoluut wordt.

Een premie die voor IEDEREEN gelijk is, en waarbij niemand eigen bijdrage hoeft te betalen, ofwel het ultieme systeem van solidariteit kan nooit bestaan zolang er meerdere zorgverzekeraars met verschillende pakketten zijn. Als je een strikt solidariteitsprincipe zou handhaven, dus met uitsluiting van eigen bijdragen, en voor iedereen een exact even hoge premie, zou er slechts 1 verzekeraar kunnen bestaan. Of zouden alle verzekeraars exact gelijk zijn wat betreft diensten, premie, etc. waardoor het element van concurrentie wegvalt.

@ Randalin: wat mij betreft is een keuze tussen verzekeringen, en eigen bijdrage betalen voor bepaalde producten of diensten om bovenstaande reden beter dan het afschaffen van eigen bijdrage door het verhogen van de basispremie voor iedereen. Tenzij verzekeren een overheidstaak wordt, en het dus uit de private sector wordt gehaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:19

gummie, er zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen, maar de basis verzekering is óveral hetzelfde. Er zit alleen verschil in de aanvullende verzekeringen.
Wil je trouwens onderscheid maken in eigen bijdrage en eigen risico? Zoals ik eerder omschreef zijn dat 2 verschillende dingen, en ik snap het 3e deel van je post nu niet helemaal

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:20

Brainless schreef:
Babsiej schreef:

Nee. Dat is 335 E per maand gemiddeld over zijn hele leven (als hij 80 mag worden).
Dus 62 jaar betalen (80-18).
250.000/62 jaar = 335 per maand.

Hij betaald nu 145E per maand + 175 E (eigen bijdrage ZvW)= 320E per maand NU.
Dit gaat alleen nog maar stijgen.

In je post had je het over de komende 35 jaar...

Maakt ook verder niet uit... 175 ZVW ? Je krijgt het er ook weer bij, dus gaat hooguit om wat tientjes?