is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:12

Ik heb eens met een stageboer berekend wie nou meer ruimte had, een koe of een pony die even groot is. We waren het na het berekenen, van wat hij aan oppervlakte aan stal (modern voor die tijd "98) had gedeeld door het aantal koeien dat er in stond, over eens dat een pony in een box van 3x3 MEER ruimte had per dier dan zijn koeien in zijn stal. Dus zoveel ruimte hebben ze (nog steeds) niet. Daarbij kunnen ze in zo'n ligboxje niet lang uit liggen, lopen het risico dat een ander op hun staart staat, lopen kapotte schoften/heupen op door het buizen werk waar die boxen van gemaakt zijn. Veel dikke gewrichten. Ja een koe heeft het goed binnen. Een paard op een stand heeft nog meer ruimte om te liggen dan menig koe in zo'n box.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:18

Joolien schreef:
Dat zou ik ook wel doen hoor, meer betalen voor iets wat 'biologisch' is, maar ik heb er niet zo veel vertrouwen meer in, wie kan mij garanderen dat het echt biologisch vlees is. als je hoort dat er hier boven ook al gesjoemeld wordt met binnen en buiten koeien...

Ja inderdaad, in Frankrijk wordt veel gesjoemeld met biologische producten. Er is zoveel vraag naar de het aanbod niet genoeg is. Het vlees koop ik (mijn ouders) in de buurt bij een boer. Eens in de zoveel tijd gaat er een dier naar de slacht en is er weer vlees. Sommige stukken (haasbiefstuk en Entrecote gaat naar een duur restaurant (Lauswolt in Beetsterzwaag) en het vlees komt hier vandaan: http://www.debioboer.nl/pages/ Het is supergezellig, Appie is een schat van een man en de koeien zijn prachtig om te zien. Vorige week werd er een kalf geboren en dat was prachtig om te zien. Ook onze eieren en kaas kopen we hier regelmatig. Het vlees is super van smaak en structuur. Eigenlijk eten we bijna geen varkensvlees meer en kip aangezien dat vol zit met "rommel".

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:18

Joolien schreef:
Dat zou ik ook wel doen hoor, meer betalen voor iets wat 'biologisch' is, maar ik heb er niet zo veel vertrouwen meer in, wie kan mij garanderen dat het echt biologisch vlees is. als je hoort dat er hier boven ook al gesjoemeld wordt met binnen en buiten koeien...

Nou, dat heb ik dus ook. Hoe weet je nou wat echt is, en hoe weet je nou wat mooie beloftes zijn...... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:19

Oeh dat zou ik ook wel willen :P
Nu eet ik veel paardenvlees, daar word gelukkig ook niet mee gesjoemeld en is het meest biologische vlees wat er bestaat aangezien paarden niet worden gefokt voor de slacht.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:26

Joolien schreef:
Nu eet ik veel paardenvlees, daar word gelukkig ook niet mee gesjoemeld en is het meest biologische vlees wat er bestaat aangezien paarden niet worden gefokt voor de slacht.

Ik ben net mijn merrie aan het dekken om er een lekker vet kistveulen van te fokken om die lekker op te eten :')

Nee je hebt helemaal gelijk, paard is schoon vlees!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:36

Fred_Kroket schreef:
Joolien schreef:

Ik ben net mijn merrie aan het dekken om er een lekker vet kistveulen van te fokken om die lekker op te eten :')

Nee je hebt helemaal gelijk, paard is schoon vlees!

Ik vind dat u een beetje flauw reageert nu hoor, zou u ook uit kunnen leggen waarom ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:37

Astaloca schreef:
Ongeloofelijk om te lezen dat sommige mensen 'gewoon' vinden dat koeien niet naar buiten hoeven ! :oo :oo
Ik sta vol verbazing..... Ja, ik vind dat ook koeien naar buiten net als ieder ander dier.

Alle dieren naar buiten vind ik erg kortzichtig. Mensen denken veel te veel in extremen en logisch de voor en nadelen afwegen is er niet bij. Een dier binnen is automatisch in een klein donker hok, terwijl dat helemaal niet hoeft. Je moet alle dieren houden in een omgeving die zo veel mogelijk is aangepast op zijn behoefte. En als je dan met beperkte middelen moet werken is buiten zijn imo niet altijd het belangrijkst. Ook is niet ieder dier voldoende aangepast op ons klimaat om ze buiten te houden.

Ik zie ook wel voordelen voor het binnenhouden van een paard, ons paard is mokgevoelig, heeft het gauw heet en heeft exzeem dus op die punten zou minder tijd in de elementen hem wel goed doen. Als je dan een grote goedgeventileerde binnenruimte zou hebben (even groot als een normale paddock bijv) ben je dan echt gek als je hem liever daar hebt. Ik was deze winter ook best blij dat hij in de binnenbak mocht ipv buiten op de gladde paddock, nu ben ik gek zeker 8)7 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:31

Joolien schreef:

Ik zorg dat ik weet waar mijn vlees vandaan komt. Ik eet geen varken, kip komt van de hanen van mijn zus en mijn vlees haal ik van een boer die zijn runderen in een natuurgebied heeft lopen, eieren ook van mijn zus. Het vlees is net zo duur als regulier vlees bij de super. Het scheelt een hoop als er niet zo veel tussenpersonen tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:32

Joolien schreef:

Ik eet dan ook graag wild.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:33

Joolien schreef:

uhhh nou......
op zich is het zo met veel medicatie voor paarden dat er dan op staat dat er twee weken wachttijd zit voor het slachten?
echt niet iedereen gaat tegen de slager zeggen dat zijn dier net medicatie heeft gehad.

dus of het nou zo superschoon is dat vlees???

wat ik trouwens heel erg misleidend vind is die reclame van campina!
:(
daar word gesuggereerd dat al hun koeien buiten lopen.
is niet waar,schuin tegenover mijn pensionstal zit een boer die het hele jaar zijn koetjes binnen heeft en daar rijd wekelijks een melkwagen van campina het erf af..

en dan nog wat:
wij zorgen er voor dat onze paarden dagelijks buiten komen en hun benen kunnen strekken.
hoe moeilijk is het voor een boer met de koetjes binnen om toch een buitenruimte te gaan maken waar de koetjes dus wel even rond kunnen rennen en languit kunnen gaan liggen in de buitenlucht en met de zon op hun lijf.?

dat snap ik dus ook niet.

nee ik ben geen vegetariër,maar ik kies wel zoveel mogelijk voor biologische producten( en dan hoop ik dat ze echt zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:38

liedje89 schreef:
Alle dieren naar buiten vind ik erg kortzichtig. Mensen denken veel te veel in extremen en logisch de voor en nadelen afwegen is er niet bij. Een dier binnen is automatisch in een klein donker hok, terwijl dat helemaal niet hoeft. Je moet alle dieren houden in een omgeving die zo veel mogelijk is aangepast op zijn behoefte. En als je dan met beperkte middelen moet werken is buiten zijn imo niet altijd het belangrijkst. Ook is niet ieder dier voldoende aangepast op ons klimaat om ze buiten te houden.

Ik zie ook wel voordelen voor het binnenhouden van een paard, ons paard is mokgevoelig, heeft het gauw heet en heeft exzeem dus op die punten zou minder tijd in de elementen hem wel goed doen. Als je dan een grote goedgeventileerde binnenruimte zou hebben (even groot als een normale paddock bijv) ben je dan echt gek als je hem liever daar hebt. Ik was deze winter ook best blij dat hij in de binnenbak mocht ipv buiten op de gladde paddock, nu ben ik gek zeker 8)7 .

Kortzichtig, jij doet precies hetzelfde door te beweren dat men maar denkt koeien binnen standaard in een donker hok worden gehouden. Terwijl er veel over ruime, lichte loopstallen wordt gesproken.
Maar goed, waarom denk jij dat een boer die zijn koeien binnen houdt met beperkte middelen moet werken, in hoeverre is de gemiddelde loopstal aangepast aan de behoefte van de koe, behalve eten en poepen? Koeien kunnen in de lente en zomer prima buiten gehouden worden, dat wij daar niet het juiste klimaat voor hebben is onzin imo.

Eeen paard binnen houden voor ziektebestrijding en wie zegt dat ieder een goede stal heeft. Moet je zien hoeveel paarden nat staan op stal en hoeveel vliegen er soms in stallen zijn, ik vind het persoonlijk slechte redenen om een paard binnen te houden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:46

Cheytjuh schreef:
Ik vind dat u een beetje flauw reageert nu hoor, zou u ook uit kunnen leggen waarom ?

Geintje moet kunnen toch? Ik snap niet zo goed wat je er flauw aan vindt.... Het feit dat ik een geintje maak over vetmesten van veulens of het feit dat Joolien paardenvlees eet?

Ik eet net zo goed paard als kip, koe of varken. Ik maak geen onderscheid in het dier, wel maak in onderscheid in hoe de levensomstandigheden van het dier zijn. Daarnaast gaan mijn eigen paarden naar de slacht als ze niet meer kunnen leven zonder pijn of als hun tijd gekomen is. Dus ik weet heel goed waar ik over praat. En, wat jij niet weet, is dat Joolien en ik meters lang aan chat en mail gesprekken verslijten dus ik weet tegen wie ik het heb. Is het zo duidelijk voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:54

Foei Fred! :')

Ellepel, de slager waar ik mijn vlees vandaan haal koopt de dieren op, zet ze nog even op het weiland zodat ze lekker vet worden (mits ze echt wat mankeren) en controleert ze regelmatig. Dus ik kan er vanuit gaan dat de dieren schoon zijn :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:56

ellepel schreef:
wat ik trouwens heel erg misleidend vind is die reclame van campina!
:(
daar word gesuggereerd dat al hun koeien buiten lopen.
is niet waar,schuin tegenover mijn pensionstal zit een boer die het hele jaar zijn koetjes binnen heeft en daar rijd wekelijks een melkwagen van campina het erf af..

Maar wat jij niet weet is dat de zogenaamde weidemelk apart word opgehaald en in andere producten word verwerkt als de melk van binnenkoeien :j Als jij desbetreffende wagen zou volgen gaat die alleen melk ophalen bij boeren die hun dieren binnenhouden... Dat de melk door een campina wagen word opgehaald zegt niet zo veel... De melk kan dan ook in een monatoetje of in kaas terecht komen! De naam campina valt onder frieslandcampina. Een groot zuivelconcern dat vele merken kent van friesche vlag koffiemelk tot aan poeder voor bijv. de kalfjes. Van monatoetje tot allerlei huismerken die in de supermarkten te vinden zijn :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:19

Mindim schreef:
Maar goed, waarom denk jij dat een boer die zijn koeien binnen houdt met beperkte middelen moet werken, in hoeverre is de gemiddelde loopstal aangepast aan de behoefte van de koe, behalve eten en poepen? Koeien kunnen in de lente en zomer prima buiten gehouden worden, dat wij daar niet het juiste klimaat voor hebben is onzin imo.

Een paard binnen houden voor ziektebestrijding en wie zegt dat ieder een goede stal heeft. Moet je zien hoeveel paarden nat staan op stal en hoeveel vliegen er soms in stallen zijn, ik vind het persoonlijk slechte redenen om een paard binnen te houden.

In hoeverre is een wei aangepast op de behoefte van een koe?? Zoveel natuurlijker is het niet om buiten tussen een hekje te staan dan binnen :n
Buitenruimtes zijn vaak net zo goed niet aangepast aan de behoefte van de dieren, de ruimte voor een uitloop kip bijv, dat is vrijwel altijd een open veld. Kippen houden helemaal niet van het open veld :Y) . Ik vind het gewoon een beetje raar dat er zoveel nadruk ligt op "buiten". Alsof het buiten zo geweldig is, het is buiten vaak net zo goed te koud, te nat, te heet, te smerig, te klein etc.
En koeien kunnen inderdaad goed buiten in ons klimaat, maar alle dieren buiten zijn zij de poster voor mij dus daar reageer ik op...

Daarom zeg ik ook als je een goede loopstal tot je beschikking hebt, zie ik er niets op tegen om een paard (meer) binnen te houden. Vaak is dat er inderdaad niet, dus kan je er geen gebruik van maken nogal wiedes :)* . Als je wel zoiets hebt wat is daar dan zo gek aan, het is gewoon voordelen tegen de nadelen opwegen, als je binnen een even grote ruimte hebt waar het paard beter staat dan zet je hem toch niet buiten omdat ie buiten hoort? Als hij buiten beter staat zet je hem buiten, logisch, maar je zet hem niet buiten als dat in zijn nadeel is, alleen omdat het buiten is :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:28

Nou buiten kunnen ze idd grazen, rennen, geweldig om te zien trouwens. In het zonnetje herkauwen, lekker in de frisse lucht. Vooral de jonkies zijn geweldig en die komen bij de binnenboer ook niet altijd meer buiten helaas. Niks jongveeweides.

Buitendieren altijd binnenhouden? Neuh, niks natuurlijks aan, dient vaak alleen eigen gemak, maar het wordt verkocht als zijnde beter voor het dier. Nou, ik geloof daar niet in.

Je zegt nu dat het nogal wiedes is dat wanneer je geen goede uitloopstal hebt je geen gebruik van kunt maken. Hoeveel binnenboeren hebben dan daadwerkelijk adequate binnenruimte voor de koeien en kunnen daar een koe een leven bieden met welzijn? Wat ik hier veel zie, heb je de ligboxen tegen de muur, 1 gangpad om te poepen eventueel met zijn 50én in heen en weer te lopen en dan kan je je kop naar buiten steken, omdat de boer zoveel maal per dag zijn land maait en dat voor je neus legt. Voor mij klinkt dat als het hoogst noodzakelijke en heeft het weinig meer met welzijn te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:32

rianneke,dat weet ik wel hoe dat zit :j
maar dan moeten ze niet via de reclame op de tv mensen laten denken dat de koeien van campina in de wei lopen en ze die producten dus kopen.
want dat is dus niet zo, en dat vind ik stom :(

joolien:
tuurlijk,maar een boel paarden worden al dan niet door de eigenaar gebracht en meteen gedood,en die zijn niet allemaal "schoon"

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:56

Maar dan is het probleem toch niet dat het binnen is maar dat de binnenruimtes niet goed zijn bedacht. Ik ken ook een stal waar er gewoon een grote potstal is, niet allerlei obstakels in de stal dus ook meer mogelijkheden voor meer vrije beweging (en ook niet teveel koeien per oppervlakte dus om elkaar heen is ook geen probleem). Er is aan alle kanten gaas, waar ook schermen voor kunnen dus het kan beschut blijven maar er is ook frisse lucht en zonlicht.

120 dagen per jaar buiten is trouwens 4 maanden en dan 6 uur v/d dag =1/4 van de dag betekend eigenlijk dat een weide koe volgens de regels 1 van de 12 maanden buiten doorbrengt en 11 maanden binnen. Dan is het toch veel belangrijker om je te concentreren op een goede binnenruimte dan over die 8% van de tijd die ze misschien wel of niet buiten door mogen brengen. Ik snap de nadruk op buiten gewoon niet zo, we hebben wel grotere problemen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:28

Maar het zet mensen wel aan het denken. Of dat dan over koeien is, varkens of kippen maakt imo niet eens zo veel uit. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:43

Je word tegenwoordig op iedere straathoek over iets aan het denken gezet. Lijkt me dan juist essencieel om de belangrijke punten te kiezen anders worden mensen alleen maar denk moe :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:46

@Liedje89, daarin verschillen we dan van mening. Ik vind dat buiten een heleboel meer kan dan binnen. Ga voor je zelf eens na hoe het is om na een winter voor de kachel het voelt om lekker buiten te zijn. Waarom zou dat voor een dier anders zijn. Waarom willen dieren het liefst naar buiten, uitzonderingen daar gelaten. We hebben een paar kilometer verderop een kippenboerderij met veld. Kippen lopen soms kilometer van de boerderij, ze kunnen ook naar binnen, maar toch doen ze het niet. Kalkoenen en kippen houden binnen is verschrikkelijk. Met slachtkippen, die staan al die weken tot het pluimveevangbedrijf komt, in hun eigen oliebol. De ammoniaklucht is niet te harden. Kalkoenen steken hun nek onder hekjes door zodat hun medegenoten er maar niet op gaan zitten. Kijk eens hoeveel dode dieren er weggaan op een gemiddeld kippenbedrijf. Hoeveel tonnen de rendac wekelijks mee moet nemen. Ga voor de lol eens zo'n schuur frezen en krijg door hoe geweldig het is om voor die dieren binnen te zitten. Het is hel. Een gewone kip kalkoen, zit er vaak dusdanig anders uit dan hun afzichtelijke stalbewoners. Met varkens evenzo. Ik snap met de beste wil van de wereld niet, dat je het oppotten van dieren in stallen een pre vindt tov buiten, werkelijk waar niet, niet als je ziet hoeveel dierenleed er plaats vindt.
Een stal kan nooit bieden wat buiten vaak wel heeft, ruimte en frisse lucht, zonder dat je gans de dag in je eigen oliebol staat. Ruimte om je uit te leven, ook al is het soms beperkt. Maar altijd beter dan op stal in je eigen stront staan en met teveel in een ruimte. Ik snap niet hoe je dat goed kunt vinden en te prefereren aan buiten zijn.

Belangrijk punt imo is dat intensieve veehouderij niet gezond is voor mens en dier. Nu hebben we het bijvoorbeeld over het welzijn van het dier. Maar door dieren zo intensief dieren te houden, hebben al vele ziektes de kop opgestoken, welke ook de mens hebben geraakt. Maar toch gaan we maar door met de hele rotzooi, omdat de mens vindt dat hij het recht heeft op een goedkoop stuk vlees op zijn bord.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:00

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:36

Alleen nog maar graskaas kopen dus ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:48

retivi schreef:
Alleen nog maar graskaas kopen dus

:7 Of producten bij boeren kopen die zelf hun producten maken en waarbij de koeien in de wei lopen :j

Alleen het enigste naddel is dat veel mensen dat te duur vinden :(:)

Iedereen wil koeien buiten zien lopen en het beste voor de dieren, maar ervoor betalen ho maar...

Wij hebben serieus nagedacht over de omschakeling naar biologisch. In principe doen we al veel dingen volgens de biologische methodes en zou het bij ons bijna alleen het naampje zijn... Maar je krijgt zo weinig meerwaarde voor de melk tov reguliere melk dat je er bijna beter niet aan kunt beginnen ookal ben je al een heel eind op weg :j

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:51

Tja ik zou het ook anders zien maar bij ons op stal hebben ze gelukkig aan beide kanten altijd uitzicht (frisse lucht met ook ventilatoren) De melkkoeien kunnen gewoon naar buiten maar geloof de rest (dus kalfjes, pinken enzo) niet.