De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:17

Of mensen die niet eens ontbijten (hun kinderen ook niet) omdat er te weinig tijd voor is etc :\ kleine dingen maar het scheelt wel.
En een pak hamburgers/frikandellen is verhoudingsgewijs gewoon veel goedkoper dan verse groenten.

phormicola dat ligt er heel erg aan denk ik. Ik heb absoluut geen dagtaak aan mijn voeding (en beweging). Het is denk ik vooral ook wat je gewend bent en voor veel mensen zal dat omswitchen lastig zijn. Ik ben opgevoed met zeer gezond voedsel en voor mij is dat dus heel normaal en kost het dan ook geen moeite. Ook bijv nooit een auto gehad hier thuis dus altijd alles op de fiets, hoort erbij.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:19

Pletje123 schreef:
missanita84 schreef:
mischien een beetje off topic maar ik las hem laatst !!

Een zwaarlijvige man zit op de bank.

Hij krijgt anonieme brieven waar in staat:

"He dikzak!

Ooit gehoord van afvallen?!"

Niemand weet dat hij last heeft van een stofwisselingsziekte.

Een meisje van 14 loopt met haar 1 jarige zoontje over straat.

"Slet!"
Roept een stel mensen.

Niemand weet dat ze op haar 12e is verkracht.

Een man met littekens en vervormde lichaamsdelen word lelijkerd genoemd.

Niemand weet dat hij ......ernstige verwondingen is opgelopen

tijdens het vechten voor ons land in de oorlog.

Een meisje loopt met haar pruik door school.

Jongens trekken aan haar haar en als het blijkt dat ze kaal is lachen ze haar uit.

Ze weten niet dat ze kanker heeft.

mensen oordelen vaak op uiterlijk!!
meer mensen moeten eens gaan beseffen hoe gemeen het kan zijn..

En dit topic gaat juist niet over mensen die door een aandoening te dik zijn! Je bericht is o.zo waar, maar in de context van dit topic sla je de plank een tikje mis..

klopt daarom aan het begin van me post off topic ;)

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:29

Deze dikkerd zal zich ook even melden. Ik kan natuurlijk allemaal wel prachtige excuses verzinnen waarom ik te dik ben, maar de kern is natuurlijk dat ik te veel eet en te weinig sport. Maar mensen moeten niet vergeten dat niemand voor de lol te dik is en dat het nu eenmaal, helaas, niet eenvoudig is om af te vallen. Ikzelf heb er gewoon een jaar over gedaan om de knop om te zetten en te zeggen: "ja ik ben te dik en nee, zonder hulp lukt het me niet om af te vallen". Nu ik bij een diëtiste loop gaat het beter, maar ik vind het nog lastig.
Maar dit is mijn probleem en mijn lichaam, ik snap niet dat anderen zich hier druk om maken. Ik pas zelf gewoon in 1 treinstoel, maar dan nog. Er zijn zat mensen die luid zitten te bellen in de trein of met de voeten op de stoelen zitten. Tja, treinreizen is nu eenmaal niet comfortabel, dus ik maak me niet druk om een paar dikkerds.

Dan nog het argument dat dikke mensen te veel geld zouden kosten. Is dat echt zo? Over roken heb ik eens een artikel gelezen, dat als heel NL nu stopt met roken, wij dit niet kunnen betalen. Want dan zouden die mensen ouder worden en jaren in een bejaardentehuis met ouderdomskwalen is nu eenmaal veel duurder, dan het behandelen van bijv. longkanker. Ik kan mij voorstellen dat dit met dikke mensen, die een hartaanval krijgen net zo is. Dus misschien zijn dikke mensen helemaal niet zo duur als velen schijnen te denken.
Daarbij vind ik dat ik niet minder bijdraag aan de maatschappij dan dunnere mensen: ik werk, betaal belasting en doe ook al jaren vrijwilligerswerk.

Overigens wil dit alles natuurlijk niet zeggen dat obesitas niet een probleem is in Nederland. Ik vind het namelijk wel kwalijk als ik jonge kinderen zie die veel te dik zijn (hoewel ook hier natuurlijk ziekten aan ten grondslag kunnen liggen). Kinderen hebben de hulp van hun ouders nodig om een gezond eetpatroon te ontwikkelen, maar wellicht zijn die ook te dik. Hier valt met voorlichting nog wel wat te behalen.
Maar verder vind ik nou niet echt dat slanke mensen zich met mijn leven hoeven te bemoeien, doe ik andersom ook niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:34

laat ik als magere lat dan ook maar mijn steentje bijdragen :+ ik heb een bmi van 20, eet wat ik wil en heb nooit een hogere bmi gehad. daar staat tegenover dat ik van huis uit een gezond eetpatroon heb meegekregen, ik drink geen frisdrank, weinig chips, koekjes en junkfood en ondanks mijn zittende beroep beweeg ik genoeg in verhouding tot wat ik eet.
ik vind het altijd erg knap als ik mensen hoor die vertellen dat ze 30kg zijn afgevallen, tegelijkertijd verbaas ik me er ook altijd over hoe die dertig kilo er dan aan zijn gekomen, simpelweg omdat ik me er niet in kan verplaatsen; ik heb nooit in die situatie gezeten.
ik verbaas me ook altijd over de hoeveelheid mensen die zo verdedigend reageert, het aantal mensen met overgewicht is de laatste jaren gestegen, voorzover ik weet is het een geaccepteerd feit dat overgewicht verband houdt met de welvaart in een land. ik vind niet dat het aan mij is om te oordelen over mensen die overgewicht hebben, ik vind wel dat het goed is dat er aandacht besteed wordt aan een gezond eetpatroon, niet iedereen zal erbij gebaat zijn, maar alle beetjes helpen lijkt me :)

purny

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:50

Een aantal jaren geleden kreeg ik een darminfectie en viel ik 25 kilo af. Toen ik weer beter was kwam het er allemaal weer aan met als resultaat een BMI van 33 en vetpercentage van 46 procent. Maar nu ga ik naar de dietiste volgende maand en ga ik proberen dat er allemaal op een gezonde manier af te krijgen.

Ik ben niet superdik, maar ik voel me wel te dik. Ik rij al geen paard meer simpelweg omdat ik het zielig vind voor het paard(en omdat ik een schijterd ben geworden op het paardrijgebied). Juist omdat ik jarenlang getreiterd en vernederd ben, ben ik gaan eten en eten. Dit is een knop die ik moet omzetten en positief naar mezelf leren kijken. Dit zijn ook een van de redenen omdat sommige mensen al gepest worden, ze alleen maar gaan eten. Er zijn misschien ook mensen tussen die ziek zijn en daardoor aankomen.

Tuurlijk, ik zie ook mensen die roken en ik vind het smerig. Deze mensen gaan langzaam aan dood en ik ben dan af en toe geneigd om een emmertje teer neer te zetten of het voor te stellen, des te sneller zijn ze dood. Ik ben dan ook een klein beetje anti roken maar goed, iedereen zijn ding.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het ook een beetje de maatschappij is wat ervoor zorgt dat er troep word verkocht, want tijd is er niet meer en daarom is een snelle hap zo weg. Of kijk maar eens in de kruitvat hoeveel snoepgoed daar ligt. Kilo's drop en chocolade voor meeneemprijsjes waar je U tegen zegt.

Maar ga niet zomaar oordelen waarom iemand te dik is. Je kunt niet in iemands leven kijken en er zomaar op oordelen. "Don't judge me till you know my story"!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:58

Ja mensen worden steeds dikker, de vraag is: hoe komt het.

Er is minder tijd om te koken en te eten. Waar vroeger moeder de vrouw zorgde dat er 's morgens vers brood was, 's middags boterhammetjes uit de trommel gehaald konden worden en 's avonds een goede maaltijd op tafel stond, is moeder de vrouw nu zelf ook aan het werk. Dat houdt in dat maaltijden sneller gegeten worden, en dat er minder tijd is voor de bereiding van die maaltijden: gemak is het toverwoord. Iets moet snel in de oven of magnetron kunnen, aardappeltjes worden niet meer zelf geschild en groenten komen uit het vriesvak.

Dat gemak en die zoete smaken gaan er trouwens tegenwoordig al vroeg in: potjes olvarit zijn lang niet zo gezond als mensen denken.

Daarnaast is er ook een verandering in het soort werk wat we doen: waar werk vroeger vooral in fabrieken etc. gedaan werd, neemt kantoorwerk nu de overhand. Het werd wát nog in fabrieken gedaan wordt is vaak het bedienen van machines, i.p.v. het sjouwen, hameren en zagen. Het percentage van de mensen wat nog lichamelijke arbeid doet is behoorlijk wat lager dan een aantal jaren geleden.

Verder komen er overal als paddenstoelen uit de grond goedkope eettentjes op. Van een kiosk, tot een AH to go, en van een smullers tot een swirl en een starbucks, alles kun je on the go krijgen. Snelle energie, snelle maagvulling, waar je 's morgens vroeg niet aan hoeft te denken.

En natuurlijk kun je je voedingspatroon aanpassen, kun je uitrekenen wat je nodig hebt op een dag, kun je vanalles doen om dat te veranderen. Maar eerlijk? Ik denk dat het meeste mensen het wel best vinden. En als ze het zelf best vinden: waarom zou je er dan als ander commentaar op hebben?

Nogmaals: geniet van je eigen slankheid, van je gevoel van superioriteit over die mensen die het blijkbaar allemaal niet weten, en laat het daarbij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:09

Fiffill schreef:
Of mensen die niet eens ontbijten (hun kinderen ook niet) omdat er te weinig tijd voor is etc :\ kleine dingen maar het scheelt wel.
En een pak hamburgers/frikandellen is verhoudingsgewijs gewoon veel goedkoper dan verse groenten.

phormicola dat ligt er heel erg aan denk ik. Ik heb absoluut geen dagtaak aan mijn voeding (en beweging). Het is denk ik vooral ook wat je gewend bent en voor veel mensen zal dat omswitchen lastig zijn. Ik ben opgevoed met zeer gezond voedsel en voor mij is dat dus heel normaal en kost het dan ook geen moeite. Ook bijv nooit een auto gehad hier thuis dus altijd alles op de fiets, hoort erbij.

Ik ben ook opgegroeid met gezond voedsel en veel beweging :) Ik heb er een dagtaak aan omdat ik van nature gewoon erg veel honger heb en in de puberteit begon je dat te zien (als klein kind was in trouwens ook een periode veel te zwaar).
Na veel diëten heb ik een patroon gevonden dat bij mij past. Door m'n zware krachttraining moet ik nu juist veel eten en dat past helemaal bij mij :) Het is zelfs zo veel dat ik soms met moeite de laatste maaltijd naar binnen werk en dat is echt uniek voor mij :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:32

Vjestagirl schreef:
Nogmaals: geniet van je eigen slankheid, van je gevoel van superioriteit over die mensen die het blijkbaar allemaal niet weten, en laat het daarbij.

weet niet of dit aan mij gericht was, maar reageer wel, als ik voor mezelf spreek snap ik niet hoe je aan de conclusie komt dat ik me superieur voel. ja ik ben er blij mee dat ik slank ben, maar ik realiseer me ook dat het voor mij een relatief eenvoudige opgave is, daarnaast heb ik mijn eigen problemen, zoals iedereen denk ik, alleen op andere vlakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:37

Mensen eten geen 'echt' voedsel meer. De meeste blik/pak producten in de supermarkt hebben meer dan vijf ingrediënten. De zogenaamde 'light' producten worden opgeklopt met weer andere zooi. Zo zit er in 'slanke' yoghurt welliswaar geen vet en suiker, maar om het nog 'eetbaar' te laten lijken draaien ze er dan maar zetmeel in :+

Het zogenaamd 'gezonde' witte brood van blue band met extra vezels, schijnt gewoon gemalen zaagsel te bevatten 8)7

Laatst zat er nog een leuke boekje bij de Happinezz met wat droge humoristische regeltjes over voeding, maar oh zo waar!

- eet geen voedsel dat je oma niet zou herkennen
- echt voedsel komt niet door een autoraampje naar binnen
- eet geen producten met ingrediënten die een kind uit groep vijf niet kan oplezen
- eet geen producten die gemaakt zijn in fabrieken waar iedereen een operatiemuts op moet

- eet wél producten die uiteindelijk gaan rotten, als dat nl niet zo is, is het dood voedsel
- eet veel van wat geen poten heeft (vis), eet veel van wat één poot heeft (planten), eet matig van wat twee poten heeft (gevogelte) en eet zeer matig iets dat vier poten had (koe, rund, paard, varken)
- kleur je bord; dwz veel groente, weinig rijst/aardappel/pasta en weinig vlees
- eet totdat je geen honger meer hebt, niet totdat je vol zit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 00:38

Vjestagirl schreef:
Ja mensen worden steeds dikker, de vraag is: hoe komt het.

Het komt omdat we veel geld hebben om eten te kopen en veel tijd om het op te eten oftewel te verwend zijn.
Toen ik kind was kregen we alleen chips op zaterdagavond en bij feestjes. We krijgen uit school een koekje of snoepje etc. Nog een klein stapje in de terug en mensen aten echt niet iedere dag vlees bij het warm eten.
In die tijd was werken ook vaak zwaar lichamelijk en 1 + 1 = 2

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 00:57

Intressant onderwerp. Ik heb laatst voor school een tekst moeten lezen, waarin stond dat (morbide)obesitas een chronische ziekte is. Het woord chronisch stoorde mij enorm en ik heb ontzettend lang gediscussieerd met de docent omdat ik het geen chronische ziekte vind. Mijn docent vertelde mij dat het hetzelfde is als alcoholist. Ook al ben je 30 jaar clean, dan ben je alsnog een alcoholist omdat je er altijd mee bezig zal blijven/zijn. Wat vinden jullie hiervan? In mijn ogen is iemand die van 150 kg naar 75 kg gaat bij een lengte van 1.80 geen obesitas meer. Het is misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die obesitas dus geen chronische ziekte vind..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 01:08

Rowdine schreef:
Pff ojajoh wat een onzin. Niks gratenpakhuis en geen overgewicht. Gewoon NORMAAL, zoals het hoort.
Te dun is net zo erg als te dik, alleen zie ik meer dikke mensen dan dunne mensen, zodoende dat dit topic gaat over mensen met overgewicht.

wat is normaal in jouw visie dan?

ik vind het onzin dat jij je zo druk gaat lopen maken om andere z'n lijf
ik kan jou niet zien ,maar misschien heb jij wel een aantal pukkels teveel, ga ik meteen denken o jij hebt teveel chocola gegeten
ja echt wat een onzin he......maar dat doe jij dus...

Ojajoh schreef:
zeker een gratenpakhuis? ondergewicht is ook zo gezond niet hoor :n

deze is dan ook even bewust zo neergezet. Maar degene met een kilo teveel zal je zeker niet soort gelijk topic zien openen....

Rowdine schreef:
Dat jij jezelf aangesproken voelt ligt echt aan jezelf; ik zeg nog medische zaken uitgesloten.

ja want dat kan jij natuurlijk goed beoordelen vanaf het stationnetje ;)

Vjestagirl schreef:

dus dat...

Jade schreef:
daarnaast heb ik mijn eigen problemen, zoals iedereen denk ik, alleen op andere vlakken.

juist , de hele wereld bestaat uit veel meer problemen.......niet alleen " dikkerdjes"
moeten we daar ook allemaal maar over oordelen?

TS pak een spiegel en kijk maar eerst naar je eigen "perfectie" voordat je andere gaat veroordelen
en waarom ik zo "fel" ben?

deze opmerking schoot mij echt in het verkeerde keelgat:

Rowdine schreef:
Nee omdat ik gezond leef en m'n daar m'n best voor doe. Mij maakt het uit gezien het feit dat we overal op bezuinigen en deze mensen worden een steeds grotere kostenpost (mn in bijv de gezondheidszorg)

niet chronische ziek worden he? of invalide....anders kost je ons teveel geld ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 01:22

Even een tussen twee haakjes; Die term "overconditie", is dat een nieuw eufemisme voor te dik?
Ik ben ruim 15 hjaar geleden uit Nederland geemigreerd, en hoewel ik in de gezondheidszorg ben opgeleid heb ik deze term nog nooit gehoord.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 01:30

Wat een bemoeienissen weer. Ik eet graag en er mag best 10 kg eraf. Maar ik doe niet aan dieet ;)

Ik eet graag, iemand anders rijdt paard, iemand anders rookt, en weer een ander persoon drinkt te veel. En zo hebben we allemaal wel wat en kosten we de samenleving allemaal geld.

Bemoei je met je eigen zaken, zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:09

Ojajoh wat maar jij je ineens druk? Om chronisch zieke nu met iemand die overgewicht heeft te gaan vergelijken slaat natuurlijk kant noch wal.
Om Terug te komen op rokers etc; die betalen tenminste nog een boel accijnzen (en nog meer als ik het akkoord moet geloven) Wat dragen mensen die te dik zijn op voorhand bij dan? Zelfde geldt voor alcohol. En daar zou ik net zo goed een topic over kunnen maken. Dat je soms alcohol drinkt, soms slecht eet en soms een sigaret rookt, allemaal prima. Maar waarom moet alles meteen zoveel, tegen het verslaafde aan?? Is men tegenwoordig zo zwak dat alles maar wordt omgezet in een verslaving?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:09

Rowdine schreef:
Ojajoh wat maar jij je ineens druk? Om chronisch zieke nu met iemand die overgewicht heeft te gaan vergelijken slaat natuurlijk kant noch wal.
Om Terug te komen op rokers etc; die betalen tenminste nog een boel accijnzen (en nog meer als ik het akkoord moet geloven) Wat dragen mensen die te dik zijn op voorhand bij dan? Zelfde geldt voor alcohol. En daar zou ik net zo goed een topic over kunnen maken. Dat je soms alcohol drinkt, soms slecht eet en soms een sigaret rookt, allemaal prima. Maar waarom moet alles meteen zoveel, tegen het verslaafde aan?? Is men tegenwoordig zo zwak dat alles maar wordt omgezet in een verslaving?

Niet drukker dan jou toch? want jij maakt je toch ook druk om andermans " overconditie"
of nee, dat is volgens jou, jouw portemonnee........
en nee de vergelijking slaat geen kant noch wal, het is een prima vergelijking
jij vindt ze een risico en een kostenpost, zullen we alle andere zaken opnoemen wat dat ook is?
dan kan je wel tegen de halve wereld aan gaan schoppen.....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:10

@rowinde
En andere hun probleem is het hebben van het empatisch vermogen van een baksteen.
De verharding van de maatschappij het vinger wijzen naar andere zonder achtergronden te weten maakt meer kapot dan 10 kilo te dik, iemand die rookt of elke dag een wijntje neemt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:23

Ojajoh schreef:
[LZP] ik kan zeggen ben TROTS op mij zelf

goed voorbeeld, dit meisje zou jij veroordeeld hebben. Maar wat jij niet ziet van buitenaf is hoeveel die meid al bereikt heeft!

Hoezo veroordeeld hebben? Ze was toch gewoon te dik, daar zal geen enkele twijfel over bestaan. Dat is een constatering, geen vooroordeel. Ik heb veel respect voor mensen die zoveel afvallen en de gezondheid van zichzelf in acht nemen. Ik heb nog meer respect voor mensen die zichzelf in bedwang kunnen houden en het niet zover laten komen.

En ja: je vergelijking slaat wel kant noch wal; een chronische ziekte heb je niet in de hand, overgewicht wel. (mits dus geen medische oorzaak) Mag jij mij vertellen wat dit beide met elkaar te maken heeft?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:34

Ja ze was te dik. Maar jij zou vervolgens geconcludeerd hebben dat dat haar eigen schuld is, dat ze je geld kost, dat ze niet goed eet etc.

Overgens zijn de accijnsen op slecht eten vaak 19% terwijl het op gezond eten 6% is. Dus als je veel slecht eet betaal je ook meer belasting.

Ik vraag me trouwens nogsteeds af wat jij overconditie noemt, als je 80% van de mensen die daar loopt overconditie vindt hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:38

Rowdine schreef:
Ojajoh schreef:
[LZP] ik kan zeggen ben TROTS op mij zelf

goed voorbeeld, dit meisje zou jij veroordeeld hebben. Maar wat jij niet ziet van buitenaf is hoeveel die meid al bereikt heeft!

Hoezo veroordeeld hebben? Ze was toch gewoon te dik, daar zal geen enkele twijfel over bestaan. Dat is een constatering, geen vooroordeel. Ik heb veel respect voor mensen die zoveel afvallen en de gezondheid van zichzelf in acht nemen. Ik heb nog meer respect voor mensen die zichzelf in bedwang kunnen houden en het niet zover laten komen.

En ja: je vergelijking slaat wel kant noch wal; een chronische ziekte heb je niet in de hand, overgewicht wel. (mits dus geen medische oorzaak) Mag jij mij vertellen wat dit beide met elkaar te maken heeft?

en zoals ze nu is (maat 40/42) zou jij haar nog steeds veroordelen op te dik.
maar wat jij niet kan zien is haar geschiedenis, dat wil ik ermee zeggen

en ik heb het niet alleen over chronisch ziek, ik heb het over zoveel dingen die mensen risico laten lopen en dus geld kosten
daar betalen we toch allemaal zorgverzekeringpremie voor?
of dacht jij dat alle dikke mensen een zwaar medisch dossier hebben?

en ik vind je wel mooi roepen hier hoor,zonder profiel,zonder een foto,zonder jezelf kenbaar te maken. maar in dat geval zou ik jou wel eens willen be(ver) oordelen
ik weet zeker dat ik iets bij je kan vinden, zou je dat prettig vinden? nee......
leven en laten leven en kijk lekker naar jezelf.
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 18-05-12 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:39

Sundral schreef:
Intressant onderwerp. Het is misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die obesitas dus geen chronische ziekte vind..

Een alcoholist 'kan' geen alcohol meer drinken, omdat er verbindingen in z'n hersenen zijn gelegd die de knop onmiddellijk weer op 'doorzuipen' zetten zodra hij weer alcohol drinkt. De oplossing is in feite vrij simpel: geen alcohol meer en de verbindingen blijven uit.

Iemand met morbide obesitas heeft in de loop van z'n dikker worden steeds meer vetcellen aangemaakt. Die werken eigenlijk net zo als die foute verbindingen in de hersenen bij de alcoholist: je kunt ze leeg maken door te 'hongeren' (wat ook bij een goed dieet volgen in feite het resultaat is), maar ze blijven levende cellen die gevuld willen worden. Zodra ze weer vetten (maar ook koolhydraten) aantreffen maken ze die 'foute' verbinding weer, en gaan dat vet meteen opslaan (of de KH in vet omzetten en opslaan). Die vetcellen blijven dus energie willen opslaan, waardoor de ex-obesitas patient levenslang een aardige klus heeft om daar tegen te vechten. Want de oplossing is in dit geval gewoon onhaalbaar: je kunt alcohol wel vermijden, maar stoppen met eten is wat rigoureus.

En daarom is obesitas een chronische ziekte.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:43

Ben het er helemaal mee eens dat een groot gedeelte van de mensen (en ik denk echt wel meer dan de eerder genoemde % van de bevolking) een ongezond gewicht heeft, maar moet zeggen dat het stukje staatskosten me daarin dan weer weinig interesseert.

Waar ik me vooral dood aan erger is dat veel grote fabrikanten pretenderen gezond voedsel te produceren, maar wat vaak helemaal niet waar is. Mensen denken vaak 'gezond' te eten, maar doen dat niet. Dat zou ook eens aangepakt moeten worden.

Vind het sneu om te zien hoeveel te dikke kinderen er zijn. Of laten we zeggen stevig. En sneu om te zien hoe weinig tijd/zin er is om verantwoord te koken en hoe weinig mensen afweten van wat gezond en niet gezond is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:46

@Rowinde
http://www.scientias.nl/waarom-worden-w ... enen/21206

Hier staan wat redenen. Psychologische redenen niet vernoemd ook geen ziektes.
Wel de verslaving aan suiker.
Veel gevaarlijker dan alcohol omdat je er erg veel moeite voor moet doen producten zonder te vinden.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:50

Rowdine schreef:
Ik zie wel eens topics voorbij komen op haw op rijden ipt en als reactie wordt er regelmatig bij geplaatst dat het paard in overconditie is.

Nu liep ik net op een trein station en ik durf oprecht te zeggen dat 80% van de mensen (overigens meer vrouwen dan mannen) in 'overconditie' was.
Wellicht heeft dit bij enkelen van hen een medische oorzaak, maar ik mij kan je niet wijsmaken dat de meerderheid van de bevolking (als Utrecht centraal een afspiegeling van de bevolking genoemd mag worden) lijdt aan medische problemen waardoor zij in overconditie raken.
Ik zie hier echt een ernstig en structureel probleem dat maar eens met de harde hand aangepakt moet worden. Deze personen met overgewicht zijn voor de fastfood restaurants wellicht een enorme bron van inkomsten, maar de Nederlandse maatschappij betaalt zich er scheel aan. De verschillende ziekten en kwalen die de kop op steken door overgewicht zijn niet op een hand te tellen.
Maar ook bezetten deze personen bijvoorbeeld 2 plaatsen in de trein of in de bus. Ik betaal per kilo die ik extra meenee in het vliegtuig als m'n koffer te zwaar is. Deze mensen betalen niets voor het gewicht dat zij zelf meenemen, nog buiten de inhoud van de koffer.

Hoe denken jullie hier over?
Ik ben er iig ernstig van geschrokken hoeveel mensen eigenlijk echt te dik zijn.

Maar nu trek je 1 lijn voor mensen met overgewicht. Maar dan moeten alle rokers en drinkers ook maar extra belast worden want op den duur komen ook deze mensen met gezondheidsklachten.......