Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:14

Maar wat wordt het nou?

Ja, laat de mensen meer kiezen voor de ov.

Vervolg is dat de Auto Industrie en de Benzine industrie nog veel meer naar achter gaat lopen.

Daarnaast is het een ramp om rond 17.00 met de treinen te gaan.
Je bent net van werk klaar en dan moet je, je zelf nog zien de pushen om in de treinen of de bus te komen.

Het is niks voor niks waarom auto industrie bedrijven auto's met gratis wegen belastingen aanbieden.

Edit; Vooral voor de avond werknemers gaan problemen krijgen wat betreft met de vervoer.

Shadow0

Ffortuna schreef:
Niet eens, dat zou in mijn ogen bureaucratie opleveren. Zo van: die moet ja zeggen, en die ook, en die ook, en die ook... voor iets kan worden uitgevoerd.

Dat is niet wat ik in de praktijk zie: in tegendeel. Het is nu juist zo dat veel beslissingen die bv op afdelingsniveau van belang zijn, niet genomen kunnen worden omdat ze langs het hoofdbestuur moeten. De universiteit was daarin een sprekend voorbeeld: dingen die per opleiding in eerste instantie goed waren geregeld, zijn afgebroken omdat ze volgens universiteitsbrede 'principes' moesten gebeuren, en zijn er daardoor flink op achteruit gegaan.

Citaat:
In de praktijk is het al zo bij veel gemeenten bijvoorbeeld en dat is in mijn ogen hét toonbeeld van een log bestuursorgaan. Laat iemand maar beslissen, en de verantwoordelijkheid nemen. Dan mag ´ie er ook best naar betaald worden.

Alleen als die iemand ook werkelijk op die verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Dat houdt dus in dat de negatieve gevolgen van wanprestaties navenant ernstig moeten zijn. Op dit moment worden topbestuurders namelijk ook behoorlijk riant betaald als ze slecht werk leveren - vervolgens worden ze eruit gegooid met een riante vertrekvergoeding en hun jaarlijkse bonus, en ze komen ergens anders gewoon weer aan de bak. (InHolland, Amarantis, Vestia, ABN-Amro en nog het een en ander.) Dat lijkt me niet helemaal de juiste gang van zaken.

Citaat:
Daarbij betalen die topbestuurders ook het meeste belasting, in verhouding en absoluut gezien.
Relatief gezien niet hoor! Ze zitten in dezelfde belastingschaal als 'gewoon'-hoge inkomens, maar hebben relatief gezien veel meer onbelaste/minder belaste voordelen.

Abiola

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ink ... 031-pb.htm

Het besteedbare inkomen van huishoudens bedroeg in 2010 gemiddeld 33,2 duizend euro. Wanneer rekening wordt gehouden met de inflatie en het steeds kleiner worden van huishoudens heeft een doorsnee-huishouden hiermee een kwart meer te besteden dan in 1977. Afgezien van conjuncturele schommelingen, is het inkomen van huishoudens in deze drie decennia gaandeweg opgelopen

Zo slecht gaat het dus helemaal niet. Niemand vindt het leuk om in te moeten leveren, maar als we Griekenland niet achterna willen, zullen we wel moeten. En volgens het CBS valt het met die inkomensongelijkheid dus ook wel mee.

Anoniem

Re: Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:19

Abiola, we verdienen weliswaar meer, maar de lasten zijn ook een stuk hoger. Doe mij maar een hypotheek uit 1977 :)) dat is nu natuurlijk niet meer aan de orde. Boodschappen en andere dingen zijn ook een stuk duurder geworden en dan heb ik het nog nieteens over benzine.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:22

Electra63 schreef:
Maar ook kleine instellingen moeten bestuurd worden en dan kan niet iedereen. En voor een salaris van Jan Modaal gaat een bestuurder geen verantwoordelijkheid (en stress) nemen.

Ik heb geen bezwaar tegen gewoon goede bestuurders tegen een normaal hoog salaris. Dat hoeft echt niet afgeknepen te worden op een paar tientjes boven modaal, maar in verhouding. Die verhouding is nu totaal en volkomen zoek. En de bestuurders die menen dat ze recht hebben op ver boven de balkenende-norm, ja, die kunnen we missen als kiespijn wat mij betreft.

Citaat:
Natuurlijk zijn er bestuurders die een zooitje van zaken hebben gemaakt, maar ik heb niet de illusie dat Jan met de pet dit beter kan er komt immers heel veel bij kijken.

Gelukkig is de wereld breder dan 'jan met de pet' vs 'topbestuurder boven balkenende-norm.' Er lopen ook een heleboel gewoon-capabele mensen rond die heel normaal hun werk kunnen doen, en een niet-megalomane instelling heel prima kunnen besturen. Het dagelijks bestuur is immers ook nu al gewoon in handen van gewone afdelingsbestuurders tegen een normaal salaris, die dat in veel gevallen heel capabel doen en alle normale bestuurstaken vervullen (budgetbeheer enzo.) Dat deden ze voor ze werden ingelijfd bij een grote instelling, dat doen ze tijdens het ingelijfd zijn, dat doen ze nadat ze weer zijn opgeknipt in kleinere delen.

En soms gaat het mis, uiteraard - en dat is dan lang niet zo erg omdat je een faillissement van een school van 1000 leerlingen eenvoudiger op kunt vangen dan een faillissement van 30.000 leerlingen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:25

Ffortuna schreef:
Abiola, we verdienen weliswaar meer, maar de lasten zijn ook een stuk hoger. Doe mij maar een hypotheek uit 1977 :)) dat is nu natuurlijk niet meer aan de orde. Boodschappen en andere dingen zijn ook een stuk duurder geworden en dan heb ik het nog nieteens over benzine.

Het CBS heeft rekening gehouden met inflatie hoor.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:25

Lekker makkelijk Abiola, om alleen naar de inkomsten te kijken.... Hoeveel zijn de ziektekosten afgelopen 10 jaar gestegen? En dan bekijk ik die nog niet eens vanaf 1970.
Hoeveel procent kost een brood nu meer dan in 1970? Hoeveel procent kost een huis nu meer dan in 1970?
Je kunt pas vergelijken als je inkomsten én uitgaven vergelijkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:31

Ik snap niet helemaal, wat dit allemaal (scholen/zorg besturen) te maken heeft met de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding. :o?

Maar goed, het is straks een feit, dat het meer geld gaat kosten om op je werk te kunnen komen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:31

Ja, met inflatie. Maar dus niet met uitgaven. Da´s wat anders ;) huizenprijzen zijn bijv. niet gelijk aan de inflatie gestegen, evenmin als de benzineprijzen, om maar een voorbeeld te noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:37

Electra63 schreef:
Ik snap niet helemaal, wat dit allemaal (scholen/zorg besturen) te maken heeft met de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding. :o?

Ik probeerde uit te leggen dat structurele hervormingen mij een veel betere manier lijken om de problemen aan te pakken dan dit soort gerommel zonder visie, en dat daar behoorlijk veel mogelijkheden zijn. De mods mogen het overigens best afsplitsen naar een eigen topic als ze het belangrijk vinden.

Maar ik vind het een wat smalle visie als er in dit soort topics alleen maar gepraat mag worden over dit specifieke kleine deeltje, nl de onkostenvergoeding... want juist daarmee blijft het grotere geheel steeds weer buiten beeld, en komen de politici die zo hapsnap te werk gaan er steeds weer mee weg.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:43

Ffortuna schreef:
Ja, met inflatie. Maar dus niet met uitgaven. Da´s wat anders ;) huizenprijzen zijn bijv. niet gelijk aan de inflatie gestegen, evenmin als de benzineprijzen, om maar een voorbeeld te noemen.

Inflatie is bij mijn weten het stijgen van het algemene prijspeil, dus inclusief eventuele uitschieters.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:46

Ik woon ca 20 km van mijn werk, met de auto is dit (als je mazzel hebt aangezien de A27 er tussen zit ;) ) een kwartiertje. Ik rij het op de scooter in een half uurtje. Scooter heeft me 1500 in aanschaf gekost (nieuw), en ik ben per week ongeveer een tientje benzine kwijt. Verzekering 45 per jaar...
Nu heb ik dan geen rijbewijs, maar al zal ik dat wel hebben, zou ik nog met de scooter blijven gaan. Alleen in de winter is het weleens erg vervelend.
Voordeel is wel, dat ik 's middags meestal eerder thuis ben dan mijn collega die met de auto gaat en in hetzelfde dorp woont ;) Hij staat in de file, ik niet ;).

Voor mensen waarbij het niet anders kan dan met de auto is het ronduit vervelend, maar in veel gevallen zijn er zat andere oplossingen dat de auto te pakken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:47

Veerledec, huizenprijzen (in ieder geval hypotheken) en de benzineprijs -grote maandelijks terugkerende uitgaven- heb ik nog nooit accuraat verwerkt gezien in een inflatieberekening. Please do prove me wrong, graag zelfs.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:00

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Ik probeerde uit te leggen dat structurele hervormingen mij een veel betere manier lijken om de problemen aan te pakken dan dit soort gerommel zonder visie, en dat daar behoorlijk veel mogelijkheden zijn. De mods mogen het overigens best afsplitsen naar een eigen topic als ze het belangrijk vinden.

Maar ik vind het een wat smalle visie als er in dit soort topics alleen maar gepraat mag worden over dit specifieke kleine deeltje, nl de onkostenvergoeding... want juist daarmee blijft het grotere geheel steeds weer buiten beeld, en komen de politici die zo hapsnap te werk gaan er steeds weer mee weg.

Maar die structurele hervormingen zullen niet gedaan worden door Jan Modaal. In Nederland wordt je voornamelijk betaald voor de mate van verantwoordelijkheid.

Dit topic gaat over de reiskostenvergoeding, voor sommige mensen kan dit in de honderden euro's per maand lopen en dat kan voor Jan Modaal net teveel zijn om nog fatsoenlijk rond te komen. Er worden ook nog maatregelen verwacht m.b.t. leaserijders die minder dan 500 km per jaar rijden. De eventuele bijtelling kan oplopen tot honderden euro's per maand. Daaronder vallen veel bestelauto's/bussen. Ik wil wel eens zien, hoe men dit gaat regelen voor (onderhouds)personeel dat standby-diensten draait. Persoonlijk zou ik mijn bus op het bedrijf laten staan, als er een bijtelling voor zou komen, terwijl ik niet of bijna niet privé rij.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:43

stef schreef:
Ik woon ca 20 km van mijn werk, met de auto is dit (als je mazzel hebt aangezien de A27 er tussen zit ;) ) een kwartiertje. Ik rij het op de scooter in een half uurtje. Scooter heeft me 1500 in aanschaf gekost (nieuw), en ik ben per week ongeveer een tientje benzine kwijt. Verzekering 45 per jaar...
Nu heb ik dan geen rijbewijs, maar al zal ik dat wel hebben, zou ik nog met de scooter blijven gaan. Alleen in de winter is het weleens erg vervelend.
Voordeel is wel, dat ik 's middags meestal eerder thuis ben dan mijn collega die met de auto gaat en in hetzelfde dorp woont ;) Hij staat in de file, ik niet ;).

Voor mensen waarbij het niet anders kan dan met de auto is het ronduit vervelend, maar in veel gevallen zijn er zat andere oplossingen dat de auto te pakken :j

Ik moet elke dag 55km naar mn werk en ga dus met OV, das ook behoorlijk prijzig, zeker als dus de reiskosten belast gaan worden ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:51

Babsiej schreef:
stef schreef:

Ik moet elke dag 55km naar mn werk en ga dus met OV, das ook behoorlijk prijzig, zeker als dus de reiskosten belast gaan worden ..

En je punt is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:59

Dat ze geen andere mogelijkheden heeft en dus straks duurder uit is voor reizen woon-werkverkeer

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:03

:D Eigenlijk heb ik een goeie baas; OV wordt reiskosten volledig van vergoed. Baas zorgt voor busjes van en naar het station. Mijn fiets betaalt ie ook een groot deel aan mee (fietsplan) en daar krijg ik nog reiskostenvergoeding voor ook. Voor veel functies is deels thuiswerken al geregeld. Scheelt ook weer een boel gereis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:04

Electra63 schreef:
Dat ze geen andere mogelijkheden heeft en dus straks duurder uit is voor reizen woon-werkverkeer

Dat is dus precies wat ik in mijn laatste zin zeg, dus ik snap niet waarom ze mijn stukje daarvoor quote :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:05

Anne, daar gaat het juist om, dat je OV-vergoeding (die de baas nu nog onbelast aan jou kan geven) ook belast wordt. Dat zal niet gelden voor je fiets of voor de busjes maar wél voor je treinabonnement of losse treinkaarten.

Ik heb namelijk hetzelfde ;) mijn baas vergoedt ook 100% mijn OV. Maar juist daar mag ik straks nog eens vrolijk belasting over gaan betalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:06

stef schreef:
Electra63 schreef:

Dat is dus precies wat ik in mijn laatste zin zeg, dus ik snap niet waarom ze mijn stukje daarvoor quote :?

Jij zegt dat er vaak wel andere mogelijkheden zijn... Vaak dus helemaal niet... Dat je binnen 20km van je werk woont is uitzondering..

20 km kan je nog wel fietsen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:07

Babsiej schreef:
20 km kan je nog wel fietsen...

Ook niet iedereen natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:07

Ffortuna schreef:
Anne, daar gaat het juist om, dat je OV-vergoeding (die de baas nu nog onbelast aan jou kan geven) ook belast wordt. Dat zal niet gelden voor je fiets of voor de busjes maar wél voor je treinabonnement of losse treinkaarten.

Ik heb namelijk hetzelfde ;) mijn baas vergoedt ook 100% mijn OV. Maar juist daar mag ik straks nog eens vrolijk belasting over gaan betalen.

:= Oh, dat had ik dan niet goed begrepen.

:+ Belasting heffen over reizen met de trein.... Dat is opzichzelf al een belasting en een straf....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:08

vaak betekend niet altijd. En daarbij had ik het over de auto laten staan, niet over OV.
OV is nl ook een alternatief voor de auto.
Geen dingen zeggen die ik niet geschreven heb :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:09

Weet iemand al of dit (dit is namelijk een onderdeel van het bezuinigingsakkoord, dat overigens nog niet definitief is) ECHT doorgaat? Moet het niet nog goedgekeurd worden etc. etc.???