Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:00

xJess schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Maar de kalfjes wel. Denk je dat een koe melk geeft omdat ze gras eet?

Nee dat is zo, maar al die koeien die ze melken, die hebben toch niet allemaal kalfjes, dat kan toch niet?

Geef jij ook vanaf dat je ongesteld wordt melk? :')

Magrathea

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:01

Jup, ben elke dag aan het kolven sinds mijn 13e :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:57

Magrathea schreef:
_O- :') geniaal :D

maar ja, het is idd wel schokkend soms om te zien dat er best een flinke groep mensne is die geen idee heeft hoe iets geproduceerd word , zoals idd melk.
een koe geeft melk als ze een kalf heeft gehad, en 1 maal op een jaar a anderhalf jaar (om en nabij) zal er weer een kalf moeten komen anders blijft die melk echt niet stromen.

ik eet wel vlees trouwens, maar wel met eko keurmerk als de portemonnee het toelaat, anders scharrelvlees, eet regelmatig vegetarisch
ben ook jaren vegetariër geweest , puur omdat punt 1, vlees is niet noodzakelijk om gezond te blijven en punt twee, ik kan niet zo heel best tegen vlees.

vegetariër zou ik zo weer kunnen worden, veganist niet... een leven zonder kaas is geen leven :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:03

Appelmoes_11 schreef:
Ee koe geeft alleen melk als ze een kalfje heeft gehad, maar dat kalfje wordt weggehaald en bijna altijd geslacht omdat de melk voor menselijke consumptie is.

Stierkalfjes worden geslacht. Koekalfjes niet.

Het is in laboratoria heel goed mogelijk onderscheid te maken tussen mannelijke- en vrouwelijke spermacellen en door de vrouwelijke spermacellen te insemineren zouden er heel wat minder stierkalfjes hoeven te sterven. De kans op een koekalfje is dan 90%.
Ik weet niet in hoeverre deze informatie al bij de boeren aangeboden wordt en vooral voor welke prijs.
Ik neem aan dat boeren het ook veel leuker vinden die kleine kalfjes niet te hoeven af te voeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:13

ook een deel van de koekalveren gaan richting slager uiteindelijk, anders heb je weer ene gruwelijk overschot aan volwassen koeien op den duur, als het goed is zijn er jaarlijks heel wat minder afvallers dan nieuwe aanwas onder de koeien

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:26

Gesext sperma is inderdaad te krijgen, maar veel duurder en alleen voor de keuringstoppers.

Boeren zijn hier over het algemeen van op de hoogte (in mijn omgeving allemaal in ieder geval). Maar omdat er maar een bepaald vervangingspercentage voor de huidige veestapel nodig is wordt dit over het algemeen niet bij de 'gewone' melkkoe gebruikt. Dan hoef je misschien niet al je kalfjes weg te doen....Maar als je veestapel twee keer zo hard groeit moeten de oudere koeien weer eerder weg.

(edit: Hetzelfde als Sonja zegt dus...)

Als ze dat nou eens bij varkens, geiten en kippen zouden doen (dat weet ik dan weer niet of dat kan), dat zou pas dierenleed schelen!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:57

Magrathea schreef:

Ik verkoop mijn melk altijd aan de biowinkel, omdat ik zo organisch eet. Je kunt het vinden tussen de rijstmelk en de sojamelk, het heet appelmoesmelk. :)

Een interessant citaat van een veganistenforum:

Citaat:
Helaas kun je keuze om wel dieren te eten moeilijk 'persoonlijk' noemen omdat het direct ingrijpt -en wel heel drastisch- in de levens van dieren voor wie er niets te kiezen valt. Breder gezien zijn er maar weinig keuzes die we maken die echt strikt persoonlijk zijn. Maar iets als 'vlees eten' is één van de minst persoonlijk keuzes die ik me kan voorstellen.

(...)

Overigens is het wel interessant om te zien dat veel mensen zichzelf wel als beter zien dan (ernstige) criminelen. Dan hebben weinig mensen moeite met een superioriteitsgevoel. Terwijl ook mensen die criminele feiten begaan, zelfs hele ernstige, ook uitzonderlijke goede kanten kunnen hebben. Het wordt alleen een ander verhaal, wanneer een minderheid, zoals bepaalde vegetariës en veganisten, er een bepaalde verheven moraal op nahoudt. In dat opzicht hebben heel veel mensen een dubbele standaard denk ik.

Wat denken jullie?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:00

Ik begrijp niet helemaal wat de stelling moet zijn adh van de laatste zin?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:46

Dat veganisten zich wél verheven mogen voelen boven vleeseters, omdat niet-criminelen zich ook verheven mogen voelen boven criminelen.

Los van de goede eigenschappen die zowel vleeseters al criminelen ook kunnen hebben.

Ik weet het niet, ik voel me hier een beetje vergeleken met een crimineel omdat ik vlees eet, al heb ik niet het idee dat het zo zwart-wit gesteld word.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:06

Ik vind het überhaupt niet terecht dat hier vleeseters als criminelen worden bestempeld. Vlees eten zit in de natuur van de mens, vegetariërs en veganisten wijken hier om hun eigen redenen van af. Vegetariërs en veganisten zijn dus juist degene die van de standaard afwijken. En door tv krijg je ook bijna een hekel aan vegetariërs, als mensen zoals de befaamde 'barbie' zichzelf vegetariër noemen, waar ze nog wel kip en frikadel eet.

Door dat soort mensen ontstaat ook wel het beeld dat mensen van vegetariërs hebben, mensen die doorgeslagen zijn in hun liefde voor dieren, maar een dier dat ze minder schattig vinden eten ze dan weer wel. Als ik mensen vertel dat ik vegetariër ben, zijn ze meestal toch verbaast dat ik niet dat type ben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:14

Die zin gaat er vanuit dat vlees eten per definitie slecht is. Kijk, een crimineel is niet goed bezig want hij doet iets tegen de wet. Dan mág je je ook beter voelen als je dat niet doet, jij houdt je immers aan de regels. Wel of geen vlees eten is niet zo eenduidig. Vlees eten kan je slecht/oneerlijk/ondiervriendelijk vínden, maar daarover verschillen meningen. Deze persoon lijkt dat te vergeten, en lijkt te denken dat zijn/haar mening (vlees eten = slecht) de waarheid is.

Er ontbreekt nuance. En daarnaast kan ik me best 'beter' voelen dan een crimineel, maar ik loop daar niet mee te paraderen. Net zoals een veganist van mij best mag denken/voelen dat ze beter zijn dan ik, maar ga dat mij niet als waarheid presenteren, want IK denk daar anders over. :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:50

Wat verwoord je dat goed in je openingspost! Haha, die vragen komen mij zo herkenbaar voor. Ik vind het leuk als mensen het interessant vinden hoor, maar als ze je proberen ergens op te betrappen..
Ik ben 'alleen' vegetarisch, maar er moet altijd even gecheckt worden of je wel een 'echte' bent.
Het grappige is dat men niet schijnt te begrijpen dat jij zelf de 'regels' maakt. 'Vis eet je dan toch wel?' vind ik altijd het vreemdste, nee vis is ook kadaver. Maar kip dan zeker wel? Haha die link snap ik nog steeds niet.
"Ah joh dan haal je de ham van dat broodje, dan kan je het best eten." kan mij wel eens nijdig maken, dan snap je het hele principe niet + er is geld voor betaald.
Op mijn werk snap ik niet dat ik in de kantine even veel moet betalen voor de vega soep als voor die met vlees. Eigenlijk wil ik het er dan los bij hebben, zodat ik het weg kan gooien en er niet twee keer aan verdiend wordt. Maar dan is mijn pauze al om als ik die hele discussie zou beginnen. :')

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:21

Heb niet alle pagina's gelezen, de eerste 2 en de vijfde. Maar ik zit al ontzettend lang met een vraag. Wat is het verschil tussen een vis en een varken met eten? Het zijn toch allebei levende dieren, waren mogen vegatariërs wel vis en geen varken (of koe, paard of wat dan ook) eten? Misschien een hele domme vraag, maar hierop heb ik nog geen zinnig antwoord op gevonden :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:37

Vegetariërs eten geen vis. Pescotariërs wel.

De meeste vis heeft in vrijheid geleefd... hun leven was dus beter. Ik denk dat dat hun reden is. Er zitten natuurlijk genoeg nadelen aan vis... misschien kun je dit beter aan een pescotariër vragen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:41

Ohw.. dit vroeg ik altijd aan de vegetariërs die dat zeiden over hun zelf. :+ In elk geval bedankt.

Mijn mening hierover is trouwens: leven en laten leven. Ieder zijn eigen levenswijze. Ik ben een die hard vlees eter, maar dat betekent niet dat ik er niet op let. 9 van de 10 stukken vlees dat ik eet, weet ik waar het vandaan komt en wat voor leven hun hebben gehad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:22

Vlees eten zit in onze natuur ja, maar vroeger aten we ook hooguit 3x in de week vlees dus dat is echt een dikke bullreden.
Wat menig vleesetend mens niet tot zich wil door laten dringen (of zo lijkt het iig) is dat er 0,0 reden is om elke dag vlees te eten. Het is niet gezond(er). Het is niet goedkoper. Het is niet beter voor het milieu. Het is moreel niet beter. Dus wáárom doen die mensen dat? Dat vraag ik me soms tot vermoeiens toe af. Ik heb nog nooit iemand een goede reden horen geven om wel vlees te eten. Want laten we wel wezen, 'ik vind het zo lekker' is een K.U.T reden, excuse my language.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:57

Dat ben ik niet met je eens, Margrathea.
Ik eet omdat ik het lekker vind. En dat is in mijn geval behoorlijk gevarieerd en met aandacht voor waar het vandaan komt.
En dan prefereer ik niet perse biologisch, ik vind dat niet altijd even logisch, om redenen die ik al eerder genoemd heb.
Wij eten enkele keren vlees per week, vis en ook vaak 1 a 2 keer vegetarisch. En dan eten we 7x per week lekker.

En dat vlees eten moreel niet beter is, dat is waar, maar geen vlees eten is ook niet moreel beter.

Ik zou niet zonder vlees willen leven, oa omdat ik het inderdaad echtvgewoon lekker vind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 00:03

Jij eet ook niet elke dag vlees :+ ik had het over de mensen die elke dag een stuk vlees van minimaal 100 gram naar binnen schuiven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:30

Magrathea schreef:
Vlees eten zit in onze natuur ja, maar vroeger aten we ook hooguit 3x in de week vlees dus dat is echt een dikke bullreden.
Wat menig vleesetend mens niet tot zich wil door laten dringen (of zo lijkt het iig) is dat er 0,0 reden is om elke dag vlees te eten. Het is niet gezond(er). Het is niet goedkoper. Het is niet beter voor het milieu. Het is moreel niet beter. Dus wáárom doen die mensen dat? Dat vraag ik me soms tot vermoeiens toe af. Ik heb nog nooit iemand een goede reden horen geven om wel vlees te eten. Want laten we wel wezen, 'ik vind het zo lekker' is een K.U.T reden, excuse my language.

in de jaren '50 werd er 1x vlees gegeten per week.(bij arbeiders gezinnen)De rest van het eten werd opgeleukt met de jus.
Mij lijkt 1x per week genoeg,en gezond.
Meer dan 1x per week of zelfs iedere dag kan gewoon niet gezond zijn.Helemaal niet het vlees wat wij eten(dieren gevoed met rotzooi en ab)
Mijn moeder eet iedere dag een berg vlees....maar wel ieder jaar een darmonderzoek omdat ze als de dood is voor darmkanker :7 Terwijl toch in onderzoeken bewezen is dat er wel degelijk een link is van voeding,in het bijzonder vlees,en darmkanker.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:23

Magrathea schreef:
Jij eet ook niet elke dag vlees :+ ik had het over de mensen die elke dag een stuk vlees van minimaal 100 gram naar binnen schuiven.

En wat als die mensen gewoon niet lekker eten zonder dat stukje vlees? Als ze dan echt niet het gevoel hebben dat de maaltijd compleet was? Die vleesvervangers hebben geprobeerd, en vis, maar het écht niet lekker vinden?

Moeten ze dan toch dat vlees laten staan, terwijl ze zich daar zelf niet fijn bij voelen, omdat ze daarmee in hun hele leven anderhalve koe uitsparen? Want laten we wel wezen, zelfs als je nooit vlees eet is 't niet zo dat je echt een groot verschil maakt. En dat is ook niet erg, want als je het zelf prettig vindt om zo te leven en om wel aan dat verschil bij te dragen, dan is dat prima. Maar als iemand daar geen enkele voldoening uit haalt en gewoon graag een stukje vlees eet 's avonds, dan hoeft daar toch geen verdere reden voor te zijn?

Dan kan ik namelijk ook zeggen "Ja, dierenwelzijn is een k.u.t.reden" - moet jij dan ook maar extra redenen gaan verzinnen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:01

Magrathea schreef:

Ik geloof er wel in dat vlees, groenten, fruit, noten en zaden gezonder is dan veel zetmeel- en koolhydraatproducten, met groenten, fruit, zaden en noten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:29

DaniBanani schreef:
Magrathea schreef:

En wat als die mensen gewoon niet lekker eten zonder dat stukje vlees? Als ze dan echt niet het gevoel hebben dat de maaltijd compleet was? Die vleesvervangers hebben geprobeerd, en vis, maar het écht niet lekker vinden?

Moeten ze dan toch dat vlees laten staan, terwijl ze zich daar zelf niet fijn bij voelen, omdat ze daarmee in hun hele leven anderhalve koe uitsparen? Want laten we wel wezen, zelfs als je nooit vlees eet is 't niet zo dat je echt een groot verschil maakt. En dat is ook niet erg, want als je het zelf prettig vindt om zo te leven en om wel aan dat verschil bij te dragen, dan is dat prima. Maar als iemand daar geen enkele voldoening uit haalt en gewoon graag een stukje vlees eet 's avonds, dan hoeft daar toch geen verdere reden voor te zijn?

Dan kan ik namelijk ook zeggen "Ja, dierenwelzijn is een k.u.t.reden" - moet jij dan ook maar extra redenen gaan verzinnen?

Voel je je aangesproken? :+

Sorry, maar er is ZO veel variatie te bedenken in vleesloos dat niemand mij wijsmaakt dat je niet 1 of 2 daagjes zonder kan en toch lekker te eten. Die mensen die 'vleesvervangers hebben geprobeerd' hebben meestal een keertje een gortdroge vegaburger uit de supermarkt gegeten en vonden dat niet lekker, nee goh 8)7 ook omdat het vaak klaar wordt gemaakt als vlees en daar wordt er dus niet beter van (--> te lang doorgebakken).

Laat ik het even anders stellen: misschien haal ik er wel heel veel voldoening uit om dieren in elkaar te schoppen. Gewoon, omdat ik dat leuk vind, omdat ik een mens ben en blijkbaar meer waard ben dan dat dier. Dat moet ik hier niet gaan zeggen op Bokt, dan heb ik waarschijnlijk direct een ban op mijn dak. Maar iedereen die vrolijk hun bio-industrie-vleesje uit de supermarkt haalt en daarbij bijdraagt aan extreem grootschalige dierenmisbruik, daar is dan weer niks mis mee.

En ja, als iedereen zo denkt ' wat maak ik nou voor verschil' dan gebeurt er natuurlijk niets. Dus dan ga ik ook maar overal heen in mijn auto die 1 op 10 rijdt want ja he, die CO2 die ik uitspaar, wat betekent dat nou helemaal voor het broeikaseffect...
Overigens vind ik anderhalve koe nog mild gedacht... Uitgaande van iemand die 75 wordt en elke dag gemiddeld 75 gram vlees eet (gemiddeld dus, want als kind eet je natuurlijk minder, ook al is het effectief wat meer denk ik ivm lunchbeleg enzo) eet je toch ruim 2000 kilo vlees weg in je leven. Dat zijn: 2 koeien / 800 kippen / 14 varkens / 20 kalfjes / 44 lammetjes / ...

Even denken.. ja daar heb ik het wel voor over :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:03

Jammer dat je begint met een persoonlijke opmerking, want nee, ik voel me niet aangesproken. Maar ik ben wel in staat me in te leven in mensen die anders denken dan ik.

Jij hebt het daarvoor over, een ander niet. Die vindt het misschien niet zo erg dat koeien gefokt en geslacht worden voor vlees, zolang dierenwelzijn in het oog wordt gehouden. En dieren in elkaar schoppen als vergelijking? Sterk punt...:+ Dat is tegen de wet en veroorzaakt zéker lijden bij het dier. Subtiel verschil met een koe die een fijn leven heeft gehad en daarna in 3 seconden dood is.

En ik weet dat lang niet alle dieren een goed leven hebben, en dat kan absoluut veel beter. Maar iemand kan prima dierenwelzijnsprojecten steunen en tóch vlees eten. Jij VINDT dat vlees eten slecht/ondiervriendelijk is. Een ander kan daar anders over denken. Jouw mening is niet per sé gelijk aan de waarheid; het is slechts een mening.

Er zit flink verschil tussen elke dag de goedkoopste kiloknallers naar binnen schuiven of elke dag vlees halen bij je lokale boer die goed voor z'n beesten zorgt. En daar nog een groot grijs gebied tussen. Je kan niet alle elke-dag-vleeseters over één kam scheren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:09

Ik heb al eens in dit topic gezegd dat ik op zich geen probleem heb met vlees, zolang het inderdaad komt van een dier dat een goed leven heeft gehad. Ik hoef zelf alleen niks waarbij dierenmishandeling komt kijken :) Want dat is de bio industrie... Bewijs mij eens het tegendeel :)

Er zijn zoveel mensen die zichzelf een hele dierenliefhebber vinden, maar even een timeout nemen tijdens het avondeten :Y) dat zal dan wel weer mijn mening zijn die ongegrond is want er zijn ook hele lieve mensen die dat doen, maar nee, ik heb voor dat eetgedrag geen goed woord over.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:31

Maar dát is een andere discussie. Jij had het over mensen die elke dag vlees eten, dat daar in jouw ogen geen excuus voor was. Ik geef aan dat dat er wel is, of kan zijn: namelijk als die mensen bewust kiezen voor het stukje vlees wat ze elke dag eten en rekening houden met dierenwelzijn.

Dan was jouw eerste stelling ("ik had het over de mensen die elke dag een stuk vlees van minimaal 100 gram naar binnen schuiven.") niet volledig.