eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:52

gohya schreef:
Ik ken ze dus wél.
En mensen [zoals je moeder] die écht een traplift nodig hebben krijgen hem niet eens.
En er word wel degelijk veel geld verpilt door de burger zelf!

En toch denk ik dat dat in het niet valt bij het wanbeleid van de zorg zelf, zoals Traiectum hier boven beschrijft. Dat de burger foute dingen doet betekend niet dat de zorg zelf goed geregeld is.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:54

Ik snap niet waarom er niet gewoon meer bezuinigd wordt op de ontwikkelingshulp en de criminelen (ja, ik weet het, dit klinkt erg PVV). Maar op deze manier (verhogen btw en hoger eigen risico) worden ook mensen met lagere inkomens gepakt. Waarom doen ze niet gewoon de loonbelasting verhogen zodat de rijkere mensen meer betalen en de armeren die het al moeilijk hebben wat ontlast worden? Ach, op deze manier blijf ik zeker tot (minstens) mijn 40e thuis wonen en anders wordt het waarschijnlijk onder een brug.

Helaas heeft de PVV ook wat punten die gewoonweg minder gunstig zijn. Hierdoor wordt het moeilijk om nog te stemmen.

Zullen we met zn allen maar een eigen partij oprichten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:55

phormicola schreef:
gohya schreef:
Ik ken ze dus wél.
En mensen [zoals je moeder] die écht een traplift nodig hebben krijgen hem niet eens.
En er word wel degelijk veel geld verpilt door de burger zelf!

En toch denk ik dat dat in het niet valt bij het wanbeleid van de zorg zelf, zoals Traiectum hier boven beschrijft. Dat de burger foute dingen doet betekend niet dat de zorg zelf goed geregeld is.

Klopt wat je zegt,in der zorg zelf word ook ontzettend veel geld verspild.
Ook medicijnen die terug komen bij de apotheek,die nooit geopent zijn worden gewoon vernietigd!
En idd. ook veel hulpmiddelen moeten vernietigd worden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:56

Pinda_Dipje schreef:
Wildgirl schreef:
En, kom op, iedereen heeft toch wel een spaarrekening met ten minste een paar honder euro?

Ja klinkt aannemelijk he? Tegendeel is echter waar. De tijden zijn niet meer zo rooskleurig en écht veel mensen zitten op zwart zaad zonder daar directe invloed op uit te kunnen oefenen.

En 9 van de 10 mensen die dat roepen hebben paarden,kinderen en een dikke auto voor de deur staan.
Ik doel hiermee niet op jou hoor, meer in het algemeen.

Als iemand echt zo weinig verdient, dan komen ze in aanmerking voor zorgtoeslag toch?
Ja, ik heb het financieel idd goed voor elkaar, werk ik ook keihard voor en ik ben van mening dat we best iets mogen betalen voor de zorg die we in NL krijgen, die is namelijk vele malen beter dan ik sommige andere (europese) landen.
Want dat is het leuke, als je zou voorstellen dat de kwaliteit minder wordt én daarmee de premie's omlaag gaan, begint iedereen daar weer over te steigeren.
Nederlanders willen álles, niet teveel betalen, goede zorg,onderwijs en ontwikkeling, het liefst vrijstaand wonen met 2 kids die in burberry kleertjes naar school kunnen, een eigen paard, 3x pj op vakantie etc.
Dit kan gewoon niet als je van het minimum loon rond moet komen; ik heb ooit 6 maanden van 800 euro per maand moeten leven, en ja...toen ging het paard er per direct uit ;-)

Ministers korten op hun salaris is echt kolder, ga er zelf maar eens zitten, deze mensen hebben jarenlang gestudeerd en zich kapot gewerkt om op die positie te komen, maken nog steeds weken van 80 uur en kunnen amper tijd doorbrengen met hun gezin, dus ja...daar mag wmb best wat geld tegenover staan.

@Phormicola, niet aanvallend bedoeld(en weet ook niet 100% zeker of het klopt) maar ik heb ooit ergens gelezen dat jouw man niet werkt maar bezig is met studeren? Waarom kiest hij er dan niet voor om te gaan werken in combi met een studie zodat jullie het wat ruimer hebben?

KellyG

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:00

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:00

geerke schreef:
tja...dat zal volgend jaar nog wel hoger worden
Iedereen was toch zo blij dat de PVV opgezouten was?Dit zijn dan de resultaten. ;)

Enne, dachten jullie dat de 24/7 beveiliging van Geert gratis was? Reken er op dat dit de meest geldverslindende politicus aller tijden is.

Die eventuele 400 euro eigen risico is per jaar, in gedeelten en niet per maand. Tuurlijk, een boel geld, maar het moet ook niet gedramatiseerd worden. Daar komt bij dat het en voorstel is. De kans dit dit 1:1 wordt overgenomen is niet zo heel groot, laat staan dat het daadwerkelijk wordt ingevoerd. Dat is ongetwijfeld afhankelijk van de verkiezingsuitslagen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:02

Jottem ik zie al uit naar alle betalingsregelingen die ik weer mag gaan treffen (werkzaam bij een grote zorgverzekeraar)...
Het is echt te zot voor woorden.
Nieuwsbericht klopt overigens niet want het eigen risico is in 2008 ingevoerd :Y)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:10

Dan ga ik dus écht nooooit meer naar de dokter hè?
Ik kreeg van de week een rekening uit 2011... 148,- eigen risico.
Ontlastingonderzoek! Die gaat dus vrolijk en wel van mijn niet gebruikte ER van vorig jaar af.

Over 2 weken moet ik naar het ziekenhuis voor een darmonderzoek.. Die mag ik ook zelf betalen uit mijn ER van 2012...

Ik vind het hele ER belachelijk. Ik betaal zat premie per maand om, als ik iets mankeer, ook nog eens even mijn portemonnee te mogen trekken. Waar slaat dat nou op?!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:11

@suuskipje, werk jij niet bij KCS?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:13

Wildgirl schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Ja klinkt aannemelijk he? Tegendeel is echter waar. De tijden zijn niet meer zo rooskleurig en écht veel mensen zitten op zwart zaad zonder daar directe invloed op uit te kunnen oefenen.

En 9 van de 10 mensen die dat roepen hebben paarden,kinderen en een dikke auto voor de deur staan.
Ik doel hiermee niet op jou hoor, meer in het algemeen.

Ik begrijp wat je bedoelt, al doelde ik meer op de lagere sociale klasse in Nederland. Gemiddelde gezinnen die rond de 40.000 euro per jaar verdienen, met 2 kindjes en geen riante villa's. Mensen die op het punt staan zichzelf aan te melden bij voedselbanken omdat ze niet eens meer in staat zijn 3x per week groente te kopen, waarbij deurwaarders de deur plat lopen omdat de energienota niet betaald kon worden. Ik als ex-mwd'er weet maar al te goed hoeveel stille armoede er heerst in Nederland, en ik denk dat menigeen daar enorm van zou schrikken. Juist deze mensen vangen keiharde klappen, hebben de laatste jaren veel opgevangen met spaargeld en zijn nu gewoon blut...
En ik denk dat deze klappen voor iedereen voelbaar zijn, immers leeft een ieder vaak naar salaris. Vaak is er niet directe ruimte om je vaste lasten in te dammen, niet in een tijdsbestek van een paar maanden... Dikke auto's leveren niets meer op, huizen worden amper verkocht, paardenmarkt is ingekakt, kinderopvangkosten zijn over de kop gegaan... Dat zijn geen dingen die 1,2,3 opgelost zijn.

Veel mensen zitten vast in hun situatie, en ik vermoed dat het in de toekomst alleen nog maar erger wordt.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:36

Liesje89 schreef:

Hey ja klopt!
Jij zat in Zoetermeer toch :D ?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:40

Straks kan niemand meer naar t ziekenhuis...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:43

Suuskipje schreef:
Liesje89 schreef:

Hey ja klopt!
Jij zat in Zoetermeer toch :D ?

Ja precies! Ben er in november om een heel banketstaaf reden uitgeschopt (net als heel veel anderen), haha! Wat leuk om je hier te treffen :D

Ok, en nu zal ik heel braaf niet meer off-topic gaan

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:45

zo!
Ik schrok zeker toen ik dit gisteren hoorde.
Waar moet men dit straks van gaan betalen.
1 nacht in het ziekenhuis door brengen, of ritje ambulance en je betaald dit hoe dan ook.

Ik denk dat ik straks zo'n persoon wordt, van ik heb hier last van maar ga toch maar niet naar het ziekenhuis.
En ik denk dat er vele zijn die dit hebben, en voor veel mensen straks de behandeling te laat is, of er een grote behandeling nodig is, wat uiteindelijk voorkomen had kunnen worden.
Ik mijn ogen richt de regering hier meer schade aan door de ER te verhogen, dan dat het daadwerkelijk iets goeds doet.
Wat nou als je van een minimum moet rond komen, dan laat je het wel uit je hoofd om naar een dokter te gaan.
Ik denk straks ook 3x naar voordat ik een dokter ga raad plegen!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:48

Wij verdienen samen nog net geen 40.000 euro, wel koopwoning (simpel rijtjeshuis) 2 kinderen, geen paarden,
Voor ons is eén koopwoning goedkoper dan huren. Hubs moet dagelijks 160km rijden om op zijn werk en weer thuis te komen. Dichterbij werken: er is hier slecht werk te vinden.
We hebben wel 2 auto's eén diesel voor hubs (eén nette tweedehands) en ik heb eén bakje van 16 jaar oud. Ik heb hem nodig voor de oudste (speltherapie/fysiotherapie) dat kost mij evenveel als de bus...

We doen geen gekken dingen, zou graag weer willen paardrijden maar mijn dochtertje gaat voor,die rijdt eén half uurtje per week. Kinderopvang die ik niet is te duur werk onder schooltijden in de thuiszorg, ik hoop dat we volgend jaar het allemaal rond kunnen blijven breien. De rek houdt eén keer op.... Niet alleen voor ons maar voor ook voor veel anderen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:50

Marion71 schreef:
Die eventuele 400 euro eigen risico is per jaar, in gedeelten en niet per maand.

Zie rekenvoorbeeld een stukje terug: voor mensen die nu al nauwelijks rond kunnen komen is 400 euro wel veel geld - zeker in combinatie met alle andere maatregelen die ook vooral de zieken en gehandicapten met een laag inkomen treft. Voor bepaalde inkomensgroepen zal het het verschil zijn tussen een vakantie binnen of buiten Europa, of een reis met een dag of 3 inkorten. Da's inderdaad niet zo veel.
Maar voor anderen is het een half maandinkomen - of volgens de schuldsaneringsnormen het leefgeld van 8 weken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:52

Gaan ze het weer bij de hardwerkende gewone man halen :(

Als ze nu eerst weer eens de hypotheekrente aftrek afschaffen voor huizen > 5 ton, dat bespaart veel meer dan dit :( Maar dankzij de VVD is die hypotheekrente aftrek voor dure huizen er weer gekomen. Terwijl die afgeschaft was.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:53

Dat kun je wel zeggen Marion71, dat het in gedeeltes is, per jaar.
Maare, ik kon gewoon dat bedrag in 1 x ophoesten hoor voor een ritje met de ambulance.
Dusja, de kans bestaat inderdaad dat je dus straks in 1 keer 'eventjes' 400 mag overmaken. Ga er maar aan staan, als je 900 per maand verdient bijv.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:54

en dat in gedeeltes is niet waar hoor (althans, bij mij niet)
ik ben diabetes en door de insuline ben ik altijd het eigen risico kwijt
mn verzekering betaald alles wel aan de apotheek en dergelijke, maar krijg zo in september een rekening van mn verzekering dat ik mn eigen risico moet betalen aan hun. en moet het binnen 14 dagen betalen.....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:00

@Kelly, maar dat weet je dus 9 maanden van tevoren. Elke maand wat opzij zetten. Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen voorstander, maar vind dat er door een aantal wel errug wordt geklaagt. De bezuinigingen raken ons allemaal. Ook mij, en ik ben geen grootverdiener maar ik ben wel bereid om mijn steentje bij te dragen. Als mensen dat niet kunnen, hebben ze recht op een toeslag.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:03

Arabesk schreef:

Als ze nu eerst weer eens de hypotheekrente aftrek afschaffen voor huizen > 5 ton, dat bespaart veel meer dan dit :( Maar dankzij de VVD is die hypotheekrente aftrek voor dure huizen er weer gekomen. Terwijl die afgeschaft was.

En waarom zou ik later als ik na hard werken een duur huis koop, niet mogen meeprofiteren van dit soort regelingen en Henk en Ingrid die (ten onrechte misschien wel) een uitkering trekken wel?
Ik vind dit zooooooooo krom he, trek maar van de rijken af, potverdorie zeg, accepteer toch eens dat niet iedereen gelijk is en hou eens op hetzelfde te willen als een ander die het misschien financieel een stuk breder heeft!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:05

het is ook wel zo dat je het van te voren weet, maar als je iedere maand al niks over hou (ja een week) dan blijft het toch een lastig verhaal......

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:13

dakota schreef:
Ik snap niet waarom er niet gewoon meer bezuinigd wordt op de ontwikkelingshulp

Er gaat een dermate klein deel van het BNP naar ontwikkelingshulp dat daarop bezuinigen niet eens zin heeft om de binnenlandse problematiek op te lossen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:13

Ik zeg mijn zorgverzekering volgend jaar maar op. Ga het wel zelf betalen, kom toch nooit bij de dokter. Ik ben er nu helemaal klaar mee, elk jaar gooi ik meer dan 1000 euro weg en als ik een keer wat moet hebben moet ik het toch zelf betalen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:16

Wildgirl schreef:
Arabesk schreef:

En waarom zou ik later als ik na hard werken een duur huis koop, niet mogen meeprofiteren van dit soort regelingen en Henk en Ingrid die (ten onrechte misschien wel) een uitkering trekken wel?
Ik vind dit zooooooooo krom he, trek maar van de rijken af, potverdorie zeg, accepteer toch eens dat niet iedereen gelijk is en hou eens op hetzelfde te willen als een ander die het misschien financieel een stuk breder heeft!

De rijken hebben geen hypotheekrente aftrek nodig :Z