asociaal rijgedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:56

zwanepol schreef:
Hoe bedoel je "aangezien er geen ruimte vóór jouw voorgaande voertuig is om terug te voegen"?

Inhalen moet je veilig doen zonder anderen te hinderen.
Aangezien er een onvoorspelbaar obstakel op jouw weg stond (dat blijkt ook) kon je niet veilig inhalen.

Electra63

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:25

Als ik sommige verhalen hier lees, snap ik al die onnodige verkeersongelukken wel. :D :')
Juist door goed en snel te anticiperen kun je dit soort dingen vermijden.
Danseresje: met natte ramen rijden vind ik zo dom, het kost 1 minuutje om je ramen droog te trekken aan de buitenkant, airco aan en je hebt 100% zicht.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:33

Electra63 schreef:
Als ik sommige verhalen hier lees, snap ik al die onnodige verkeersongelukken wel. :D :')
Danseresje: met natte ramen rijden vind ik zo dom, het kost 1 minuutje om je ramen droog te trekken aan de buitenkant, airco aan en je hebt 100% zicht.

Raam was nat aan de buitenkant en betrof mijn zijraampje. Voor ik gas gaf heb ik mijn raampje naar beneden gedraaid. Kreeg hem alleen niet zo soepeltjes omhoog. Had dus 100% zicht.
De optie airco heb ik niet in mijn altootje uit 98.
Bij beslagen ramen aan de binnenkant zal ik eerst zorgen voor zicht alvorens te gaan rijden.....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:35

ik vind het ook behoorlijk aso van je om dan nog in te gaan halen hoor

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:39

Danseresje schreef:
Electra63 schreef:

Raam was nat aan de buitenkant en betrof mijn zijraampje. Voor ik gas gaf heb ik mijn raampje naar beneden gedraaid. Kreeg hem alleen niet zo soepeltjes omhoog. Had dus 100% zicht.
De optie airco heb ik niet in mijn altootje uit 98.
Bij beslagen ramen aan de binnenkant zal ik eerst zorgen voor zicht alvorens te gaan rijden.....

Als het de buitenkant is, dan trek je toch met een wisser even je zijramen droog?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:56

Tja, die heb ik nog niet in de auto liggen. Heb deze auto nog niet zo lang en is mijn eerste auto......dus ja, ik loop nu tegen dit soort dingetjes aan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:24

Danseresje schreef:
Tja, die heb ik nog niet in de auto liggen. Heb deze auto nog niet zo lang en is mijn eerste auto......dus ja, ik loop nu tegen dit soort dingetjes aan

Net als een ijskrabber, ruitenvloeistof, koelvloeistof en olie is een wisser onmisbaar in iedere auto.
Kan je gewoon bij het benzinestation kopen :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:27

Wie er officieel ook fout zat, ik vind het niet van verkeersinzicht getuigen om toch in te gaan halen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:27

Wie er officieel ook fout zat, ik vind het niet van verkeersinzicht en vermogen tot vooruitzien getuigen om toch in te gaan halen in een dergelijke situatie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:15

Ik vind dat TS dus wel groot gelijk heeft... Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die zelf de regels bedenken om hoffelijk te zijn ...

Geen voorrang is geen voorrang.... Hier op de rotonde hebben fietsers geen voorrang, af en toe stopt er toch een auto, en ik verwacht dat niet, ik ga er vanuit dat ie doorrrijdt, levensgevaarlijk ... Ritsen op parkeerplaatsen, ze wachten me prima, ik kom van rechts.. Zelfde andersom als ik moet wachten tot ik een ons weeg omdat ik van links kom...

Mensen nemen overal maar voorrang want ach dat kan best even.. Je ziet toch dat ik eraan kom? Je kan toch stoppen ?

Regels zijn er niet voor niets en daar heeft iedereen zich aan te houden. Ik ben dan ook een aso rijder want ik neem ook mijn voorrang waar ik voorrang heb ...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:32

Ik vind dat hoffelijk zijn best mag, maar niet wanneer het niet hoeft (omdat het niet druk is). Zorg je alleen maar voor onduidelijke situaties voor, zo blijkt maar weer

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:38

Babsiej schreef:
Ik vind dat TS dus wel groot gelijk heeft... Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die zelf de regels bedenken om hoffelijk te zijn ...

Geen voorrang is geen voorrang.... Hier op de rotonde hebben fietsers geen voorrang, af en toe stopt er toch een auto, en ik verwacht dat niet, ik ga er vanuit dat ie doorrrijdt, levensgevaarlijk ... Ritsen op parkeerplaatsen, ze wachten me prima, ik kom van rechts.. Zelfde andersom als ik moet wachten tot ik een ons weeg omdat ik van links kom...

Mensen nemen overal maar voorrang want ach dat kan best even.. Je ziet toch dat ik eraan kom? Je kan toch stoppen ?

Regels zijn er niet voor niets en daar heeft iedereen zich aan te houden. Ik ben dan ook een aso rijder want ik neem ook mijn voorrang waar ik voorrang heb ...

Hier ben ik het heel erg mee eens. Er kwam in het begin een voorbeeld van hoffelijkheid naar een kind, wat niet wist of hij nog wel/geen voorrang had, door hem wel voorrang te verlenen terwijl hij deze niet had. In het verkeer valt en staat alles met de regels. Voorrang verlenen indien dit verplicht is en anders niet. Dit kind steekt de volgende keer misschien gewoon over omdat hij verwacht dat alle auo's stoppen/daar horen te stoppen.

Wij hebben hier meerdere rotondes waar fietsers geen voorrang hebben. Ondertussen krijgen de fietsers zo vaak voorrang van andere bestuurders dat ze gewoon de rotonde op knallen, er zijn een hoop bestuurders die daar niet van op de hoogte zijn, met alle gevolgen van dien. En de fietsers belemmeren in de spits het verkeer omdat ze als kuddes schapen achter elkaar de weg blijven blokkeren (terwijl ze dus geen voorrang hebben)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:05

In de stromende regen laat ik fietsers voor, voorrang of niet. Zelfde gaat als ik een ouder moeilijk zie doen met een kindje naast zich of achterop. Ook op drukke punten waar je als fietser maar moeilijk over komt stop ik, ik heb zelf 7 jaar lang 40km per dag gefietst, moest meerdere zulke punten over en ik weet hoe poedersuiker het is om 10 minuten te moeten wachten omdat niemand eventjes wil stoppen.

Ik rem ook voor overstekende eendjes, twijfelende kinderen en ander gespuis wat misschien volgens de regels geen voorrang heeft, maar waarvan ik vind dat ze nog niet sterk genoeg zijn (of ooit gaan worden) om zelf precies te weten wat de regels zijn.

Aan de andere kant heb ik dan weer een hekel aan voetgangers die als er bijna neits rijdt het stoplicht gebruiken, maar dat is wel het gevolg als nooit iemand ze voor laat.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:21

Babsiej schreef:
Geen voorrang is geen voorrang.... Hier op de rotonde hebben fietsers geen voorrang, af en toe stopt er toch een auto, en ik verwacht dat niet, ik ga er vanuit dat ie doorrrijdt, levensgevaarlijk ...

Dit vind ik een hele herkenbare want zo heb ik ooit zelf mijn motor total-loss gereden. Ik was net een rotonde opgereden, voor mij zat nog een auto en de bestuurder dáárvoor besloot op het allerlaatste momen een fietser voorrang te geven. Dus de auto voor mij maakte een noodstop en omdat ik daar niet tegenaan wilde rijden moest ik remmen en sturen tegelijk met als gevolg dat m'n achterwiel weggleed en ik viel. Nu val je met amper 30 km/u en netjes in motorpak niet hard genoeg om zelf ook maar een blauwe plek te hebben, maar een al wat oudere motor die een paar meter over het asfalt glijdt heeft al gauw genoeg krassen en deuken om de reparatiekosten de dagwaarde te laten overstijgen. M'n trouwe brommert heeft me nog keurig naar huis gebracht en ik kon er ook nog op naar de garage rijden, maar de verzekering was niet blij met dit geintje. Gelukkig had ik een hele goeie garage en ik heb nog een paar jaar van die motor kunnen genieten, maar die 'hoffelijke' chauffeur heeft met zijn vriendelijke gebaar naar die fietser wél een ongeluk veroorzaakt. En het meest irritante daarvan vond ik nog wel dat hij dat zelf niet eens gezien heeft.

Dat betekent niet dat ik tegen hoffelijk gedrag ben, integendeel. Maar er is wel een reden voor dat je met rijles leert dat je éérst moet spiegelen en daarna pas op de rem mag trappen. Niet iedere chauffeur heeft voldoende overzicht voor én achter zich om zich hoffelijk gedrag te kunnen permitteren. En niet iedere chauffeur realiseert zich welke impact zijn voertuig heeft op anderen. Ik ben zelf bijvoorbeeld helemaal niet blij met als die SUV's, omdat die mensen zelf wel lekker veel overzicht hebben maar het zicht van de auto's achter zich gewoonlijk ernstig belemmeren. Vanwege de hoogte van die auto's zit de achterruit ook hoger, waardoor je als achterligger veel minder kunt zien. Hetzelfde geldt voor busjes, dat zijn rijdende blinde muren en daar zou je als chauffeur rekening mee moeten houden vind ik.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:18

Vjestagirl schreef:
In de stromende regen laat ik fietsers voor, voorrang of niet. Zelfde gaat als ik een ouder moeilijk zie doen met een kindje naast zich of achterop. Ook op drukke punten waar je als fietser maar moeilijk over komt stop ik, ik heb zelf 7 jaar lang 40km per dag gefietst, moest meerdere zulke punten over en ik weet hoe poedersuiker het is om 10 minuten te moeten wachten omdat niemand eventjes wil stoppen.

Ik rem ook voor overstekende eendjes, twijfelende kinderen en ander gespuis wat misschien volgens de regels geen voorrang heeft, maar waarvan ik vind dat ze nog niet sterk genoeg zijn (of ooit gaan worden) om zelf precies te weten wat de regels zijn.

Aan de andere kant heb ik dan weer een hekel aan voetgangers die als er bijna neits rijdt het stoplicht gebruiken, maar dat is wel het gevolg als nooit iemand ze voor laat.

In de regen gelden de verkeersregels niet meer?

Puntje wat ik niet heb gehad bij mijn examens...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:50

Tjonge dit is allemaal niet relevant in situatie van TS. Zij kon situatie prima overzien maar nam doelbewust de keuze de kerende chauffeur te blokkeren. En als je dan op je strepen gaat staan van regels zijn regels..... dan krijgt b.v. een vrachtwagen nooit de kans om achteruit een oprit in te rijden om te lossen etc. etc.
Gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar. Mensen die dat niet kunnen of willen zijn imo verkeers-aso's.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:53

Dus kort samengevat TS hield zich aan de regels, de kerende chauffeur had kunnen wachten het was immers een rustige weg, en dan is TS asociaal...

Bijzondere blik op situaties..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:00

slimmerik schreef:
Tjonge dit is allemaal niet relevant in situatie van TS. Zij kon situatie prima overzien maar nam doelbewust de keuze de kerende chauffeur te blokkeren. En als je dan op je strepen gaat staan van regels zijn regels..... dan krijgt b.v. een vrachtwagen nooit de kans om achteruit een oprit in te rijden om te lossen etc. etc.
Gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar. Mensen die dat niet kunnen of willen zijn imo verkeers-aso's.

Ik ben het volledig met je eens. Ik rij (altijd) te hard, maar ik hou genoeg afstand om te kunnen anticiperen. Maar er is niets mis met hoffelijkheid in het verkeer t.o.v. zwakkere verkeersdeelnemers. Ik stop ook voor ouderen en kinderen (in de regen of bij gevaarlijk, drukke verkeersplekken). Deels eigenbelang, omdat ik niet het risico wil lopen, dat een kind ineens de weg overvliegt :D .
Maar inhalen, terwijl een auto stopt voor een andere weggebruiker die bezig is met een bijzondere verrichting is gewoon dom.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:01

De chauffeur had al voorrang gekregen van de vrouw voor ts, was dus al bezig voor ts besloot er nog ff langs te piepen. Er heeft hier ook een rijinstructeur gereageerd die ook zegt dat ts zich niet aan de regels hield (inhalen is ook een speciale verrichting). Ik ga er vanuit dat die wel weet waar hij of zij over praat.

En ja ik rem ook voor overstekend gespuis, tijdens rijlessen nog een auto Total loss gereden door een overstekende hond.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:07

ik heb er altijd een hekel aan als mensen achter me, gaan inhalen terwijl ik even stilsta omdat de auto voor mij iets doet. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat ik stil ga staan omdat er een geparkeerde auto voor me staat en er een tegenligger aankomt maar de bestuurder achter me blijkbaar denkt dat ik voor mijn lol stil ga staan en dus vervolgens klem zit met de tegenligger (die gewoon een open weg voor zich heeft liggen en dus voorrang heeft)....
Mensen hebben gewoon geen geduld, hoeveel tijd kost het om eventjes te wachten, ook al doet de ander een bijzondere verrichting?
Net als de situatie van achter een trekker rijden op een weg waar je niet gemakkelijk in kunt halen endat degene die achteraan rijdt als eerste gaat inhalen; denk je dat de mensen voor je niet willen inhalen zodra de kans zich voordoet en dat die al langer zitten te wachten?!

Nee TS ik had het in deze situatie anders gedaan, al is het alleen maar omdat er nog een auto voor je reed die wellicht hetzelfde zou doen en daarbij wat minder goed oplet en jullie dus een botsing hebben.
Gewoon even wachten, daar krijg je niets raars van ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:17

Babsiej schreef:
Dus kort samengevat TS hield zich aan de regels, de kerende chauffeur had kunnen wachten het was immers een rustige weg, en dan is TS asociaal...

Bijzondere blik op situaties..

TS hield zich helemaal niet aan de regels. Staat nl niet in de regels dat je iemand in MOET halen die afremt en iemand die keert MOET blokkeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:43

Babsiej schreef:
Vjestagirl schreef:

In de regen gelden de verkeersregels niet meer?

Puntje wat ik niet heb gehad bij mijn examens...

Oh jawel hoor. Maar ik vind het niet bepaald menselijk om anderen te laten verzuipen in de regen als ik lekker droog zit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:47

Tellen fietsende scholieren ook :+?
Ik heb nu rijles, en toen ik nog op stage zat ging ik rond 8 uur lessen, en dan heb je al die scholieren. Veel stoppen netjes met hun fietsje, maar je hebt er altijd een paar die er net voorschieten, zodat je keihard moet remmen, met als gevolg dat je bijna de buschauffeur die achter je rijd op je schoot hebt zitten...

Of oudere mensen die ook met een autootje zo even de weg oversteken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:48

@Vestjagirl (goed gespeld?)

Kinderen moet je altijd voor remmen, omdat ze zomaar over kunnen steken, heb ik geleerd :).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:56

Maar de chauffeur die de weg op keert had simpelweg geen voorrang...
Als een of andere wegpiraat dan ineens stil gaat staan om voorrang te geven aan iemand die dat niet heeft ben je niet verplicht daaraan mee te werken, tenzij daar natuurlijk een inhaalverbod is, maar dat haal ik er niet uit...

Ik heb ook altijd geleerd dat je alleen iemand voorrang mag geven die dat niet heeft als er niks achter je rijdt of aankomt ...

En bij regen slaat het helemaal nergens op, alsof die fietser minder nat wordt :+
Ook in de regen krijgt niemand voorrang die dat niet heeft, en dat heeft niks met asociaal te maken maar puur met verkeersveiligheid, omdat men er niet vanuit gaat dat ik te pas en te onpas stil ga staan om mensen voorrang te verlenen.