Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lady_M schreef:Babootje schreef:Ik geloof niet dat de NL burger hier ook maar iets in heeft bepaald.
Een referendum over de Europese grondwet heeft NEE opgeleverd. Een referendum over de eurozone zou volgens mij ook NEE opgeleverd hebben.
Vandaar dat het ook maar niet is gevraagd. Dus mag ik best zeuren.
Zoals gezegd, na het 'nee' van de Nederlandse burger is de Europese Grondwet wel degelijk van tafel geveegd, buiten dat was het geen bindend referendum, maar een consultatief, dus raadgevend. Ondanks dat het niet-bindend was, heeft men toch gedaan wat de burger wilde.
Overigens bepaalt de Nederlandse burger wel degelijk mede het beleid in Europa, door te stemmen voor de landelijke verkiezingen, want daardoor wordt bepaald wie er in de Raad van Ministers en de Europese Raad komt te zitten. De belangen van ons land worden daar vertegenwoordigd. Ook kun je rechtstreeks stemmen voor het Europees Parlement. Van de vier instituten van de EU zijn er dus drie waarvan je de samenstelling kan beïnvloeden.
Dus er is je wel degelijk iets gevraagd. Is het dan nog steeds terecht om te zeuren?
phormicola schreef:Ik denk dat het zeer onverstandig was om in de EU te stappen. Als we dat niet hadden gedaan hadden we een stuk sterker gestaan, denk ik. Nederland was een sterk land en had zich gewoon niet moeten inlaten met zwakkere landen.
Maar om er nu uit te stappen gaat ook weer een hoop problemen met zich mee brengen. Misschien zijn ze te overzien, misschien niet.
De rebel in mij zegt: doen. Zoals het er nu uitziet gaat het alleen maar slechter worden. Zou het echt zo veel slechter worden als we eruit stappen?
Electra63 schreef:Babootje schreef:Ik heb overigens niks met de PVV hoor. Overigens ben ik blij dat we hier geen Berlusconi hebben. Zijn onaantastbaarheid is bij wet geregeld.
Ach als wij hier een republiek hadden en Geert werd onze President dan zou hij dat ook doen, hoor. Die is echt niet heiliger dan Berlusconi
phormicola schreef:Ik denk dat het zeer onverstandig was om in de EU te stappen. Als we dat niet hadden gedaan hadden we een stuk sterker gestaan, denk ik. Nederland was een sterk land en had zich gewoon niet moeten inlaten met zwakkere landen.
Maar om er nu uit te stappen gaat ook weer een hoop problemen met zich mee brengen. Misschien zijn ze te overzien, misschien niet.
De rebel in mij zegt: doen. Zoals het er nu uitziet gaat het alleen maar slechter worden. Zou het echt zo veel slechter worden als we eruit stappen?
Electra63 schreef:phormicola schreef:Ik denk dat het zeer onverstandig was om in de EU te stappen. Als we dat niet hadden gedaan hadden we een stuk sterker gestaan, denk ik. Nederland was een sterk land en had zich gewoon niet moeten inlaten met zwakkere landen.
Wij zijn in 1950 in de EU gestapt, dat was toen zeer verstandig en heeft ons veel gebracht.
Teddy321 schreef:Uit de EU stappen hoeft niet, als we eerst het Europarlement eens opschonen. Het is toch te zot dat ze elke (dacht 8 weken) van Brussel naar Straatsburg verhuizen en daarna weer vice versa. Ik heb me wel eens laten vertellen dat dat meerd dan 8 ton!! per keer kost. En dat in deze tijd....onverkoopbaar.
russel schreef: