Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:16

Ben ik de enige die dit onetisch vind? :n

gummie

Re: Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:17

Nee, je bent niet de enige.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:17

Gelukkig maar. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:18

patatkraam schreef:
Ben ik de enige die dit onetisch vind? :n

Als je het topic goed had doorgelezen had je daar al je antwoord kunnen vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:19

Tja, is het onethisch om in te grijpen in het zelfbeschikkingsrecht?
Of is het onethisch om willen en wetens kinderen in een onveilige omgeving op te laten groeien (en ter wereld te laten komen)?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:21

Kanelly schreef:
Of is het onethisch om willen en wetens kinderen in een onveilige omgeving op te laten groeien (en ter wereld te laten komen)?

Dát is inderdaad een goeie!

Ik vind het persoonlijk onethisch dat sommige mensen willens en wetens kinderen willen laten opgroeien terwijl de basis gewoon (nog) niet in orde is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:21

Kanelly schreef:

Ik had op basis van jouw criteria even wat vragen gesteld.... ben nog steeds benieuwd wat jouw antwoord is.
Ps. de wereld IS onveilig. Ook als je bepaalde ouders uitsluit van het krijgen van kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:23

Had ik gezien hoor Gummie ;)
Alleen nu even geen tijd om uitgebreid te typen. Relax ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:25

Ik ben super relax ;) Ik had er alleen even een vriendelijk poppetje achter moeten zetten! Dan leest het al heel anders :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:26

Nog een mening: De ouders die kun kinderen zo vreselijk moddervet laten worden zijn wat mij betreft ook ongeschikt.
Als zij niet de kennis, middelen of het verstand heben om hun kind gezond en gevarieerd te voeden gaat er toch iets mis in de basis?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:30

HorseTopShop schreef:
Wie gaat er dan bepalen welke ouders er geschikt en ongeschikt zouden zijn?
Wat is geschikt en ongeschikt?

Mijn visie: mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, kunnen ook niet voor een kind zorgen (dat geheel afhankelijk is van zo'n ouder). Daar trek ik de grens.
Hoe kan je in godsnaam voor een baby, een kindje, zorgen als je niet in staat bent voor jezelf te zorgen? Ik heb het dan over drugsverslaafden, verstandelijk gehandicapten die in instellingen wonen en waarbij de hulpverleners hun kont moeten afvegen na het poepen omdat ze dat zelf niet kunnen, psychiatrische patienten die in gedwongen opnames zitten omdat ze een gevaar zijn voor zichzelf en de medemens of omdat ze in een waanwereld leven.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:31

Ik ben voor.

Als ik kijk naar mijn neef.(licht verstandelijk beperkt). Hij zou van mij best kinderen mogen/kunnen krijgen. Hij doet alles zelf alleen is niet slim en heeft af en toe hulp nodig met financiën.

Maar waar ik werk krijgen alle vrouwelijke clienten de prikpil. Dit is verplicht en ik vind dat erg goed.
Iemand zei hier dat een geestelijk gehandicapte met een kind 4 begeleiders ziet. Nou ik kan je vertellen dat zijn er veel meer dan 4. Een gemiddelde client ziet in zijn leven meer dan 100 verschillende hulpverleners. Dan tel ik een arts enz ook mee. Maar op de woning bestaat ons team al uit 9 personen. Dan komt er nog inval bij.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:36

Paintlinger schreef:
Nog een mening: De ouders die kun kinderen zo vreselijk moddervet laten worden zijn wat mij betreft ook ongeschikt.
Als zij niet de kennis, middelen of het verstand heben om hun kind gezond en gevarieerd te voeden gaat er toch iets mis in de basis?

Precies. En zo kunnen we nog wel even doorgaan:
- mensen met een te laag inkomen
- mensen die te veel werken (kind komt aandacht te kort)
- mensen die aan risicosporten doen (toekomst onzeker)
- mensen die op oudere leeftijd kinderen krijgen (kind verliest zijn/ haar ouder op jonge leeftijd)
- tienermoeders (een kind hoort geen kind op te voeden)
- mensen met een strafblad
etc.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:38

Gummie: nogmaals, wat mij betreft gaat het om BEWEZEN causale verbanden tussen problematiek van de ouders en kindermishandeling. Een onzekere toekomst door sport heeft daar werkelijk níets mee te maken. Dat is een volkomen andere discussie.

Want: stel dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat drankverslaafde psychotische ouders in 80-90% van de gevallen hun kind mishandelen. Moet een drankverslaafd psychotisch echtpaar dan evengoed het recht op kinderen behouden?

Ik vind van niet. Als het risico zó groot is, waarom moeten we dat dan nemen?
En stel dat datzelfde echtpaar al een uithuisgeplaatst kind heeft. Mogen ze dan een volgende kind? Of niet?

Wat betreft het zelfbeschikkingsrecht: vrijheid is ook een groot goed. Toch sluiten we sommige mensen levenslang op in een TBS-kliniek omdat ze een gevaar vormen voor de maatschappij. Waarom mag dat wel, en is dat prima, maar mag je geen anticonceptie verplichten aan ouders die een gevaar vormen voor hun eigen kinderen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:38

Gummie: Je hebt best een mooi lijstje gemaakt wat mij betreft hoor :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:40

Ik zou gewoon één kans geven, als blijkt dat ouders niet voldoende voor een kind kunnen zorgen, worden ze verplicht tot anticonceptie. Zo zou ik het doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:40

quera schreef:
Iemand zei hier dat een geestelijk gehandicapte met een kind 4 begeleiders ziet.

Nee, ik reageerde op iemand die het aantal hulpverleners noemde als nadeel. En ik reageerde daarop met de stelling dat je met (max) 4 fulltime mensen iemand 24 uur per dag, 7 dagen per week 1 op 1 kunt begeleiden. En dat het dus wonderlijk is dat we de zaken zo gecompliceerd maken dat er tot inderdaad wel 100 verschillende hulpverleners langskomen... Dat levert een boel gedoe, rompslomp, bureaucratie en onzekerheid op - maar dat is niet slechts het gevolg van de hulp die mensen met een handicap nodig hebben, maar ook van de manier waarop wij onze zorg hebben ingericht (nl erg gefragmenteerd.)

Wat ik daarmee wilde zeggen is dat dat dus niet meteen een reden is om de mensen die hulp nodig hebben te verminderen. We zouden ook kunnen kijken of we onze hulp weer wat kunnen versimpelen zodat het minder problematisch is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:42

DaniBanani schreef:
Gummie: nogmaals, wat mij betreft gaat het om BEWEZEN causale verbanden tussen problematiek van de ouders en kindermishandeling. Een onzekere toekomst door sport heeft daar werkelijk níets mee te maken. Dat is een volkomen andere discussie.

je kunt het causaal niet per conreet geval vooraf bewijzen. Dat bewijs je zelf met onderstaande percentages.

Want: stel dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat drankverslaafde psychotische ouders in 80-90% van de gevallen hun kind mishandelen. Moet een drankverslaafd psychotisch echtpaar dan evengoed het recht op kinderen behouden?

Moet je die 10-20% dan ten onrechte uitsluiten? Op basis waarvan zou dat dan moeten kunnen? Omdat een ANDER echtpaar wel hun kind zal gaan mishandelen? dus je straft iemand voor de daad van een ander? Dat is strafrechtelijk niet mogelijk.

Ik vind van niet. Als het risico zó groot is, waarom moeten we dat dan nemen?
En stel dat datzelfde echtpaar al een uithuisgeplaatst kind heeft. Mogen ze dan een volgende kind? Of niet?

Wat betreft het zelfbeschikkingsrecht: vrijheid is ook een groot goed. Toch sluiten we sommige mensen levenslang op in een TBS-kliniek omdat ze een gevaar vormen voor de maatschappij. Waarom mag dat wel, en is dat prima, maar mag je geen anticonceptie verplichten aan ouders die een gevaar vormen voor hun eigen kinderen?
Een TBS-er heeft een strafbaar feit gepleegd, en wordt voor DAT feit gestraft. Als iemand zijn kind mishandeld heeft, of vermoord, dan kan die daarvoor gestraft worden, inclusief TBS. Als iemand geen kind heeft, of eerder een kind heeft vermoord, daarvoor straf heeft gehad en TBS heeft gehad, en die straf is teneinde, kun je niet deze straf er bovenop geven of voorafgaand aan het uberhaupt hebben van een kind.
Laatst bijgewerkt door gummie op 14-04-12 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:43

laetitia schreef:
HorseTopShop schreef:
Wie gaat er dan bepalen welke ouders er geschikt en ongeschikt zouden zijn?
Wat is geschikt en ongeschikt?

Mijn visie: mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, kunnen ook niet voor een kind zorgen (dat geheel afhankelijk is van zo'n ouder). Daar trek ik de grens.
Hoe kan je in godsnaam voor een baby, een kindje, zorgen als je niet in staat bent voor jezelf te zorgen? Ik heb het dan over drugsverslaafden, verstandelijk gehandicapten die in instellingen wonen en waarbij de hulpverleners hun kont moeten afvegen na het poepen omdat ze dat zelf niet kunnen, psychiatrische patienten die in gedwongen opnames zitten omdat ze een gevaar zijn voor zichzelf en de medemens of omdat ze in een waanwereld leven.

Ja maar ik ken een stel die wel voor zichzelf kunnen zorgen, maar zo slecht voor het kind zijn. Dus wat is geschikt en ongeschikt? Ik denk dat niemand dat kan bepalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:47

@Dani, in je openingspost schreef je
Citaat:
De laatste twee argumenten zijn helemaal drogredenaties. "Als A, dan ook B en C en D.." Eh, nee, dat hoeft helemaal niet. Dat is gedacht vanuit angst, niet vanuit de werkelijkheid. En dat 'normale' ouders kunnen doordraaien lijkt mij geen reden om overduidelijke risicogevallen dan ook maar niet aan te pakken.

En da's terecht.

Maar de reacties in dit topic geven in elk geval aan dat de verleiding om de grenzen op te rekken best bestaat. Jij pleit alleen voor beperking bij uitzonderlijk ernstige situaties... maar een heleboel anderen in dit topic veralgemeniseren dat maar al te makkelijk. En hoewel het dus niet automatisch leidt tot het steeds oprekken van de maatregel, is het risico wel levensgroot aanwezig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:47

Ongeschikt is voor mij wel duidelijk als een moeder in de rechtzaal schuldig wordt geacht van het stelstelmatig mishandelen van haar kind met dood tot gevolg. (zoals bij meisje Savannah toen)
Die vrouw mogen ze van mij direct steriliseren.... En indien pa er ook bij betrokken was mag hij ook door naar de kliniek,
Helaas is het kwaad al geschied, kindje komt nooit meer terug maar het idee dat ze nooit meer kinderen kan krijgen staat mij wel aan.
(maar goed, dat is wel een extreem voorbeeld natuurlijk die goddank niet vaak voorkomt)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:49

voorstander, maar zal niet meevallen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:53

Als je het als straf wilt kunnen toepassen, dan zou inderdaad de wetgeving veranderd moeten worden. Alleen zou dat dan in strijd zijn met internationale regelgeving denk ik. EVRM en IVBPR.

Nog even ten overvloede: ik ken meerdere mensen die een vreselijk nare jeugd hebben gehad, met mishandelingen, misbruik, emotionele verwaarlozing, etc. Om 1 ervan daaruit te plukken: zij is getrouwd, gelukkig en heeft een zeer succesvol eigen bedrijf. Maar zij had dus niet geboren mogen worden als deze regel van verplichte anticonceptie of sterilisatie was ingevoerd.

In feite neem je niet alleen het zelfbeschikkingsrecht weg bij de ouders, maar je ontneemt ook het recht om te leven aan een kind. Er is nu eenmaal niet altijd een causaal verband tussen slechte ouders en ongelukkige, mislukte kinderen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:55

Sorry shadow0 dan las ik het verkeerd

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 12:56

Gummie, Shadow; ik snap jullie punt.

Maar stel dan - door onderzoek aangetoonde risicogroepen waarbij een eerste kind al intensieve begeleiding vereist of uit huis is geplaatst. Dan weet je zeker dat deze ouders onder deze omstandigheden niet goed voor hun kind kunnen zorgen. Mag het dan wél? En dan dus ook met regelmatige beoordeling en eventueel herziening, maar dan straf je de ouders wel voor iets wat ze al hebben gedaan, net als die TBS-er.

En een kind wat niet geboren is mist het leven ook niet, dus dat vind ik een vreemd argument..