aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:25

Engeland en Amerika zijn duur...... maar wij zijn ook duur als je het bijv. met Belgie vergelijkt. Tenminste. Een man die daar mee bezig is zei van de week dat ze daar 500 euro betalen.

Overigens is het het hier hardstikke duur.... puur ook om de reden dat de leskwaliteit steeds verder achteruit gaat(en ja dan wordt het vanzelf een 'pret'studie).

Dani

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:55

Ik denk dat het probleem 'm helemaal niet zit in de studies maar in de voorlichting.
Laat leerlingen veel meer meeloopdagen doen, laat voorlichters naar scholen komen - en dan niet die met de fantastische praatjes, maar mensen die eerlijk zijn. Help leerlingen om een keuze te maken in hun vakkenpakket en hun vervolgopleiding.

Ik ben Engels gaan studeren omdat ik dat leuk vond en er goed in was (en omdat ik toen nog dacht docent te willen worden). Maar achteraf had ik geen flauw idee wat de studie inhield. Ik ben er heel blij mee, zit er volkomen op mijn plek, maar dat heeft niet bepaald aan goede voorlichting gelegen. Veel meer aan mijn eigen initiatief - meeloopdag, heel veel lezen online, informatie zoeken. Maar niet elke leerling is zo proactief.

En op je 16e ben je nog minder 'klaar' om zo'n keuze te maken, dus geen wonder dat de uitval/studieswitches/hele andere banen juist onder MBOers hoog liggen. Met daarnaast nog eens het probleem van ronduit slechte studies zo hier en daar (evenals op 't HBO trouwens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:57

Ik heb zelf een aantal jaren geleden de versnelde studie met dieren gevolgd (niv. 4 versneld, nog steeds een makkie, nooit iets voor hoeven doen en haalde 8-en en 9-ens), en toen ik klaas was direct een vaste (goed betaalde!) baan in een dierenasiel gekregen. Daarna toch weer gaan studeren. Studeer nu logopedie (HBO) en wil hierna nog 2 jaar door voor stottertherapeut (zijn er maar een aantal van in NL). Dan ben je binnen...

En als ik even verder droom, een eigen praktijk lijkt me leuk, en voor de stotterende kinderen wil ik graag 'iets met dieren' gaan toepassen, in het kader van de desensitisatie. :)

Er is ook zo'n HBO-dierenopleiding, ben heel blij dat ik dat niet heb gedaan, maar iets waar ik straks wel echt wat mee kan. Ben dan sowieso logopedist, mocht ik besluiten niet verder te gaan.
Heb trouwens ook ooit nog eens gekeken bij een HBO school waar je docent kon worden in diervakken (en nog wel meer kon je er mee hoor), maar toch ook blij dat ik dat niet gedaan heb. Als die opleidingen minderen, minderen automatisch ook de docenten..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 00:45

kohtje schreef:
Snap dat ook niet. Snap ook niet dat ouders het niet tegen houden. Het is toch bekend dat er weinig werk in is. Zonde van de tijd dat je een opleiding doet waar je bijna zeker geen baan in vindt.

Lijkt mij niet moeilijk te bedenken. Je weet niet wat je wilt of bent gewoon te lui, maar je MOET een 'opleiding' hebben, dus ga je maar zo'n pretopleiding doen.

Ik ken mensen die zo'n dieren/paardenopleiding doen, is toch niet te geloven. Wat leer je daar? Hoeven uitkrabben en stront scheppen. Goed dat het stopt, maar we moeten gewoon van heel die opleidingcultuur af. Om achter de kassa te zitten vragen ze tegenwoordig al diploma's, is toch van de zotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:07

verootjoo schreef:
Oei, ik vind het wel erg als mensen niet beseffen hoeveel het kost om te studeren en hoe bevoorrecht we zijn dat we slechts veel minder dan de helft zelf hoeven te betalen.
Een jaartje studeren kost ong. 3000 tot 7000 afhankelijkk van de opleiding. Terwiijl het collegegeld ong op 1500 euro ligt.

Niet "beseffen" is in mijn geval niet echt van toepassing hoor...
Ik besef heel goed dat studeren duur is.

Maar als niemand ooit precies kenbaar maakt welke kosten er door de student en welke er door de maatschappij worden betaalt, dan is het lastig om daar over op de hoogte te zijn.
Heb gisteren een korte google search gedaan en kon er toen ook niet direct wat over vinden.

Maar nogmaals: wat zijn die kosten dan precies? Wat wordt er betaalt?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:15

Nies_ schreef:
kohtje schreef:
Snap dat ook niet. Snap ook niet dat ouders het niet tegen houden. Het is toch bekend dat er weinig werk in is. Zonde van de tijd dat je een opleiding doet waar je bijna zeker geen baan in vindt.

Lijkt mij niet moeilijk te bedenken. Je weet niet wat je wilt of bent gewoon te lui, maar je MOET een 'opleiding' hebben, dus ga je maar zo'n pretopleiding doen.

Ik ken mensen die zo'n dieren/paardenopleiding doen, is toch niet te geloven. Wat leer je daar? Hoeven uitkrabben en stront scheppen. Goed dat het stopt, maar we moeten gewoon van heel die opleidingcultuur af. Om achter de kassa te zitten vragen ze tegenwoordig al diploma's, is toch van de zotte.

óf misschien zijn er daadwerkelijk mensen die er bewust voor gekozen hebben ;). Maar goed ook, anders hebben de mensen in dierenwinkels nog minder verstand van zaken, is er een probeel voor de vakantiegangers met hond. Waar laat je namelijk je dier? Asielhonden hebben ook een probleem, en de dierenartsen worden nog 4x zo duur omdat de paraveterinaire er niet meer zijn.
Som he, heb je gewoon mensen nodig die dierverzorging hebben gestudeerd. Je leert er namelijk niet alleen maar hoeven krabben en strontscheppen hoor ;). Ik heb toen die tijd een heel ondernemingsplan moeten opstellen. Ook dat hoort er gewoon bij.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:16

Dat is per studie en school verschillend Femke maar je snapt toch wel dat voor 1600 euro per jaar niet het salaris van al die leerkrachten, huur van de gebouwen, lesmaterialen etc betaald kunnen worden? Er gaat zo'n 5000 à 6000 per jaar bij per student. En dan nog maar niet te spreken om belastingafdracht etc. wat je die "verloren" jaren aan de maatschappij had kunnen afdragen als je in die tijd gewerkt had.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:18

Ik vind dat sommige mensen wel heel makkelijk gelijk een oordeel hebben over mensen die een zogenoemde 'pret studie' doen.
Ik doe zelf ook de opleiding dierverzorging en waarom? ik was 16 kwam van het vmbo en had echt geen idee wat ik nou wilde doen. Nu vond ik dieren altijd wel leuk dus ben ik deze opleiding gaan doen.
Je hoeft ook echt niet te denken dat het alleen maar de hele dag een beetje knuffelen en schoonmaken is hoor! Wij krijgen ook heel veel management zo moeten we een ondernemersplan schrijven, mini onderneming project gedaan, evenementen georganiseerd. Ook volg ik ook nog extra Havo vakken bij. Dus wanneer je klaar bent met de opleiding ben je wel vrij breed opgeleid hoor.

Ik vind het wel goed hoor dat deze opleidingen eens even onder de loep worden genomen, maar het is gewoon een moeilijke tijd en dat is voor wel veel meer beroepen zo!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:26

Nikki__ schreef:
Nies_ schreef:

óf misschien zijn er daadwerkelijk mensen die er bewust voor gekozen hebben ;). Maar goed ook, anders hebben de mensen in dierenwinkels nog minder verstand van zaken, is er een probeel voor de vakantiegangers met hond. Waar laat je namelijk je dier? Asielhonden hebben ook een probleem, en de dierenartsen worden nog 4x zo duur omdat de paraveterinaire er niet meer zijn.
Som he, heb je gewoon mensen nodig die dierverzorging hebben gestudeerd. Je leert er namelijk niet alleen maar hoeven krabben en strontscheppen hoor ;). Ik heb toen die tijd een heel ondernemingsplan moeten opstellen. Ook dat hoort er gewoon bij.

Ach kom. Beetje werkervaring opdoen en je weet er meer vanaf dan 4 jaar zo'n pretopleiding. No offense hoor, als je het leuk vind, gewoon doen, denk niet dat je zonder zo'n opleiding aan de bak komt ergens, maar dan hoef je nog niet te doen alsof het allemaal zoveel inhoudt.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:28

Ik ga HBO Paardensport studeren in Deurne omdat ik mijn geld al verdien aan paarden,
en ik mijn kennis over het bedrijfsleven en over het trainen van paarden wil vergroten.
Ik zit niet te wachten op een 'gewone' opleiding. Ik wil vanuit de praktijk leren maar wel op HBO
niveau, en HBO Paardensport geeft hiervoor de beste uitkomst.
Dat mensen denken dat het daarom een pretstudie is snap ik niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:39

slimmerik schreef:
Dat is per studie en school verschillend Femke maar je snapt toch wel dat voor 1600 euro per jaar niet het salaris van al die leerkrachten, huur van de gebouwen, lesmaterialen etc betaald kunnen worden? Er gaat zo'n 5000 à 6000 per jaar bij per student. En dan nog maar niet te spreken om belastingafdracht etc. wat je die "verloren" jaren aan de maatschappij had kunnen afdragen als je in die tijd gewerkt had.

Wéér een loze aanname...
Ik HEB tijdens mijn studie ook nog 30 á 40 uur in de week gewerkt :+
Draaide gemiddeld weken van 60 tot 80 uur met m'n studie erbij.

Mijn jaren zijn absoluut niet verloren geweest. al heb ik de studies niet met een diploma afgerond.
Maar van verschillende vakken uit beide studies heb ik met m'n huidige werk ontzettend veel profijt.
Zo heb ik op de dierhouderij opleiding ook heel veel marketing en bedrijfskunde vakken gehad die me nu van pas komen.
En op de studie voor bio docent heb ik geleerd hoe je lesmateriaal kunt maken. Ideaal voor de workshops die ik nu geef en het leerboek dat ik geschreven heb.

Verloren is het dus absoluut niet, en ik heb meer aan belasting bijgedragen dan de gemiddelde student. ;)
En daarnaast betaal ik óók nog de OV kaart over al die jaren en de prestatiebeurs helemaal terug.
Wat dat betreft ben ik juist een gunstige student geweest voor de portemonnee v/d belastingbetaler.... :')

Maar om terug te komen op het kostenplaatje:
Kom dan eens met cijfers v/d overheid of een andere bron...

Want ik (en jij) kan ook wel gokken en aannames maken.
Maar ik heb net nóg een keer een flinke google search gemaakt. En ik krijg echt niet 1 onderwerp gevonden over de belastingbetaler die bijdraagt aan de studiekosten.
Natuurlijk moet er wel "iets" te vinden zijn, want de OV jaarkaart en de studifinancieringen komen inderdaad vanuit de belastingbetaler. Maar dat gaat naar de student, niet naar de opleiding.
En ik ben toch echt serieus benieuwd wat opleidingen precies van de overheid krijgen. Per student. Of per jaar... Of hoe je 't ook wil noemen.
Ik krijg er zo snel niets over gevonden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:16

Thnx, ik zal binnenkort even kijken :)

Ja, kan kloppen, ik zit met koorts, een duffe kop en een dikke strot achter internet op dit moment.
Mijn zoek resultaten kwamen niet verder dan wat het voor een student kost (kan natuurlijk ook aan Google zelf liggen, die zoekresultaten personaliseerd op eerder zoekgedrag).

*edit*
Als ik het zo súper vlug even door lees, zie ik wel wat cijfers staan, maar niet waar uit die bedragen nou echt uit zijn opgemaakt of waar ze precies naar toe gaan.
Want ik denk dat daar o.a. studiefinanciering en OV jaarkaarten enzo ook bij ingerekend zitten.

Maar dat kan op dit moment ook aan m'n duffe hoofd liggen hoor... ik kruip zo m'n bed weer in ;)
En bekijk de linkjes wel als ik weer beter ben over een paar dagen. :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:29

Studiefinanciering wordt door een gestopte student idd terugbetaald maar wel tegen een enorm lage rente. In een van de linkjes staat precies wat een student kost. Tot examens nakijken toe..... (400 euro per student)

Beterschap !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:37

Ja, maar die vraag beantwoorder is een privé persoon die zelf al schrijft dat hij een ruwe inschattingen maakt van bepaalde kosten.
Geen feiten dus of officiële bronnen van de overheid, gewoon giswerk van een willekeurige burger. ;)

Thnx voor de beterschapswens (duikt nu echt bedje in)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:00

Ik lees net het artikel en moet zeggen dat ik er wel een gevaar in zie. Ze willen de gegevens van het uwv gaan gebruiken om de vraag te meten. Maar die gegevens zijn helemaal niet betrouwbaar. Zo zijn bij het uwv vele 'vacatures' in de bouw. Maar zodra je gaat sollicciteren blijkt 80% a 90% van deze vacatures helemaal niet te bestaan. Ze zijn van uitzendbureaus die deze zogenaamde vacatures verwachten. Achteraf blijkt dan vaak dat deze vacatures zelfs helemaal niet komen.

Ik hoop toch dat de minister dit ook meeneemt in haar plannen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:16

Ik ben er geheel mee eens!
Ik snap het voor mensen met een lage opleidingsreferentie, maar om nou dierverzorging niveau 4 te doen, vind ik echt zonde van alle tijd!
Bovendien ligt het niveau zo laag dat je er eigenlijk niks mee kan doen!
Iedereen kan wel een eigen bedrijf bijvoorbeeld in de paarden beginnen! :j
Als ik hoor wat ze moeten doen: Bijvoorbeeld cijfers krijgen voor het oppakken van een konijn -O- -O- :o?
Tjaa daar word je echt een stuk slimmer van >;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:18

In de ene provincie een studie schrappen maar wat nou als die studie toch gevolgd wil worden en de student waarschijnlijk toch niet in de provincie blijft wonen waar de studie niet gegeven wordt? Dan moet je maar meteen voor je studie naar een andere provincie verkassen want daar kan het wel? Net of ze in de toekomst kunnen kijken. Laat het lekker eigen keus blijven. Van te voren even onderzoek doen naar baankansen kan iedereen wel..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:24

Ik heb MBO 4 grafisch vormgeven gedaan en heb daar ook geen baan in kunnen vinden. Nou behoort dit niet tot een "pretstudie" maarjah, de complete banenmarkt is nou ook echt naar de klote...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:26

Ik kan me er ergens wel in vinden, maar er zijn zat mensen die niet goed kunnen leren.
Aan de andere kant ik wil wel dat mijn beesten worden verzorgd bij bv da door een goed slim communicatief persoon en niet iemand die simpel is.

Misschien zouden ze ook max aantal studenten moeten toelaten en scholen zoals Deurne sluiten want dat vind ik dus echt een pret-opleiding.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:32

knetterhard schreef:
Bovendien ligt het niveau zo laag dat je er eigenlijk niks mee kan doen!

Als ik hoor wat ze moeten doen: Bijvoorbeeld cijfers krijgen voor het oppakken van een konijn -O- -O- :o?
Tjaa daar word je echt een stuk slimmer van >;)

Geen idee hoe je erbij komt, maar een konijn oppakken komt mss voor in het 1ejaars VMBO, maar op het MBO gaat het er toch wel iets anders aan toe hoor. Enne laag niveau? Al wel eens een verbeterplan geschreven, een ondernemingsplan etc ?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:39

wat ik niet snap, er is altijd werk ik dierverzorging, is het niet bij de dierentuin die mensen graag willen, is het wel bij de varkensboer om de hoek.

ik doe dier- en veehouderij op de Has in den bosch. heel veel mensen doen dierentuin. als ze straks klaar zijn, en geen werk kunnen vinden, kunnen ze ook gewoon terecht bij veebedrijven. ideaal. naar mijn idee zijn kunst opleidingen veel erger.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:43

Het gaat ook niet direct om de HBO studies maar vooral de MBO studies. En de varkensboer om de hoek kan het vaak niet veroorloven iemand in dienst te nemen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:46

slimmerik,
heb je wel eens gekeken naar het banenaanbod in de dierenbranche? Juist varkensboeren zoeken vaak personeel. Maar niet veel mensen vinden dat werk aantrekkelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:48

9 uit 10 keer zijn zeer getalenteerde artiesten (ih geval van creatieve opleidingen) en ruiters/ mensen die zeer handig zijn met dieren autodidacten.
Mensen die al jong over dermate veel talent en wilskracht beschikken dat ze zichzelf binnen het werkveld ontwikkelen.
Specifiek over artiesten: 9 uit 10 succesvolle artiesten en acts uit mijn werkveld hebben geen opleiding gevolgd, de mensen die wel een opleiding hebben gevolgd werk vaak meer facilitair, geven les, en zijn vaak niet succesvol/ actief als artiest (uitzonderingen daargelaten).