Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:20

nelis schreef:
Kwanyin schreef:
Hoeveel kinderen die gepest worden hebben de moed om daar voor uit te komen? Zo simpel ligt het allemaal niet hoor :n .

Ik ben ook gepest geweest, maar tot op vandaag nooit een volwassene die het te weten is gekomen. Gaan melden? Tegen welke prijs? Met het risico om nog harder gepest te worden zoals die andere die durven "klikken", omdat de volwassenen nu eenmaal toch niet weten hoe het in de hand te houden (of zo naïf zijn om te denken dat het met een paar gesprekken en sorry zeggen wel opgelost is).

Ik neem aan dat je als ouder van een 13 jarige ook wel een beetje de internet activiteiten nagaat. Zeker gezien het huidige klimaat van pedo's loverboys etc.
Daaruit kan je als ouder veel info krijgen waardoor je het voor je kind makkelijker maakt om een onderwerp aan te snijden.

En heb jij ooit weleens een puber van dichtbij gezien?

Die vatten dat heus niet op als betutteling en bemoeienis, vinden dat echt een bewijs dat jij denkt dat ze voor zichzelf kunnen zorgen, en uiteraard krijg je daardoor een heel open en eerlijk gesprek, waarin ze echt álles vertellen...... vooral :roll:
Chubby schreef:
Je kunt dit soort dingen niet toewijzen aan 'social media', het zijn de gebruikers die social media maken tot wat het is. Zonder gebruikers is social media helemaal níets. Het wordt tijd dat er eens goed nagedacht wordt over wat voor voorbeeld ouders geven, welke rol leraren hebben, hoe 'we' de jeugd op een fatsoenlijke wijze volwassen laten worden.

Volkomen mee eens, maar oh, dat is moeilijk...... vroeger had je dat allemaal niet, de ouders van nu ontdekken de social media vaak veel later dan hun kinderen........ we hebben zélf niet eens een besef wat de reikwijdte is van twitter, hoe moet je het dan je kinderen uitleggen? Wat je wel kunt is je kinderen leren dat er grenzen zijn, hun eigen grenzen bewaken, en ze leren dat ze de moeite waard zijn, dat we van ze houden ook al doen ze de meest achterlijke dingen, en dat ze altijd bij je terecht kunnen.....

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:21

@ astoloca,

Ff serieus dan zit je toch al fout als een 13 jarige dat voor jouw als ouder bepaald? als ouder hoor je juist dat soort dingen te checken.

@ san 87,

Bedankt dat je het vraagt maar ja ik weet idd wel waar ik het over heb :+
En juist in het huidige online klimaat is het wederom een hot issue

lovefi

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:22

@ Nelis

Echt niet dat toen ik 13 was dat mijn ouders mee mochten kijken als ik op de computer zat, en dan was ik nooit met iets speciaals bezig maar het voelt niet fijn.

Kentaro

In sommige uitspraken wordt er gedaan of een groot gedeelte aan de ouders/opvoeding ligt?!
Ken van vroeger pesters die werkelijk een prima thuis basis hadden. Maar dan met een groepje jongeren onder elkaar werd alles wat ze thuis 'geleerd' hebben 'even' vergeten....
De gevolgen moeten gewoon veel zwaarder worden voor de pesters!!! Ze zijn blijkbaar oud genoeg om een ander het leven tot een hel te maken, dan moeten ze daar ook consequenties van dragen!!
Niet een keer door een leraar op het matje geroepen worden 'dat moet je niet meer doen hoor!' :P

nelis

@ Yamcha, ja toevallig heb ik er meerdere in de familie,.pubers en volwassene , jij ook? :+ bedankt voor de interesse

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:23

lovefi schreef:
@ Nelis

Echt niet dat toen ik 13 was dat mijn ouders mee mochten kijken als ik op de computer zat, en dan was ik nooit met iets speciaals bezig maar het voelt niet fijn.

Want?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:24

Berdien schreef:
Niets zeggen omdat je bang bent voor repressailles is wel kenmerkend voor de NLse cultuur. Is het niet hetzelfde met aangifte doen? Ja mevrouw, maar als de boef om uw naam vraagt dan moeten we hem geven. Lekker dan, doe je aangifte (wat goed is :j ) kun je er nog een keer zo slecht vanaf komen. Zelfde met pesten. Wordt niet aangegeven of niets aan gedaan want 'dan wordt het alleen maar erger'. Dat is toch van de zotte? Pesten (en dan niet een keer 'he rooie!' roepen) mag van mij wel zo gruwelijk hard worden aangepakt. Ben zelf gelukkig heel weinig gepest maar heb links en rechts wel gezien wat het kan doen. Pesters zelf gaan vrolijk door met hun leven terwijl de slachtoffers het de rest van hun leven mee dragen.

Dat is een waar woord. En iets zeggen wordt vaak gezien als 'klikken' en dat woord heeft een zeer negatieve lading. Iets zeggen zou lonend moeten zijn, dat is het heel vaak niet.
nelis schreef:
@ Yamcha, ja toevallig heb ik er meerdere in de familie,.pubers en volwassene , jij ook? :+ bedankt voor de interesse
Misschien je dan wat meer verdiepen dan in hoe een puber in elkaar zit, want, sorry, maar je kraamt een hoop nonsensica uit.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:25

nelis schreef:
lovefi schreef:
@ Nelis

Want?

Omdat je niet gecontroleerd wil worden. En dat is ook een deel privacy vind ik. Mijn ouders mochten wel altijd vragen wat ik aan het doen was maar meekijken vind ik gewoon niet prettig.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:26

:oo Och... Arm kind... Jemig... ;( Hoever gaat dit?! Dat zal wel niet zo'n stabiel meisje geweest zijn. :n Vermoed dat ze haar daarom ook op die lijst hebben gezet... Bah zeg!! Echt walgelijke dingen zijn dit.

Ik vraag me dan toch af hoe dat meisje in haar vel zat, hoe het daar op school eraan toeging. Pff, verbazingwekkend... Zo'n lijstje, het zelfmoord plegen. Enorm triest en zonde van dit kind, net in een kwetsbare leeftijd ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:27

@ lovefi: Echt? Oh, raar hoor. Ik vond dat super. Bij mijn eerste keer stonden mijn ouders ernaast om te kijken of we alles wel goed deden :+ Wat nou privacy, heb je toch helemaal niet nodig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:28

nelis schreef:
@ astoloca,

Ff serieus dan zit je toch al fout als een 13 jarige dat voor jouw als ouder bepaald? als ouder hoor je juist dat soort dingen te checken.

@ san 87,

Bedankt dat je het vraagt maar ja ik weet idd wel waar ik het over heb :+
En juist in het huidige online klimaat is het wederom een hot issue

Misschien moet je wat meer je best doen je te verdiepen in de geest van een persoon. Ik, als 25 jarige, vind het ook niet leuk dat mensen over mijn schouder mee gaan kijken met wat ik doe. Waarom zou dat voor een puber anders zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:29

Yamcha schreef:
Volkomen mee eens, maar oh, dat is moeilijk...... vroeger had je dat allemaal niet, de ouders van nu ontdekken de social media vaak veel later dan hun kinderen........ we hebben zélf niet eens een besef wat de reikwijdte is van twitter, hoe moet je het dan je kinderen uitleggen? Wat je wel kunt is je kinderen leren dat er grenzen zijn, hun eigen grenzen bewaken, en ze leren dat ze de moeite waard zijn, dat we van ze houden ook al doen ze de meest achterlijke dingen, en dat ze altijd bij je terecht kunnen.....

Een kind grootbrengen is moeilijk, denk ik inderdaad. Maar veel ouders maken zich er veel te gemakkelijk vanaf. Dat is echt een heel verkeerd voorbeeld, mi.

En inderdaad, een wijzend vingertje is niet voldoende, aan beide kanten een heel indringend gesprek, liefst meerdere. Je ziet vaak dat ook pesters niet ongevoelig zijn en toch gewoon een hartje hebben. We zijn in onze maatschappij echt veel te laf om mensen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden en missers. Daarmee creeer je een sfeer dat alles altijd maar oké is en maak je er volwassenen van zonder een greintje empathie..

En seriously, welke ouder laat zich door een 13-jarige afblaffen? Wanneer je echt een goede verstandhouding hebt, gebeurt dat gewoon niet. Kom op zeg.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:30

_San87_ schreef:
Misschien moet je wat meer je best doen je te verdiepen in de geest van een persoon. Ik, als 25 jarige, vind het ook niet leuk dat mensen over mijn schouder mee gaan kijken met wat ik doe. Waarom zou dat voor een puber anders zijn?

nou omdat je daar als ouder misschien een verantwoording voor draagt?? ik denk dat het verdiepen ook als ouder wel mag worden gedaan.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:31

Chubby schreef:
Yamcha schreef:

Een kind grootbrengen is moeilijk, denk ik inderdaad. Maar veel ouders maken zich er veel te gemakkelijk vanaf. Dat is echt een heel verkeerd voorbeeld, mi.

En inderdaad, een wijzend vingertje is niet voldoende, aan beide kanten een heel indringend gesprek, liefst meerdere. Je ziet vaak dat ook pesters niet ongevoelig zijn en toch gewoon een hartje hebben. We zijn in onze maatschappij echt veel te laf om mensen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden en missers. Daarmee creeer je een sfeer dat alles altijd maar oké is en maak je er volwassenen van zonder een greintje empathie..

En seriously, welke ouder laat zich door een 13-jarige afblaffen? Wanneer je echt een goede verstandhouding hebt, gebeurt dat gewoon niet. Kom op zeg.

Chubby dat bedoel ik, je verwoordt het alleen ff iets beter.

Kentaro

Kan ook een andere kant op werken, dat gecontroleer!! Een kind kan daardoor nog meer in zichzelf kruipen en júist niets meer vertellen!?!

En ik heb ook gezien wat het kan doen wanneer een kind het verteld, pesters worden op het matje geroepen bij de leraar en daarna is het helemaal hel! Kind komt uit school bij haar fiets, zadel weg.....
Volgende dag schooltas in de wc pot....... En zo kan ik nog wel even door gaan.
Gek he dat ze de volgende keer haar mond houdt!?

Lusitano

Ik hoop dat de jongen die dat enorm kwetsende bericht plaatste over vervanging op de lijst een ouderwets pak op zijn billen krijgt van zijn ouders...
Pesten is van alle tijden. Ik heb van dichtbij meegemaakt wat het met mensen doet en dat is niet leuk. Het heeft zoveel invloed op de volwassene die ze worden. Social media maken het makkelijker, vooral vanwege de afstand tot de slachtoffers. Ik ben er helemaal niet actief op, vind het niet echt wat...
Maar wat een verhaal dit zeg....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:33

nelis schreef:
_San87_ schreef:

nou omdat je daar als ouder misschien een verantwoording voor draagt?? ik denk dat het verdiepen ook als ouder wel mag worden gedaan.

Tegenwoordig weet de gemiddelde puber meer van computers dan zijn/haar ouders. Weet je hoe simpel het is om digibeten in het duister te laten tasten?

Als ik niet wil dat mijn moeder ziet waar ik gesurfd heb, gooi ik bijvoorbeeld de geschiedenis leeg, heel veel oudere mensen die geen idee hebben dat dit überhaupt kan ;). En juist door het controlerende karakter kan ik mij voorstellen dat een puber/persoon NOG minder gaat delen. Iets met een privé leven willen hebben.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:34

En dan blijf ik nieuwsgierig naar wat het gaat oplossen als de ouders op de hoogte zijn-moest je bij mij als 13jarige inderdaad ook niet doen, dat zou voor mij aangevoeld hebben alsof mijn moeder in mijn dagboek zou lezen om te zien met welke problemen ik zat-. Je kind een uitlaatklap geven ja, en hoe gaat dat ervoor zorgen dat pestkoppen stoppen met dingen te verspreiden op internet over je kind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:36

Chubby schreef:
Yamcha schreef:

Klopt, dat bedenken ze niet, en ik deed het vroeger ook niet. Niet dat altijd blij was met ze, maar respect was er zeer zeker wel, en ik wist ook dat ik altijd bij ze terecht kon. Dat je dat niet altijd doet is anders wat. Maar mijn ouders zaten er niet altijd bij, bij wat ik met mijn vriendinnen besprak, en ze lazen mijn post ook niet (tenzij ik erom vroeg). Ik zou dat ook niet doen. Dat is nou net een stukje vertrouwen, als je gaat meekijken naar internetactiviteiten, beschadig je dat. Een 13-jarige is geen kind van 6 meer, en in zekere zin moet je er dan al op gaan vertrouwen dat je ze genoeg hebt bijgebracht, om zich niet als complete idioten te gedragen, en af en toe zelfs verstandig over te komen. Juist ook met internet.
Al is het ook wijs om de computer in de huiskamer neer te zetten en niet op hun eigen kamer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:37

Kwanyin schreef:
En dan blijf ik nieuwsgierig naar wat het gaat oplossen als de ouders op de hoogte zijn-moest je bij mij als 13jarige inderdaad ook niet doen, dat zou voor mij aangevoeld hebben alsof mijn moeder in mijn dagboek zou lezen om te zien met welke problemen ik zat-. Je kind een uitlaatklap geven ja, en hoe gaat dat ervoor zorgen dat pestkoppen stoppen met dingen te verspreiden op internet over je kind?

Niet.

Maar je kind heeft wel een veilige plek. En dat kan veel goed doen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:38

@ San ik denk dat wij niet in het midden uit gaan komen ;)
Ik ben zelf ouder en zolang mijn kind nog niet volwassen is heeft hij idd recht op een gedeelte privacy echter heb ik als ouder ook het recht om mijn kind te bescheremen , als ik daar desnoods een help ik ben een digibeet cursus voor moet volgen hoort dat bij mijn taak als ouder.

Als je als ouder namelijk geen reet het idee heb wat je kind doet, uithangt cq noem het op krijgen we als ouders maar al te vaak te horen dat de ouders niet betrokken zijn bij hun kinderen etc etc en dat door door de maatschappij verloedert, normen en waarden vervagen ... etc

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:39

Dat wel en het moet er ook zeker zijn :j . Maar ik zie niet in dat het allemaal maar zo gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als ouders wat meer zouden controleren en er wat sneller naar vertrouwenspersonen gestapt zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:41

Kwanyin schreef:
Dat wel en het moet er ook zeker zijn :j . Maar ik zie niet in dat het allemaal maar zo gemakkelijk voorkomen had kunnen worden als ouders wat meer zouden controleren en er wat sneller naar vertrouwenspersonen gestapt zou worden.

Nee, ik ook niet, was het maar waar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:43

Kwanyin schreef:

Als alle ouders dat zouden doen, zouden alle ouders, ook van pestende kinderen weten waar hun kind mee bezig is en die kinderen tot de orde kunnen roepen. Een utopie, I know. Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Je kunt niet altijd voorkomen dat je kind in aanraking komt met de grote boze buitenwereld. Je moet ze daartegen 'beschermen' door ze te leren hoe ze daar mee om kunnen gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:44

nelis schreef:
@ San ik denk dat wij niet in het midden uit gaan komen ;)
Ik ben zelf ouder en zolang mijn kind nog niet volwassen is heeft hij idd recht op een gedeelte privacy echter heb ik als ouder ook het recht om mijn kind te bescheremen , als ik daar desnoods een help ik ben een digibeet cursus voor moet volgen hoort dat bij mijn taak als ouder.

Als je als ouder namelijk geen reet het idee heb wat je kind doet, uithangt cq noem het op krijgen we als ouders maar al te vaak te horen dat de ouders niet betrokken zijn bij hun kinderen etc etc en dat door door de maatschappij verloedert, normen en waarden vervagen ... etc

Ik denk dat jij er te makkelijk over denkt. Maar goed, dat moet je zelf weten, natuurlijk.