'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:47

Figaro, wat is voor jou reden om iemand (deels) af te keuren?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:52

Ik kan me wel wat situaties indenken waardoor mensen op geen enkele manier meer kunnen werken. Bijvoorbeeld bedlegerige mensen, ernstige psychische klachten, een verstandelijke beperking/meervoudig gehandicapte mensen (waarbij ik de dagbesteding nu niet als 'werk' zie, sociale werkplaats overigens wel) en zo zullen er vast nog meer zijn waar ik nu zo 1,2,3 niet op kom (maar dat is ook niet aan mij). De tendens (overal) is toch om te kijken naar wat mensen nog wel kunnen doen, niet naar wat ze allemaal niet meer kunnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:56

Tja, nou, over de verlamde vrouw: dat is niet alleen maar in een rolstoel zitten, daar komt nog bij: geen controle over urine/ontlasting, doorzitplekken, weet ik veel, zo iemand heeft zoveel zorg nodig, dat er weinig tijd over blijft om ook nog te kunnen gaan werken. (speciale taxi om op locatie te werken kost trouwens ook weer geld)

Maar het ging hier om uitkeringsgerechtigden in de bijstand he, die niet willen. Daarop zou ik ook zeggen: korten dan maar. En ik snap ook wel dat je iemand met lage rugpijn niet in de bouw moet laten werken, maar daar gaat het hier niet over, het gaat gewoon om het niet willen werken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:57

Zou binnen ons bedrijf voor zowel een dove, als een blinde, als iemand die nog maar 1 vinger kan bewegen als iemand in een rolstoel zo werk kunnen bedenken :+ wat echt amper moeite kost en je bijna niet moe van kan worden.
Hebben geen personeel nodig en de faciliteiten zijn niet echt geschikt voor mensen met een handicap/beperking, maar toch. Er valt over het algemeen echt wel wat te doen :D

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:57

Maar daar draait deze discussie al jaren om...
Je hebt mensen die willen werken maar het niet kunnen, en je hebt mensen die wel kunnen maar het niet willen. Die laatste club maakt het dat mensen onbegrip krijgen/tonen.
Ik ken mensen van beide, die wel wil maar simpel gewoon niet meer kan...en dat is triest, heeeel triest. Om nog maar te zwijgen wat ze niet krijgen, want reken maar dat ziek zijn in nederland en je ziektekosten vs uitkering..daar hoef je niet gelukkig van te worden.
Ken ook iemand die het naar eigen zeggen niet kan...tja ik zie er niets aan, ik zie dat ze wel de "leuke" dingen kan doen. Kan hele dagen in de stad lopen...ik zie dat ze een zooitje paarden heeft en kan houden, ook zie ik dat ze kan rijden...vreemd vind ik dat allemaal wel. En weet ik dat ik niet zie hoeveel tijd ze nodig heeft om bv van die dag winkelen bij te komen, of hoe ze na het paarden verzorgen misschien niets meer kan...Je gaat er wel vraagtekens bijzetten...Hoe banketstaaf ook..

En ik vrees dat elke oplossing die ze gaan proberen, juist de mensen gaan raken die het echt niet kunnen..al willen ze nog zo graag..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:01

mysa schreef:
Tja, nou, over de verlamde vrouw: dat is niet alleen maar in een rolstoel zitten, daar komt nog bij: geen controle over urine/ontlasting, doorzitplekken, weet ik veel, zo iemand heeft zoveel zorg nodig, dat er weinig tijd over blijft om ook nog te kunnen gaan werken. (speciale taxi om op locatie te werken kost trouwens ook weer geld)

Daarom zeg ik ook, heb nog nooit gehoord dat iemand met zo'n ernstige beperking weer volledig aan het werk 'moest'. Wel iemand die dat zelf graag wilde (en deed) die kon overigens niet eens zijn hoofd meer draaien. Het is een hoop gedoe en geregel, maar hij heeft het voor elkaar gekregen. Maar goed, dit heeft weinig meer met bijstandstrekkers te maken die niet willen werken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:04

Figaro schreef:
De tendens (overal) is toch om te kijken naar wat mensen nog wel kunnen doen, niet naar wat ze allemaal niet meer kunnen.

Dat is de tendens ja. Maar of het wenselijk is, is een tweede.

Maar we dwalen af inderdaad.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:07

Quellian schreef:
Dat is de tendens ja. Maar of het wenselijk is, is een tweede.

Dat jij het niet wenselijk vindt is wat anders dan of het wenselijk is. Ik vind het wel een positieve ontwikkeling om mensen te waarderen om wat ze nog kunnen, in plaats van af te rekenen op wat ze niet meer kunnen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:08

Lijkt me best leuk eigenlijk, ook voor jongeren die lastig aan werk kunnen komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:10

Figaro, ik vind dat door 'kijken naar mogelijkheden' heel veel 'onmogelijkheden' worden onderschat.
Werken staat tegenwoordig ruim boven jezelf, ik heb dat helaas ook ervaren. Gewoon werken en dat je dan om 17.00 uur OP bent en niet eens meer je eigen kind in bad kunt doen is dan jammer, dat interesseert niemand, want dat brengt toch geen geld in de schatkist :D

Eens dat veel mensen achter de broek aangezeten mogen worden, maar ze moeten wel opletten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:14

Quellian schreef:
Figaro, ik vind dat door 'kijken naar mogelijkheden' heel veel 'onmogelijkheden' worden onderschat.
Werken staat tegenwoordig ruim boven jezelf, ik heb dat helaas ook ervaren. Gewoon werken en dat je dan om 17.00 uur OP bent en niet eens meer je eigen kind in bad kunt doen is dan jammer, dat interesseert niemand, want dat brengt toch geen geld in de schatkist :D

Ik merk dat het een taboe is om mensen aan te spreken op hun eigen mogelijkheden, zeker als het mensen met een beperking zijn. Ik merk dat ook dagelijks in mijn werk. Het is belangrijk om prioriteiten te stellen, werk zou ergens bovenaan moeten staan, wat bij veel mensen toch niet het geval is. Momenteel ben ik ook niet in staat mijn kind in bad te kunnen doen na mijn werk. Maar ik heb dit anders opgelost, zodat ik wel naar mijn werk kan en mijn kind evengoed zorg en aandacht krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:19

The_Stig schreef:
Gewoon bijstand stopzetten, als je honger hebt ga je vanzelf wel werken.

Dit is wel een erg harde uitspraak. Bedenk je wel: mensen die door bijvoorbeeld een hernia oid thuis zitten omdat ze niet kunnen werken, zitten ook in de bijstand. De vader van een vriendin van me heeft altijd keihard gewerkt, maar door een auto ongeluk loopt hij nu met een dubbele hernia. Ook de bijstand stopzetten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:24

Figaro schreef:
Momenteel ben ik ook niet in staat mijn kind in bad te kunnen doen na mijn werk.

Fysiek niet? Het lijkt me toch echt de bedoeling niet...
We leven tegenwoordig om te werken en werken niet meer om te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:25

Mijn vader is 57, heeft door darmkanker een stoma en mag dus niet zwaar tillen. Ook heeft hij door de operatie een beschadiging in een zenuw van zijn been, hiervoor speciaal schoeisel, maar kan geen lange stukken lopen. En waar werkt ie al 40 jaar? In de bouw! :+ Maar hij vertikt het om zich deels af te laten keuren.. Hij wil die stempel niet en hij is bang dat ie hierdoor nooit meer aan de bak komt.. Het bouwbedrijf waar hij werkte is inmiddels failliet, hij zit dus thuis en tja de bouw is hopeloos momenteel.. :+ Gelukkig heeft hij al zoveel ervaring in de bouw en hierdoor wordt hij toch af en toe weer gebeld door een bouwbedrijf en kan die weer voor een paar maanden aan het werk in drukke tijden :) Zo hoopt ie tot zijn VUT (die waarschijnlijk vervalt omdat hij niet meer genoeg opbouwt) een beetje te kunnen blijven werken.. Omscholen is op zijn leeftijd ook geen optie meer, sinds hij werkloos is weet ie een beetje hoe een pc werkt, maar een kantoorbaan zal hem wel niet worden met zijn ervaring :+ Enige wat zou kunnen is op de vrachtwagen, hij heeft er het rijbewijs voor (in dienst gehaald :P ) maar geen ervaring en geen chauffeursdiploma, dus dat wordt ook al lastig allemaal. Maar goed, mijn vader WIL wel werken en grijpt iedere kans ook met beide handen aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:28

Die man wilt ook liever weer werken, hij vind het verschrikkelijk om op de bank te zitten. Maar die man kan helemaal niks meer, niet meer staan, niet meer zitten (hij doet het wel, maar het doet echt verschrikkelijk veel pijn) en toen hij in het ziekenhuis lag hebben ze hem meteen afgekeurd, had hij niks over te zeggen, anders had hij het ook niet gedaan.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:29

Quellian schreef:
Figaro schreef:
Momenteel ben ik ook niet in staat mijn kind in bad te kunnen doen na mijn werk.

Helaas wel ja.. Maargoed, we doen maar mee.

M'n pa is voor 40% afgekeurd en een korte tijd voor 100%. Die arme man werd gek van het niet werken!
Zo zijn er helaas zo ontzettend veel, die scheef aangekeken worden door die trekkers die dag in dag uit zitten te roken en te drinken voor hun tv. Ik vind het zo verschrikkelijk jammer dat er niet beter naar iedereen op zich word gekeken, dat zou al een hoop onbegrip en scheve gezichten schelen. M'n pa (vroeger technisch tekenaar en stoffeerder) rijd nu op een rolstoeltaxi voor een loontje waar menig mens z'n bed niet voor uit zou komen, maar hij werkt, ondanks dat hij deels afgekeurd is WEL! +:)+

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:31

Quellian schreef:
Figaro schreef:

Fysiek niet nee, maar dat komt niet door mijn werk hoor. Ik heb fysiek geen zwaar werk, maar kost natuurlijk altijd energie.
Op zich ben ik het met je laatste uitspraak wel eens, alleen is dat iets van 'tegenwoordig'? Vroegah werkte mensen 6/7 dagen per week en veel meer uren per dag dan nu.. Wij hebben behoorlijk veel vrije tijd naast een 'reguliere' baan. Werken is van oudsher een manier van overleven (hetzij door je eigen eten te verbouwen, hetzij door iets te maken wat je tegen eten kon ruilen) iedereen werkte toen en als je echt niet kon werken mocht je hopen dat iemand je wat toestopte. Tegenwoordig zijn er blijkbaar veel andere dingen die voorgaan voor werk. Het is mooi dat we een vangnet hebben voor mensen die echt niet kunnen werken. Maar datzelfde vangnet zorgt er wel voor dat er veel meer mensen zijn die niet 'kunnen' werken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:37

Figaro schreef:
Het is mooi dat we een vangnet hebben voor mensen die echt niet kunnen werken. Maar datzelfde vangnet zorgt er wel voor dat er veel meer mensen zijn die niet 'kunnen' werken.

Precies, zulke zaken werken vaak 2 kanten op.
Maar ze zouden wel scherper mogen letten op het kaf en het koren.

Want wie je ook spreekt; iedereen kent wel een schrijnend geval, maar ook iedereen kent wel een neuspeuteraar.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:43

Ik werk zelf al 13 jaar in het familiebedrijf van ons en ja het is behoorlijk zwaar werk maar mensen die gezond zijn kunnen dit werk heel goed doen.
Mensen die het niet willen doen omdat ze hun uitkering niet kwijt willen daar heb k geen respect voor (ook al was het ander werk geweest)
Zit je thuis om een reden (bijv ziekte of ongeluk) dan vind ik het anders maar kom op wat er al meer gezegd word iedereen moet hard werken voor hun geld dus waarom zij niet dan.
Er zijn mensen genoeg die graag in de kassen willen werken maar die dat niet kunnen door gezondheidsredenen en dan heb je gezonde lui met een uitkering die het gewoon vertiklken.
Laat ze die mensen eens wat harder aan pakken zeg

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:45

De bijstand is voor mensen die wel kunnen werken, maar (even) geen baan kunnen vinden. Mensen die arbeidsongeschikt zijn en dus niet kunnen werken, horen niet in de bijstand thuis. Dat moet eerst maar eens opgeschoond worden. En vervolgens alle mensen die niet willen werken (in kassen of waar dan ook) die bijstand afpakken/halveren.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:53

Nee de WW is voor mensen die wel kunnen werken, maar even geen baan kunnen vinden. Mensen die arbeidsongeschikt zijn horen in de WIA of IVA thuis. De bijstand is voor mensen zonder recht op de andere verzekeringen, een soort vergaarbak waar natuurlijk ook mensen tussen zitten die het gewoon vertikken om te gaan werken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:54

Als "bijstandstrekker" wil ik hier toch wel op reageren, heel veel mensen zeggen heel terecht dat men moet werken voor zijn geld, logisch dat is ook de insteek van de meeste mensen die in de uitkering zitten.
Maar zelfs voor die groep is het nu moeilijk om werk te vinden en dan heb ik het niet eens over fatsoenlijk werk maar zelfs minder werk is er bijna niet en dan zijn de meeste mensen overgekwalificeerd, te oud enz. enz.
Ik ben nu weer overal aan het solliciteren voor vakantiewerk als schoonmaakster of keukenmedewerker bij verzorgingstehuizen, maar voor mij vele andere die jonger zijn.

Een vriend van mij heeft altijd goeie banen gehad, psychische problemen gehad en nu weer opgekrabbeld vraagt aan zijn klantmanager of hij dan nog vacatures voor hem heeft maar die kan ook niks vinden.

Ik weet van mezelf dat als je mij 38 uur per week aan het werk zet in een kas dat ik dat een maand volhoud en dat ik dan een jaar lang niks meer ken.
24 uur in een baan met niet te veel druk is dan weer geen probleem.

Verder krijg ik niks gratis hoor aan de witgoedregeling zitten nog wat haken en ogen:
http://meedoenassen.werkpleinbaanzicht. ... dregeling/
Je krijgt niet zomaar een nieuwe koelkast.

Een nieuwe PC krijg je alleen als je kinderen hebt op een middelbare school, deze kunnen tegenwoordig echt niet meer zonder computer voor werkstukken enz.
http://meedoenassen.werkpleinbaanzicht. ... -regeling/

Verder kan je een minimum inkomen prima leven, wij zijn met z'n tweeën huren een woning, en moeten ook gewoon onze boodschappen en kleding zelf betalen.
Wij kunnen zelfs ruim 150 euro per maand sparen maar dit heeft allemaal te maken met de keuzes die je maakt in je leven.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:55

True Nuage, maar als je na je WW periode nog geen baan hebt, kom je in de bijstand. Je kunt dus wel werken, je kan (of wil) alleen geen baan vinden. Als de gemeente je dan tegemoet komt door een baan voor je te vinden in een kas, dan neem je die gewoon aan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:56

Mensen die kunnen werken moeten werken, anders gewoon de uitkering stilzetten.
Door de staat betaald thuiszitten, terwijl we zoveel tekorten hebben vind ik niet meer kunnen. :n

Toen ik 200 km verder ging wonen zou ik in eerste instantie op een manege gaan werken als instructrice
etc. Na de koop van ons appartement bleek dat het bedrijf volgens de boekhouder geen nieuw personeel
kon aannemen. Ik ben toen tijdelijk aan de slag gegaan bij de McDonald's. Oke, het was geen droombaan
maar ik had wél een inkomen en ik heb er wel met veel plezier gewerkt. Het was best leuk om eens te zien
hoe het er achter de deuren allemaal aan toe gaat. Ik werd binnen een paar maandjes binnen gehaald door
T-Mobile :) Als je echt wilt, dan is er altijd wel werk te vinden!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:04

Abiola schreef:
True Nuage, maar als je na je WW periode nog geen baan hebt, kom je in de bijstand. Je kunt dus wel werken, je kan (of wil) alleen geen baan vinden. Als de gemeente je dan tegemoet komt door een baan voor je te vinden in een kas, dan neem je die gewoon aan.

Ik ben het helemaal eens dat die mensen die baan moeten aannemen. Maar het is niet zo dat je natuurlijk altijd vanuit de WW de bijstand ingaat. Voor mij is dat bijvoorbeeld geen optie, en met mij meerderen. Mijn man heeft namelijk ook een inkomen. Dus ik heb geen recht op bijstand. Laat staan het feit dat we een koophuis hebben en een auto en een paard. Als mijn WW dus ophoudt dan heb ik niks meer, en dat gebeurde ook eind vorig jaar. Resultaat is een berg ellende terwijl ik als een idioot werk probeerde te vinden om te voorkomen dat je helemaal kopje onder gaat. Maar goed, ik dwaal af. Uiteindelijk heb ik trouwens werk, maar ik ben pas gerust als ik hier 6 maanden werk en weer WW recht heb. Als ze me nu ontslaan heb ik nergens recht op.

In de bijstand kom je dus ook niet al te makkelijk. Ik ken persoonlijk niemand die erin zit. Een vriendin heeft het aangevraagd toen ze na 2 jaar reizen terug in NL kwam en geen baan kon vinden. Maar het werd haar met klem afgeraden door het UWV omdat je direct een stempel zou krijgen en je heel veel openheid van zaken moest geven aan het UWV. Het zou echt heel veel impact hebben zeiden ze. Dus toen heeft ze het niet gedaan en is ze bij haar ouders gaan wonen en pas na 2 jaar daar weggegaan toen ze genoeg gespaard had. Waar ik op zich helemaal niets mis mee vind.