9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: 9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:46

Zojuist op het nieuws dat er 20 miljoen extra wordt uitgetrokken voor de kinderopvang.
Ik begrijp dit niet helemaal, ouders kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen en deze naar een kinderopvang te brengen, waarom zijn zij dan ook niet degene die dit gaan ophoesten?
Wellicht dat iemand hier een hele goede reden kan bedenken :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:48

ja, wij krijgen toch ook geen honden of paarden-bijslag, of aftrek van de kosten van het onderhoud van je huisdier..
(wij = de kinderlozen...)
Misschien iets te kort door de bocht, maar toch...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:49

Klinkt niet verkeerd, hondentoeslag en gesubsidieerde hondenopvang! :))

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:51

dan neem ik er meteen nog een paar bij!!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:56

biancaaaa schreef:
Er worden zat goede ideeen genoemd! Koningshuis, kindertoeslag/kinderopvang, een max. op de hypotheekrente aftrek. Het uitgangspunt moet (naar mijn mening in ieder geval) zijn dat je niet gaat halen bij de mensen die het geld voor Nederland verdienen maar bij de mensen die geld kosten, hoe vervelend dat ook is. Laatst las ik ergens een bericht van een boze moeder die is gekort op haar uitkering en daardoor dit jaar niet op vakantie kon. Dan denk ik wel, tja heel vervelend maar als ik niet werk kan ik ook niet op vakantie (al ken ik natuurlijk niet de situatie van die mevrouw). Het is misschien erg rechts gedacht maar uiteindelijk zijn de mensen die werken wel de 'drijfveer' van de economie! Die moet je 'koesteren'. Daarnaast mogen ze van mij ook mensen die in de WW zitten (voor een langere tijd) inzetten voor vrijwilligerswerk, van verzorging tot bermen opruimen 8-) dan helpen ze nederland ook een handje mee. Dan 'werken' ze toch voor hun 'loon'.

Wij hebben wel staan werken voor de ww.
Je moet minimaal een half jaar aan het werk zijn geweest als je recht wil hebben op een ww uitkering.
Ik wordt zo moe he van die mensen die denken dat ww leuk is.
Ik heb op dit moment een ww uitkering, kan vanaf maandag weer een paar weken aan het werk, en dan is het maar weer afwachten.
Maar kan je wel vertellen, ik heb dat recht op gebouwd door te werken.
Ik vind het zeer neerbuigend. Want ik zit echt niet voor de lol in de ww.

En nu ga ik verder lezen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:04

wemkelover schreef:
biancaaaa schreef:
Er worden zat goede ideeen genoemd! Koningshuis, kindertoeslag/kinderopvang, een max. op de hypotheekrente aftrek. Het uitgangspunt moet (naar mijn mening in ieder geval) zijn dat je niet gaat halen bij de mensen die het geld voor Nederland verdienen maar bij de mensen die geld kosten, hoe vervelend dat ook is. Laatst las ik ergens een bericht van een boze moeder die is gekort op haar uitkering en daardoor dit jaar niet op vakantie kon. Dan denk ik wel, tja heel vervelend maar als ik niet werk kan ik ook niet op vakantie (al ken ik natuurlijk niet de situatie van die mevrouw). Het is misschien erg rechts gedacht maar uiteindelijk zijn de mensen die werken wel de 'drijfveer' van de economie! Die moet je 'koesteren'. Daarnaast mogen ze van mij ook mensen die in de WW zitten (voor een langere tijd) inzetten voor vrijwilligerswerk, van verzorging tot bermen opruimen 8-) dan helpen ze nederland ook een handje mee. Dan 'werken' ze toch voor hun 'loon'.

Je moet minimaal een half jaar aan het werk zijn geweest als je recht wil hebben op een ww uitkering.
Ik heb op dit moment een ww uitkering, kan vanaf maandag weer een paar weken aan het werk, en dan is het maar weer afwachten.

Er staat toch nergens dat het in de WW zitten leuk is? Alleen als je dan toch thuis zit omdat je geen werk kunt vinden, waarom dan geen steentje bijdragen in de vorm van vrijwilligerswerk?
Zit je ook niet zo thuis te hangen en kost het niet enkel geld maar levert het ook nog iets op, ik vind het niet zo'n gek idee :)

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:23

Pffff wat een reacties hier! Gelukkig zie ik nergens staan dat er bezuinigd moet worden op onderwijs... De reden dat ik aanstaande dinsdag ga staken... Die bezuiniging van 300 miljoen gaat namelijk echt ten koste van het onderwijs.

Aanpakken van de hoge topinkomens zou een goeie zijjn! Beperking van de hypotheekrenteaftrek ook, maar wel met een grens, ik zou namelijk mijn huis moeten verkopen als het helemaal afgeschaft zou worden.
Daarnaast denk ik dat het aanschaffen van de JSF ook niet nodig is...
Kwijtschelding van schulden die andere landen bij ons landje hebben? Not done! Als ik geld leen moet ik het ook (met rente) terugbetalen!
Kinderbijslag moeten we van af blijven, als alleenstaande moeder heb ik die hard nodig ook al is het een druppel op de gloeiende plaat. Kindertoeslag ook, ik krijg geen alimentatie (reden daargelaten, niet voor gekozen) en met een puber in huis is het financieel soms zwaar, heel zwaar. Wel denk ik dat je met name aan de kinderbijslag een inkomenstoets zou kunnen koppelen.

Ik kan nog wel meer dingen noemen, maar mijn persoonlijke mening is dat het geld niet bij Jan met de Pet gehaald moet worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:27

Maar Daantje, als we nou allemaal moeten bezuinigen, en jij wilt niet dat er bezuinigd wordt op zaken die jou direct raken, dan kan er toch nergens bezuinigd worden, want linksom of rechtsom gaan er mensen op achteruit.

Daarom lijkt die BTW verhoging me wel wat. Pak je iedereen evenredig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:46

Abiola schreef:
Maar Daantje, als we nou allemaal moeten bezuinigen, en jij wilt niet dat er bezuinigd wordt op zaken die jou direct raken, dan kan er toch nergens bezuinigd worden, want linksom of rechtsom gaan er mensen op achteruit.

Daarom lijkt die BTW verhoging me wel wat. Pak je iedereen evenredig.

Zo gaat het toch altijd: iedereen draagt hier zaken aan om op te bezuinigen, waarbij men zelf niet gepakt/benadeeld wordt.
Ik vind sowieso al die toeslagen onzin, dat geeft een hoop administratieve romplomp. Beter zou men de premies/huur/kinderopvang dan naar draagkracht kunnen berekenen, het nadeel is dan wel, dat de "netto-verschillen" aan het eind van de maand helemaal niet zo groot zijn, maar dat is nu ook al vaak. Ik vind het prima om belasting/premies te betalen en geen toeslagen voor wat dan ook te ontvangen, maar de middeninkomens worden soms wel zwaar gepakt, die vallen vaak overal buiten en uiteindelijk houden die de economie nog draaiend, vooral wat betreft de horeca, vakantie, auto en kleding e.d. omdat de lagere inkomens daar geen geld meer voor hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:31

Nijn schreef:
Klinkt niet verkeerd, hondentoeslag en gesubsidieerde hondenopvang! :))

:+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:33

wemkelover schreef:
biancaaaa schreef:

Klopt, maar wist je dat Oost-blokkers - die eigenlijk 5 jaar in dit land moeten wonen/werken - al veel eerder uitkering krijgen dan afgesproken. Dat klopt dan weer niet. Of mensen die allang niet meer ingeschreven staan, nog steeds uitkering ontvangen. Hierover is nog niet zo lang geleden een discussie op TV geweest.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:52

He, daarvoor kun je je melden bij de PVV... haha.
En wat te denken van al dat geld daar naar Turkije, Marokko etc gaat voor allerlei uitkeringen/kinderbijslagen, voor soms mensen die niet eens bestaan, m.a.w. uitkeringsfraude

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:58

Nijn schreef:
Zojuist op het nieuws dat er 20 miljoen extra wordt uitgetrokken voor de kinderopvang.
Ik begrijp dit niet helemaal, ouders kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen en deze naar een kinderopvang te brengen, waarom zijn zij dan ook niet degene die dit gaan ophoesten?

Omdat er dan meer mensen gaan werken = meer inkomstenbelasting + meer koopkracht.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:08

Nicolletje schreef:
Nijn schreef:

Omdat er dan meer mensen gaan werken = meer inkomstenbelasting + meer koopkracht.

Maar men kiest toch zelf voor kinderen, waarom dan ook niet zelf opdraaien voor de bijbehorende kosten?
Je weet immers voordat je een kind krijgt dat dit (veel) geld kost.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:12

Dat kun je dan van alles vinden. Bijvoorbeeld onderwijs. Jij wilt toch studeren, betaal het dan ook maar zelf zonder subsidie. Dat gaat ook niet natuurlijk, daarnaast is wat Nicolletje zegt waar.

Bezuinigen door fraude aan te pakken lijkt me een open deur. Het zou wel een pak geld opleveren wanneer ze alle fraudeurs morgen oppakken en laten terugbetalen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:13

Vroeger kon men van 1 salaris rondkomen, dus bleven de meeste vrouwen thuis. Bij de vorige generatie paste oma nog veel op, maar de oma's van nu werken ook, dus geen gratis oppas meer. En families wonen tegenwoordig ook verder van elkaar. Door de dure tijden, zullen ook meer vrouwen (meer) gaan werken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:28

Weet je , voor ik aan kinderen begon wist ik niets af van kind gebonden budget , die krijg je van de BD aan de hand van je inkomen ! Het is een beetje , maar dat beetje is wel handig !
Dat beetje kan ik mooi apart zetten om later als de kinderen groter zijn , ze te helpen met hun penny paarden verslaving :+ Grapje ...
Wat betreft toeslagen , handig echt handig want Zorgverzekeringskosten reizen de pan uit !!
Ook het kind gebonden budget en kinderopvang toeslag ook prima .
Hier hebben we de pech dat de vader van mijn kinderen 80/100% afgekeurd is , en toen de reintegratiebureau,s dat hoorde deden ze ook niets maar dan ook niets meer voor hem , leuk land NL iemand van toen 38 jaar zo in de str.nt laten zakken !
Scheelt ons ruin 600,= netto per maand , die ik bij moet verdienen dus meer uren moet werken , waardoor ik wel oppas nodig heb voor de kids ... En ik verrek het om ze naar de Kinderopvang te brengen , stop mijn hond ook niet in de kennel als ik m even niet kan gebruiken ...
Even serieus , bezuinigen prima
Maar stop dan met water naar de zee dragen , dus geen miljoenen naar griekenland , geen geld besteden aan oorlogen , niet zoveel uitegeven aan ontwikkelings hulp ( ja sorry hoor maar in afrika blijven ze maar kindjes maken terwijl ze zelf niet eens te eten hebben , geef die mensen een pak durex ... )

Ik ben geen anti buitenlander , maar pleit wel voor eigen volk eerst . Ik ben nog steeds van mening dat je het niet kan maken als er in NL voedselbanken ed moeten zijn , dat er dan goed geld naar andere landen gebracht wordt ...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:36

Zinzi_jewel schreef:
Maar stop dan met water naar de zee dragen , dus geen miljoenen naar Griekenland , geen geld besteden aan oorlogen , niet zoveel uitgeven aan ontwikkelingshulp ( ja sorry hoor maar in Afrika blijven ze maar kindjes maken terwijl ze zelf niet eens te eten hebben , geef die mensen een pak durex ... )

Ik ben geen anti buitenlander , maar pleit wel voor eigen volk eerst . Ik ben nog steeds van mening dat je het niet kan maken als er in NL voedselbanken ed moeten zijn , dat er dan goed geld naar andere landen gebracht wordt ...

Hier ben ik het ook mee eens
Allemaal zielig hoor die kindertjes maar vriend lief en ik willen in deze maatschappij geen kinderen zodat zij kunnen krom liggen omdat de overheid er een zooitje van maakt

Die mensen kunnen ook wel logisch nadenken, zoveel eten is genoeg voor 5 man en niet voor 10

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:47

Zinzi_jewel schreef:
Weet je , voor ik aan kinderen begon wist ik niets af van kind gebonden budget , die krijg je van de BD aan de hand van je inkomen ! Het is een beetje , maar dat beetje is wel handig !
Dat beetje kan ik mooi apart zetten om later als de kinderen groter zijn , ze te helpen met hun penny paarden verslaving :+ Grapje ...
Wat betreft toeslagen , handig echt handig want Zorgverzekeringskosten reizen de pan uit !!
Ook het kind gebonden budget en kinderopvang toeslag ook prima .
Hier hebben we de pech dat de vader van mijn kinderen 80/100% afgekeurd is , en toen de reintegratiebureau,s dat hoorde deden ze ook niets maar dan ook niets meer voor hem , leuk land NL iemand van toen 38 jaar zo in de str.nt laten zakken !
Scheelt ons ruin 600,= netto per maand , die ik bij moet verdienen dus meer uren moet werken , waardoor ik wel oppas nodig heb voor de kids ... En ik verrek het om ze naar de Kinderopvang te brengen , stop mijn hond ook niet in de kennel als ik m even niet kan gebruiken ...
Maar stop dan met water naar de zee dragen , dus geen miljoenen naar griekenland , geen geld besteden aan oorlogen , niet zoveel uitegeven aan ontwikkelings hulp ( ja sorry hoor maar in afrika blijven ze maar kindjes maken terwijl ze zelf niet eens te eten hebben , geef die mensen een pak durex ... )

Poeh, je doet een paar stevige uitspraken :') eigen volk eerst |o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:52

Zinzi_Jewel,
Je krijgt een kindgebonden budget en dat zet je opzij voor de paardenhobby later?
Is dat budget daar dan voor bedoeld? En als je man bijna volledig is afgekeurd, kan hij toch op de kinderen passen en jij dan (volledig) werken?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:58

Shenavallie schreef:
Klopt, maar wist je dat Oost-blokkers - die eigenlijk 5 jaar in dit land moeten wonen/werken - al veel eerder uitkering krijgen dan afgesproken.

Nee hoor, op grond van de huidige wetgeving hebben ze daar al veel eerder recht op. Er is inderdaad wel sprake van om dit wellicht te wijzigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:01

Ik vind het prima, dat Oostblokkers, die hier wonen en werken, recht hebben op een uitkering, tenslotte betalen ze daar belasting en premies voor. Als men niet wilt dat die mensen recht hebben op een uitkering, moet je de inhoudingen op de salarissen aanpassen, geen inhouding/geen recht op uitkering.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:06

Bezuinigen? Hoeft niet hoor, gewoon zorgen dat er eerlijker geplukt wordt.; hogere belastingen voor hogere inkomens, geen hypotheekrente aftrek voor 2e huizen en huizen > 3 ton.

En beter nog voorkomen dat het weer mis gaat. Het is allemaal misgegaan doordat de banken hun gang konden gaan, zij zijn mede schuldig aan de ellende in Griekenland; leningen verkopen die uiterst dubieus zijn en vervolgens weer gaan speculeren met die leningen. Zo ongeveer als een brandverzekering afsluiten op je alcholistische buurman die graag in bed rookt....

1. banken en verzekeringsmaatschappijen nationaliseren (= staatsbanken en verz. maatschappijen)
2. verzekeringen; wie meer verdient draagt meer bij
3. de banken aan banden leggen; alleen nog eerlijke producten verkopen en niet al die oliebol die deze ellende hebben veroorzaakt
4. Griekenland failliet laten gaan, want dit is zinloos. Pas als Griekenland failliet gaat, kan er een nieuw systeem opgebouwd worden
5. Banken failliet laten gaan; nu wordt er geld in rondgepompt omdat ze 'to big to fail' zijn, hoezo te groot om te falen???

Citaat:
n de (semi-)publieke sector moet volgens de SP niemand meer verdienen dan de minister-president. Na lange strijd zijn moties van de SP om dit van toepassing te maken op de zorg, onderwijs en energiesector aangenomen. De uitvoering ervan blijft echter nog steeds een probleem, mede gezien het feit dat het kabinet de ministersalarissen met 30% wil verhogen.

In het bedrijfsleven verdient de top absurde bedragen, terwijl ze van hun eigen werknemers loonmatiging vragen. Dat kan niet. De SP heeft meerdere voorstellen gedaan om hier een einde te maken, welke helaas maar weinig steun krijgen van de verschillende kabinetten.

Topsalarissen aan banden; geen topsalarissen voor banen in publieke sector!!!! Als zo'n kwal van een woningbouwvereniging zoveel ton in een jaar verdient..... denk ik dat er 10 mensen zijn die het ook wel voor de helft willen doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:14

Arabesk schreef:
Bezuinigen? Hoeft niet hoor, gewoon zorgen dat er eerlijker geplukt wordt.; hogere belastingen voor hogere inkomens, geen hypotheekrente aftrek voor 2e huizen en huizen > 3 ton.

En beter nog voorkomen dat het weer mis gaat. Het is allemaal misgegaan doordat de banken hun gang konden gaan, zij zijn mede schuldig aan de ellende in Griekenland; leningen verkopen die uiterst dubieus zijn en vervolgens weer gaan speculeren met die leningen. Zo ongeveer als een brandverzekering afsluiten op je alcholistische buurman die graag in bed rookt....

1. banken en verzekeringsmaatschappijen nationaliseren (= staatsbanken en verz. maatschappijen)
2. verzekeringen; wie meer verdient draagt meer bij
3. de banken aan banden leggen; alleen nog eerlijke producten verkopen en niet al die oliebol die deze ellende hebben veroorzaakt
4. Griekenland failliet laten gaan, want dit is zinloos. Pas als Griekenland failliet gaat, kan er een nieuw systeem opgebouwd worden

Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens, al vind ik dat ik meer dan genoeg belasting betaal.
Wat de toestand in Griekenland betreft: ook daar ligt de schuld voornamelijk bij (buitenlandse) banken. En men had hier een grote mond over de fraude en belastingontduiking daar, geloof mij maar, dat is hier en elders in Europa niet veel beter. Men pakt wat hij pakken kan. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:19

Dat van die mensen uit de oostbloklanden was pas op tv inderdaad, en dat begrijp ik ook niet, maar schijnt grotendeels door de gemeenten te komen die aan het strooien zijn met ww-uitkering. Is natuurlijk van de zotte als je minimaal 7 maanden in NL gewerkt moet hebben om ww te hebben opgebouwd.