Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:10

Iemand een link naar de publicatie?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:06

Ik zit op mijn ipad, maar misschien kun je het vinden op PubMed?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:53

Ik kan me een geval van jaren geleden herinneren van een zwaar gehandicapte jongen die een rechtzaak tegen zijn ouders begon omdat ze hem in leven hebben gelaten na zijn geboorte. Ik weet eigenlijk niet of hij het gewonnen heeft... maar hij had dus eigenlijk gewoon geen leven vanwege zijn gehandicapt zijn, en nam zijn ouders dat kwalijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:40

Thirty schreef:
Afmaken doe je maar bij je jonge konijntjes. Niet bij jonge babies. Wat een schande dat hier alleen al over na gedacht kan worden. Zelfs bij een prematuurtje kun je alles op alles zetten.

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb 2 prematuurtjes gekregen op de zwangerschapsduur van 23 weken
de kans dat zij dit zouden overleven was 5%
de kans dat zij zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapt zouden worden: 100%!

ja in zo een geval vind ik dat je ze mag laten gaan

ik vind alleen wel dat dokters het in samenspraak met de ouders moeten doen en niet zelf moeten beslissen....

en met de juiste redenen, zoals het niet kunnen leiden van een zelf leidend leven
(dus leven als een kasplant)
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 01-03-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:46

Ja dat is nogal wat.. je hoort wel eens dat er baby's verwisseld zijn, zal je nu gebeuren..
nee alle gekheid op een stokje. Het lijkt me hoe dan ook niet aan een arts om dit te beslissen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:00

Het punt is;wanneer is een kind zwaar gehandicapt? wanneer is een kind een kasplantje?
Als ze dat al zijn meteen na de geboorte,ja dan kan je daarvan spreken.
Niemand weet hoe een baby die is geboren met een ernstige afwijking er uit komt,hoe die zich nog verder ontwikkeld.
Mijn dochter is [4 weken te vroeg] geboren met een ernstige aangeboren afwijking [Hernia Diafragmatica] en had bij de geboorte géén longen.Heeft 2 mnd. aan de beademing gelegen,werd in coma gebracht,heeft een paar maal een hartstilstand gehad,bloed vergiftiging,stuipen in de hersens en de bloedgassen waren 2 x zo hoog als normaal.Doktoren hadden haar opgegeven en wilde na 1 mnd. de stekker eruit trekken.Ze zou het niet redden en ze zou gehandicapt zijn,in welke mate wisten ze dan niet meer.Maar er was volgens hem teveel beschadigd.
Ik heb geen toestemming gegeven om de stekker eruit te trekken [vader wilde het wel] en ze is nu een gezonde meid van 22 jaar!
Daarom de vraag:wanneer is een kind niet levenswaardig meer?
Ook artsen zijn mensen,en mensen maken fouten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:04

gohya, jij hebt een engeltje op je schouder gehad en je dochter ook, de kans dat dit gebeurt is zo verschrikkelijk klein.......
de meeste kinderen komen er niet zo best vanaf :n
en 4 weken te vroeg of bijv 15 weken te vroeg? (of 17 zoals die 2 van mij)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:12

@Ojajoh
Dat is ook wel een groot verschil 4 weken of 15 weken,maar toch.
Ik zou elke % kans aan nemen,maar dat is voor iedereen verschillend.Het punt is ook dat ik niet alles geloof wat doktoren zeggen,omdat ook zij fouten kunnen maken en niet verder kunnen kijken w.b.t. de verdere ontwikkeling van een baby.
Maar zijn er aantoonbare afwijkingen waardoor een baby geen levenswaardig leven kan lijden? ja dan is de keuze een stuk makkelijker.

Vind het heel erg voor je w.b.t. je 2 kindjes.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:26

Ik vind het walgelijk... Echt walgelijk.
Ik ben sowieso anti abortus en helemaal anti dit!

Echt ik vind het onmenselijk om kinderen/baby's te vermoorden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:31

Ik denk dat ze weinig artsen gaan vinden die die verantwoordelijkheid willen opnemen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:48

Ik word hier echt misselijk van |(. Abortus vind ik al een heel zwaar onderwerp, maar dit :roll:. Nee ... dit is echt puur moord. Een baby is een gevolg van, geen oorzaak. Als een baby niet uit komt of te duur is moet voorkomen worden dat je zwanger raakt. En dan nog zijn er genoeg mogelijkheden als dat toch onverhoopt gebeurt.
Het zou niet zou makkelijk moeten zijn te beslissen over andermans leven, helemaal het leven van een onschuldige gezonde baby. Walgelijk om een onschuldige baby als product te behandelen en te vermoorden omdat het nu even niet uitkomt of te duur is. Waar gaat het heen met deze wereld? Ik word hier ik verdrietig van. Een arts die om deze reden een gezonde baby zou (willen) vermoorden is zijn/haar leven niet waard :n Wat een walgelijk mens ;( Wat komt er daarna: een baby mogen vermoorden omdat ze liever een meisje/jongetje wilden, de haarkleur verkeerd is 8)7

Anders wordt het, vind ik, als het om een baby gaat die ernstig ziek is en veel pijn lijdt. Een baby die nooit een menselijk leven zal kunnen lijden. En dan nog is dit moeilijk en moet het per situatie, per kindje goed bekeken worden. Alles moet tegen elkaar afgewogen worden om een 'goede' beslissing te kunnen nemen in het belang van het kindje! Maar dan spreek je over levensbeëindiging en daar moet je met veel respect mee omgaan, want het is niet zo simpel als even een spuitje en klaar. Daar gaan heel veel gevoelens en gaat veel verdriet mee gepaard.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:49

wizewo schreef:
Ik denk dat ze weinig artsen gaan vinden die die verantwoordelijkheid willen opnemen!

Alleen het overwegen zou al strafbaar moeten zijn ...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:11

Kijk er zijn voldoende aandoeningen die echt geen mogelijkheid geven op een pijnloos leven. Ik heb baby's echt al zien creperen en afzien, dat je hart er echt van omdraait. Ik geef even een voorbeeld van een kind dat letterlijk zijn vel "afbrandt" door gewoon uit de baarmoeder te zijn. Genetische fout, kwestie van dagen voor dat kind overlijdt. En dan geen medische oplossing kunnen bieden om dat lijden te stoppen. Een deel van een tweeling wat zodanig zwaar gehandicapt, zovele afwijkingen is dat het onverenigbaar is met een leven dat meer dan een paar dagen is. Kind stikt langzaam in eigen longvocht. In normale omstandigheden zou kindje geaborteerd worden. Echter het andere deel van de tweeling is gezond. Abortus betekent dat de kans groot is dat de gezonde baby ook overlijdt. Moet je de eerste baby dan laten lijden voor die uren/dagen?

Ik heb het hier niet over "schoonheidsfoutjes", licht of wat zwaarder gehandicapte kinderen, maar echt in en in trieste kinderen, waar je niks kunt doen om het lijden te verzachten...moet je dan ook strafbaar gesteld worden???

In die uitzonderlijke omstandigheden denk ik wel dat je zoiets moet kunnen overwegen. Wettelijk gezien is er nu niks voor deze kindjes, waar echt NIKS voor gedaan kan worden en waar leven enkel lijden is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:13

Vind dat de moeder het recht moet hebben
niet de dokter de dokter mag advies geven maar daarbij zou het moeten stoppen!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:17

Moeders zijn lang niet altijd in staat om zoiets te beslissen. Als ik zie hoe sommige ouders reageren als hun kind iets afwijkt van het normale ben ik heel blij dat er zoiets bestaat als het afzetten van ouderlijke macht.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:17

dit is niet sirieus bedoeld toch :? die gast die dit verzint is echt ziek,
1 de moeder beslist en niet de dokter
2 waarom zou je een onschuldig persoon doden....
3 gehadicapt of niet een mens is een mens en heeft het recht op leven..
en waarom zou je een ongewilde baby doden daar heb je adoptie voor, waarom zou he een gehadicapte baby doden alleen omdat hij anders fuctioneert en reageerd doe ff normaal. je bent pas gehandicapt als je zo denkt als die dokter.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:18

Ik vind dit helemaal niet zo'n slecht idee, als het in overleg gaat met de ouders van het betreffende kind.

Kinderen die geen toekomst hebben door hun lichamelijke en/of geestelijke beperking, die gehouden moeten worden als kasplantjes, zelf niets kunnen en volledig afhankelijk zijn van anderen...

Wel zou je een duidelijke grens moeten trekken, tot hier en niet verder.

Moet natuurlijk niet zo zijn dat als mensen een ongewenst kindje krijgen, het maar een spuitje moet krijgen... Dat zou te gek voor woorden zijn.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:22

Dit is iets wat heel individueel bekeken moet worden en niet veralgemeend mag worden in een te stricte wettekst of in een te stricte gedachtegang van een individu. Ethische commissisies zijn niet heilig, maar zorgen wel voor meer nadenken tot een beleid.

Moeder moet kunnen beslissen...ja, en wat dan als moeder overtuigd is dat de schisis/open rug het teken is dat haar kind is bezeten door een alien/de duivel??? Wat met een heroineverslaafde moeder???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:07

Ik heb de publicatie gevonden en gelezen en de auteur stelt dat dit mogelijk zou moeten zijn omdat abortus ook toegestaan wordt. Dit omdat sommige omstandigheden niet te voorzien zijn; sommige defecten komen pas naar buiten na de geboorte. En zij spreekt inderdaad van economische en persoonlijke omstandigheden van de moeder.

Wat is het verschil tussen nog in de buik zitten of er buiten zijn? Wat maakt het dat de geboren baby niet meer 'geaborteerd' mag worden terwijl de volgroeide baby in de buik dit nog wel mag?

Verder zegt de auteur dat je niemand kwaad doet als dit gebeurt, omdat degene die kwaad gedaan zou worden niet meer bestaat in dat geval. En als degene die je kwaad doet helemaal niet bestaat, dan wordt er dus ook geen kwaad gedaan. Wat een baby in potentie als persoon had kunnen worden is dan het menselijk reflecteren van de omstanders en dus niet terzake doende.

Mijn conclusie: op de manier waarop ze redeneren snap ik waarom zij stelt dat dit mogelijk zou moeten zijn. Immers als je abortus toestaat zou dit niet veel verschil maken. Dit is dus puur een rationele benadering.

Ik lees nergens een mening van de auteur dat zij vindt dat dit zou moeten mogen, zij behandelt in haar artikel enkel een als-dan situatie. Stemmingmakerij van de krant dus.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:09

Heel knap gezegd wat ik ook dacht Liek_ :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:26

Misschien is het wel leuk om hier eens naar te kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=Kde1c3JY ... r_embedded

En durf na het zien van het filmpje te zeggen dat het beter was geweest als het jochie meteen na de geboorte was "afgemaakt". Hij heeft zoveel voor mensen betekend in de korte tijd dat hij geleefd heeft, wil je ze dat ontnemen?

Een kind dat met een handicap geboren wordt, heeft recht op leven. Want geen enkele arts kan voorspellen hoe die handicap uit gaat pakken, en wie is hij om te oordelen dat het kind geen recht heeft op leven?

Kinderen met Down Syndroom of andere levensvatbaar genetische afwijkingen, kunnen vol leven leiden, kunnen andere mensen wat leren, laten je lachen, laten je huilen. Ik heb zelf een broer die na aanleiding van een zuurstofgebrek bij de geboorte een beperking heeft. Hij doet mee aan de Olympische Spelen, is meervoudig goudmedaillewinnaar, en leeft nog steeds omdat de artsen hebben geknokt voor zijn leven, en niet omdat er een arts zelfstandig heeft bepaald dat een kind een spuitje behoort te krijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:31

Cassidy, het is ook de moeite waard om te knokken voor je kind, maar niet ten koste van het kind, lijkt mij.

Hoe moet het met zulke 'gevallen'? http://www.youtube.com/watch?v=cTWLj1_ISB8
Blijkbaar behoorlijk ongewenst geweet. IMO vind ik dat je eerder moet nadenken of een kind wel of niet gewenst is, maar dat terzijde. Zou het RATIONEEL gezien niet beter geweest zijn als dit kindje was gedood na de geboorte? Niet dat ik daarachter zou staan hoor, zeker niet.
FILMPJE KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:37

Sorry waar wil je met dit filmpje naartoe? Heb het filmpje niet helemaal afgekeken, maar had dit kind een geestelijke handicap? Had er door instanties niet eerdeer ingegrepen moeten worden? Had het kind in andere handen geen volwaardig gelukkig leven kunnen hebben?

We hebben het hier over het bewust doden van kinderen met een geestelijke handicap. En dan roep ik dat het gewoon ontzettend moeilijk is om te bepalen hoe ernstig een handicap is, in utero en ook vlak na de geboorte, want er is altijd mogelijk dat het minder ernstig uitpakt, of dat er nog progressie is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:39

Cassidy schreef:
We hebben het hier over het bewust doden van kinderen met een geestelijke handicap.

Dan heb jij duidelijk het artikel niet gelezen.
Het gaat over het bewust doden van kinderen met een handicap (nergens is uitdrukkelijk 'geestelijk' genoemd) én over het doden van ongewenste kinderen. Kinderen die geboren worden, terwijl moeders er eigenlijk bij nader inzien niet zo'n zin in heeft. Op dát doel ik met het filmpje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:42

Ongewenste kinderen behoren niet gedood, die behoren afgestaan. Het is niet aan de arts om daar een spuitje in te jassen. Een arts is er om leven te beschermen, niet om dat te beeindigen en al helemaal niet omdat hij zelf denkt dat het nodig is of omdat een ouder vraagt dat bij een kind te doen. Om economische redenen...is te walgelijk voor woorden!