Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:31

Dakotah schreef:
Ik heb helemaal niks tegen op mensen met een uitkering, mits er een goede reden voor is, ontslag afkeuring, beperkingen noem maar op.

Maar, ik heb jaren in een buurt gewerkt, waar heel veel uitkeringsgerechtigden woonden, en met veel bedoel ik echt het grote gros.
Ik werkte in een supermarkt en er kwamen werkelijk mensen (uitkeringsgerechtigden) naar ons toe, waarom wij in vredesnaam nog werkten.
Of wij wel wisten, dat wij met een uitkering bijna net zoveel "verdienden", als met dat zware werk wat wij nu deden.
Kortom in hun ogen waren wij gek dat wij nog elke dag heen gingen en zo aan ons geld kwamen.
Buiten de uitkering werden wij ingelicht over alle subsidies en kwijtscheldingen die je ook nog eens kreeg als je een uitkering had.
Kortom, als uitkeringsgerechtigde had je het maar mooi voor elkaar.
Stukken beter dan ons, domkoppen die nog aan het werk gingen voor een paar centen.
En dan heb ik het over mensen die nog nooit 1 slag werk hadden uitgevoerd, mensen tussen de 20 en 30, volledig gezond, zonder beperkingen.
Die het wel prima vinden om te profiteren van de staat, en een ander hun geld bij elkaar laten schrapen.
En ja daar heb ik heel veel op tegen, laat ze zulke mensen maar korten.

pff echt triest zulke mensen inderdaad ,, hopelijk komen ze zichzelf nog eens tegen !!! zoo kortzichtig ook bleh

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:32

_babbel_ schreef:
Stamina schreef:
En wat je andere voorbeeld betreft, ik heb zelf al ruim 25 chronische klachten waar veel pijn bij hoort en toch werk ik fulltime om uit de negatieve spiraal te blijven. Afkeuren zou ook kunnen, maar daarmee druk je zelf een enorme negatieve stempel op je leven en dat heb ik nooit gewild.

.

je drukt mischien voor jou gevoel een enorme negatieve stempel op je leven , maar mischien verleng je er wel je levensduur mee en voorkom je dat het erger word , de artsen diagnostiseren toch niet voor niets ? .. trots is iets wat sommige mensen erg beinvloed , ik vind het heel knap van je hoor dat je dit kan en doet , ik zou niets liever willen maar ik weet dat ik binnen no time in het ziekenhuis beland er er voorlopig niet uit kom ,, keuzes zijn belangrijk , en een stempel maakt mij dan niet uit , ik kies wel voor me zelf en niet voor de rest van deze wereld !!!

Je hebt dit verkeerd gequote :P. Lovely zei dit, niet ik :=

_babbel_

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:33

uhm oeps >>>> sorry whahaha ,, ik kan net sinds een dag die quote ... schaam schaam ,, hahaha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:34

Wat ik lees is dat sommigen mensen vinden dat je best een aantal uurtjes kan werken met bepaalde aandoeningen.
Maar zoals je leest willen deze mensen het vaak wel....Maar krijg maar eens een baan.
Ik heb bij een soort van supermarkt gewerkt...
Het was in opbouw..werkte meer dan 50 uur in de week omdat er mensen te kort waren.
Ik zat in me proeftijd...Als ik een dag buikpijn had ging ik toch...Stel je voor dat ik ontslagen werd...
Uiteindelijk is toch het contract in me proeftijd beeindigt....Ik werkte niet hard genoeg volgens haar...
Op het laatst kon ik ook niet 100% inzetten want me lichaam werkte niet mee...

Ook een bedrijf waar ik dus 4 jaar heb gewerkt....
Als het dan minder ging zette hij mij in de grote winkel met meer personeel...zodat ik rustiger aan kon doen.
Maar dat was meer als straf om te kijken of ik dan minder ziek werd.
Ik moest soms vaak naar de wc...Dronk iets vaker thee tegen de buikpijn..krijg ik op me dak dat ik niet hard genoeg werk en te vaak nar de wc gaat!

Door het door werken terwijl je absoluut niet lekker ben zei me lichaam opeens pats en werd het erger...

Dus het is zo makkelijk roepen: werk zat of een paar uurtjes.
Maar als men niet rekening mee houd of er wordt steeds gezegt: ben je alweer ziek!
Nou dat komt opeen gegeven moment echt je strot uit...
Want op goede dagen zet ik me 200% in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:36

Stamina, thanks ik zag het ook al inderdaad.

Babbel, je snapt volgens mij niet wat ik met die negatieve stempel bedoel, want die komt voornamelijk op je eigen bordje. ALs je je af laat keuren dan ga je die molen in waardoor je niet meer volwaardig mee doet in de maatschappij, je krijgt alleen nog afgeroomde kansen op de arbeidsmarkt, je zit waarschijnlijk voor de rest van je leven vast aan de instanties die dat voor je moeten regelen, je kan nooit de groei in inkomen en positie maken als dat je zonder die stempel wel zou kunnen omdat je bijvoorbeeld geen hypotheek kunt krijgen. Het gaat dus helemaal niet om de rest van de wereld (!!!), maar er vooral om dat je jezelf in een positie brengt waar niet meer uit te komen is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:37

Tjah, ik heb inderdaad ook wel eens m'n twijfels. Vooral bij mildere (psychische) beperkingen heb ik vaak het gevoel dat het wel gemakkelijk is om een uitkering te ontvangen.

En ondertussen kan de persoon in kwestie héél op het gemak eens rondkijken om een paar uurtjes geschikt (vrijwiligger)werk te doen wanneer dat hem of haar goed uitkomt (wanneer ie zich eens goed voelt).

Terwijl er zat 'gezonde' mensen werk doen waar ze niet gelukkig mee zijn, eigenlijk niet zo geschikt voor zijn, die gebroken thuiskomen elke dag en dan nog hun huishouden moeten beginnen. Die ook zuinig zijn maar toch geen tijd/geld overhouden om een paard te onderhouden. Die voelen zoch ook vaak niet goed, maarja, werken moet je toch want anders kun je je met je tentje op straat gaan leven.

Het leven is nu eenmaal geen feestje.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 24-02-12 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:38

Lovely schreef:
Stamina, er zijn ook best veel mensen die alleen nog maar vrijheid en ontspanning willen en voor wie het teveel is om moeite te doen een ander ritme op te bouwen. Er zijn ook best veel mensen die zelf vinden dat ze niet tegen druk kunnen en er daarom onderuit komen.

En wat je andere voorbeeld betreft, ik heb zelf al ruim 25 chronische klachten waar veel pijn bij hoort en toch werk ik fulltime om uit de negatieve spiraal te blijven. Afkeuren zou ook kunnen, maar daarmee druk je zelf een enorme negatieve stempel op je leven en dat heb ik nooit gewild.

Gummi, het was al een tijdje duidelijk dat je dit topic bent gestart om persoonlijke redenen.

Ja die mensen zullen er inderdaad wel zijn, en mensen als jij zijn er ook, mijn moeder is er 1 van, ik heb daar respect voor hoor, voor mensen in beide situaties. Maar uitspraken als: 'als je kunt paardrijden kun je ook werken'. Vind ik gewoon dom en naïf. Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat zoiets niet zo zwart wit en ongenuanceeerd te constateren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:40

Bravespots, inderdaad, er zijn genoeg mensen die gebroken thuis komen van hun werk of wel eens een traantje wegpinken om dingen die gebeuren, maar die gaan wel weer elke dag en zien het niet als een Belangrijke Reden om Niet te Hoeven Werken.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:41

Lovely schreef:

Babbel, je snapt volgens mij niet wat ik met die negatieve stempel bedoel, want die komt voornamelijk op je eigen bordje. ALs je je af laat keuren dan ga je die molen in waardoor je niet meer volwaardig mee doet in de maatschappij, je krijgt alleen nog afgeroomde kansen op de arbeidsmarkt, je zit waarschijnlijk voor de rest van je leven vast aan de instanties die dat voor je moeten regelen, je kan nooit de groei in inkomen en positie maken als dat je zonder die stempel wel zou kunnen omdat je bijvoorbeeld geen hypotheek kunt krijgen. Het gaat dus helemaal niet om de rest van de wereld (!!!), maar er vooral om dat je jezelf in een positie brengt waar niet meer uit te komen is.

(hopelijk gaat de quote nu wel goed )

oke je hebt gelijk ik heb het dan wel wat verkeerd begrepen ... maar dan nog vind ik mijn gezondheid wel belangrijk en dat is ook een hele zware keus om die te moeten maken , en het fijt ligt er dat sommige mensen inderdaad die keus hebben ,, ik had hem helaas niet en ben zonder eigen wil afgekeurd ,, en inderdaad je komt in de malle molen terecht en je bent afhankelijk van instanties , maar gelukkig is het wel te doen en goed mee te leven , ik hoop voor jou dat je dit nog lang vol kan houden !!! :)

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:45

BraveSpots schreef:
Tjah, ik heb inderdaad ook wel eens m'n twijfels. Vooral bij mildere (psychische) beperkingen heb ik vaak het gevoel dat het wel gemakkelijk is om een uitkering te ontvangen.

En ondertussen kan de persoon in kwestie héél op het gemak eens rondkijken om een paar uurtjes geschikt (vrijwiligger)werk te doen wanneer dat hem of haar goed uitkomt (wanneer ie zich eens goed voelt).

Terwijl er zat 'gezonde' mensen werk doen waar ze niet gelukkig mee zijn, eigenlijk niet zo geschikt voor zijn, die gebroken thuiskomen elke dag en dan nog hun huishouden moeten beginnen. Die ook zuinig zijn maar toch geen tijd/geld overhouden om een paard te onderhouden. Die voelen zoch ook vaak niet goed, maarja, werken moet je toch want anders kun je je met je tentje op straat gaan leven.

Het leven is nu eenmaal geen feestje.

ik snap je insteek maar onderschat vrijwilligers werk niet ,, er is zo een tekort aan vrijwilligers die wel zoo belangrijk zijn , want wie gaat er nou werken voor niks ? daarom een te kort aan vrijwilligers ,, ik vind als iemand niet in staat is te werken wel een uitkering ontvangt en dan wel kiest om 2 uurtjes in de week vrijwilligerswerk te doen dat die gene echt wel een goeie keus maakt !

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:47

Neem dat verhaal van gummie, het is toch al erg genoeg allemaal voor haar. Ik vind het dan jammer dat er altijd mensen zijn die z'n iemand toch met modder moeten begooien zonder de feiten of haar persoonlijk te kennen. Dat zijn dus dingen waar ik stil bij sta. Je hebt mensen die klagen en zich druk maken over het handje vol luie donders die onterecht een uitkering krijgen. Ik maak me druk om mensen die het al zwaar genoeg hebben en zout in hun wonden krijgen gestrooid met domme, beledigde en verwijtende opmerkingen.
Laatst bijgewerkt door Stamina op 24-02-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:48

_babbel_ schreef:
Lovely schreef:

(hopelijk gaat de quote nu wel goed )

oke je hebt gelijk ik heb het dan wel wat verkeerd begrepen ... maar dan nog vind ik mijn gezondheid wel belangrijk en dat is ook een hele zware keus om die te moeten maken , en het fijt ligt er dat sommige mensen inderdaad die keus hebben ,, ik had hem helaas niet en ben zonder eigen wil afgekeurd ,, en inderdaad je komt in de malle molen terecht en je bent afhankelijk van instanties , maar gelukkig is het wel te doen en goed mee te leven , ik hoop voor jou dat je dit nog lang vol kan houden !!! :)

Dat volhouden gaat wel lukken hoor ;). Het maakt ook wel een beetje uit met wat voor insteek je er naar kijkt en ik ga er nog steeds maar van uit dat je van werken niet slechter wordt. Helaas ken ik ook mensen die het werken maar als een soort beperkende factor zien in de rest van hun leven en die blijven dus ook om het minste of geringste thuis, snap ik ook niks van.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:50

Stamina schreef:
Neem dat verhaal van gummie, het is toch al erg genoeg allemaal voor haar. Ik vind het dan jammer dat er altijd mensen zijn die z'n iemand toch met modder moeten begooien zonder de feiten of haar persoonlijk te kennen. Dat zijn dus dingen waar ik stil bij sta. Je hebt mensen die klagen en zich druk maken over het handje vol luie donders die onterecht een uitkering krijgen. Ik maak me druk om mensen die het al zwaar genoeg hebben en zout in hun wonden krijgen gestrooid met domme, beledigde en verwijtende opmerkingen.

AMEN !!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

En mensen die wel werken hebben het niet zwaar en maken geen erge dingen mee? Of maak je je daar ook druk om?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:57

BraveSpots schreef:
En mensen die wel werken hebben het niet zwaar en maken geen erge dingen mee? Of maak je je daar ook druk om?

Heb je me dat ergens zien zeggen? Nee :). Voor die mensen is het natuurlijk ook erg vervelende dingen mee te maken, en ja met die mensen voel ik ook mee. Het 1 sluit het ander niet uit.

Rare insinuering/vraag weer trouwens.
Laatst bijgewerkt door Stamina op 24-02-12 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:58

BraveSpots schreef:

Je hobby doen zie ik dan toch liever als een soort beloning of tegenwicht voor het werken wat je doet en niet als troost omdat je ziek bent. Maar begrijp me niet verkeerd, want iedereen mag van mij zijn/haar hobby hebben, maar waarom moet dat een intensieve, zware en geldrovende hobby zijn als je het lichamelijk en financieel eigenlijk niet kan bolwerken. Als je het mij vraagt kom je dan op een zelfde manier onder druk te staan als wanneer je een baan zou hebben omdat je voortdurend zorgen en stress hebt. Want ik kan me niet voorstellen dat een hobby die te zwaar en te duur is nou zo ontzettend troostend is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:22

Wanneer zouden de normaal gezonde mensen zichzelf ziek melden op hun werk? Is dat bijvoorbeeld bij 40 graden koorts? Of tijdens een chemobehandeling? Of tijdens de begrafenis van je eigen ouders? Ik roep nu maar wat hoor.... Ik probeer even te achterhalen wat voor mensen wel een geldige reden is om zichzelf ziek te melden. Ik heb het dan over tijdelijke dingen, zoals griep of persoonlijke omstandigheden. Wanneer ga je wel, en wanneer ga je niet naar je werk?

En als je dat antwoord voor jezelf weet: kun je je dan voorstellen dat er mensen zijn die zich langere tijd voelen alsof ze 40 graden koorts hebben? Alsof ze chemo krijgen? Alsof er iedere dag iemand begraven wordt? Is het op die manier beter te begrijpen?

Ik las ergens: het leven is geen feestje. Ik zie dat anders: het leven is een groot feest als je gezond bent en in staat bent te werken, leren, sporten, uitgaan, etc. Dat staat volkomen los van dat ieder mens het "wel eens zwaar heeft". Een keer een griepje hebben, valt onder het wel eens zwaar hebben. Een keer een mindere dag hebben, valt onder "het zwaar hebben". Een begrafenis valt onder "het zwaar hebben". Ruzie met je baas, valt onder "het zwaar hebben".

Dat het vrijwilligerswerk voor een paar uurtjes "leuk" is, is een onjuiste veronderstelling. Als je een toekomst had als advocaat, en nu maximaal enkele uren per week nieuwsberichtjes mag kopieren en plakken, moet je niet denken dat dat leuk is. En toch is dat een bewuste keuze. De motivatie is: jezelf nuttig kunnen maken! Met welk werk dan ook.

Overigens: als ik in staat zou zijn om iedere dag paard te rijden, zou ik inderdaad ook wel kunnen studeren of werken. Tenzij er sprake is van een hersenbeschadiging. Da's ook weer een mogelijkheid waar kennelijk niet over wordt nagedacht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:46

gummie schreef:
En als je dat antwoord voor jezelf weet: kun je je dan voorstellen dat er mensen zijn die zich langere tijd voelen alsof ze 40 graden koorts hebben? Alsof ze chemo krijgen? Alsof er iedere dag iemand begraven wordt? Is het op die manier beter te begrijpen?

Ja, dat kan ik me best voorstellen.
Ik geloof alleen niet dat alle mensen met een uitkering zich zo voelen. Bij lange niet de helft zelfs denk ik.
Hoe ik dat weet? Als je je werkelijk zo ellendig voelt, en dan nog eens voor lange tijd zoals jij het voorstelt, dan kun je jezelf amper wassen en voeden, laat staan boodschappen doen of een paard rijden of op een forum zitten voor uren per dag.

En ja, ik heb ervaring met mensen die chemo krijgen en 40 graden koorts hebben. Mensen die écht zich net zo voelen mogen van mij alle hulp en uitkeringsteun in de wereld krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:48

Gummi, wij kunnen jouw probleem niet oplossen in dit topic en ook geen antwoord geven op een aantal van je vragen vanwege de manier waarop je ze stelt.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:16

Ik heb het topic even doorgelezen en ik vroeg me af wat eigenlijk je beweegredenen zijn geweest om dit topic te starten? Om jezelf te verontschuldigen dat je een Wajong hebt? Om het goed te praten naar de werkende mensen toe? Als je van jezelf weet dat je een uitkering krijgt omdat je echt niet kan werken, hoe graag je ook wilt, dan maakt het toch eigenlijk niet uit hoe anderen hier tegenaan kijken? Dan kost het toch alleen maar extra energie, stress etc. om je druk te maken om wat anderen denken, terwijl je deze energie wrs juist goed kan gebruiken om beter te worden?
De een kijkt er anders tegenaan dan de ander en daar doe je niks aan. Dus ik zou me er niet te druk om maken.

En idd meldt de ene persoon zich sneller ziek dan de ander. Dat is meestal toch ook een psychisch aspect. De een voelt zich eerder ziek/ zwak/misselijk etc. dan de ander. Waar de een met ietsjes verhoging al een paar dagen thuis blijft of met een beetje buikpijn, zal de ander pas stoppen wanneer die 39 graden koorts heeft, moet overgeven etc. Dat zie ik op mn werk constant gebeuren.

Ook om me heen heb ik bijv. een vriendin die een heel zeldzame hersenziekte had gekregen, deze ziekte was in 30 jaar tijd maar bij 4 mensen voorgekomen (incl.zijzelf) Twee patienten zijn eraan overleden en zij en de andere persoon die het wel hebben overleefd, hebben er wel klachten aan overgehouden (slecht korte-termijn geheugen etc. ) Zij lag maanden in coma, heeft een harstilstand gehad, moest daarna nog maanden revalideren, heeft haar studie net niet af kunnen maken e.d. Zij is nu gewoon fulltime aan het werk en heeft een goede baan. Als ze perse een uitkering had gewild had ze die makkelijk kunnen krijgen, maar dat wilt ze niet.
Een collega van mij is nog heel jong en heeft een herseninfarct gehad, haar linkerarm was verlamd, concentratieproblemen e.d. Zij probeert nu toch weer heel langzaam te beginnen. Wel op een veel lager niveau en maar een paar uurtjes per week, maar ze probeert het wel.
Voor deze mensen heb ik erg veel respect.
Iemand anders in mijn omgeving heeft heel veel zelfmedelijden en ze verzon steeds weer iets waardoor ze niet kon werken en om in de ziektewet te kunnen komen e.d. Dat soort mensen zijn er helaas ook en die verpesten het voor de rest.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken... Er zijn mensen die snel zelfmedelijden hebben en er alles aan doen om niet veel te hoeven werken. Er zijn ook doorzetters die ondanks hun handicap toch proberen met de maatschappij mee te draaien. En dan heb je nog de groep voor wie de uitkeringen daadwerkelijk bedoeld zijn; die echt niet kunnen werken ondanks dat ze heel graag zouden willen. Als jij bij deze laatste groep hoort, dan hoef je je nergens voor te schamen en dan weet ik zeker dat iedereen graag een gedeelte van zn salaris (dmv belastingen) aan jou afstaat. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:06

Wat de aanleiding van het topic was, heb ik al aangegeven, met een link. Aanleiding was een persoon, die ik overigens geheel niet ken, op een ander forum de vraag stelde of iemand haar kon vertellen wanneer het vakantiegeld voor de Wajongers werd overgemaakt. Waarop een discussie ontstond over de persoon, over uitkeringstrekkers, inclusief allerlei verwijten en verwensingen. Terwijl de concrete situatie niet bekend was, en ook niet aan de orde was.
Wat mijn stelling is heb ik al aangegeven in meerdere posts.
Dat ik mijn eigen situatie noem, is ter verduidelijking, als voorbeeld.
Dit topic gaat niet om mij. Dit topic gaat om opvattingen, ervaringen, reacties en de analyse daarvan. En ik probeer die eens om te draaien.

Dus als iemand zonder kennis en achtergrond van de concrete situatie van een ander beweringen doet als:
- je bent te lui om te werken
- je hebt zelfmedelijden
- etc.
zoals dat in aangegeven link is gebeurd (en die had NIETS met mij te maken, ik ken de TS daar niet eens)
dan ben ik aan het uitvogelen waar die beweringen en opvattingen vandaan komen, en of mensen ze uberhaupt wel herkennen. En tegeliojkertijd geef ik aan wat in mijn ogen een, misschien voor anderen minder voor de hand liggende, reden is.

Er is ook al meerdere malen gezegd: er wordt misbruik gemaakt, van ieder systeem, ook hier.
Dat wordt niet ontkend. De vraag is alleen de volgende:
1. er wordt misbruik gemaakt van de regeling
2. er zijn mensen die niet kunnen werken en daadwerkelijk recht op een Wajong hebben
- hoe bepalen wij wie tot de eerste en wie tot de tweede groep behoort. Waarom bepalen we het op die manier. En welke uitspraak is juist:
"Er zijn vast mensen die echt niet kunnen werken, maar de meesten kunnen dat best en maken dus misbruik van de regeling"
"Er zijn mensen die echt niet kunnen werken, helaas wordt er ook misbruik van gemaakt maar dit zijn uitzonderingen".
Dit zijn twee essentieel verschillende opvattingen namelijk. En ik vind het interessant om te achterhalen waarom de ene persoon A vindt, en de andere B.

Ter herhaling:
ik probeer te achterhalen wat de reden is dat sommige mensen een algemeen oordeel hebben over een zaak die per concrete situatie anders is.
Ik probeer te analyseren waar die algemene oordelen op gebaseerd KUNNEN zijn. Een mogelijke reden, die hier ook al meerdere malen is onderstreept, dat is dat mensen vanuit hun ervaringen met uitkeringstrekkers die ze persoonlijk kennen reageren. Een reden die IK probeer te belichten, is dat er mogelijk sprake is van projectie, van oordelen op basis van onjuiste veronderstellingen zoals: "werken is niet leuk, als je niet werkt ben je lui, etc."

De veronderstelling dat ik in dit topic "mijn probleem" wil oplossen (welke dan?) is ook gebaseerd op hoe iemand het topic interpreteert. Dat mijn vragen en beweringen zo stellig zijn, is juist om uberhaupt een echte discussie te krijgen. Ik vind dit verder ook geen persoonlijke discussie, maar een maatschappelijke.

Mijn persoonlijke opvatting is dat ik het onlogisch vind afgunstig te zijn jegens iemand die van een uitkering leeft. En dat komt door mijn ervaringen, achtergrond, mentaliteit, etc. Een ander vindt het juist logisch om wel afgunstig te zijn. Omdat ik dat niet begrijp, vanuit mijn referentiekader, wil ik graag ontdekken waar dat vandaan komt. Om welke reden zou wie dan ook jaloers kunnen zijn op een uitkeringstrekker.
Laatst bijgewerkt door gummie op 24-02-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:15

BraveSpots schreef:
gummie schreef:

Ik geloof alleen niet dat alle mensen met een uitkering zich zo voelen. Bij lange niet de helft zelfs denk ik.
Hoe ik dat weet? Als je je werkelijk zo ellendig voelt, en dan nog eens voor lange tijd zoals jij het voorstelt, dan kun je jezelf amper wassen en voeden, laat staan boodschappen doen of een paard rijden of op een forum zitten voor uren per dag.

En ja, ik heb ervaring met mensen die chemo krijgen en 40 graden koorts hebben. Mensen die écht zich net zo voelen mogen van mij alle hulp en uitkeringsteun in de wereld krijgen.

Uitgaande van de opvatting van meerdere mensen hier, zijn het de echte doorzetters die zich desondanks uit bed hijsen, wassen, voeden, aankleden, boodschappen doen, etc. En als mensen het niet doen, dan zijn er twee kuezes: ze zijn ofwel echt heel ziek, ofwel hebben geen doorzettingsvermogen, klopt dat? Sluit wel mooi aan bij wat mijn vraag in het topic is. Wanrt hoe bepalen wij, zo door het computerscherm heen, wie die doorzetter is en wie echt ziek is? Of zijn er inderdaad mensen die per definitie de opvatting hebben dat het een gebrek aan doorzettingsvermogen is? En waar komt die opvatting dan vandaan?
Maar dat niet iedereen zich met een uitkering zo voelt, dat moge duidelijk zijn.

Maar om de redenering even te volgen: dat zou betekenen dat mensen die chemo krijgen ook niet op een forum mogen zitten?

Alleen heb ik het GELUK, dat ik een kans heb om beter te worden en weer aan de slag te gaan. En dat zal ik ook zeker doen, op welke manier dan ook. En dan zal ik ook netjes weer belasting betalen zoals ik dat voorheen deed. Dus mijn situatie is niet te vergelijken met mensen die de rest van hun leven niet meer dan dit kunnen. (al zijn er instanties en artsen die daar anders over denken, maar ik heb niet de mentaliteit om erin te berusten dat IK de rest van mijn leven niet werk).

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:29

BraveSpots schreef:
gummie schreef:

Weer zo zwart wit, ongenuanceerd met allemaal invullingen. Ik geef het op, mensen (als jij) zullen dit altijd blijven doen.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:01

gummie schreef:
Ter herhaling:
ik probeer te achterhalen wat de reden is dat sommige mensen een algemeen oordeel hebben over een zaak die per concrete situatie anders is.
Ik probeer te analyseren waar die algemene oordelen op gebaseerd KUNNEN zijn. Een mogelijke reden, die hier ook al meerdere malen is onderstreept, dat is dat mensen vanuit hun ervaringen met uitkeringstrekkers die ze persoonlijk kennen reageren. Een reden die IK probeer te belichten, is dat er mogelijk sprake is van projectie, van oordelen op basis van onjuiste veronderstellingen zoals: "werken is niet leuk, als je niet werkt ben je lui, etc."

Mensen hebben meestal een oordeel / mening over zaken die ze niet 100% kennen. Is ook normaal denk ik, anders zou je weinig gespreksstof meer overhouden ;)

De oorzaak zal zeker (deels) liggen in de eigen referentiekaders. Zelf vind ik ook wel dat er veel te veel misbruik gemaakt word van uitkeringen, mede door ervaringen in mijn eigen omgeving. Toch wel zuur als mede daarom zoveel belasting wordt ingehouden op mijn salaris, en alle verdere bezuinigingen die de overheid moet doen om dit te kunnen blijven betalen. Die mij dan ook weer raken. Vind dat er best wat meer 'eisen' gesteld mogen worden aan sommige uitkeringsgroepen, zoals oa de bijstand. Bijv. vrijwilligerswerk, of werken voor de gemeente..

Erg humoristisch vind ik toch wel de opmerkingen over werken is leuk / niet leuk ed. De mensen die net iets meer verdienen dan dat iemand met een uitkering krijgt hebben echt niet de leukste banen! Laat staan banen waarin wordt gesproken over jezelf ontplooien ed.
Zelf heb ik wel een fijne baan maar werk ik toch echt om te leven / leuke dingen te kunnen doen. Als mijn baas deze maand vergeet te betalen, dan vergeet ik volgende maand te gaan werken :+
Als werken echt zo ontzettend leuk zou zijn, dan was het wel een hobby ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:06

gummie schreef:
Mijn persoonlijke opvatting is dat ik het onlogisch vind afgunstig te zijn jegens iemand die van een uitkering leeft. En dat komt door mijn ervaringen, achtergrond, mentaliteit, etc.

Als je andere ervaringen, achtergrond, mentaliteit, etc. zou hebben, zou je dan ook een andere persoonlijke opvatting hebben? En als dat zo is, heb je dan niet meteen je antwoord?