respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 02:43

klopt maar dat is gewoon m'n eigen geweten.. ik zal toch nooit christelijk worden, en geen kerkganger, dus ik heb dan het idee dat ik valse hoop wek bij die mensen of bij die vriendin of dat ik ze op een of andere manier zou kwetsen, ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen. Ik weet dat het in principe gewoon moet kunnen :) en ik wil er ook graag over leren. Dat zeker wel, want ik weet eigenlijk maar bar weinig over hoe het eraan toe gaat

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 03:39

eenitraM schreef:
Mensen proberen op zo'n manier een reden te zoeken voor waarom iets gebeurd. En daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Ik zal je een mooi verhaaltje vertellen over een jongen die ik heb ontmoet in Ethiopië en die daar zat voor school. Hij was Christelijk. Streng Christelijk.

Ik vroeg aan hem waarom hij geloofde. Dat moest van zijn ouders. Ik vroeg aan hem of hij ooit wat van Hem heeft gezien. En toen kwam het.

Ja, God bestaat. Want: Toen ik op een dag moest leren voor een proefwerk had ik de keuze om of te leren uit het boek, of de bijbel te gaan lezen. Ik heb de bijbel gelezen en gebeden. Toen ik de volgende ochtend op school kwam, was de lerares ziek en hadden we geen proefwerk.

Nou jongens. Hier hebben we het al. Einde discussie; God bestaat _/-\o_ :j

Zolang er geen levende bewijzen zijn moet je er gewoon niet in geloven! Waarom geloof je in iets wat niet te bewijzen valt. Ik bedoel, opstaan na de dood, de zee spreidt zich uit, lopen over water, en boot bouwen en alle soorten dieren 2 meenemen, Adam en Eva. Al dat soort dingen zijn wetenschappelijk bewezen dat het niet kan (Ookal is wetenschap een mening, maar wel toonaangevend.)

No offence. Ik stel hier een vraag; waarom geloven in iets wat niet te bewijzen valt. Sta open voor uitleg en nee, ik druk niet mijn mening door. Ik ben gewoon heel realistisch.

Wat hier staat over bidden en dat dan je lerares ziek is.. daar zou ik eigenlijk helemaal niet blij mee zijn dat het dan op zo'n manier wordt opgelost. Ergens komt het op mij best arrogant over om te denken dat God van alle 6 miljard mensen de tijd neemt om even naar jou te luisteren en je lerares ziek te maken? Of is dat zo'n rare gedachte van mijn kant? [Niet aanvallend bedoeld overigens, maar het gewoon iets wat ik me al een tijd afvraag over dingen als bidden..]

Aan de andere kant vind ik het wel fijn voor de mensen die geloven dat zij iets hebben gevonden waardoor hun leven beter/makkelijker/dragelijker wordt. (Mits ze gewoon hun verantwoordelijkheden nemen en mij niet willen bekeren, als ze dat laatste proberen ga ik op de negeerstand tot ze ermee ophouden :+ Voor een discussie om elkaars ideeen/standpunten te leren kennen sta ik open, voor een eigen mening opdringen niet echt..)

Ik geloof zelf overigens niet.
(Maar zie mezelf ook niet als een atheist, want dat vind ik dan weer een 'extreme' uiting van niet geloven? Ik heb meer zoiets van 'Ik heb geen idee of er een hogere macht bestaat of niet, en mijn schatting is dat die kans erg klein is, maar bewijzen van wel of van niet kunnen we het toch niet. Als mensen iets anders willen geloven doen ze maar, zij hebben er geen bewijs voor, maar ik heb ook geen bewijs voor wat ik vind.')

Ik heb ook geen problemen met kettingen met kruisjes, hoofddoekjes of wat dan ook.. dat gaat bij mij op dezelfde hoop als dreadlocks, emokapsels, teveel plastische chirurgie etc. gewoon een teken van wie iemand is en wat hij zij blijkbaar belangrijk genoeg vind om voor dat aspect van zichzelf een 'stickertje' te hebben. (Klein stickertje, niet zo'n hokjescultuur sticker, mensen kan je niet snel in hokjes stoppen :P)

Moet trouwens ook toegeven dat ik ook wel eens met gvd scheld, maar alleen in gevallen dat ik keihard mijn teen stoot of iets breekbaars laat vallen waarvan ik het ontzettend naar vind op dat moment.. het is gewoon een manier van ontladen op dat moment en dat heeft eigenlijk niks met het woord te maken, al zijn scheldwoorden die wat 'controversieler' zijn vaak wel ontladender.. Schelden met kanker doe je gewoon niet, dat is voor domme en asociale mensen. (Vooroordeel ik weet het, maar die conclusie komt er automatisch achteraan :+)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 03:49

peacehorses schreef:
klopt maar dat is gewoon m'n eigen geweten.. ik zal toch nooit christelijk worden, en geen kerkganger, dus ik heb dan het idee dat ik valse hoop wek bij die mensen of bij die vriendin of dat ik ze op een of andere manier zou kwetsen, ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen. Ik weet dat het in principe gewoon moet kunnen :) en ik wil er ook graag over leren. Dat zeker wel, want ik weet eigenlijk maar bar weinig over hoe het eraan toe gaat

Als ik een cursus bloemschikken ga doen omdat een vriendin van mij dat zo interessant vind en een maatje nodig heeft en ik nieuwsgierig ben naar wat het inhoudt, betekent dat niet dat ik mijn grote hobby fotograferen opgeef om regelmatig te gaan bloemschikken :P *oke, wat een belachelijk voorbeeld zo om kwart voor 3 's nachts..*

Het is juist goed om je 'horizon te verbreden' en je te verdiepen in onderwerpen waar je niet veel van weet. Als jij nieuwsgierig bent naar de kerk van je vriendin en het is geen probleem als je een keer mee komt om te kijken, dan is dat toch prima en alleen maar hartstikke leuk? :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 04:31

Persoonlijk heb ik respect voor al mijn medemensen, niet meer of minder respect voor iemand omdat die gelooft in god. Of omdat dat een man is, of een blanke of een negroide of ga zo maar door. In mijn ogen is iedereen gelijk, maar helaas zijn er sommige mensen die mijn bestaan, als ongelovige, als een soort smet zien op het leven en deze willen verwijderen. Door mij erbij te betrekken terwijl dat voor mij niet hoeft.

Daarnaast wil ik nog even reageren op wat dingen die mij opvielen tijdens het lezen.

Waarom wordt het oplossen van problemen gelovigen in de schoenen geschoven? Ik heb wel eens gehoord dat het Vaticaan er erg trots op is om zoveel miljoenen zielen te bezitten, alle mensen die aangesloten zijn bij hun kerk behoren god en de kerk toe. Als je dan al die zielen bezit, wat doe je dan met die macht? Weinig goeds imo, ze zouden zoveel moois kunnen doen. Mensen dingen kunnen leren, maar dat is niet aan de orde eeuwig zonde.

Daarnaast zegt de TS nog iets over homosexualiteit en dat je daar een keer een opmerking over maakt je dat meteen verweten wordt en dat het geloof bijna onder sneeuwt. Stephen Fry heeft daar een mooie uitspraak over gedaan tijdens een debat: Katholieken zeggen elke keer dat zij zo moe worden van de discussie punten die telkens naar voren gehaald worden, misbruik, AIDS en homosexualiteit, er zijn immers ook genoeg goede dingen aan het geloof. Hij maakt vervolgens de vergelijking met een moordenaar die terecht staat en zegt: ja het is zo jammer dat jullie nu steeds weer over die moord en inbraken beginnen, vorig jaar heb ik nog een verjaardagscadeautje gekocht voor mijn vader. Ik doe ook wel dingen goed.

Ja er zullen vast mooie en goede dingen aan het geloof zijn. Maar de slechte dingen beinvloeden anderen die daar niet om gevraagd hebben en totdat daar oplossingen voor komen kan ik weinig begrip opbrengen voor het instituut.

@ Zoolgangster, pech voor mij ik ben bewust niet gelovig en mocht er een hemel en hel zijn dan weet ik waar ik terecht kom. De Hel. En dat klinkt voor mij een stuk aantrekkelijker dan bij zo'n groep small minded people.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:27

Tessa_1 schreef:
eenitraM schreef:
Mensen proberen op zo'n manier een reden te zoeken voor waarom iets gebeurd. En daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Ik zal je een mooi verhaaltje vertellen over een jongen die ik heb ontmoet in Ethiopië en die daar zat voor school. Hij was Christelijk. Streng Christelijk.

Ik vroeg aan hem waarom hij geloofde. Dat moest van zijn ouders. Ik vroeg aan hem of hij ooit wat van Hem heeft gezien. En toen kwam het.

Ja, God bestaat. Want: Toen ik op een dag moest leren voor een proefwerk had ik de keuze om of te leren uit het boek, of de bijbel te gaan lezen. Ik heb de bijbel gelezen en gebeden. Toen ik de volgende ochtend op school kwam, was de lerares ziek en hadden we geen proefwerk.

Zolang er geen levende bewijzen zijn moet je er gewoon niet in geloven! Waarom geloof je in iets wat niet te bewijzen valt. Ik bedoel, opstaan na de dood, de zee spreidt zich uit, lopen over water, en boot bouwen en alle soorten dieren 2 meenemen, Adam en Eva. Al dat soort dingen zijn wetenschappelijk bewezen dat het niet kan (Ookal is wetenschap een mening, maar wel toonaangevend.)

No offence. Ik stel hier een vraag; waarom geloven in iets wat niet te bewijzen valt. Sta open voor uitleg en nee, ik druk niet mijn mening door. Ik ben gewoon heel realistisch.

Wat hier staat over bidden en dat dan je lerares ziek is.. daar zou ik eigenlijk helemaal niet blij mee zijn dat het dan op zo'n manier wordt opgelost. Ergens komt het op mij best arrogant over om te denken dat God van alle 6 miljard mensen de tijd neemt om even naar jou te luisteren en je lerares ziek te maken? Of is dat zo'n rare gedachte van mijn kant? [Niet aanvallend bedoeld overigens, maar het gewoon iets wat ik me al een tijd afvraag over dingen als bidden..]

Aan de andere kant vind ik het wel fijn voor de mensen die geloven dat zij iets hebben gevonden waardoor hun leven beter/makkelijker/dragelijker wordt. (Mits ze gewoon hun verantwoordelijkheden nemen en mij niet willen bekeren, als ze dat laatste proberen ga ik op de negeerstand tot ze ermee ophouden :+ Voor een discussie om elkaars ideeen/standpunten te leren kennen sta ik open, voor een eigen mening opdringen niet echt..)

Ik geloof zelf overigens niet.
(Maar zie mezelf ook niet als een atheist, want dat vind ik dan weer een 'extreme' uiting van niet geloven? Ik heb meer zoiets van 'Ik heb geen idee of er een hogere macht bestaat of niet, en mijn schatting is dat die kans erg klein is, maar bewijzen van wel of van niet kunnen we het toch niet. Als mensen iets anders willen geloven doen ze maar, zij hebben er geen bewijs voor, maar ik heb ook geen bewijs voor wat ik vind.')

Ik heb ook geen problemen met kettingen met kruisjes, hoofddoekjes of wat dan ook.. dat gaat bij mij op dezelfde hoop als dreadlocks, emokapsels, teveel plastische chirurgie etc. gewoon een teken van wie iemand is en wat hij zij blijkbaar belangrijk genoeg vind om voor dat aspect van zichzelf een 'stickertje' te hebben. (Klein stickertje, niet zo'n hokjescultuur sticker, mensen kan je niet snel in hokjes stoppen :P)

Moet trouwens ook toegeven dat ik ook wel eens met gvd scheld, maar alleen in gevallen dat ik keihard mijn teen stoot of iets breekbaars laat vallen waarvan ik het ontzettend naar vind op dat moment.. het is gewoon een manier van ontladen op dat moment en dat heeft eigenlijk niks met het woord te maken, al zijn scheldwoorden die wat 'controversieler' zijn vaak wel ontladender.. Schelden met kanker doe je gewoon niet, dat is voor domme en asociale mensen. (Vooroordeel ik weet het, maar die conclusie komt er automatisch achteraan :+)

Er is onderzoek gedaan naar het bidden voor zieken. Het blijkt dat het avenrechts werkt. De groep die wist dat er voor hen gebd werd en die ging vaker dood of hadden ergere complicaties.
Niet doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:27

Als god echt bestaat, dan zou ik wel eens willen weten wat hij nou van die bijbel vind????

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:27

@eenitraM. Ik en en de meeste Christenen hebben wel respect voor ongelovigen. Er zijn ook mensen die dat niet doen en dat er over het algemeen alleen daar naar gekeken wordt en dat wij daar dan ook de dupe van worden, dat valt mij gewoon zwaar. Wat betreft politiek en geloof. Dat wordt toch steeds minder?vroeger was dat heel normaal , nu niet meer maar je kan toch niet alle wetten opeens om gaan gooien? dat gaat langzaam.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:30

russel schreef:
Als god echt bestaat, dan zou ik wel eens willen weten wat hij nou van die bijbel vind????

Ik ben van mening dat mensen de bijbel hebben geschreven in opdracht van God, dus niet letterlijk,maar richtlijnen hebben gekregen. Sommige dingen vatten mensen soms verkeerd op omdat de bijbel in een hele andere samenleving dan nu is geschreven. Ik zou dus niet weten wat God er mis mee zou vinden, behalve dat hij het jammer vind dat het zo verkeerd opgevat wordt?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:19

Mensen, laten we ontopic blijven. Dit is geen plek om te spuien wat je van de bijbel / god / christenen vindt. Het gaat om respect hebben voor gelovigen!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:21

ik denk dat dat ook onderdeel is van laten weten waarom er wel of geen of minder respect is voor de gelovigen

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:28

Waarom zou je geen respect voor iemand hebben wegens een geloofsovertuiging? Respect verdien je door jezelf op een bepaalde manier te gedragen. En dat heeft niks met geloof te maken denk ik.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:41

eenitraM schreef:

Waarom geloven in iets wat niet te bewijzen valt?
Er zijn zoveel dingen die niet te zien/bewijzen zijn, maar die er tòch zijn. Neem het heelal. Waar is het einde? En hoe ziet dat eruit?
Staat er een hek? En wat is er dan achter dat hek?
Neem het ontstaan van de aarde. Het begon ooit met ìets, ik denk dat iedereen het daar wel over eens is. Maar waar kwam dat iets dan vandaan?
Dus; Of je het wilt of niet: Overal om je heen zijn onverklaarbare dingen. Die zijn er. En dàt is een feit.

Nou kun je natuurlijk een totaal on-nieuwsgierig, ongeinteresseerd persoon zijn die zegt; wat maakt het mij uit?
Maar er zijn ook mensen die graag willen weten hoe en wat, en waarom.
De meeste mensen op de wereld geloven niet dat een mens geboren wordt, een leven lijdt met ziekte-pijn-dood-oorlog-al die oliebol en vervolgens doodgaat en dat was het dan. Wat heeft dat voor zin?

Als je niet verder wilt denken dan dat: moet je zelf weten. Maar wij denken wel verder..

edit: Stel nou he, denk je even iets belachelijks in: Er bestaat een God. Denk je dat het voor hem teveel moeite is om een zee in tweeen te splijten? Wetenschap kent geen God. Dus zien ze het ook niet vanuit dat oogpunt..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:46

Muppett schreef:
Waarom zou je geen respect voor iemand hebben wegens een geloofsovertuiging? Respect verdien je door jezelf op een bepaalde manier te gedragen. En dat heeft niks met geloof te maken denk ik.

Verschrikkelijk mee eens!

Geven en nemen en niet opleggen en doordrukken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:59

Ik heb best respect voor gelovige! Maar pas zat ik een uitzending uit de kast te kijken over een christelijke homo, en daar ben ik toch wel heel erg van geschrokken!

Niemand die het respecteerde, en iedereen vond het maar een ziekte!

Dus het respect krijgen begint ook bij jezelf!

Mijn ex man kwam uit een christelijk gezin en toen mijn zoontje geboren was kregen wij een ouderling op bezoek! Die mij vertelde dat mijn zoontje niet de liefde kreeg die hij nodig had, want hij lag niet in Gods handen ( mijn zoontje is niet gedoopt) nou en die heb ik regelrecht de deur uitgetrapt!!!
Dat jij je geloof hebt prima, maar om zoiets te zeggen ging mij echt te ver!!

Dus ja het komt wel van 2 kanten, het respect!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:01

ik vind dat je dat soort dingen sowieso aan je kind zelf moet overlaten, als zij later ook christelijk willen worden dan mogen ze dat maar ik zou ze persoonlijk zelf niet opvoeden met mijn ideeën, je kunt ze er uiteraard wel een inleiding in geven maar ze moeten zelf kunnen kiezen. En bij mijn weten kun je je ook later nog laten dopen, dat hoeft niet persé bij de geboorte

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:03

Hij zit ook op een christelijke school zodat hij de basis wel mee krijgt!!
En hij zelf kan kiezen wat hij ermee wil.
Maar dat is vooral omdat de kant van zijn vader christelijk is.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:07

ik heb zelf ook op een christelijke middelbare school gezeten maar zo chriselijk was het niet, heb in elk geval weinig over het christendom geleerd.. maar als je al christelijk was, dan begreep je alles natuurlijk beter, zoals de dagopeningen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:12

Zo ben ik ook opgevoed, ik mag geloven wat ik zelf wil en daar ben ik heel blij om!
Overigens wordt er op Christelijke middelbare scholen niet zo heel veel aandacht besteed aan het geloof, vaak heb je daar de dagopening (met bijv. de zoutkorrel) en wordt er met feestdagen natuurlijk bij stil gestaan. Christelijke basisscholen gaan daar veel verder in, althans, de school waar ik op heb gezeten. Altijd bidden aan het begin en het einde van de dag, altijd bidden voor het eten, bijna elke dag uit de bijbel lezen, de liedjes die we zongen gingen over de bijbel verhalen, de tekeningen en knutselwerkjes die we maakten waren vaak dingen met een bijbels thema, met kerst en pasen naar de kerk, etc.

Overigens, wat me ook ooit verbaasd heeft, is een verhaal van een ex collega. Hij woont in Barneveld en kreeg een nieuwe buurman. Die buurman was op zondag altijd lekker aan het klussen in de tuin en in huis. Daar stoorde mijn collega zich zo gruwelijk aan, want op zondag mag niet gewerkt worden en hij vind dat zijn buren dat dus ook niet mogen doen. Uiteindelijk is hij naar zijn buren toe gegaan en heeft hij er wat van gezegd. Nou, had de buurman gezegd, ik wil gewoon op mijn gemak al die klusjes kunnen doen en me op zaterdag niet rot hoeven haasten om alles maar af te krijgen, omdat jij wilt dat ik niet werk op zondag. Wat heeft mijn collega toen gedaan? Besloten om elke zaterdag bij de buurman aan te bellen en te gaan helpen met al die klusjes, zodat die man zijn zondagsrust niet meer zou verstoren.... Dat vind ik dus heel ver gaan, je zo bemoeien met een ander zijn leven, omdat jij perse je zondagsrust wilt hebben!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:14

dat gaat inderdaad wel heel ver.. maar anderszijds, wel lekker makkelijk voor de buurman natuurlijk :D maar nee, ik vind dat niet kunnen. Werkt dat in geloofsoorlogen ook zo eigenlijk, dat ze dan op zondag niet vechten? :')

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:24

O vreselijk Pascal, zo'n ouderling zou ik ook wegsturen. Helaas zitten er genoeg botterikken bij. Die heb je overal.
Ik werk op een christelijke school waar ook veel niet-christelijke kinderen zitten. In de manier waarop ik het geloof overdraag houd ik daar rekening mee, ik zou die kinderen nooit veroordelen en probeer ze erop te wijzen dat geloven een keuze is i.p.v. een verplichting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:29

joyce2 schreef:
Overigens, wat me ook ooit verbaasd heeft, is een verhaal van een ex collega. Hij woont in Barneveld en kreeg een nieuwe buurman. Die buurman was op zondag altijd lekker aan het klussen in de tuin en in huis. Daar stoorde mijn collega zich zo gruwelijk aan, want op zondag mag niet gewerkt worden en hij vind dat zijn buren dat dus ook niet mogen doen. Uiteindelijk is hij naar zijn buren toe gegaan en heeft hij er wat van gezegd. Nou, had de buurman gezegd, ik wil gewoon op mijn gemak al die klusjes kunnen doen en me op zaterdag niet rot hoeven haasten om alles maar af te krijgen, omdat jij wilt dat ik niet werk op zondag. Wat heeft mijn collega toen gedaan? Besloten om elke zaterdag bij de buurman aan te bellen en te gaan helpen met al die klusjes, zodat die man zijn zondagsrust niet meer zou verstoren.... Dat vind ik dus heel ver gaan, je zo bemoeien met een ander zijn leven, omdat jij perse je zondagsrust wilt hebben!

Dat gaat inderdaad wel ver. Maar ik vindt het wel een goede oplossing.
Anders zou de gelovige buurman zich steeds meer ergeren aan zijn nieuwe buurman waarschijnlijk tot aan ruzie toe...en nu. Nu worden het waarschijnlijk goede vrienden.
En zal de nieuwe buurman wel iets meer rekening houden met de zondagsrust.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:40

Ik zou er helemaal kriegel van worden, elke zaterdag je buurman aan de deur die je perse met alles wil helpen, zodat jij je op zondag koest houdt. Ik zou daar heel gestrest van raken! Als ik op zondag lekker in de tuin wil rommelen, omdat ik dat ontspannend vind, wil ik niet dat dat verboden zou worden door een buurman omdat hij me op zaterdag met klusjes heeft geholpen. Je bent dan je hele weekend alleen maar rekening aan het houden met je buurman!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:41

Wat ik heel erg vind aan zwaar gelovigen is het volgende wat ik van dichtbij meegemaakt heb. Er was een baby van 4 maanden oud die heel erg ziek was. Ouders streng gelovig, is hier in het dorp gebeurd. De huisarts kwam, baby kreeg bijna geen lucht en was zo ziek dat er echt iets moest gebeuren anders zou de baby overlijden. De huisarts mocht echter niks doen van de ouders want: Het was Gods wil dat het zou overlijden. Daar lag dus een baby in zijn eigen vocht te stikken en de huisarts mocht geen medicatie geven van de ouders. Dat vind ik echt heel erg en daar kan ik geen respect voor opbrengen. Kindje is overleden, en niet op een rustige prettige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:48

Vraag mij af of je deze ouders niet mag vervolgen...onthouden van medische zorg.....

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:54

Ouders beslissen over of het kind behandeld mag worden. De arts heeft hier geen inzeggen in volgensmij, wel kan de arts contact opnemen met een of andere instantie die de ouders tijdelijk van de ouderlijke macht kan ontzeggen, en dus het kind wel kan behandelen.
We hadden het op school over ethische dilemma's en daar kwam dus ook aan bod bij een jehova gelovige familie dat het kind geen bloedtransfusie mocht.
Heb die wet opgezocht staat nog ergens op mijn computer. Verschilt per leeftijd en hoe zeer de situatie levensbedreigend is. Was ook daadwerkelijk een casus die een vriendin heeft meegemaakt op stage, vader wou het kind niet meer hebben.