[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: [Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:47

Hier wel in Marokko geweest maar nooit meer. Wordt weer misselijk als ik er aan denk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:48

In egypte, langs de nijl, hebben de runderen het fantastisch :) heb daar eventueel ook nog foto's van

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:49

lifaya schreef:
In egypte, langs de nijl, hebben de runderen het fantastisch :) heb daar eventueel ook nog foto's van

In Enschede, langs de A35 hebben vleesrunderen het ook fantastisch.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:50

we hebben het nu even over moslimlanden ;)

En ja, de vleesrunderen hier hebben het ook goed, niet allemaal, maar een hoop gelukkig wel. Dit zul je in alle landen hebben dat niet alle dieren een fijn leven hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:52

Ik ben in de kop van N. Afrika en het MO geweest... Egypte, Tunesie, Marokko, de Sahara, Jordanie, Israel,... India.
Bij mensen thuis geweest, bij mensen gegeten, met ze naar de markt geweest om kippen te kopen (wrrrrtsj levend in de schredder, niks halal) , met ze gepraat, vriendjes daar gehad.

Nog nooit dieren zo slecht behandeld zien worden. Heb er jaren later nog wakker van gelegen. Meteen lid geworden van Brooke.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:55

Ik ben in Etvu, Aswan, Luxor en Hurghada geweest, ben in Tunesië op Djerba geweest en ja, ze hebben andere normen en waarden en ja, ook daar heb je dieren die het slecht hebben :) Maar vergeet niet dat zij toch een heel andere cultuur hebben, zij denken eerst aan zichzelf en als ze wat overhouden is het voor het dier. Mocht je toch nieuwschierig zijn: http://img40.imageshack.us/img40/3090/1010216f.jpg dit is langs de nijl gemaakt :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:59

Ja leuk, een plaatje van grazende koeien, dat kan je hier bij de biologische boer om de hoek ook maken.
Maar die laat zijn koeien op de 1 of andere manier nog steeds niet halal slachten. Ik zal eens vragen waarom.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:59

_San87_ schreef:
Nee, hoor.

Ik heb een tijd lang op een boerderij gewerkt waar men de vleeskoeien gewoon uit een donkere schuur opkocht om vervolgens halal te laten slachten. Niks geen dierwaardig leven.

En dit gaat zo over heel het land waarschijnlijk. Sowieso in Overijssel, naar wat ik van de boeren heb vernomen :). Ook moslims kopen met liefde dieren uit de bio-industrie.

Dus halal vlees is dan bij voorbaat al niet halal, goh... Het kan ze dus alleen wat schelen hoe het dier geslacht is en de eisen over het leven zijn niet zo belangrijk. Daar gaat gelijk het voor mij enige positieve idee achter halal slachten. :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:01

Authentic schreef:
_San87_ schreef:
Nee, hoor.

Ik heb een tijd lang op een boerderij gewerkt waar men de vleeskoeien gewoon uit een donkere schuur opkocht om vervolgens halal te laten slachten. Niks geen dierwaardig leven.

En dit gaat zo over heel het land waarschijnlijk. Sowieso in Overijssel, naar wat ik van de boeren heb vernomen :). Ook moslims kopen met liefde dieren uit de bio-industrie.

Dus halal vlees is dan bij voorbaat al niet halal, goh... Het kan ze dus alleen wat schelen hoe het dier geslacht is en de eisen over het leven zijn niet zo belangrijk. Daar gaat gelijk het voor mij enige positieve idee achter halal slachten. :P

Dit zijn mijn ervaringen :). Daarom moest ik ook enorm gniffelen toen ik de respect naar dieren toe posts las. Want mijn ervaringen zijn heel erg anders.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:01

Nicolletje schreef:
Ja leuk, een plaatje van grazende koeien, dat kan je hier bij de biologische boer om de hoek ook maken.
Maar die laat zijn koeien op de 1 of andere manier nog steeds niet halal slachten. Ik zal eens vragen waarom.

Omdat die boer wellicht geen moslim is ;) ? wil met dit plaatje even duidelijk maken dat ze weldegelijk een prima leven kunnen hebben in landen als egypte

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:09

Oww ik zeg niet dat het altijd en overal slecht is... maar lees dan eens dat rapport.
In principe [voor het geloof] stopt de verantwoordelijkheid van de moslim bij: wat hij niet weet.

Dus hij kan wel naar een hahal certificaat vragen (vreemd genoeg zijn de in Nederland wonende moslims daar strenger in dan dáár toen) maar in principe stopt daar zijn verantwoordelijkheid en denkt de moslim: als de boer het dier slecht behandeld heeft wordt HIJ ter verantwoording geroepen bij Allah, niet IK.
Als de slachter fouten heeft gemaakt wordt HIJ ter verantwoording geroepen, niet ik.
Want IK denk dat ik halal vlees eet. En hoe je halal invult... tja.

Idem trouwens voor een christen. Als een Christen niet wéét dat hij halal vlees eet wordt hij niet op het matje geroepen bij God. Maar als een Christen doelbewust halal vlees [vlees dat een andere God dient] gaat eten dan heb je kans dat die last krijgt van zijn geweten: mag dat eigenlijk wel?