Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:20

Heino schreef:
Ik gok zo dat het ook met mijn lengte (ruim 1.80) te maken heeft. Ik heb een buikje, maar mijn hoeveelheid orgaanvet is volgens die speciale weegschaal niet ongezond. Puur naar buikomvang kijken is te beperkt vind ik.

Kan. Ik ben net zo lang en heb daardoor ook bredere schouders/rug. Kan nog zo dun zijn, maar minder dan maat 38 zal ik niet gauw hebben. Dan scheurt het alsnog bij mijn rug zo open, alsof ik de hulk ben. :D

Ik vind buikomvang trouwens wel erg handig om naar te kijken naast gewicht. :) Kan je tenminste zien of je echt buikvet kwijtraakt/erbij krijgt of dat het gewoon vocht of zo is als de getallen op de weegschaal verandering laten zien.

RoodZonnetje

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:25

Ik heb weleens een serieuze poging gedaan om af te vallen (van mijn ideale gewicht) om te zien of het effect zou hebben op dat buikje.. Maar nee.. Ook als ik 67 kg heb, heb ik dat buikje nog. Dus ik heb me er maar bij neergelegd. Er zitten genoeg spieren onder, ik krijg het niet weggetraind ofzo.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:26

Mareng schreef:
Lepeltje schreef:
Nou als ze dat willen veranderen mogen ze ook wel eens iets doen aan de prijs van groenten en fruit.. Gister betaalde ik in de spar voor 4 tomaten 2,50.. Wat de fiets dat is echt vet veel.. Terwijl zo'n boer er maar een paar centen voor krijgt.
Als ik een fijne salade wil maken ben ik zo 10 euro kwijt, een pizza kost me 5. :P (ja goed een paar slablaadjes kan ook maar daar kan ik niet op overleven hoor)

Onzin, een salade is niet duur, je kan hem duur maken....

Ja dat zeg ik, maar op een blaadje sla kan ik niet overleven. Dus ik wil er ook pasta/noten en een grote variatie aan groenten doorheen. :D
Ik vind groenten nog steeds belachelijk duur. Zeker duurder dan vadsig eten..

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:31

Tuurlijk zijn er mensen die er echt niks aan kunnen doen, omdat ze een ziekte hebben. Maar het feit dat er die uitweg is geeft een hele grote andere groep mooi een excuses om er niks aan te doen!

Het zit hem echt in het eten wat we tegenwoordig doen, en het niet genoeg bewegen. Mensen lijken zich niet te realiseren dat het een vicieuze cirkel is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:32

Lepeltje schreef:
Nou als ze dat willen veranderen mogen ze ook wel eens iets doen aan de prijs van groenten en fruit.. Gister betaalde ik in de spar voor 4 tomaten 2,50.. Wat de fiets dat is echt vet veel.. Terwijl zo'n boer er maar een paar centen voor krijgt.
Als ik een fijne salade wil maken ben ik zo 10 euro kwijt, een pizza kost me 5. :P (ja goed een paar slablaadjes kan ook maar daar kan ik niet op overleven hoor)

Uhhh ja maar daarom moet je ook niet gaan winkelen bij de spar :') Stelletje afzetters, had van de week 6 tomaten bij ap voor 1 euro. Nooit meer heen gaan! :')

Friet kan je trouwens ook nog best gezond klaarmaken hoor :j in de oven. Niks mis mee.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:38

De spar is inderdaad nou niet echt een goedkope winkel :P

@Ailill: Een van de symptomen bij hyperthyroïdie is 'plotseling gewichtsverlies ondanks een normale of verhoogde voedselinname'.. Wel vreemd dus dat je zus ervan aankomt dan?

Wat achtergrond info over tailleomvang:
Artikel over buikomvang
Tabel met kledingmaten en cm's
Kort samengevat, een taille:
Tot 80 cm (NL maat 42) voor vrouwen is nog gezond, boven de 88 (NL maat 46) valt het onder abdominale obesitas, bij 105 (NL maat 52) of hoger heb je een dubbele kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten.
Tot 94 cm (EU maat 48) voor mannen is nog gezond, boven de 102 (EU maat 56) valt het onder abdominale obesitas, bij bij 123 (niet in tabel) of hoger heb je een dubbele kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:39

De persoon die ik eerder in dit topic noemde had per week 10 euro. Voor al het levensonderhoud. Probeer daar maar eens gezond en gevarieerd van te eten..

En de wet aanpassen? Kom op zeg.. Zou je dat ook zeggen over mensen met anorexia of boulimia? Joh, die moeten maar meer gaan betalen want ze eten te weinig en dat kost geld?

Natuurlijk zijn er mensen die 't gewoon niks kan schelen en dagelijks een patatje eten als snack. Maar ik denk dat er meer, véél meer zijn met andere redenen voor hun overgewicht. Onwetendheid; onvermogen; fysieke beperkingen; ziekte/afwijkingen; psychische problemen. Ieder pondje gaat door het mondje, maar eten of niet-eten is voor lang niet iedereen zo gemakkelijk en vanzelfsprekend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:39

Gaat het nou om buikomvang of taille? :?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:42

Als je nog een taille hebt om een taille en sowieso om een buikomvang.. is hetzelfde, moet op hetzelfde punt gemeten worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:45

Oh dan ben ik een stuk gezonder dan ik eerder vreesde :+
Ik had rond mn navel gemeten

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:53

Nog een andere site: Overgewicht meten
Citaat:
Je kunt je buikomvang eenvoudig meten.
De middelomtrek wordt gemeten op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen, net nadat je hebt uitgeademd.

Site heeft dezelfde getallen als hierboven, alleen staan er ook ondergewicht getallen bij.. minder dan 79 voor mannen en minder dan 68 voor vrouwen (*oh-oh* :+ dan heb ik "ondergewicht")

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:06

Het viel me inderdaad wel op ja..
Vooral inderdaad 30+ zie je vaak wat voller.. :j

In de sportschool (en op straat) zie ik ook altijd bijna alles wat 30+ is (dat schat ik dan even zo) is vele malen voller dan een jongere.. :j

Bof ik effe met een sport verslaving :D
Ik hoorde vandaag in de sauna dat als je tussen de 15-25 fanatiek sport (dus 3-4 keer of meer) je dan, als je 30 bent en wat voller aan het worden bent.. Je daarna weer gaat sporten je sneller je oude figuur terug krijgt.. (zegt een personal trainer en trainer van spelers van RKC en Willem II)

Had dit nog nooit eerder gehoord, maar ik geloof er eigenlijk wel in..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:08

Heino schreef:
Ik begreep dat 88 cm buikomvang ongezond en overgewicht is?
Grappig, dan is mijn maat 38 dus overgewicht..

En kijk je dan naar je taille of het dikste punt van je buik? Met maat 38 is meer dan 88 cm op de taille echt onmogelijk namelijk.

edit: laat maar :')

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:27

vuurneon schreef:
Mijn docent zei; mensen met veel overgewicht zijn lang niet zo duur als men denkt, want ze worden vaak toch geen 80. Ouderenzorg is pas echt duur, dus als de hele dikke mensen voor hun 60e de pijp uit gaan, zijn ze nog goedkoop; ondanks de kwalen!
Is het hard gezegd, ja. Maar er zit wel iets in vind ik. Net als rokers, onderzoek heeft al uitgewezen dat ze minder lang meegaan. Kun je wel klagen over dure gezondheidskosten, maar veel slaan een bejaarden tehuis echt over. Laat nou die zorg erg duur zijn....

En met de accijnzen op een pakje sigaretten sponsoren ze onze staat. Als iedereen stopt met roken, moeten we meer belasting gaan betalen. Bij mij mag iedereen dus een sigaretje opsteken. :j Zelf rook ik niet, dat dan weer wel, dus eigenlijk ben ik een heel dure voor NL: én niet roken én ook nog eens geen overgewicht! :D
En ik ben dol op roomboter en gewone cola. Dus dat gebruik ik met mate. Zoals je alles met mate moet gebruiken. Ik heb iemand eens een halve fles van die vloeibare boter in de pan zien gooien. a. is duurder, b. is niet beter voor je cholesterol en c. het is niet eens lekker. Laat mij dan maar in ouderwertse boter bakken en genieten van mijn stukje vlees. Ik eet heel bewust en soms te vette dingen, maar dan weet ik dat van mezelf en laat ik wat anders staan, of ik mest een stal uit, weide uit, loop een rondje met de hond, ga fietsen, ga lopend naar school enz.

Tara: Zoals jij denkt, denk ik ook. :j

Ik heb 3 kinderen op de wereld gezet. De toekomstige belastingbetalers. Daar heb ik een hangbuikje aan overgehouden. Mijn platte buik is weg en die krijg ik ook met dieten niet meer terug. Ik ben me heel bewust dat buikvet het meest risicovolle vet is wat er is. Recent is bewezen, dat daar de meeste vormen van de rotziekte vandaan komen. Maar ja, wegzuigen vind ik dan weer overdreven. Dus ik riskeer het. Verder leef ook ik redelijk gezond en ik heb dus ook geen overgewicht. We zullen wel zien waar het schip strand. Ik heb toch ook een beetje de gedachte: Als het je tijd is ga je toch wel. Dan kan de trap al je doodsoorzaak zijn, of je nou dun of dik bent. Laten we er niet te zwaar aan tillen en doen wat we zelf kunnen doen. Ik laat het wijzen met het vingertje ook liever aan een ander over.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:30

Alleen jammer dat de mensen zonder éxtreem overgewicht, maar die gewoon veel te zwaar zijn wel lekker oud worden en meer kwalen hebben dan de niet te zware mensen..

Bron: Klik
Citaat:
Dikke mensen zijn duurder voor zorg dan rokers

GRONINGEN - Mensen met serieus overgewicht kosten de zorg meer dan rokers. Dat komt doordat rokers eerder doodgaan en dus minder lang leven met beperkingen. 'Van roken ga je dood, door zwaarlijvigheid word je afhankelijk van anderen', zo vat econoom Mieke Reuser van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut haar onderzoek naar risicofactoren voor zorgafhankelijkheid samen.

Reuser promoveert deze maand aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij vond uit dat mensen met matig overgewicht niet eerder doodgaan dan mensen met een normaal gewicht, maar ze hebben op oudere leeftijd wel meer gezondheidsklachten.

Extreme zwaargewichten
Bij mannen leven de dikkerds zelfs langer dan degenen die aan de magere kant zijn. Alleen extreme zwaargewichten gaan eerder dood, maar daarvan zijn er volgens de promovenda relatief weinig.

Reuser analyseerde de gegevens van 30.000 Amerikanen van wie de gezondheid tussen 1992 en 2004 nauwkeurig is gevolgd. Volgens haar 'bieden de Amerikaanse cijfers een blik op onze eigen toekomst, want ook in Europa worden we steeds dikker, maar we worden er niet minder oud om.' De levensverwachting is in de afgelopen eeuw met gemiddeld dertig jaar toegenomen.

Hoger opgeleiden
Het is bekend dat hoger opgeleiden langer leven en minder lang last hebben van fysieke en cognitieve klachten (problemen met het geheugen). Reuser vond dat hoogopgeleide mannen van 55 jaar en ouder gemiddeld nog 1,1 jaar met cognitieve beperkingen leven terwijl laagopgeleide mannen in die situatie nog 2,7 jaar in leven blijven. Voor vrouwen is dat respectievelijk 1,9 en 3,8 jaar.

Volgens Reuser komt dat omdat hoogopgeleiden schade aan hun hersenen beter kunnen compenseren, waardoor ze cognitief verval langer kunnen uitstellen. Maar als eenmaal is vastgesteld dat ze dement zijn, is het stadium van aftakeling verder gevorderd en gaan ze sneller dood.

Niet lijnen
'Wie oud wil worden, moet stoppen met roken, maar hoeft niet te gaan lijnen. Wie lang gezond wil blijven, moet wel op zijn gewicht letten', zo stelt de promovenda.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:52

Mareng schreef:
Lepeltje schreef:

Onzin, een salade is niet duur, je kan hem duur maken....

Dat is geen onzin... Een krop (ijsberg)sla is inderdaad niet duur... Maar ook niet gezond...
Gezond zijn noten, frisse groenten (met name paprika's en tomaten) en vers fruit... Bessen en frambozen zijn het aller-gezondst.... en dat is niet goedkoop.
Het is inderdaad makkelijker om dan maar een kroket te kopen, dat vult tenminste.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:56

Tomaten zijn spotgoedkoop, Paprikas regelmatig in de Bonus, 3 voor 99 cent bij Appie, of bij c1000... Of je gaat gewoon naar een Turks winkeltje... Lof is ook goedkoop... Appels zijn ook niet duur en Mineolas had ik laatst voor 1 Euro bij c1ooo...... een heel netje! Dus het kan wel, maar wie niet wil.........

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:08

Ik kook bijna alleen maar vers, maar een hoop mensen kunnen ook niet meer koken...
Maar de echt gezonde dingen zoals frambozen, bessen, bramen en noten en olijfolie zijn écht wel duur.
Helemaal in vergelijking met een hamburger of pizza in goedkoop frituurvet.

En dan nemen we nog niet de "tijd" erbij wat een maaltijd bereiden kost... Mensen hebben geen tijd meer tegenwoordig :n

Maargoed, ik ben al járen vóór een extra (financiële) stimulans voor gezonde en biologische voeding, maar wat ik alleen maar hoor is "vettax" en dan denk ik ja hehe, lekker hypocriet, daar verdient de staat wel méér aan natuurlijk :list:

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:13

Nicolletje schreef:
Ik kook bijna alleen maar vers, maar een hoop mensen kunnen ook niet meer koken...
Maar de echt gezonde dingen zoals frambozen, bessen, bramen en noten en olijfolie zijn écht wel duur.
Helemaal in vergelijking met een hamburger of pizza in goedkoop frituurvet.

En dan nemen we nog niet de "tijd" erbij wat een maaltijd bereiden kost... Mensen hebben geen tijd meer tegenwoordig :n

Maargoed, ik ben al járen vóór een extra (financiële) stimulans voor gezonde en biologische voeding, maar wat ik alleen maar hoor is "vettax" en dan denk ik ja hehe, lekker hypocriet, daar verdient de staat wel méér aan natuurlijk :list:

Frambozen en bessen zijn duur, klopt! Maar een appel of een kiwi is ook goed hoor! Kiwis zijn regelmatig in de aanbieding... Ik maak regelmatig gezonde pasta, volkoren penne, vers gesneden groente en tomatensaus, eigengemaakt... Als mensen zouden beginnen met zilvervliesrijst en volkoren pasta, is dat al een goed begin! Ik lees veel over de Thaise en Japanse keuken en maak veel van dit soort gerechtjes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:20

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:33

Het loont sowieso de moeite om eens over de grens te kijken... Het verbaast me altijd dat ze in andere landen heel laat eten... Maar vaak wel verse en pure ingrediënten, en ik ben ervan overtuigd dat dat altijd nog beter is dan heel veel 'light' producten of kant en klaar...

Ik ben ook voorstander van roomboter ipv smeerboter, dat soort dingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:46

Ik zie het ook om me heen: veel mensen zijn te dik. Het is nu eenmaal zo. Om daar meteen over te gaan oordelen vind ik niet nodig, maar ongezond is het wel.
En ja, er worden vaak dingen bijgehaald omdat veel mensen niet willen toegeven dat het probleem vooral bij hunzelf ligt. Is niet in alle gevallen zo, maar veel wel. En het is ook niet gek dat er zoveel mensen overgewicht hebben, als je ziet wat voor light rommel er allemaal aangeprezen wordt in de reclames... en als je kijkt naar wat er goedkoper is in de winkels, dat is toch eerder een pakje frikandellen voor in de frituur dan echt gezonde dingen. Ik vraag me af of zo'n vettax echt veel helpt, want wss zullen fabrikanten van "slecht" eten toch wel een manier vinden om er onderdoor te duiken. Kun je dan niet beter goed voedsel aanprijzen?

Mensen moeten bewuster worden wat dat betreft, anders kan het probleem niet aangepakt worden. Zeker mensen met een kantoorbaan en relatief weinig beweging, daar moet je je voeding gewoon op aanpassen. En/of meer bewegen. Maar tegenwoordig nemen zoveel mensen gewoon weinig tijd voor eten, even snel tussendoor, dan maar wat ongezonds.

En ja, sommigen zullen zeggen dat ik makkelijk praten heb met 53 kilo op 1.62, maar ik let vooral goed op mijn voeding. Echt veel sporten heb ik momenteel weinig tijd voor, dus dan moet je extra goed opletten wbt je eetgewoontes. Alleen al gezonde tussendoortjes bijvoorbeeld maken zo'n verschil.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:01

Magrathea schreef:
Jij moet dit stukje even gaan kijken :=

http://www.youtube.com/watch?v=AA670fgXXYU

Hihi := Hij is goed :D
Ik rook zelf niet, en de meeste mensen die ik ken ook niet, maar als mensen willen roken doen ze maar (waar het mag), en blowen ruikt zelfs nog best lekker :P Rokers hebben sowieso zware kosten eraan en ze accepteren dat wat ze doen ongezond is, maar geven teminste toe dat ze dat bewust wel doen.. dus dat ligt toch net weer anders.. :+ (Hoewel er heus wel mensen zijn die roken omdat ze verslavingsgevoelig zijn, maar dat hoor je niet als excuus gebruikt worden door iedere roker die je tegenkomt).
Rokers gaan ook niet lopen zeuren dat niet-rokers te weinig roken.. het aantal dikke mensen dat dunnere mensen wil aanpraten dat ze te dun zijn daarentegen.. ;(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:17

Vorig jaar hebben we vanuit mijn werk als team een programma gevolgd : http://www.everydayolympics.nl

Ik schrok ervan hoe weinig mijn teamgenoten eigenlijk bewogen op een normale werkdag. Daarnaast zat er bij dat programma allerlei ondersteuning in de vorm van workshops en een veredelde stappenteller. Die laatste heeft mij er wel van bewust gemaakt dat ik meer fruit moet eten. Lukt inmiddels aardig.

Juist door als team samen in zo'n programma te stappen en elkaar te ondersteunen was het voor ons makkelijker om onze eigen doelen te halen.
En ik zondig nu ook, ik zou eerder naar bed. :+

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:12

Ik moet wel echt een beetje lachen dat er in de opening van dit Topic aangegeven wordt dat er echt een ernstig probleem q gezondheid aan het ontstaan is, en dan gaat de discussie in dit Topic erover of een sla blaadje te duur is? Of dat je Vet tax moet invoeren? Om dit probleem aan te pakken moet je terug naar de kern, want geloof me iemand die budget van €10 te besteden heeft kan ook echt ervoor kiezen om gezonde dingen te eten. En bijna iedereen kan dagelijks een stuk wandelen.

-maar het te kort aan budget is natuurlijk wel een mooi excuses, wat ik me dan wel afvraag at degene wel gezond toen het budget nog groter was? Overgewicht ontstaat meestal over langere periode, en er zijn diëtisten die via verzekering mensen heel goed kunnen begeleiden.
-Bewegen, kan echt voor iedereen je moet alleen het bewegen wel aanpassen aan je mogelijkheden, en niet verwachten dat je ala minute resultaat hebt! Maar ervan genieten dat je als je gaat bewegen, je zult merken dat je elke dag iets meer kan en je dus iets Fitter gaat voelen.
-mensen realiseren zich niet dat slecht eten voor het lichaam heel veel energie neemt om afgebroken te worden, dat is de reden waarom je je zo vermoeid voelt en dat vermoeide gevoel zorgt ervoor dat je de zin om te bewegen niet kan opbrengen.
-komt bij dat het eten van vet en suiker etc ervoor zorgt dat je ook weer trek krijgt in de volgende portie, eigenlijk zelfde idee als met roken elke sigaret die je opsteekt veroorzaakt dat je de volgende ook wil. Nou is het lastige aan eten natuurlijk wel, dat je moet eten om in leven te blijven, en roken is geen levensbehoefte.

De kern is eigenlijk dat je zelf ervoor kiest hoe wil je eigenlijk eten, en dus leven. Want eerlijk is eerlijk niemand wordt dik van alleen water en lucht!