De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:03

Dat heb ik dus al vaker gezegd dat ik niet begrijp dat ouders dat de leerkrachten laten doen, lekker makkelijk. Laat de leerkrachten hun werk doen waar ze voor geleerd hebben en de ouders hun kinderen opvoeden.

Nu is het zo dat er vermeerdering komt in de uren en dat dat niet betaald wordt, dat is zuur, dat begrijp ik wel. Maar ik hoor vaak al van leerkrachten dat het zwaar is, maar dat weet je bij voorbaat toch ook? Je loopt toch ook stages enz? Ik heb er juist veel respect voor hoor, het zou mijn baan niet zijn. ;) Maar dat neemt niet weg dat je een baan kiest en vervolgens moet gaan meesmuilen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:05

Electra63 schreef:
mayniac_val schreef:
Belgiske wordt door mij aangevallen omdat hij denkt dat hij weet waar hij het over heeft. Over zijn spelfouten zeg ik maar niks en ik reageer beleefd op zijn aanval op mijn studie.

@Stefan: maar wij wonen hier en hier is het niet te doen.

Mijn hemel, iedereen die hier een grote mond heeft, moet echt eens een weekje voor de klas.

Misschien moet jij eens een weekje als stratenmaker, verzorgende/verpleegkundige in de psychiatrsche zorg, ambulancebroeder, politie-agent, havenarbeider etc. etc. werken. Mijn hemel, als je het beroep van leraar zo zwaar vindt, moet je jezelf eens afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.

Stefan3, ik vind wel dat mensen mogen "klagen" over het inleveren van bijv. je pensioen. Immers daar betaal je zelf voor. En die paar tientjes meer aan de zorverzekeraars is al een paar jaar aan de gang en ook de kwaliteit die je daarvoor terug krijgt, is alleen maar minder geworden. Maar dit is off-topic.

Dat is ook wat ik bedoel, en daar verdien je ook echt niet het meeste hoor. ;)

Arabesk

Electra63 schreef:
Goed stuk Arabesk, alleen de vergelijking met andere beroepsgroepen had niet gehoeven, wat mij betreft.
Heel veel beroepen leveren in, neem alleen maar de postbodes en het schoonmaakpersoneel. Om over de werkdruk in de zorg, dan maar helemaal niet te spreken.

Zonder meer schandalig wat daar gebeurt. De postbode, wat een beroep van redelijk aanzien was en waar je vroeger een gezin mee kon onderhouden, wordt gedegradeerd tot een bijbaantje.

Ze kunnen er geen hond voor vinden, vandaar al die advertenties van TNT. De schoonmakers moeten steeds meer doen in minder tijd en voor minder geld. Je kunt mensen blijven uitknijpen, maar daar is een grens aan. :(

Ja allemaal minder, maar het wordt tijd dat we collectief de boel platgooien. Alle centen die WIJ met z'n allen inleveren verdwijnen richting het o zo belangrijke bedrijfsleven en de banken om dat ze bang zijn dat anders de economie niet beter wordt.

Die gaat nooit beter worden als er niet structureel iets verandert. Alle belastingcenten die wij nu met z'n allen ophoesten verdwijnen in een groot zwart gat :(

mayniac_val

stefan3 schreef:
mayniac_val schreef:
En ik wind me op over dat eeuwige gezanik van mensen in het Westen die zich het wel en wee van de hele wereld aantrekken. Denk je dat ze het in bijvoorbeeld China ook maar iets kan schelen als hier een nijpende werkloosheid komt? Nee hoor, typisch Westers :n

Zo ver hoef je niet te gaan hoor, spanje, italie griekenland..... maar ja als je niet verder komt dan chersonissos is je visie op de wereld misschien zoizo ietswat beperkt.

:') Ik studeer geschiedenis, ik denk dat ik een bredere visie op de wereld heb dan de meeste mensen hier _O- Oh en ik ben nog nooit naar Chersonissos geweest, ik beperk mijn vakanties tot culturele stedentrips ;)

@Electra: ik vind het werk echt niet erg hoor, erger me alleen gigantisch aan de belachelijke vooroordelen over dat het allemaal zo makkelijk is in het leven als je docent bent.

@MamboBeach: sommige ouders zijn gewoon echt heel lui :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:07

Toen ik op het middelbaar zat had ik al veel meer uur les dan die 1040 uur die ze willen invoeren. Ben dan ook nooit gaan staken. :')

Nederland zit aan een hoge urennorm, veel landen geven veel minder les en dat hoeft helemaal niet kwalitatief slechter te zijn, zo staat Finland als hoogste aangeschreven en die hebben zelfs minder dan 1000 uur les (dacht nog niet eens 800).

Ik vind veel les niet zo'n probleem; als er les is tenminste. Dat is meer het probleem, alle oningevulde uren. Dan heeft het inderdaad geen nut om meer uren toe te voegen, als er toch geen les wordt gegeven.
Ondertussen wel keihard bezuinigen, en dan maar verwachten dat die extra lesuren iets gaan opleveren (of werkdruk afnemen?!) Dat is een beetje krom. Kwaliteit moet belangrijker zijn dan kwantiteit. Waarom niet focussen op minder uren, maar kwalitatief beter onderwijs? Nederland moet het toch grotendeels van de kennis hebben, dan mag daar ook wel wat meer aandacht aan besteed worden.

Overigens staan/stonden (moeder nog wel, vader inmiddels niet meer) mijn ouders allebei voor de klas. Ik denk dat heel erg veel mensen onderschatten hoe waanzinnig veel werk het voorbereiden, nakijken etc. is buiten de uren die ze voor de klas staan.

Amalarab schreef:
's zomers 6 weken door bijv. Frankrijk kunnen trekken en weten dat je in oktober en december alwéér even thuis kunt zijn (of in het buitenland) lijkt me een goede troost...

let wel: ik vind het supergoed werk wat leraren verrichten en het lijkt me zwaar maar die gegarandeerde rustpunten elke 8 weken heeft verder niemand!

ik vind het een ergernis dat de middelbare schoolleerlingen zo lang vrij zijn in de zomer, zoveel tussenuren hebben van leraren die zich 2/3 weken na de kerstvakantie alweer ziek melden...

maar dit zal wel een knuppel in het hoenderhok zijn....sorry! Y;(

Lang vrij in de zomer? "Maar" 6 weken. Kijk naar IJsland; 3 maanden vrij. Portugal? Idem. Het aantal lesuren in Nederland is al behoorlijk hoog.

Paddenpad schreef:
Vind dat er in deze sector ook erg veel gepiept wordt!
Denk dat veel leraren/leraressen gewoon verwend zijn,eigenlijk zouden ze eens in een andere sector moeten gaan werken,kijken hoe snel ze terug willen!

Gewoon te belachelijk voor woorden hoelang en hoevaak men vakantie's heeft en de salarissen zijn ook echt niet slecht,zitten nooit in de kou of verrichten lichamelijk zware arbeid,natje en droogje bij de hand,hooguit enkele dagen per jaar ouderavonden of vergaderingen en daartegen zie ik nog al eens wat tussenuren bij de kinderen en atv dagen en ziektedagen voorbij komen.

Gewoon minder weken vakantie dan kun je wat meer kwaliteit bieden en is de tijdsdruk niet zo hoog ,ook voor de kinderen want van 7 weken zomervakantie worden ze alleen maar vervelend en lui!

Normaal gesproken werkt een gemiddelde fulltimer 2080 uur per jaar, is het dubbele, met aftrek van 24 vrije dagen is 192uur en daarbij maken ze ook nog lange reistijden of overuren ernaast voor een heel wat minder salaris!
Plus dat er bij die mensen ook nog onregelmatige diensten en nachtdiensten zitten,dus wat zeuren ze nou,kan me daar echt kwaad om maken en dan leveren ze ook nog slecht werk af wanneer je kijkt naar het niveau in Belgie en Duitsland!

Zo, jij mag je wel eens wat meer verdiepen... :=
Mijn moeder geeft 5 dagen in de week les. 2x per week vergadering. 1x per maand ouderavond, dan nog MR-vergadering, nog een aantal vergaderingen op andere scholen/speciale besprekingen voor kinderen die "iets" hebben, cursussen etc. etc. ze is echt weinig thuis sinds ze deze klas heeft overgenomen en alle dagen werkt.
Aangezien het een vrije school is geeft ze in principe alle lessen, dus dat zijn hele dagen werken én alles voorbereiden, nakijken etc.
Daar gaat wel meer in zitten dan 40 uur werk per week trouwens.

Echt, alle mensen die hier roepen dat het maar zo simpel en lekker en makkelijk is, verdiep je er eens wat meer in (of denk even logisch na). Het hoeft niet te betekenen dat je eigen baan niet zwaar is, maar ontkennen dat voor de klas staan zwaar is, klopt gewoon niet. Het is niet zo dat docenten hun spullen in de hoek gooien zodra de dag voorbij is of de vakantie begint.

Iedereen die hier zo loopt te vitten op de docenten, de meesten klagen omdat de kwaliteit van het onderwijs eraan gaat, niet omdat ze zo nodig meer vakantie zouden willen. Om elkaar nou af te gaan zeiken op het feit van wel/niet zwaar, dat voegt weinig toe aan de discussie. Het gaat hier niet zozeer om de uren, maar om het onderwijs zélf.

Arabesk

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:08

En dan ouders die mailen of bellen en een gesprek in de avonduren willen, 'omdat ze overdag werken'

DOcenten 'werken' overdag niet zeker ?????????

Bij sommige ouders sta je ongeveer daar waar hun schoonmaakster ook staat. En wee o wee als je kindlief een onvoldoende geeft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:08

Volgens mij worden er (weer) veel appels met peren vergeleken...
- een docent heeft een normjaartaak van 1659 uur per jaar. Omrekenen vanaf een 36 urige werkweek of wat dan ook maakt het allemaal ontzettend ingewikkeld.
- natuurlijk word't nakijkwerk betaald. Leraren staan nl. niet 1659 uur voor de klas (is ook afhankelijk van het soort onderwijs waar je in zit, maar zo rond de 1000 uur is met een volle baan wel in de richting).Daarnaast dus voorbereiden, nakijken, administratie, leerlingbegeleiding, bijzondere leerlingactiviteiten voorbereiden/uitvoeren, gesprekken met ouders, vergaderen, ....
- een deel van het probleem rond de werkdruk is a/ dat het werk niet evenredig over het jaar verdeeld is (piekbelasting dus) en b/ dat een deel van het werk thuis wordt gedaan en het dus moeilijk te controleren is. Tel daarbij op dat niet alle docenten even snel (of zorgvuldig ;) ) zijn in bv het nakijken...en daar heb je dus het gesteggel waar nooit een eind aan zal komen.
- verder worden de gevoelde werkdruk en de uren dat iemand werkt vaak door elkaar gehaald. Ik heb het al in een ander topic gezegd, maar het aantal uren valt meestal nog wel mee. De gevoelde werkdruk daarentegen is enorm hoog en heeft echt met het lesgeven te maken. Ga er maar aan staan, iedere week 28x50 minuten, 30 pubers in 't gareel houden - en wel op de minuut af van zo laat tot zo laat.... Ik denk nog steeds dat dat heel erg wordt onderschat.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:09

Ja het is vervelend dat je steeds iets meer moet betalen voor bijvoorbeeld de zorg. Maar als je een mens in vergelijking tot 20 jaar terug nu met medische hulpmiddelen als operaties, medicatie etc. 3 jaar langer in leven kan houden kost dat 3 jaar medische zorg + 3 jaar pensioen die nooit in de berekeningen is meegenomen. Logisch gevolg is dat het geld ergens vandaan moet komen, dus bij de mensen die werken, of je moet beslissen dat je vanaf een bepaalde leeftijd geen medische zorg meer geeft aan mensen, dat is de enige andere optie. Je kan niet allebij beter, en langer leven, en langer geld krijgen, en hetzelfde betalen.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:12

Iedereen die elkaar lopen te vertellen van: oh het is zo zwaar of van kom maar eens hier werken. Ik heb zowel in het bedrijfsleven gezeten op verschillende hbo functies en nu sta ik voor de klas. Ja het is zwaarder dan ik had kunnen inschatten, dus niemand kan oordelen over hoe je jezelf voelt na een dag les geven....iig 10x erger dan je zou denken. Ik heb nooit pauze want er is altijd wel weer voorbereiding of iets anders...

En ja een hoop andere banen zijn ook zwaar maar een groot deel is klaar als je de deur dichttrekt, dit niet. En de banen waar mensen het heel zwaar hebben en thuis werken in management functies...zij hebben echt wel een dikker salaris dan een leraar. Daar is salaris naar rato van zwaarte vd functie/werk/overuren die erin verwerkt zijn etc.

Ik kan meepraten dat mijn kantoorbanen met ook een groot deel verantwoording toch echt peanuts waren tov het onderwijs!

Tja waarom wij voor de klas staan? Omdat het wel voldoening geeft, maar dat maakt het nog niet minder zwaar. Moeten we daarom maar gestraft worden met maatregelen waardoor en nog minder tijd is per leerling, nog meer zorgleerlingen in de klas komen waardoor de rest het moeilijk heeft, minder salaris krijgen enz enz...? Lijkt me niet.

Als er niemand voor de klas zou gaan staan....... dan zou er niemand meer goed opgeleid worden voor een goede baan.....dus maw waar ligt de basis??
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 29-01-12 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:13

Veel vooroordelen, jammer!

Ik ben een fulltime leerkracht in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs).

Ik kan vertellen dat ik dagelijks structureel anderhalf uur overwerk, daarnaast moet ik mijn pauzes besteden aan schoolgerelateerde zaken, behandelingsplannen, multidisciplinaire behandelbesprekingen (altijd in mijn pauze), schooladvies geven, stagiaire begeleiding, stagebureau voor jongeren is ook is mijn taak dus daarvoor moet ik ook bij bedrijven langs etc.
Ik heb op papier 6 weken zomervakantie waarvan ik al 2 dagen terug moet komen, voor klassenindelingen, leerlingendossiers doornemen, om lesmateriaal klaar te leggen voor de 1e schoolweek, etc.

Ik heb wel geteld 5 en halve week zomervakantie. Mijn overige vakanties zijn hard nodig om bij te komen van de werkdruk. Daarnaast zijn er idd ouderavonden, cursussen,5 daagse schoolkampen waarvan geacht wordt dat je dag en nacht bij je pupillen bent.

Ik ben dol op mijn werk, mijn salaris vind ik wel oke, maar de werkdruk is wel degelijk hoog. Ik zie de verhoging van onderwijsuren niet als oplossing, ik denk dat voor de kwaliteit van het onderwijs in de organisatie zelf gekeken moet worden.
Mijn school heeft alles op de rit, de inspectie heeft ons onderwijs met een goed bestempeld, echter is hier hard voor geknokt en is dit schijnbaar niet altijd goed geweest. Maar kwalitatief goed onderwijs valt en staat met het bestuur, de visie, het onderwijsaanbod en het onderwijzend personeel. Extra uren daar bij opstapelen helpt niet, maar heeft juist een averechts effect!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:15

Ik heb ook buiten het onderwijs gewerkt en inderdaad; je bent lang niet zo moe en overwerkt als in het onderwijs.

De reden dat ik er werk? Op kantoor zitten vind ik nóg erger. Ik werk niet in het onderwijs omdat ik kinderen zo ontzettend leuk vind, of omdat ik het een roeping vind.

Van sommige mensen krijg ik de indruk dat je als docent uberhaupt nog blij moet zijn dat je voor je 'hobby' betaald krijgt. 8)7

'anders moet je maar geen leraar worden'

als we allemaal zo denken, dan staat er niemand meer voor de klas. En we gaan al hard die kant op; voor Duits, wis, natuur en scheikunde plukken ze nu al bijna mensen van de straat, omdat er niemand voor te vinden is.

Met alle gvolgen van dien ;-)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:15

Paddenpad schreef:
Denk dat veel leraren/leraressen gewoon verwend zijn,eigenlijk zouden ze eens in een andere sector moeten gaan werken,kijken hoe snel ze terug willen!

Gewoon te belachelijk voor woorden hoelang en hoevaak men vakantie's heeft en de salarissen zijn ook echt niet slecht,zitten nooit in de kou of verrichten lichamelijk zware arbeid,natje en droogje bij de hand,hooguit enkele dagen per jaar ouderavonden of vergaderingen en daartegen zie ik nog al eens wat tussenuren bij de kinderen en atv dagen en ziektedagen voorbij komen.

Gewoon minder weken vakantie dan kun je wat meer kwaliteit bieden en is de tijdsdruk niet zo hoog ,ook voor de kinderen want van 7 weken zomervakantie worden ze alleen maar vervelend en lui!

Normaal gesproken werkt een gemiddelde fulltimer 2080 uur per jaar, is het dubbele, met aftrek van 24 vrije dagen is 192uur en daarbij maken ze ook nog lange reistijden of overuren ernaast voor een heel wat minder salaris!
Plus dat er bij die mensen ook nog onregelmatige diensten en nachtdiensten zitten,dus wat zeuren ze nou,kan me daar echt kwaad om maken en dan leveren ze ook nog slecht werk af wanneer je kijkt naar het niveau in Belgie en Duitsland!

_/-\o_ Niks meer toe te voegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:16

Arabesk schreef:
Ik heb ook buiten het onderwijs gewerkt en inderdaad; je bent lang niet zo moe en overwerkt als in het onderwijs.

De reden dat ik er werk? Op kantoor zitten vind ik nóg erger. Ik werk niet in het onderwijs omdat ik kinderen zo ontzettend leuk vind, of omdat ik het een roeping vind.

Van sommige mensen krijg ik de indruk dat je als docent uberhaupt nog blij moet zijn dat je voor je 'hobby' betaald krijgt. 8)7

'anders moet je maar geen leraar worden'

als we allemaal zo denken, dan staat er niemand meer voor de klas. En we gaan al hard die kant op; voor Duits, wis, natuur en scheikunde plukken ze nu al bijna mensen van de straat, omdat er niemand voor te vinden is.

Met alle gvolgen van dien ;-)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:16

Ja op kantoor werken is echt honderd keer erger.... maar NIET qua moeheid/overwerk. Meer op het gebied van: uitdagingsloos enz.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:17

1040 lesuren betekent; nog meer lesuren uitval (veel docenten zijn ziek->overwerkt) er zijn voor sommige vakken sowieso geen docenten te vinden. Het betekent nog meer druk op de leraar en dus nog meer uitvallers. Ziekteverzuim ligt enorm hoog.

maar ze moeten vooral zo doorgaan :D, 'if you pay peanuts you get monkey's'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:19

Anoli schreef:
Paddenpad schreef:

_/-\o_ Niks meer toe te voegen.

Ja de landen om ons heen presteren beter in onderwijs, maar kijk eens hoeveel uren de docenten daar lesgeven :Y) en hoe groot de klassen daar zijn :Y)

Dan doen we het nog aardig in vergelijking tot wat het onderwijs aan middelen krijgt van Den Haag.

31 leerlingen in mavo-3 met een aardige stapel aan zorgleerlingen; die allemaal individueel aandacht geven en begeleiden??? Dat is een illussie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:20

Ik heb effectief 1,5 minuut per leerling per lesuur.... daarin moet ik huiswerk bespreken, dingen uitleggen, huiswerk controleren, nieuw huiswerk opgeven en steeds leerlingen vragen stil te zijn, op te letten, overal ogen te hebben, heb ik 10-15 zorgleerlingen met adhd, add, autisme, problemen thuis enz.... Wie gaat er aan staan??

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:21

Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. Voor mij is dat dus ook niet het belangrijkste punt.
Wat wel belangrijk is, is dat er van ons verwacht word dat we nog een week extra werken, en dit niet betaald krijgen. Om zo de werkdruk te verminderen. Maar een extra week lesgeven verlaagt de werkdruk niet, het enige wat de werkdruk kan verlagen is kleinere klassen. Daarnaast verdwijnt het speciaal onderwijs wat er voor zorgt dat wij nog meer leerlingen met een rugzakje in de al overvolle klassen krijgen. En aangezien de ouders steeds veeleisender worden, verwachten ze dat we alle leerlingen evenveel aandacht geven en zorgen dat ze goed scoren. Wat gewoon niet mogelijk is met grote groepen waarin veel rugzakjes zitten.

Het Nederlands onderwijs heeft bijna de meeste uren ter wereld. Alleen de Verenigde Staten geven meer uren. Wij staan nog steeds in de top van goed presterend onderwijs. Alleen landen die minder uren les geven staan boven ons. Zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Finland wat maar 800 uur les geeft.

Wat mij nog het meest pijn doet is de minderwaardigheid die er heerst. Alsof wij alleen meer zeuren en maar gewoon moeten slikken.
Ik ben afgelopen donderdag gaan staken om te laten zien dat we het zat zijn om te worden gezien als voetveeg.
Laatst bijgewerkt door Bismarck op 29-01-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:22

Oh en over dat 'nooit in de kou' zitten kan ik ook nog wel een boekje open doen :Y) In de winter in een unit zitten en alle ramen en deuren open moeten zetten zodat niemand een koolmonoxidevergiftiging oploopt is niet bepaald warm ofzo.
Al die tussenuren van leerlingen zijn er omdat wij dan vergaderen of overwerkt thuis zitten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:26

Is goed wij een weekje extra werken maar dan wel klassen van max 20 dat vind ik een goede oplossing!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:27

Heerlijk :D Zo had ik vorig jaar een klasje van 17 (en de andere atheneum klas telde er echt 32, zo scheef), dat was ideaal!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:28

Ik heb een extreem drukke brugklas van 30, de andere brugklas zijn er minder dan 20 en zijn super braaf.....mixen? Nee dat willen ze niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:30

Het max om écht goed les te kunnen geven en kwaliteit af te kunnen leveren is 26 leerlingen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:30

Zonnetje81 schreef:
Is goed wij een weekje extra werken maar dan wel klassen van max 20 dat vind ik een goede oplossing!

Dat vind ik persoonlijk dan weer een goede oplossing idd :j
Zal wel niet haalbaar zijn maar ok...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:31

@Zonnetje81: Nee, vreemd he? Die zeventien waren ook bizar druk (het jaar ervoor had ik een klas van 31, ook drie atheneum, schaapmak) en daar werd ook niet gemixt met die andere groep :n