Toen ik op het middelbaar zat had ik al veel meer uur les dan die 1040 uur die ze willen invoeren. Ben dan ook nooit gaan staken. 
Nederland zit aan een hoge urennorm, veel landen geven veel minder les en dat hoeft helemaal niet kwalitatief slechter te zijn, zo staat Finland als hoogste aangeschreven en die hebben zelfs minder dan 1000 uur les (dacht nog niet eens 800).
Ik vind veel les niet zo'n probleem; als er les is tenminste. Dat is meer het probleem, alle oningevulde uren. Dan heeft het inderdaad geen nut om meer uren toe te voegen, als er toch geen les wordt gegeven.
Ondertussen wel keihard bezuinigen, en dan maar verwachten dat die extra lesuren iets gaan opleveren (of werkdruk afnemen?!) Dat is een beetje krom. Kwaliteit moet belangrijker zijn dan kwantiteit. Waarom niet focussen op minder uren, maar kwalitatief beter onderwijs? Nederland moet het toch grotendeels van de kennis hebben, dan mag daar ook wel wat meer aandacht aan besteed worden.
Overigens staan/stonden (moeder nog wel, vader inmiddels niet meer) mijn ouders allebei voor de klas. Ik denk dat heel erg veel mensen onderschatten hoe waanzinnig veel werk het voorbereiden, nakijken etc. is buiten de uren die ze voor de klas staan.
Amalarab schreef:'s zomers 6 weken door bijv. Frankrijk kunnen trekken en weten dat je in oktober en december alwéér even thuis kunt zijn (of in het buitenland) lijkt me een goede troost...
let wel: ik vind het supergoed werk wat leraren verrichten en het lijkt me zwaar maar die gegarandeerde rustpunten elke 8 weken heeft verder niemand!
ik vind het een ergernis dat de middelbare schoolleerlingen zo lang vrij zijn in de zomer, zoveel tussenuren hebben van leraren die zich 2/3 weken na de kerstvakantie alweer ziek melden...
maar dit zal wel een knuppel in het hoenderhok zijn....sorry!

Lang vrij in de zomer? "Maar" 6 weken. Kijk naar IJsland; 3 maanden vrij. Portugal? Idem. Het aantal lesuren in Nederland is al behoorlijk hoog.
Paddenpad schreef:Vind dat er in deze sector ook erg veel gepiept wordt!
Denk dat veel leraren/leraressen gewoon verwend zijn,eigenlijk zouden ze eens in een andere sector moeten gaan werken,kijken hoe snel ze terug willen!
Gewoon te belachelijk voor woorden hoelang en hoevaak men vakantie's heeft en de salarissen zijn ook echt niet slecht,zitten nooit in de kou of verrichten lichamelijk zware arbeid,natje en droogje bij de hand,hooguit enkele dagen per jaar ouderavonden of vergaderingen en daartegen zie ik nog al eens wat tussenuren bij de kinderen en atv dagen en ziektedagen voorbij komen.
Gewoon minder weken vakantie dan kun je wat meer kwaliteit bieden en is de tijdsdruk niet zo hoog ,ook voor de kinderen want van 7 weken zomervakantie worden ze alleen maar vervelend en lui!
Normaal gesproken werkt een gemiddelde fulltimer 2080 uur per jaar, is het dubbele, met aftrek van 24 vrije dagen is 192uur en daarbij maken ze ook nog lange reistijden of overuren ernaast voor een heel wat minder salaris!
Plus dat er bij die mensen ook nog onregelmatige diensten en nachtdiensten zitten,dus wat zeuren ze nou,kan me daar echt kwaad om maken en dan leveren ze ook nog slecht werk af wanneer je kijkt naar het niveau in Belgie en Duitsland!
Zo, jij mag je wel eens wat meer verdiepen... 
Mijn moeder geeft 5 dagen in de week les. 2x per week vergadering. 1x per maand ouderavond, dan nog MR-vergadering, nog een aantal vergaderingen op andere scholen/speciale besprekingen voor kinderen die "iets" hebben, cursussen etc. etc. ze is echt weinig thuis sinds ze deze klas heeft overgenomen en alle dagen werkt.
Aangezien het een vrije school is geeft ze in principe alle lessen, dus dat zijn hele dagen werken én alles voorbereiden, nakijken etc.
Daar gaat wel meer in zitten dan 40 uur werk per week trouwens.
Echt, alle mensen die hier roepen dat het maar zo simpel en lekker en makkelijk is, verdiep je er eens wat meer in (of denk even logisch na). Het hoeft niet te betekenen dat je eigen baan niet zwaar is, maar ontkennen dat voor de klas staan zwaar is, klopt gewoon niet. Het is niet zo dat docenten hun spullen in de hoek gooien zodra de dag voorbij is of de vakantie begint.
Iedereen die hier zo loopt te vitten op de docenten, de meesten klagen omdat de kwaliteit van het onderwijs eraan gaat, niet omdat ze zo nodig meer vakantie zouden willen. Om elkaar nou af te gaan zeiken op het feit van wel/niet zwaar, dat voegt weinig toe aan de discussie. Het gaat hier niet zozeer om de uren, maar om het onderwijs zélf.