Internet terreur met auteursrechtsmoes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:27

Lol@Maura en Knoffer vertellen u hoe het écht in elkaar steekt :') :D
Tja, helaas dat het allemaal zo op commercie gericht is, je zou eigenlijk willen dat er een deel van het geld van populaire programma's ook in minder populaire programma's wordt gestoken en de publieke omroep zich nou eens minder richt op kijkcijfers en meer waarvoor ze bedoeld zijn. Maarja. In een ander topic heb ik me daar al eens over opgewonden.

Jullie btw al getekend? http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet/

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:06

Nicolletje schreef:
Oja en nog iets vreemds. Als de ACTA ook bedoeld is om nepartikelen uit bijv. China de kop in te drukken, waarom spelen de bedrijven daar niet op in en gooien ze de héle productie naar China?
Het vreemde is namelijk dat bij ons in Nederland alles wordt 'vrijgegeven' zogenaamd om 'de concurrentie te bevorderen' en dat is dan met name ernstig belangrijke dingen zoals gezondheidszorg, tandartsen en energieleveringen. Waar je uiteindelijk géén keuze in hebt en de prijzen lekker verhoogd worden en WIE gaat er met de omzet vandoor? NIET de verpleegkundige aan het bed!
Maar met die onzin-troep uit China worden nu hele wetten inelkaar geknutseld dat dat dus weer NIET mag: vrije markt.

Weet je dat zelfs bij de farmacie alle tarieven compleet zijn vrijgegeven? Dat zorgverzekeringen juist daarom nu met gecontracteerde zorgaanbieders werken? Dat als ze de tarieven te hoog maken ze op het matje worden geroepen :n, ik vind het helemaal niks met wat ze nu flikken, zelfde voor de tandartsen.

@knoffer ik heb ook getekend.

Knoffer

Re: Internet terreur met auteursrechtsmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:39

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:53

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:25

Citaat:
De Franse Europarlementariër Kader Arif legt zijn functie als waarnemer bij de totstandkoming van de Anti-Counterfeit Trade Agreement neer. Uit protest tegen de manier waarop de tekst van dat verdrag tot stand kwam, en tegen de gevolgen van dit op ondemocratische wijze tot stand gekomen verdrag voor de samenleving.

...

"Ik keur de manier waarop de ondertekening van dit verdrag tot stand is gekomen ten stelligste af: de burgers zijn er niet bij betrokken geweest, transparantie ontbrak vanaf het begin van de onderhandelingen (over het verdrag), de ondertekening is zonder verklaring herhaaldelijk uitgesteld, en eisen die het Europees Parlement bij herhaling heeft geformuleerd zijn weggelaten", schrijft Arif over de procedure. Daarnaast ziet Arif manipulaties door de politieke rechterzijde om de behandeling van het verdrag er zo snel door te drukken dat de publieke opinie zich niet kan uiten en de mogelijkheden van het parlement worden beknot.

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws ... nctie-neer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:05

Nicolletje schreef:
Een voorlichtingsfilm voor Maura (en anderen)

http://www.privacymatters.nl/

Hij is al bijna 4 jaar oud maar nog steeds relevant.

_/-\o_

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:53

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:02

In principe zouden we met z'n allen in volle staking tegen het entertainment moeten gaan en dus niets meer gebruiken dat van hen is. Misschien gaan ze dan failliet :)*
Nee, dat werkt niet, maar ik vraag mij af hoe je zo'n gigabedrijven de mond snoert...

Dat van die twitter is trouwens een regelrechte schande! Dat mensen niet beginnen in te zien dat dit fout loopt snap ik niet: "paranoia Amerikanen"... Nee, overheersende, allescontrolerende Amerikanen die onze vrijheid stelen, onder het mom van 'terrorismebestrijding en veiligheid'? :n

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:51

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 02:53

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:58

Nicolletje schreef:
Oja en nog iets vreemds. Als de ACTA ook bedoeld is om nepartikelen uit bijv. China de kop in te drukken, waarom spelen de bedrijven daar niet op in en gooien ze de héle productie naar China?

Dat doén ze ook.
Weer even naar luxe zwitserse horloges. ´Swiss Made´ = 25% zwitsers = 75% chinees.Zo is een stalen bandje van Omega zeg 800 Euro waarschijnlijk gemaakt in China en zou een verkoopprijs van 80 tot 100 een normale winstmarge geven.
Kijk en dáár ligt nu de crux.
Bij winstmarge op merkproducten, copyright, patent en trademark.
De ACTA is een bescherming van een monopolie op woekerwinst.

Ik heb net een stalen bandje voor een Panerai besteld. Zonder merkje dus geen nep. Is van het zelfde 316L staal en je kan de schakels met een origineel uitwisselen zonder dat dit merkbaar of zichtbaar is.
Het verschil is 1000 Euro korting omdat het geen ´Panerai´ schreeuwt.
Die 1000 Euro winst op een band van 100 Euro is de reden voor ACTA; de woekerwinst van groot corporate investeerdersgroepen.
De chinese arbeiders en muzikanten om er twee te noemen, strijken de woekerwinsten op arbied of artistieke inbreng niet op.
Het is weer allemaal uitzuigerij van de massa en zorgen dat deze dat niet zien via media-controle. Het internet is véél te open. Dat MOET onder controle gebracht worden en SOPA/PIPA/ACTA is een sneaky manier om censuur op te leggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:05

juline schreef:
Houdt me ook erg bezig met dit hele gebeuren. Het viel me zeker ook op dat er zo weinig over gesproken hier. Toch angst voor het openbaar plaatsen van dingen?

Leuk voorproefje.
Je wil niet weten hoe de paranoia op horloge-fora al heeft toegeslagen.
Veel daarvan draaien net als kranten en bladen op advertentie-inkomsten.
Open een onderwerp over het Swiss Made in China en je roept de wraak van de goden over je uit.
Vrije meningsuiting alleen als die woekerwinst door copyright, patent en trademark uitdraagt.... anders gaat de site mogelijk dicht en verliezen de beheerders inkomen.
Dta gaat als ACTA doorgaat nóg erger, véél erger worden.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:29

Ze hebben toch in Amerika geprobeerd (en in NZ en Australië ook) om een soort gecensureerd internet op te zetten waarbij je zogenaamde 'pakketten' kon kopen die dan bepaalde sites bevatten? Dat is wel afgevoerd geloof ik maar ik weet niet waarom. Ik heb er in ieder geval niets meer over gehoord.

Ik zou een voorbeeldplaatje willen geven maar ik weet niet waar ik het kan vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 09:52

Hoofddoekje 28 paginas.
Internetcensuur 5 pagina.

Er is weinig hoop dat de massa zich niet dom laat houden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:02

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:18

Ach dan vind ik deze ook wel toepasselijk:

Afbeelding

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:23

Ik zit eigenlijk al een tijdje te denken om een facebook bericht te maken voor al mijn niet nerd-vrienden. Alleen gezien de (ik noem ze even zo...) nerd vrienden allemaal op de hoogte zijn, maar de anderen weten van niks en hebben blijkbaar ook geïnteresse in alle fotos/filmpjes die erover upload..
Ik wou er eigenlijk in gemakkelijke taal inzetten wat acta nu juist inhoud.. Misschien hebben jullie wat idëeen hoe ik dit het beste kan brengen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 02:25

Oh ik spam m'n eigen wall ook vol hoor :P En ook weinig mensen die erop reageren..tja: http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/ph ... 4_460s.jpg so true :P
Heb gewoon http://youtu.be/xoW26CwhcR8 erop gezet, met erbij dat iedereen ervan moet weten en het elke internetgebruiker aangaat. En dat ik vind dat het veel te weinig media aandacht krijgt.
Heb nu toch ook al 5 vrienden die volgende week ook op de Dam staan. Ga proberen er nog wat over te halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 10:14

Knoffer schreef:
En dat ik vind dat het veel te weinig media aandacht krijgt.

De media zijn spreekbuizen van dezelfden die de ACTA willen.

Lekker veel geneuzel over het hoofdoekje van Bea, dan denkt de massa niet aan Fukushima, Occupy of ACTA.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:43

LauEef schreef:
Ik zit eigenlijk al een tijdje te denken om een facebook bericht te maken voor al mijn niet nerd-vrienden. Alleen gezien de (ik noem ze even zo...) nerd vrienden allemaal op de hoogte zijn, maar de anderen weten van niks en hebben blijkbaar ook geïnteresse in alle fotos/filmpjes die erover upload..
Ik wou er eigenlijk in gemakkelijke taal inzetten wat acta nu juist inhoud.. Misschien hebben jullie wat idëeen hoe ik dit het beste kan brengen?

De Acta/Pipa/Sopa is best complex, ik zal proberen er een jip en janneke verhaaltje van te maken.

Een tijdje geleden stond er in een blad een interview met de ontwerpster van sloophouten meubeltjes. Ineens werd dit razend populair en kreeg zij allemaal opdrachten om nóg meer meubeltjes te maken in de kleuren groen, geel, enz.
Maar zij had zoiets van "nee, ik kwam op het idee omdat er zoveel slóóphout en pallets over waren en ik wil dat mensen zélf aan de slag gaan" dus plaatste zij haar bouwtekening op internet: "zó doe je dat"

Iedereen lekker zelf timmeren met oude pallets, er zijn mensen die in opdracht voor de wat minder handigen onder ons een meubeltje timmeren.
Inmiddels is het razend populair, ook door grote bedrijven en VT Wonen opgepakt enz.

Stél nou dat deze kunstenares, geen kunstenares was geweest maar "De Entertainmentindustrie" met al hun macht.
Dan had zij gezegd: wacht even, ik wil dat iedereen aan MIJ auteursrechten gaan betalen voor elk meubeltje want IK heb dat bedacht!!
Dus dan hadden sommige landen helemaal geen sloophouten meubels gehad, in India is het toch al een rotzooi, wat moeten die met sloophout?!
In Europa hadden we waarschijnlijk lekker 30 euro per meubel extra aan sloophout betaald, want hey, het is een Amerikaanse uitvinding, en die Europeanen mogen wel wat extra betalen :$ en dan hadden wij waarschijnlijk pas een half jaar later de nieuwste modellen mogen kopen.

De materiaalkosten voor oude pallets zijn 5 euro maar wij betalen vervolgens 35 euro omdat de rest auteursrechten zijn.
Op lege pallets moesten wij ook bedrijfsmatig, voor ons magazijn, tegenwoordig ook "auteursrechten" betalen, voor het geval dát we er stiekem tóch sloophouten meubeltjes van gingen maken :list:
Op een dag kwam er een andere kunstenaar naar de sloophoutenmeubelkunstenares en die zei: "Ik heb ook een goed idee, meubels van oude deuren maken! Wil jij mij helpen met dit project, want ik kan in mijn eentje niet alles doen? Waarop de sloophoutenmeubelmeubelkunstenares zei: "dat wil ik wel, maar ik eis wel 90% van jouw winst op, want IK koop de rechten van JOUW idee!
Ze wist dat de kunstenaar haar nodig had voor de voorfinanciering van zijn project.
Inmiddels had zij op die manier een heleboel timmerlui die zelf dan sloophouten meubeltjes maakten, allemaal wel gefinancierd en onder licensie van de sloophoutenmeubelkunstenares.

De winkels die Sloophoutenmeubels verkochten of verhuurden, moesten een groot bedrag aan de kunstenares betalen voor de licensie.
Als je je sloophoutenmeubels uit wilde lenen of tentoonstellen aan meer dan 4 mensen moest je rechten daarvoor betalen. Als je sloophouten meubeltjes in je bedrijf wilde zetten, moest je nóg eens extra rechten aan haar betalen.
Als een kunstenaar ongeveer hetzelfde sloophouten meubeltje wilde maken, een zogenaamde "covermeubel" dan moest hij heel veel rechten betalen.
Niet alleen aan de timmerman die in dienst stond van de sloophoutenmeubelkunstenares die het originele meubeltje had bedacht, maar nog veel meer aan de grote bazin, de sloophoutenmeubelkunstenares.
De enige die er echt rijk van werd, was de sloophoutenmeubelkunstenares.

Op een gegeven moment waren er ook mensen die dit helemaal tegen stonden, en die begonnen gratis sloophout uit te delen, de Piratenboot. En bij Megasloophout kon je gratis of tegen kleine betaling sloophouten meubels uitwisselen en uitlenen, maar ook je eigen meubeltjes van een ander soort hout neerzetten.
De Piratenboot en Megasloophout werden behoorlijk populair, want op deze manier kon iederéén altijd bij de nieuwste sloophouten meubels, zonder er (veel te veel) voor te betalen en zonder dat ze ervoor de deur uit moesten naar de dichtstbijzijnde Sloophoutenmeubeltheek of Sloophoutenmeubelioscoop.

Tot zover de entertainmentindustrie zoals we die nu kennen :P

Nou was de sloophoutenmeubelkunstenares zó boos geworden dat zij alle inkomsten mis liep door dit soort piratenboot-figuren.
Het kwam niet in haar op dat zij misschien overbodig was geworden als ze haar beleid niet gauw aanpaste, nee ze was zo machtig dat ze met de regeringsleiders over de hele wereld ging praten en ze kon overtuigen dat het hélemaal verkeerd liep.
Dat iedereen die stiekem sloophoutenmeubels in huis hadden of zelfs maar pláátjes van sloophouten meubels, zonder daarvoor auteursrechten betaald te hebben, dat dat allemaal dieven en criminelen waren en dat dit gestopt moest worden!

Daardoor kreeg ze het voor elkaar dat er wetten gemaakt werden die het mogelijk maakte dat er altijd op elke manier gecontroleerd en ingegrepen kon worden.
Dus stel nou dat jij toevallig op straat liep met een sloophouten meubeltje onder je arm, gekregen van een vriend van je, en daar zat geen licensie op, dan kon jij een dikke boete ontvangen, want de Sloophoutenmeubelpolitie mocht iédereen, altijd en overal controleren op Sloophouten meubels.

Al je gegevens werden zelfs bewaard, zodat jij niet toevallig op je reis naar Parijs stiekem een sloophoutenmeubeltje kon hebben gekocht zonder licensie.
Als iemand in jouw flatgebouw toevallig een sloophoutenmeubeltje had staan van bijvoorbeeld Megasloophout, dan mocht het hele flatgebouw in beslag genomen worden en zelfs vernietigd.
Als jij een sloophoutenmeubeltje te koop of alleen maar een plaatje ervan te bewonderen zette op bijv. Bokt dan mocht de sloophoutenmeubelpolitie de hele site Bokt in beslag nemen en controleren of er niet stiekem nog véél meer sloophoutenmeubeltjes op stonden zonder licensie.

Raar? Vergezocht?
Omdat het hele Acta/ Sopa/ Pipa gebeuren niet om fysieke arrestaties van gewone willekeurige burgers gaat (nog!) en het niet om fysieke meubeltjes, maar 'slechts' om internet lijkt het niet zo erg, maar deze wetten zijn een absolute inbraak in onze privacy en vrije wereld en een strop voor kunstenaars, artiesten, enz. want op deze manier kunnen zij ook nooit hun idee verspreiden zonder dat het over-gecontoleerd wordt.
En internet lijkt niet de échte wereld, maar is dat inmiddels wel, verweven met onze dagelijkse bezigheden.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:20

En nu wil ik graag een 'deel op facebook'-knop, super geuitlegd :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:11

Huertecilla schreef:
Knoffer schreef:
En dat ik vind dat het veel te weinig media aandacht krijgt.

De media zijn spreekbuizen van dezelfden die de ACTA willen.

Lekker veel geneuzel over het hoofdoekje van Bea, dan denkt de massa niet aan Fukushima, Occupy of ACTA.

Ben ik het niet helemaal mee eens, dat is me iets te conspiracy-achtig gedacht. Tuurlijk zijn er een hoop belangenverstrengeling en vriendjespolitiek tussen machthebbers en journalisten, maar imo gaat dat niet zover. (Daarnaast zijn er ook kleine nieuwsinstellingen en freelance journalisten/bloggers (die ook werken bij de grote jongens) die hier over kunnen berichten.) Vaak is het ook een gebrek aan tijd (geld) om onderwerpen echt te doorgronden en de gedachte dat de doelgroep toch geen interesse heeft in dat soort nieuws. Er wordt ook teveel gekeken naar het nieuws van alle dag en minder naar grotere plaatjes.

Waar ik me bijv. enorm aan stoor, is, neem. het AD (oke, dan noem je ook een krant, maar goed), bericht over megaupload...wat is het enige dat ik in dat artikel kan lezen? Hoeveel mooie auto's hij wel niet voor de deur had staan. Dat is blijkbaar wat de AD-lezer boeit!? Anders zet je de gebeurtenis even een perspectief. Nouja, ik hoef me niet verder uit te leggen denk ik.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:27

@Nicolletje: Super uitgelegd, op één detail na: de kunstenaar zelf ziet het geld niet van haar "sloopmeubeltjes". Als je zou toevoegen dat de kunstenares een tussenpersoon had ingeschakeld en díe strijkt al het geld op, klopt ie volgens mij helemaal!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:30

Wat mij opviel aal Megaupload was dat men blijkbaar bereid was ervoor te betalen... Alleen misschien niet op dezelfde manier als de filmindustrie het wil.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:31

mylittlejoy schreef:
@Nicolletje: Super uitgelegd, op één detail na: de kunstenaar zelf ziet het geld niet van haar "sloopmeubeltjes". Als je zou toevoegen dat de kunstenares een tussenpersoon had ingeschakeld en díe strijkt al het geld op, klopt ie volgens mij helemaal!

Als je goed leest zie je later dat ze allemaal timmerlui voor haar had werken maar nog streek ze al het geld op.
Vroeger waren platenmaatschappijen nodig... om plaatjes te maken.